Εκδίδοντας Ανδρέα Εμπειρίκο

Εκδίδοντας Ανδρέα Εμπειρίκο Facebook Twitter
0

Μόνο όσοι είχαν την εύνοια της ακατάδεκτης Μοίρας των Χειρογράφων να βρουν και να εκδώσουν κάποιο ανέκδοτο κείμενο ενός μείζονος συγγραφέως -δεν τολμώ να αναφερθώ στα κείμενα των αρχαίων!-, μόνο αυτοί μπορούν να περιγράψουν αυτήν τη μοναδική εμπειρία. Να διατρέξουν πρώτοι ψηλαφιστά, στην αρχή, το χειρόγραφο, να αρχίσουν μετά να το κοιτάζουν και να το ερευνούν εντατικά και βαθιά, μυρίζοντάς το και κάποτε μιλώντας του, σαν ένα σώμα ερωτικό, που πέφτει για πρώτη φορά στα χέρια σου. Έτσι συνέβη και σε μένα όταν το 1984 ο Λεωνίδας Εμπειρίκος και ο Σταύρος Πετσόπουλος μου ανέθεσαν να επιμεληθώ την έκδοση της συλλογής του Εμπειρίκου Αι γενεαί πάσαι, ή η Σήμερον ως Αύριον και ως Χθές. Πώς περιγράφει ο ποιητής την πρώτη του επαφή με τον υπερρεαλισμό στο «Αμούρ-Αμούρ»; Ωσάν μια αποκάλυψη, ωσάν να άνοιξε για πρώτη φορά μπροστά του ένας νέος κόσμος.

Αυτό είδα κι εγώ. Από το 1984 ως το 2009, 25 ολόκληρα χρόνια, αυτή η εμπειρία και η αποκάλυψη επαναλήφθηκε πολλές φορές, πάντα με τις ίδιες αρχικές προσδοκίες, λαχτάρες, αλλά και φόβους και κινδύνους. Να ξεδιπλώσεις προσεκτικά τα πολύτιμα, εύθραυστα χειρόγραφα, όταν δεν είναι σε τετράδια αλλά σε φύλλα λυτά, να ελέγξεις τη γραφή -σταθερή πάντοτε, συνήθως με μολύβι-, χωρίς πολλές δυσκολίες στην ανάγνωση, εκτός όταν ο συγγραφέας επανέρχεται σε κάποιο σημείο του κειμένου να διαγράψει, να διορθώσει, να συμπληρώσει στην ίδια ή την επόμενη σελίδα! Να διαβάσεις σωστά, συλλαβιστά, ύστερα να καταλάβεις, να χαρείς και να απαγγείλεις το νέο μυστικό. Ιδού η χαρά. Και ο τρόμος και ο κίνδυνος; Αυτή η εμπειρία πρέπει να γίνει κείμενο τυπωμένο, χωρίς λάθη, χωρίς παρανοήσεις. Δοκίμασα τη μεγαλύτερη χαρά και τον μεγαλύτερο τρόμο όταν, ύστερα από μακροχρόνιες προσπάθειες, ήρθαν στα χέρια μας οι χιλιάδες, όντως, χειρόγραφες σελίδες του Μεγάλου Ανατολικού!

Το αληθινό υπερωκεάνιο ήταν για μένα το ίδιο το ατέλειωτο χειρόγραφο, αυτό το «καταραμένο» και συνάμα ευλογημένο κείμενο που όλοι ήξεραν πως υπάρχει, αλλά ελάχιστοι το είχαν διαβάσει -ή ακούσει- ολόκληρο! Πώς να εκδώσεις ένα μυθικό κείμενο, γεμάτο ποικίλες δυσκολίες και συνάμα γεμάτο μυστήριο, ελευθεριότητα και τόλμη; Πώς να κάνεις ορατό κείμενο, απτό βιβλίο ένα χειρόγραφο-θρύλο; Και όμως έγινε και αυτό. Για τούτο ευγνωμονώ και τη δύστροπη Μοίρα των Ανέκδοτων Χειρογράφων και τους αγαθούς φίλους Λεωνίδα και Σταύρο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ