Η Άντζελα Δημητρακάκη καταπιάνεται με το δύσκολο θέμα της αυτοκτονίας στο τελευταίο της μυθιστόρημα

«Τείνουμε να βγάζουμε εύκολα συμπεράσματα ως κοινωνία, να τοποθετούμε τα πράγματα σε κουτιά, ειδικά όσα μας ταράζουν. Το μυθιστόρημα γράφτηκε ενάντια σε αυτή τη συνθήκη».
0

H Άντζελα Δημητρακάκη είναι μία από τις πλέον σημαντικές σύγχρονες Ελληνίδες συγγραφείς, με ευρεία αναγνώριση. Άλλωστε, για το «Τέσσερις μαρτυρίες για την εκταφή του ποταμού Εριννύου» πήρε, πριν από δύο χρόνια, το βραβείο Ιδρύματος Κώστα και Ελένης Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών. Η παρούσα συνέντευξη έγινε με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του μυθιστορήματός της «Τίνα: Η ιστορία μιας ευθυγράμμισης».

— Ο Αλμπέρ Καμύ είχε ισχυρισθεί ότι το σημαντικότερο φιλοσοφικό πρόβλημα είναι ένα: εάν θέλει κανείς να συνεχίσει να ζει ή αν επιθυμεί να δώσει ένα τέλος, για να μην αναφερθούμε στον Σοπενχάουερ ή στο προαιώνιο δίλημμα του Αμλετ: «Να ζει κανείς ή να μη ζει;». Εσείς πώς αποφασίσατε να στραφείτε σε αυτό το τόσο δύσκολο θέμα, την αυτοκτονία, στο τελευταίο σας βιβλίο;

Το ερώτημα του Καμύ υπάρχει, πράγματι, στο μυθιστόρημα – άλλωστε, το σχολιάζει η κεντρική ηρωίδα, Τίνα, ένας άνθρωπος που έχει πάρει την απόφαση να αυτοκτονήσει,. Όμως, δεν ξέρει αν τελικά θα το κάνει. Αυτό, πάντως, το δράμα της απόστασης μεταξύ μιας απόφασης και της υλοποίησής της με καθήλωνε από παλιά. Το «Αεροπλάστ» που έγραψα το 2015, αναφέρεται επίσης στην απόσταση αυτή, αλλά την τοποθετεί σε ένα περίπλοκο πλαίσιο με πολλούς χαρακτήρες και συμβάντα.

Στο νέο μου μυθιστόρημα θέλησα να απομονώσω το θέμα και να το δω σε συνάρθρωση με μια απόλυτη πράξη. Στράφηκα στην αυτοκτονία, ακριβώς λόγω του πολυδιάστατου τραύματος που συνιστά. Επειδή δύσκολα θα βρεθεί άνθρωπος που –έστω, κάποια στιγμή– δεν έχει κάνει αυτή τη σκέψη. Επειδή υφίσταται στην υπαρξιακή φιλοσοφία ως ύστατη αυτοδιάθεση, ενώ η κοινωνία λέει ότι είναι κάτι άλλο: ψυχική ασθένεια, εγωισμός, δειλία, απόγνωση, ερωτική απογοήτευση – μεταξύ άλλων. Επειδή μπορεί κάποιος να εξαναγκαστεί στην αυτοκτονία, όπως οι πρόσφυγες ή κάποια θύματα της οικονομίας. Επειδή η σύγχρονη τεχνολογία καθιστά την αυτοκτονία θέαμα, αλλά και απόπειρα επικοινωνίας – όπως γίνεται με τις live αυτοκτονίες στο Ίντερνετ. Αλλά και επειδή στα χρόνια της κρίσης που δεν λένε να τελειώσουν, η αυτοκτονία αναδείχθηκε σε βαθιά πολιτικό θέμα.

Το μυθιστόρημα δεν καταπιάνεται μόνο με υπαρξιακά αδιέξοδα. Γράφτηκε κυρίως ως μία διερεύνηση της εμπλοκής πολιτικού και προσωπικού. Αυτό που ο φεμινισμός στα τέλη του '60 είπε «το προσωπικό είναι πολιτικό» ήθελα να το δω και ανάποδα: πώς, δηλαδή, το πολιτικό καταλήγει να γίνεται προσωπικό; Και τι συμβαίνει τότε;


— Η πρωταγωνίστρια του βιβλίου σας αισθάνεται να ασφυκτιά όχι μόνο απέναντι στα προσωπικά, αλλά και στα κοινωνικά και πολιτικά αδιέξοδα. Πώς συλλάβατε έναν τέτοιο χαρακτήρα που τα υπαρξιακά του προβλήματα μοιάζουν να ταυτίζονται με τα κοινωνικά και τα πολιτικά αδιέξοδα;

Η Τίνα έχει μια συγκεκριμένη ζωή και υπάρχουν κάποια γεγονότα που δεν μπορεί να τα υπερβεί: Η σχέση της με την από χρόνια δολοφονημένη φίλη της, Κρήνη –που θάβεται ως κάτι άλλο από την ταυτότητα μέσα από την οποία αυτοπροσδιορίζεται, την οποία δηλαδή την καταπίνει όχι μόνο η γη, αλλά και η κοινωνία– είναι το πιο σημαντικό γεγονός. Επιπλέον η Τίνα, που θα χαρακτήριζα διανοούμενη, ξέρει πολύ καλά το δόγμα ΤΙΝΑ, το οποίο δεν έχει να κάνει μόνο με ένα αφήγημα για την οικονομία, αλλά με ένα σύνθετο σύστημα καταπίεσης. Ένα σύστημα στο οποίο αντιτίθεται, παρόλο που η ίδια δεν βλέπει καμία διέξοδο.

Αλλά, το μυθιστόρημα δεν καταπιάνεται μόνο με υπαρξιακά αδιέξοδα. Γράφτηκε κυρίως ως μία διερεύνηση της εμπλοκής πολιτικού και προσωπικού. Αυτό που ο φεμινισμός στα τέλη του '60 είπε «το προσωπικό είναι πολιτικό» ήθελα να το δω και ανάποδα: πώς, δηλαδή, το πολιτικό καταλήγει να γίνεται προσωπικό; Και τι συμβαίνει τότε;


— Ποια ακριβώς ήταν η βαθύτερη πρόθεση, η ιδέα πίσω από το συγκεκριμένο μυθιστόρημα και ποια η φιλοδοξία σας μέσα από αυτό;

Φιλοδοξία μου ήταν η ανάγνωση ως αλληλεγγύη, αν μπορώ να το θέσω έτσι: η αλληλεγγύη προς την Τίνα και κάθε άνθρωπο που βρέθηκε σε αυτή τη θέση. Τείνουμε να βγάζουμε εύκολα συμπεράσματα ως κοινωνία, να τοποθετούμε τα πράγματα σε κουτιά, ειδικά όσα μας ταράζουν. Το μυθιστόρημα γράφτηκε ενάντια σε αυτή τη συνθήκη.


— Τα μυθιστορήματά σας είναι πάντοτε προσεκτικά δομημένα. Καταστρώνετε την πλοκή σας λεπτομερώς από την αρχή ή έχετε μία γενική ιδέα και ξεκινάτε να γράφετε αυτοσχεδιάζοντας;

Έχω συνήθως μια πολύ συγκεκριμένη ιδέα ή ακόμη και ένα συμβάν. Τα υπόλοιπα και η πλοκή πηγάζουν από αυτήν την ιδέα, την πλαισιώνουν, της δίνουν υπόσταση. Αλλά, δεν γνωρίζω εκ των προτέρων τι θα γίνει. Δεν ήξερα, για παράδειγμα, τι θα έκανε η Τίνα τελικά, αν θα υλοποιούσε την απόφασή της να αυτοκτονήσει ή όχι.

Η κάθε ιδέα επιβάλλεται, γίνεται επείγουσα σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να με κάνει να διακόψω ένα μυθιστόρημα και να αρχίσω ένα άλλο! Όμως, η κάθε ιδέα-πυρήνας μπορεί να φανεί σε όποια σελίδα του εκάστοτε μυθιστορήματος. Δεν εμφανίζεται απαραίτητα στην αρχή ή στο τέλος. Συνήθως γράφω γρήγορα μέχρι εκείνο το σημείο που καταγράφεται, επιτέλους, η ιδέα-πυρήνας. Έπειτα από την πρώτη και γρήγορη πρώτη γραφή που μπορεί να γίνει παντού, σε δημόσιο χώρο, ταξιδεύοντας ή οπουδήποτε, οι επόμενες γραφές με βρίσκουν με βιβλία ανοιχτά και στο Ίντερνετ.


— Αλήθεια, πώς ξεκίνησε για εσάς η λογοτεχνική περιπέτεια; Υπάρχει κάτι που αισθάνεστε ότι σας καθόρισε ως συγγραφέα;

Έγραφα και διάβαζα λογοτεχνία από παιδί. Ήμουν αθώα σε σχέση με αυτήν, μέχρι τη στιγμή που η δασκάλα της τρίτης δημοτικού με κατηγόρησε μπροστά στην τάξη ότι είχα κλέψει το ποίημα για το «φεγγαράκι» που είχα γράψει – επειδή είχε ομοιοκαταληξία, ενώ των άλλων παιδιών δεν είχε. Το είχα διαβάσει όρθια, μπροστά στον πίνακα. Ήταν μια κινηματογραφική σκηνή: είχα γυρίσει προς την έδρα και δεν θυμάμαι καθόλου αν υπερασπίστηκα τον εαυτό μου.

Από τότε, σίγουρα δεν ξανάδειξα τίποτα σε κανέναν, ώσπου ολοκλήρωσα το πρώτο draft της «Ανταρκτικής», το 1997, το έδειξα στον φίλο μου και του άρεσε και μετά σε έναν φίλο μου που το έδωσε σε έναν εκδότη. Αλλά, εάν με ρωτάτε γιατί έγραψα το πρώτο μου μυθιστόρημα «Ανταρκτική», θα σας απαντήσω με ειλικρίνεια: Γιατί, εκείνη την εποχή, δεν έβρισκα να διαβάσω τίποτα στην ελληνική λογοτεχνία που να εκπροσωπεί εμένα και τον φιλικό μου περίγυρο. Διαβάζαμε όλο ξένη λογοτεχνία, η ελληνική μας αποξένωνε τότε, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν μας βρίσκαμε ούτε στην ξένη!

Και, εν τέλει, ό,τι έχω γράψει, για τον ίδιο λόγο το έχω γράψει: γιατί δεν βρίσκω να διαβάσω γι' αυτό που αποφάσισα να γράψω και σκέφτομαι ότι ίσως και άλλοι άνθρωποι δεν το βρίσκουν. Με άλλα λόγια, ως συγγραφέα με καθόρισε η ανάγκη για μια λογοτεχνία στην οποία έχει δικαίωμα ύπαρξης και η πιο περιθωριοποιημένη υποκειμενικότητα. Λέω ύπαρξης και όχι εκπροσώπησης, γιατί η λογοτεχνία συνιστά κατάδυση, είναι διερεύνηση βάθους, ενέχει αμφισβήτηση. Πιστεύω πραγματικά ότι η λογοτεχνία μπορεί να αποτελέσει μια μικρή, συμβολική επανάσταση απέναντι στην κάθε μορφή περιθωριοποίησης. Μικρή, αλλά όχι αμελητέα. Συμβολική, αλλά με επιπτώσεις στο πώς σκεφτόμαστε.

Η Άντζελα Δημητρακάκη καταπιάνεται με το δύσκολο θέμα της αυτοκτονίας στο τελευταίο της μυθιστόρημα Facebook Twitter
«Η έμπνευση είναι η στιγμή αναγνώρισης του «κοινού» (the common, λέγεται αγγλικά, και είναι πολιτικός και φιλοσοφικός όρος). Είναι η κλίση στην κοινοκτημοσύνη της εμπειρίας».


— Η λογοτεχνία ενέχει κινδύνους; Τι διακινδυνεύετε γράφοντας;

Φυσικά έχει, αφού μπορεί να συνιστά μία κατάδυση σε απόλυτα σκοτεινές περιοχές. Σε προσωπικό επίπεδο, ένας άνθρωπος που γράφει μπορεί να φτάσει σε σημεία-φραγμούς. Να δει τα όριά του – και αυτό δεν είναι ευχάριστο. Σε κοινωνικό επίπεδο, πάλι, μπορεί να έχουμε μια λογοτεχνία που αντί να λειτουργεί κριτικά, να επαναλαμβάνει ασφυκτικά στερεότυπα, να τα ενδυναμώνει, και τελικά να καθίσταται χειραγώγηση. Ας μην πάμε στην ιστορία της λογοκρισίας.


— Υπάρχει κάτι που σας αγχώνει στη διαδικασία συγγραφής ενός βιβλίου; Ποια είναι η μεγαλύτερη δυσκολία, τελικά, για έναν συγγραφέα;

Δεν μπορώ να μιλήσω εκ μέρους άλλων. Εμένα με αγχώνει, καταρχήν, η αναζήτηση ισορροπίας ανάμεσα στην πλοκή και στο φιλοσοφικό υπόβαθρο: πώς να μην αλληλοπροδοθούν. Και κατά δεύτερον, αν αυτό που γράφω αποκαλύπτει τελικά κάτι για το σήμερα, αν συνιστά μια επισήμανση, αν θέτει μία αμφισβήτηση.

— Έχετε καταλήξει έπειτα από τόσα χρόνια συγγραφικής εμπειρίας στο τι είναι η έμπνευση, εκείνη η μοναδική στιγμή από την οποία ξεκινούν όλα;

Ναι! Οι άλλοι άνθρωποι. Η έμπνευση είναι η στιγμή αναγνώρισης του «κοινού» (the common, λέγεται αγγλικά, και είναι πολιτικός και φιλοσοφικός όρος). Είναι η κλίση στην κοινοκτημοσύνη της εμπειρίας. Δεν είναι μία εύκολη διαδικασία: μπλοκάρεται συχνά από τον ναρκισσισμό, αλλά και από την διαδικασία εξατομίκευσης που η κοινωνία μάς φοράει σαν ψυχικό ζουρλομανδύα.


— Θα μπορούσατε να μας αποκαλύψετε ποιος είναι ο μεγαλύτερος μύθος για εσάς τους συγγραφείς;

Ότι γράφουμε μόνοι και μόνες.


— Ποιο είναι το όφελος που έχετε ως συγγραφέας σε σχέση με το πώς βλέπετε τα πράγματα στον κόσμο;

Νομίζω ότι είναι η μη αντιπαράθεση βεβαιότητας και αμφιβολίας, το ότι δεν αλληλοακυρώνονται. Μοιάζει παράδοξο, αλλά δεν είναι. Αναμφίβολα, είναι μια διαλεκτική με ανοιχτό ορίζοντα.


— Πώς βλέπετε τα πράγματα στις μέρες μας; Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας σε αυτήν τη συγκυρία;

Η καλλιέργεια συντηρητικών προτύπων από τις ελίτ. Αυτήν τη στιγμή βιώνουμε μία ακόμη επαναφορά του «πατρίδα, θρησκεία, οικογένεια» η οποία ξεκίνησε τον 19ο αιώνα και μας έρχεται τώρα πακέτο με τις ιδιωτικοποιήσεις. Πρόκειται για το κερασάκι στην τούρτα της υποτέλειας. Είναι μια βαθιά υπόκλιση στην ιδεολογία τού «δεν υπάρχει εναλλακτική και άρα μάταιη η αντίσταση στο καθεστώς των τεράστιων ανισοτήτων». Και βρισκόμαστε στο 2019, 11 χρόνια μετά την παγκόσμια κρίση του 2008, όπου οι 26 πλουσιότεροι άνθρωποι έχουν τόσο πλούτο όσο η μισή ανθρωπότητα συνολικά. Την ίδια στιγμή, οι άντρες κερδίζουν 26% περισσότερο από τις γυναίκες και κατέχουν 50% περισσότερο πλούτο. Πώς και δεν γίνεται επανάσταση;


— Σας φοβίζει κάτι περισσότερο; Υπάρχουν περιθώρια για μία εμπράγματη αισιοδοξία;

Η καταστροφή του περιβάλλοντος από το κεφάλαιο. Αλλά και όλα τα παραπάνω. Είναι αλληλένδετα. Για αισιοδοξία; Δεν ξέρω. Ελπίδα υπάρχει. Υπάρχουν προοδευτικά κοινωνικά κινήματα, και ένα παγκόσμιο αντι-καπιταλιστικό φεμινιστικό κίνημα που μεγαλώνει. Με έναν συνάδελφο στη Βρετανία ετοιμάζουμε ένα τεύχος-αφιέρωμα στον αντιφασισμό στη σύγχρονη τέχνη και θεωρία. Ποτέ δεν περιμέναμε ότι θα ερχόταν η στιγμή τέτοιας ερευνητικής ανάγκης, αν και το 2006 έγραψα «Το Μανιφέστο της Ήττας», το οποίο πραγματεύεται ακριβώς την επιστροφή του φασισμού, ως συστήματος αξιών! Όχι ότι περίμενα, βέβαια, να δω αυτό που βλέπω να γίνεται σήμερα. Η λογοτεχνία, όπως και η θεωρία, ανήκει στον κόσμο του στοχασμού και της κριτικής: Υπάρχει επίδραση και γι' αυτό ευθύνη...

Info

Το βιβλίο της Άντζελας Δημητρακάκη με τίτλο «Τίνα: Η ιστορία μιας ευθυγράμμισης» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βιλιοπωλείον της Εστίας.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM