Εθνικός Αστέρας

Εθνικός Αστέρας Facebook Twitter
0

Η είδηση ότι ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης συγκαταλέγεται στους συγγραφείς που διεκδικούν φέτος το σημαντικό βραβείο «Independent Foreign Fiction Prize» που απονέμει το βρετανικό Arts Council είναι οπωσδήποτε ευχάριστη. Αυτή τη φορά δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ο Χατζηγιαννίδης ανακαλύφθηκε από τους Βρετανούς. Η αξία του πρώτου μυθιστορήματός του Οι Τέσσερις Τοίχοι («Το Ροδακιό»), με το οποίο διεκδικεί και το βρετανικό βραβείο, έχει αναγνωριστεί και στην Ελλάδα. Όχι μόνο με καλές κριτικές, αλλά και με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου του περιοδικού «Διαβάζω» το 2001. Στους Τέσσερις Τοίχους ο συγγραφέας αποκαλύπτει μια σαγηνευτική, μυστηριώδη περιπέτεια σ’ ένα φανταστικό νησί, όπου ένα αλλόκοτο ζευγάρι παρασκευάζει το ωραιότερο μέλι του κόσμου.

Είστε συνυποψήφιος με σημαντικούς συγγραφείς, τον νομπελίστα Ζοζέ Σαραμάγκου, τον βραβευμένο με «διεθνές Booker» Ισμαήλ Κανταρέ, τον Νικολό Αμανίτι…
Το ότι είμαστε συνυποψήφιοι δεν σημαίνει αυτομάτως ότι έχουμε την ίδια αξία. Είναι σαν να έχεις βρεθεί σ’ ένα πάρτι και να πεις μετά «είμαι φίλος με τον πρωθυπουργό» επειδή συνυπήρξατε στο πάρτι…

Γιατί ξεχώρισε το βιβλίο σας εκτός συνόρων;
Δεν είναι σίγουρα ένα βιβλίο που μυρίζει Ελλάδα, δεν έχει ένα έντονο στοιχείο φολκλόρ. Εκτυλίσσεται βέβαια σ’ ένα ελληνικό νησί, αλλά δεν χρωματίζεται τόσο ο τόπος. Δεν είχα στο μυαλό μου, άλλωστε, ένα συγκεκριμένο νησί. Όταν δεν είναι πολύ συγκεκριμένος ο τόπος, ο αναγνώστης έχει τη δυνατότητα να αναπλάσει το τοπίο. Να πούμε όμως ότι η αγγλική είναι μια γλώσσα και μια λογοτεχνία κυρίαρχη – και λόγω γλώσσας και λόγω συγγραφέων. Η αξία ενός βιβλίου δεν αλλάζει από μια υποψηφιότητα, από τη στιγμή που αυτό εκδόθηκε το 2001 στα ελληνικά. Υπάρχει βέβαια η χαρά ότι αναγνωρίζεται η αξία του.

Πόσο έχει επηρεάσει τη γραφή σας το γεγονός ότι προέρχεστε από το χώρο του θεάτρου;
Ίσως στον τρόπο που προσπαθώ να μπω στην ψυχή ενός ήρωα· κάνω δηλαδή συχνά ό,τι κάνει ένας ηθοποιός – προσπαθώ να πλάσω τον κόσμο ενός προσώπου, να βυθιστώ σ’ αυτόν και να τον κατανοήσω όπως ο ηθοποιός που προετοιμάζεται να ενσαρκώσει ένα ρόλο. Το ίδιο περίπου κάνει κι ένας συγγραφέας για να φτάσει στο σημείο να ξεδιαλύνει τη σχέση μεταξύ τους ή να αντιληφθεί τον τρόπο με τον οποίο αλληλοεπηρεάζονται οι χαρακτήρες.

Πώς θα περιγράφατε τους χαρακτήρες των βιβλίων σας;
Ίσως αυτό που έχουν κοινό όλοι είναι ότι είναι ανήσυχοι και περίεργοι. Αν ήταν ζωγραφισμένοι θα ήταν με αδρές γραμμές αχνά, φιγούρες που ένας ζωγράφος θα είχε ζωγραφίσει με απόλυτη λεπτομέρεια ένα κομμάτι του σώματός τους – το γόνατο, το χέρι ή το αυτί τους. Μια λεπτομερειακή δηλαδή εικόνα που να φωτίζει το σύνολο.

Το μέλι ως βασικό συστατικό του πειράματος των ηρώων σας στους Τέσσερις Τοίχους προσδίδει στην ιστορία αλληγορικές σημασίες…
Ένας προβληματισμός γύρω από αυτό το πείραμα με το μέλι ίσως μας οδηγεί στη σκέψη ότι, όταν καταφέρνουμε ύστερα από μεγάλη προσπάθεια να πετύχουμε κάτι που επιθυμούσαμε, όχι μόνο δεν οδηγούμαστε στην ευτυχία αλλά, αντιθέτως, στην αρχή μιας πτώσης. Αυτό συμβαίνει και στον ήρωα: από τη στιγμή που φτάνει στο επιθυμητό αποτέλεσμα, η ζωή του πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Όσο για την επιλογή του μελιού, θα έλεγα ότι είναι από τα λίγα προϊόντα που το καταναλώνουμε στη φυσική του μορφή, δεν χρειάζεται καμιά επεξεργασία. Είναι ένα ολοκληρωμένο προϊόν που μας το προσφέρει η φύση ατόφιο, καρπός μια δημιουργίας, αποτέλεσμα δουλειάς από τις μέλισσες.

Στην ιστορία σας παρεμβαίνει διακριτικά και ο άνθρωπος στη διαδικασία παραγωγής του μελιού…
Πιστεύω γενικότερα ότι, αν ο άνθρωπος παρακολουθήσει πώς λειτουργεί η φύση και υποταχτεί στους νόμους της χωρίς να προσπαθήσει να επιβάλει τους δικούς του, μπορεί να πλησιάσει το θαύμα. Συχνά, τη στιγμή που αισθάνεται νικητής με τη δημιουργία ενός φαρμάκου, διαπιστώνει ότι το επίτευγμά του μπορεί να έχει παρενέργειες, να υποσκάπτει μ’ έναν άλλο τρόπο την υγεία. Ο άνθρωπος διέπεται επίσης από τους νόμους της φύσης, αλλά στο πέρασμα των αιώνων μοιάζει να θέλει να απομακρυνθεί από αυτούς, εφευρίσκοντας τους δικούς του.

Στον Φιλοξενούμενο, το δεύτερο μυθιστόρημά σας, το πείραμα μετατοπίζεται στην παρατήρηση της ανθρώπινης ψυχής…
Ο προβληματισμός του δεύτερου βιβλίου είναι συμπτωματικά πολύ επίκαιρος, αν σκεφτούμε τη συζήτηση που γίνεται τις τελευταίες μέρες για τις κάμερες, και το ερώτημα πού τελειώνει η ιδιωτικότητα και πότε είναι θεμιτή η παρακολούθηση. Ακόμα κι αν κάποιος επιθυμεί να είναι εντελώς «διάφανος», να τον παρακολουθούν οι πάντες, θα πρέπει να υπάρχει ένα όριο προστασίας της ιδιωτικότητάς του. Όσο για μένα, θα έλεγα ότι είμαι άνθρωπος που με γοητεύουν τα μυστικά. Αυτό το ξεγύμνωμα της ιδιωτικότητας σαν γούστο, σαν αισθητική, δεν μου ταιριάζει. Μου αρέσουν οι άνθρωποι που είναι καλυμμένοι πίσω από δεκαπέντε πέπλα.

Οι κάμερες στο δρόμο θα σας ενοχλούσαν;
Δεν είμαι αρνητικός, δεν θεωρώ ότι καταπατείται επί της ουσίας η ελευθερία μας. Ένας άνθρωπος που περπατάει στο δρόμο ξέρει ότι, ακόμα κι όταν δεν υπάρχει μια κάμερα, πάρα πολλά ζευγάρια μάτια αγνώστων ανθρώπων θα τον δούνε. Θα μου άρεσε βέβαια να υπήρχαν τα ντόμινο της παλαιότερης εποχής, που, όταν κάποιος ήθελε να κυκλοφορήσει ανώνυμα, κάλυπτε το σώμα και το πρόσωπό του. Αντί να νοιαζόμαστε όμως για τις κάμερες που θα μας καταγράψουν στην οδό Ακαδημίας, θα έπρεπε να δείχνουμε μεγαλύτερη ευαισθησία στον τρόπο που διαχειρίζονται όσοι έχουν την εξουσία παγκοσμίως το άλλο μεγάλο μας σπίτι, τον πλανήτη. Νιώθω ότι εκεί είμαστε όλοι περισσότερο εφησυχασμένοι…

Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο επίτευγμα της εποχής;
Η αποκωδικοποίηση του DNA αρκεί… Η επίγνωση και η γνώση είναι, βέβαια, μια πηγή δυστυχίας· ο άνθρωπος είναι πάντα σαν ένα παιδί που του αρέσει να ανοίγει τα ντουλάπια και τα συρτάρια, είτε είναι για το DNA είτε είναι για μια ανακάλυψη τεχνολογική

Ποιοι είναι οι «ήρωές» σας στη ζωή;
Οι άνθρωποι που μπορούν να συνδυάζουν την πνευματική ευστροφία με την καλοσύνη. Ένας μεγάλος συγγραφέας, για παράδειγμα, ο οποίος να είναι και πάρα πολύ καλός άνθρωπος – όπως ένας ψαράς που ζει σ’ ένα νησί και είναι και καλός άνθρωπος. Η πνευματική εξέλιξη βέβαια δημιουργεί μια διαστροφή· αισθάνεται κανείς ότι αν πετύχει ένα προχώρημα πνευματικό όλα συγχωρούνται.

Αυτή η διαπίστωση χαρακτηρίζει αρκετούς καλλιτέχνες. Το έργο τους βρίθει υψηλών ιδανικών ευαισθησίας και συμπόνιας για το συνάνθρωπο, και στην προσωπική τους ζωή είναι απάνθρωποι …
Μ’ έναν μυστήριο τρόπο, όταν προχωράς σε μια πνευματική εξέλιξη πληρώνεις ένα είδος τιμήματος. Τελικά ή θα είσαι καλός ή θα είσαι έξυπνος και μεγάλος καλλιτέχνης. Αν θα έπρεπε να διαλέξω, πάντως, θα διάλεγα την καλοσύνη.

Ποιους δημιουργούς αγαπάτε;
Toν Χένρι Τζέιμς, τον Δημήτρη Μαυρίκιο, τη Ζυράννα Ζατέλη και τον Λαρς Φον Τρίερ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Βιβλίο / «Τροχιές»: Η Samantha Harvey κέρδισε πανάξια το Booker

Με θέμα την καθημερινότητα έξι αστροναυτών σε έναν διεθνή διαστημικό σταθμό, το μυθιστόρημα που κέρδισε το Booker 2024 μόλις μεταφράστηκε στα ελληνικά, είναι ένα ποίημα για τον πλανήτη Γη και μας καλεί να τον εκτιμήσουμε ξανά.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
2000 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του, ένα βιβλίο για τους Ρωμαίους αυτοκράτορες γίνεται μπεστ-σέλερ

Βιβλίο / Ο Σουητώνιος του 69 μ.Χ. γίνεται ξανά μπεστ-σέλερ

Οι «Βίοι των Καισάρων», το εξόχως κουτσομπολίστικο βιβλίο που είχε γράψει ο Σουητώνιος για τον βίο και την πολιτεία της πρώτης σειράς των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, κυκλοφόρησε σε νέα μετάφραση και μπήκε στη λίστα με τα ευπώλητα των Sunday Times.
THE LIFO TEAM
«Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Βιβλίο / «Αν δεν μας αρέσουν οι ηγέτες που ψηφίζουμε, ας κατηγορήσουμε τον εαυτό μας»

Ο «ροκ σταρ ιστορικός των ημερών», ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και βραβευμένος συγγραφέας Peter Frankopan, μιλά στη LIFO για τους κινδύνους που απειλούν την Ευρώπη, τη Γάζα και την άνοδο της ακροδεξιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ευκλείδης Τσακαλώτος: Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές, ακόμα κι αν αυτό ακούγεται σαν τετραγωνισμός του κύκλου!

Βιβλίο / Ευκλείδης Τσακαλώτος: «Οφείλουμε να είμαστε πιο ριζοσπάστες και ταυτόχρονα πιο ρεαλιστές στην αριστερά»

Μια πολιτική κουβέντα «εφ’ όλης της ύλης» με τον βουλευτή της Νέας Αριστεράς, πανεπιστημιακό και πρώην υπουργό Οικονομικών στο στούντιο της LiFO με αφορμή το «Μανιφέστο για μια βιώσιμη κοινωνία», το τρίτο του συγγραφικό πόνημα τα τελευταία χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Βιβλίο / Έχει πέσει στα χέρια σας καμπίσιο κόμικ;

Όταν υπάρχει θέληση, πείσμα και μεράκι, η περιφέρεια «τα σπάει». Ο Μέλανδρος Γκανάς, «ψυχή» των Εκδόσεων του Κάμπου, μιλά για το σπιρτόζικο εκδοτικό πολυ-εγχείρημα από τη Λάρισα που αγαπά τα κόμικς και ό,τι σχετίζεται με αυτά, με αφορμή την επέτειο των 15 χρόνων τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Βιβλίο / Λουίς Μπουνιουέλ: Οι κόντρες με τον Νταλί, η αγάπη για τον Λόρκα, η λατρεία για το σινεμά

Οι συμπάθειες και οι αντιπάθειες, ο ερωτικός πόθος που διαπερνούσε κάθε του κίνηση, μια ζωή συνώνυμη με τις μεγάλες αλλαγές του 20ού αιώνα και μια συνταγή για σωστό ντράι Μαρτίνι αποτυπώνονται στην αξεπέραστη αυτοβιογραφία του Λουίς Μπουνιούελ, «Η τελευταία μου πνοή», που κυκλοφορεί σε νέα έκδοση.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Βιβλίο / «Στην Εκκλησία είναι ευπρόσδεκτοι και οι διαζευγμένοι και οι ομοφυλόφιλοι και τα τρανς άτομα»

Στην αυτοβιογραφία του ο Πάπας Φραγκίσκος αναφέρεται στα παιδικά του χρόνια, στους πειρασμούς, στον Αλέξη Τσίπρα, στο ποδόσφαιρο αλλά και στις ταινίες και τα βιβλία που τον καθόρισαν. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Yellowface»: «Κλέφτες» συγγραφείς, τα άπλυτα της εκδοτικής βιομηχανίας και τα προσωπεία στον δρόμο προς τη δόξα

Βιβλίο / Ένα μυθιστόρημα για τα «άπλυτα» και τα μυστικά της εκδοτικής βιομηχανίας

Το «Yellowface» της Ρεμπέκα Κουάνγκ είναι μια καυστική σάτιρα της εποχής μας που, πέρα από τα κακώς κείμενα στην εκδοτική βιομηχανία, σχολιάζει και ασκεί κριτική και σε άλλες όψεις της σύγχρονης ζωής, όπως η cancel culture, οι υπερβολές της πολιτικής ορθότητας, το hate speech στο ίντερνετ, η δολοφονία χαρακτήρων, το πώς κατασκευάζονται και προωθούνται συγκεκριμένα αφηγήματα και φαλκιδεύεται η αλήθεια.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Βιβλίο / Όταν τα «υποψιασμένα κορμιά» κυριαρχούσαν στους ομοφυλόφιλους έρωτες 

Η κυκλοφορία του βιβλίου-ντοκουμέντου «Ανδρικές ομοερωτικές σχέσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα» πυροδότησε μια συζήτηση με τον Κώστα Γιαννακόπουλο για έναν «αλλιώτικο» έρωτα, που παρέμενε ισχυρός ακόμα και σε καιρούς όπου κανείς δεν τολμούσε να προφέρει το όνομά του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Βιβλίο / Ποιοι ήταν στ' αλήθεια οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες;

Η πανεπιστημιακός και «celebrity historian» Μαίρη Μπίαρντ αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε τους Ρωμαίους αυτοκράτορες, αποκαλύπτοντας άγνωστες λεπτομέρειες – όπως ότι ο Νέρωνας, που έχει μείνει στην ιστορία ως πυρομανής και μεγαλομανής, ήταν επίσης ριζοσπάστης φιλότεχνος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάτρικ Λι Φέρμορ «Η εποχή της δωρεάς»

Το πίσω ράφι / Το «χωριατόπουλο χωρίς χαλινάρι» που εξελίχθηκε σε ρομαντικό ταξιδιωτικό συγγραφέα

Ο Πάτρικ Λι Φέρμορ και το συναρπαστικό χρονικό της νεανικής του περιπλάνησης στην Ευρώπη, πριν αρχίσει να ακούει στο όνομα «Μιχάλης» στην Κρήτη και «Παντελής» στη Μάνη, προτού γίνει ο «ξένος» που διαφήμισε την Ελλάδα όσο ελάχιστοι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ