Η άνοδος, η πτώση και η ανέλπιστη επιστροφή του Ιωάννη Πάππου

Η άνοδος, η πτώση και η ανέλπιστη επιστροφή του Ιωάννη Πάππου Facebook Twitter
0

«Θα δεχτούν να μου δώσουν δωμάτιο τώρα; Στην Αμερική αν πας τόσο αργά δε σε δέχονται», λέει καθώς έχει αποφασίσει να μείνει τη νύχτα στην πόλη. Είναι σχεδόν εννιά το βράδυ, κι έχουμε τελειώσει από μια γαστρονομική παρουσίαση βιβλίου στο Έργον Αγορά, λίγο μετά τη ραδιοφωνική μας συνέντευξη στον Amagi. «Γιατί δεν σε δέχονται;» αναρωτιέμαι. «Κοίτα, αν πας τέτοια ώρα σε ένα καλό ξενοδοχείο θα το θεωρήσουν ύποπτο και δε θα σε δεχτούν αν δεν έχεις κράτηση.» 

Ο άνθρωπος ξέρει από ξενοδοχεία. Ως μπίζνεσμαν -πριν γράψει το βιβλίο του έζησε τη μεγάλη ζωή ως σύμβουλος επιχειρήσεων- έχει περάσει μεγάλο μέρος της ζωής του αλλάζοντας δωμάτια, ξενοδοχεία και πόλεις και τον θεωρώ ειδικό σε αυτά. Μου λέει πως, ακριβώς επειδή μένει τόσο συχνά σε ξενοδοχεία, το σπίτι του στο Μανχάταν δεν έχει ακόμα μερικά βασικά πράγματα, πχ. ψυγείο, ή τραπέζι φαγητού ή ούτε καν κουζίνα αφού έχει συνηθίσει να τρώει στα ξενοδοχεία ή έξω: «Για πέντε χρόνια ο λογιστής μου δεν μπορούσε να με βάλει να πληρώνω φόρους στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης, επειδή δε ζούσα σπίτι μου ούτε καν το μίνιμουμ ημερών που απαιτούνταν γι' αυτό. Το διαμέρισμά μου ήταν άδειο κι εγώ ζούσα στο Λάνκαστερ του Παρισιού, στο Βerkeley του Λονδίνου, στο Chateau Marmont του Δυτικού Χόλιγουντ...» 

Η άνοδος, η πτώση και η ανέλπιστη επιστροφή του Ιωάννη Πάππου Facebook Twitter
«Δεν είχα καμία 'προϋπηρεσία' στον κόσμο της γραφής και της λογοτεχνίας. Να φανταστείς το μόνο πράγμα που είχα γράψει μέχρι τότε ήταν επαγγελματικές σημειώσεις στο powerpoint, γεμάτες βιαστικές, κομμένες προτάσεις και αρκτικόλεξα...»


Καθόλου τυχαίο που το πρώτο του μυθιστόρημα λέγεται Hotel Living
(στις ΗΠΑ βγήκε απ' τις εκδόσεις Harper Collins, στην Ελλάδα κυκλοφόρησε μόλις απ' τον Λιβάνη) και μιλά για έναν ήρωα που ζει μια ζωή εν κινήσει. Η εξέλιξη του Πάππου είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Με καταγωγή απ' το Πήλιο, σπούδασε στην Ελλάδα και το εξωτερικό και εργάστηκε για σχεδόν δυο δεκαετίες ως σύμβουλος επιχειρήσεων, ζώντας μια πλούσια ζωή με τα golden boys, γεμάτη αριθμούς και τρέξιμο. 

Αλλά ξαφνικά, χωρίς να έχει γράψει ποτέ τίποτα, ούτε καν ένα διήγημα, βγάζει πέρσι στις ΗΠΑ ένα βιβλίο και γίνεται ο αγαπημένος των κριτικών (αλλά και των αναγνωστών). Το αγόρι απ' το Πήλιο που δεν περίμενε ποτέ πως θα έγραφε ποτέ οτιδήποτε -«είμαι τυχαίος (ή τυχαίως) συγγραφεάς» μου λέει- έγινε Φιναλίστ για τα βραβεία Lambda και Edmund White Debut Fiction και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές όχι μόνο των ΜΜΕ αλλά και των ομότεχνών του. Μόνο τον Μάικλ Κάνινγκχαμ θα αναφέρω, το βραβευμένο με Πούλιτζερ συγγραφέα του The Hours, που έγραψε: «Το Hotel Living θα μπορούσε να είναι 'Ο Μεγάλος Γκάτσμπι' μετενσαρκωμένος σε μια σύγχρονη κόλαση πέρα και απ' τη φαντασία του Φ.Σ. Φιτζέρλαντ. Είναι οδυνηρό. Είναι ευφυές και σέξι. Είναι αστείο και τραγικό. Εν ολίγοις, πρόκειται για ένα τρομακτικό όμορφο βιβλίο.»

Τόσο η προσωπική μου ζωή όσο και η μακροοικονομία είχαν χτυπηθεί ανελέητα. Δεν ήξερα τι ήθελα να κάνω, είχα αυτό που λέμε κρίση μέσης ηλικίας και τελικά γύρισα Ελλάδα, στην Καμάρα της Αργαλαστής στο Πήλιο, κι άρχισα να γράφω ένα ημερολόγιο...

Το βιβλίο είναι ουσιαστικά «η ιστορία ενός Έλληνα μπίζνεσμαν που η ζωή του κατρακυλά στα ναρκωτικά, τις ξεπέτες και την οικονομική κρίση του 2008» όπως γράφει το περιοδικό Entertainment Weekly που σημειώνει «Το management consulting δεν ήταν ποτέ πιο σέξι απ' ό,τι σ' αυτήν την ιστορία». «Πες μου την αλήθεια» τον ρωτώ. «Είσαι εσύ ο ήρωας;» Περπατάμε στην σκοτεινή, ψευδοχριστουγεννιάτικη Θεσσαλονίκη, μια πόλη στην οποία είχε να έρθει δεκαετίες αν δεν κάνω λάθος. «Όχι» απαντά με υπομονή. Πρέπει να είναι η χιλιοστή φορά που του τίθεται αυτό το ερώτημα. «Εννοείται πως πήρα στοιχεία απ' τον κόσμο που έζησα και απ' όσα γνώρισα αλλά δεν προσπάθησα να γράψω μια αυτοβιογραφία.»

Πώς αποφάσισε όμως να γράψει αρχής εξαρχής;

«Το αποφάσισα σε μια φάση που η ζωή μου ήταν μάλλον σταματημένη. Τόσο η προσωπική μου ζωή όσο και η μακροοικονομία είχαν χτυπηθεί ανελέητα. Δεν ήξερα τι ήθελα να κάνω, είχα αυτό που λέμε κρίση μέσης ηλικίας και τελικά γύρισα Ελλάδα, στην Καμάρα της Αργαλαστής στο Πήλιο, κι άρχισα να γράφω ένα ημερολόγιο. Σύντομα κατάλαβα πως δεν με ενδιέφερε να γράψω τη δική μου ιστορία, αλλά να γράψω μία ιστορία. Στην αρχή έγραφα πιο πολύ για μένα και κάποιους φίλους μου. Σιγά-σιγά αυτό πήρε πόδια και άρχισε να περπατάει - και έφτασε να το αγοράσει η Harper Collins. Εξεπλάγην. Είναι ένα απίστευτο συναίσθημα, ειδικά επειδή δεν είχα καμία 'προϋπηρεσία' στον κόσμο της γραφής και της λογοτεχνίας. Να φανταστείς το μόνο πράγμα που είχα γράψει μέχρι τότε ήταν σημειώσεις για τη δουλειά στο powerpoint, με κομμένες προτάσεις και αρκτικόλεξα... Μου άρεσε όμως το διάβασμα, από παιδί. Και του πατέρα μου του άρεσε και αγαπούσε τον Καζαντζάκη πολύ, πράγμα που πέρασε και σε μένα νωρίς. Από τότε που έφυγα απ' την Ελλάδα είχα πάντα μαζί μου ένα βιβλίο για συντροφιά.»

Τον ρωτώ αν τώρα που είναι επίσημα συγγραφέας διαβάζει λιγότερο ή περισσότερο. «Τώρα πια διαβάζω τουλάχιστον τέσσερα πέντε βιβλία μαζί.» Λέγοντας "μαζί" εννοεί ταυτόχρονα; «Ακριβώς. Γιατί πρόσεξα πως αν διαβάζω μόνο το ίδιο βιβλίο, μετά από καναδυό βδομάδες αρχίζω και γράφω όπως ο συγγραφέας του!»

Η άνοδος, η πτώση και η ανέλπιστη επιστροφή του Ιωάννη Πάππου Facebook Twitter
«Θα ήθελα να γυρίσω στο Πήλιο και κάνω κάτι με τη θάλασσα...» Φωτ.: Yiorgos Kordakis

Βρίσκεται στην Ελλάδα εδώ και αρκετές εβδομάδες. Συνεχίζει μεν να είναι σύμβουλος επιχειρήσεων, αλλά επιλέγει να δουλεύει πολύ λιγότερο πια, κάπως σαν freelancer, ώστε να μπορεί να γράφει και να περνά περισσότερο χρόνο στο Πήλιο. Σ' αυτό το μεγάλο του ταξίδι επέβλεψε την ελληνική έκδοση του Hotel Living, έδωσε συνεντεύξεις -όπως αυτή που μου έδωσε στο ραδιοφωνικό στούντιο του Amagi, αλλά και αυτή που διαβάζετε τώρα- και κάνει παρουσιάσεις. Την Δευτέρα 19/12, στις 7 το απόγευμα θα βρίσκεται στον Ιανό της Θεσσαλονίκης στην Πλατεία Αριστοτέλους και μιλάμε λίγο για την αγωνία του συγγραφέα σχετικά με το αν θα πατήσει ψυχή στις παρουσιάσεις του. Εγώ, του λέω, είμαι τυχερός γιατί συνήθως κάνω τις παρουσιάσεις των παιδικών μου βιβλίων σε σχολεία, και τα παιδιά θέλοντας και μη είναι υποχρεωμένα να τις παρακολουθήσουν, άρα έχω σίγουρο κοινό. Ένας συγγραφέας βιβλίων για ενήλικες αγχώνεται πιο πολύ για την προσέλευση, αν και ο Πάππος δεν πρέπει να ανησυχεί - στην Αθήνα ο χώρος ήταν φίσκα, και το ίδιο φαντάζομαι θα γίνει και στην Θεσσαλονίκη.

Καθώς τρώμε κάτι μου μιλά για τη ζωή στον Μανχάταν, για το πώς στην αρχή ένιωθε σαν παιδί σε ζαχαροπλαστείο, για το πόσο τους ένωσε όλους η 11η Σεπτεμβρίου (αλλά και πόσο τους διέλυσε τώρα η εκλογή του Τραμπ), για τη μαύρη τρύπα του 2008 τότε που το κραχ έμοιαζε να μην έχει πάτο. Ο ψυχολόγος του θεωρεί ότι το γεγονός πως συνεχίζει να τριγυρίζει από εδώ κι από κει -ακόμα και τώρα που ζει σχετικά μόνιμα στο σπίτι του στο Μανχάταν, τρώει μόνο έξω, σα να βρίσκεται ακόμα ως τουρίστας στην πόλη του- δείχνει θέματα που πρέπει να λυθούν. «Αλλά εγώ κωλυσιεργώ», χαμογελά πονηρά. Ήταν πάντως τεράστια η αλλαγή στη ζωή του μετά το κραχ του '08. Και δείχνει ελληνικό δαιμόνιο το πώς αναγεννήθηκε και κατόρθωσε να την ξαναλλάξει γράφοντας το βιβλίο του. Ήταν, όπως τονίζει, «μια καθαρτική εμπειρία» κάτι που τον βοήθησε να κλείσει ένα κεφάλαιο. 

Ένα επόμενο κεφάλαιο πάντως περιλαμβάνει το μακροπρόθεσμο στόχο του να επιστρέψει στο Πήλιο, στην παιδική του ηλικία. «Συχνά τους ανθρώπους που πεθαίνουν μόνοι στη Νέα Υόρκη, τους ανακαλύπτουν μετά από πολύ καιρό, λόγω της μυρωδιάς. Οι συγγενείς στο τέλος δεν μπορούν καν να ταυτοποιήσουν ότι είναι ο δικός τους άνθρωπος. Δε θέλω να μου συμβεί αυτό. Προφανώς και δε θέλω να γυρίσω μόνο γι' αυτό το λόγο αλλά όταν διάβασα τα στατιστικα, ότι οι αρχές αναγκάζονται να κάνουν εξέταση DNA σε 50.000 πτώματα το χρόνο γιατί δεν αναγνωρίζονται, ένιωσα πως αυτό ήταν το κερασάκι στην τούρτα!»

«Η ζωή στην Ελλάδα της κρίσης θα είναι πάντως πολύ πιο δύσκολη απ' το hotel living και το Μανχάταν που έχεις συνηθίσει», τον τσιγκλάω. «Το βλέπω και τώρα που είμαι εδώ» απαντά, «όμως βλέπω πως υπάρχει ακόμα ένας ρομαντισμός. Υπάρχουν ακόμη θραύσματα της Ελλάδας και των Ελλήνων που για μένα έχουν αξία και μου λείπουν.» «Να γυρίσεις» τον προτρέπω, «για να γίνει το αντίθετο του brain drain». «Με βρίσκεις μυαλό;» γελάει, και προσθέτει, «ε, δε με ξέρεις καλά».

Αν γυρίσει λοιπόν τελικά, τι δουλειά θα κάνει; «Στο Πήλιο δεν θα γινόμουν προφανώς σύμβουλος των επιχειρήσεων... Θα ήθελα να κάνω κάτι με τη θάλασσα. Την αγαπώ πάρα πολύ, ένα απ' τα πιο αγαπημένα μου πράγματα όταν ήμουν μικρός ήταν το ψάρεμα. Σε κλειστές περιοχές όπως είναι ο Παγασητικός, το ψάρεμα έχει πλέον αλλάξει πολύ και υπάρχουν πολλές -και σωστές- επικρίσεις για το πώς καταστρέφουμε το βυθό. Θα ήθελα να βρω ηθικότερους τρόπους ψαρέματος και να ασχοληθώ με τη θάλασσα και την Ελλάδα... Και βέβαια, αν έχω ενδιαφέροντα πράγματα να πω, θα ήθελα να συνεχίσω να γράφω.» 

Και τώρα; Γράφει; «Ναι βέβαια, γράφω το δεύτερό μου μυθιστόρημα. Θα λέγεται Drowning Zeus (Πνιγόμενος Δίας) και ξεκινάει σ' ένα χωριό έξω από τη Λάρισα -είμαστε περίπου στο 1981 όταν γυρίζει ο γιος απ' τη βασική του εκπαίδευση- καθώς στον Θεσσαλικό κάμπο το 'εικονοστάσι' έχει απ' τη μία μεριά τον Ανδρέα Παπανδρέου κι απ' την άλλη τον Γιασέρ Αραφάτ, κι η Ραδιοτηλεόραση είναι στο τραπέζι της κουζίνας. Το μυθιστόρημα εκτυλίσσεται στην Ελλάδα τις δεκαετίες του '80 και του '90 και φτάνει μέχρι το μεγάλο πανηγύρι των Ολυμπιακών Αγώνων.» Το γράφει -όπως και το Hotel Living- στα αγγλικά, αλλά αυτό θα είναι ένα τελείως ελληνικό μυθιστόρημα. «Προσπαθώ, μέσω της ιστορίας, να μεταφέρω στους αναγνώστες την ελληνική εμπειρία πέρα απ' τα στατιστικά και τις αναλύσεις, να εξερευνήσω τις συλλογικές ψευδαισθήσεις μας -και το πώς δεν βλέπαμε το τρένο να έρχεται κατά πάνω μας.» 

Όταν χωριζόμαστε για να πάει στο ξενοδοχείο του (τον δέχτηκε τελικά κι ας μην είχε κάνει νωρίτερα κράτηση) ζητά να μάθει κάποιο κλασικό θεσσαλονικιώτικο μέρος για να πάει για καφέ την επομένη. «Τι μου προτείνεις;» Τρέμω αυτήν την ερώτηση, γιατί, αν και Θεσσαλονικιός, είμαι σπιτόγατος και άρα ο πιο αδαής ξεναγός της πόλης. Σπάω το κεφάλι μου για να σκεφτώ ένα καφέ που θα του προσφέρει την αυθεντική σαλονικιώτικη θέα κι εμπειρία. Βρίσκω ένα, που, κατά σύμπτωση, είναι στην κορυφή ενός ξενοδοχείου, του Ηλέκτρα Παλάς. 

Κοιτώντας το Instagram του το επόμενο πρωί, διαπίστωσα ότι, τελικά, ακολούθησε τη συμβουλή μου. 

Coffee in Thessaloniki. December in Greece. #ohwell

Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης Ioannis Pappos (@ioannispappos) στις

***

Η άνοδος, η πτώση και η ανέλπιστη επιστροφή του Ιωάννη Πάππου Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ