Εισαγωγή στο σύμπαν του Χαράλαμπου Γιαννακόπουλου

Εισαγωγή στο σύμπαν του Χαράλαμπου Γιαννακόπουλου Facebook Twitter
0
Εισαγωγή στο σύμπαν του Χαράλαμπου Γιαννακόπουλου Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO

1.



Παρμπρίζ. Δύο φορές η λέξη «παρμπρίζ» στην ποιητική συλλογή Τι κοιτάζει στ᾽ αλήθεια ο ποιητής (εκδ. Πόλις) του Χαράλαμπου Γιαννακόπουλου (Αθήνα, 1971) και άλλη μία στη συλλογή, του ιδίου, Γράμματα σ᾽ έναν πολύ νέο ποιητή (εκδ. Πόλις). Και πολλές μνείες και αναφορές στα αυτοκίνητα, ακόμα και σε ένα ταπεινό Fiat Uno: «Το αυτοκίνητο ήταν ένα Fiat, σκούρο μπλε,/ σκονισμένο, με σπασμένο τον καθρέφτη / απ᾽ την πλευρά του οδηγού// Έσκυψα στο παράθυρο του συνοδηγού / χαμογελώντας ευγενικά./ Έβγαλε τα γυαλιά της και με κοίταξε / μισοκλείνοντας τα μάτια της από την αντηλιά./ Τα μάτια της μου 'φεραν στο μυαλό / ποτάμια με σκούρα άγρια νερά / και ψάρια να κολυμπάνε μέσα,/ τα νερά να κυλάνε ορμητικά,/ τα ψάρια να παρασύρονται,/ να γδέρνονται στις πέτρες του βυθού / και νικημένα να χάνονται στην άβυσσο / και τα νερά ορμητικά και σκούρα, αδιάφορα / να συνεχίζουν να κυλάνε». Μιαν άλλη συλλογή του ο Γιαννακόπουλος την τιτλοφορεί Μια λεπτομέρεια που κανείς δεν παρατηρεί (εκδ. Free Thinking Zone). Και με αυτήν τη δουλειά, με την ιερουργία αυτή, καταπιάνεται εδώ και δύο δεκαετίες ο ποιητής: με τη σημασία στη λεπτομέρεια που την αφήνουνε να περνάει έτσι, ενώ εντός της μπορεί κάλλιστα θαύματα να ενέχει που στραφταλίζουν θελκτικά, αλλά οι περισσότεροι στο ντούκου τα περνάνε. Οι τόνοι μένουν χαμηλοί, όπως το ήθελε ο άλλος μεγάλος παρατηρητής των καθημερινών πραγμάτων, ο Robert Bresson, αλλά η ποίηση είναι υψηλή. Είναι η ποίηση που αδράχνει το καθημερινό, στο στιγμιαίο, το χθόνιο, το χθαμαλό, το φαινομενικά ασήμαντο, και το εκθειάζει, το καθαγιάζει, το αποθεώνει, μας το προσφέρει σαν δώρο βαρύτιμο, σαν ένα potlatch που το έχουμε, ιδίως σήμερα, απόλυτη ανάγκη.



2.

Ντεμπόρ. Ο Γκι Ντεμπόρ ενέπνευσε και εξακολουθεί να εμπνέει τους τροβαδούρους της καθημερινής ζωής. Εστίασε στα όσα περνάνε απαρατήρητα, στους κρυφούς θησαυρούς ενός πολύωρου και τάχατες άσκοπου περιπάτου στους λαβυρίνθους της μεγαλούπολης, στις δυνατότητες της περιπέτειας που ανοίγονται από μια τυχαία συνάντηση, στην ποιητική της στιγμής, στο τάνυσμα των δευτερολέπτων. Ιδού το ποίημα του Χαράλαμπου Γιαννακόπουλου «Ο Γκι Ντεμπόρ στο Παρίσι»: «Ακούραστα όλη τη νύχτα / φορώντας ένα παλιό μοντγκόμερι / και μ' ένα τσιγάρο στο στόμα του,/ περιπλανιέται στους δρόμους / και στα στενά της πόλης,// γυρεύει τη rue Descartes, τη rue Saint-Martin,/ τη rue Saint-Jacques, γυρεύει τις πλατείες,/ τα μπαρ και τα καφέ, το «Méthode», το «Palette».// Δεν τη γνωρίζει αυτή την πόλη πια,/ η πόλη αυτή δεν τον γνωρίζει.// Ακούει τις πλάκες του πεζοδρομίου / τον ήχο των βημάτων του κι ένα / περασμένου φθινόπωρου κίτρινο φύλλο / που το σέρνει ένας άνεμος τραχύς −/ τίποτε άλλο δεν ακούγεται.// Ανάβει κι άλλο τσιγάρο, κοιτάζει γύρω του,/ γυρεύει τις τριανταφυλλιές που ήξερε,/ το άρωμα της νεραντζιάς,/ τον δρόμο που ανηφορίζει στο βουνό.// Ένα παιδί καβάλα στο ποδήλατο / μ' έναν επίδεσμο στο δεξί του γόνατο / περνάει κοντά του και του ψιθυρίζει:// Λάθος πόλη, λάθος πόλη,/ είσαι σε λάθος πόλη». 



3.

Σκύλος. Ο Ντεμπόρ αγαπούσε τις γάτες. Μάλιστα, είχε επινοήσει έναν κώδικα για να επικοινωνεί μαζί τους. Αγαπούσε και τους σκύλους, είχε έναν Αφγανό λύκο, ατίθασο κι επίμονο. Ομοίως αγαπούσε τους σκύλους και ο συγγραφέας του Broom of the System και του Infinite Jest, ο Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας. Και ο Τζακ Λόντον, φυσικά. Αλλά και ο Γιαννακόπουλος. Ο οποίος αγαπάει και την άνοιξη. Όπως αγαπάει και τον Ρέιμοντ Κάρβερ, τον Ανδρέα Εμπειρίκο, τον Μίμη Σουλιώτη, τον Νικ Κέιβ, τον Τσαρλς Μπουκόβσκι, τον Ηλία Πετρόπουλο, τον Λέοναρντ Κοέν, τον Μάιλς Ντέιβις, τους Doors, τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, τον Νίκο Καρούζο. Ξέρει να αγαπάει τις λίστες, τους καταλόγους, τις χαρτογραφήσεις του χάους, τις υπογραμμίσεις στα λατρεμένα μας βιβλία. Ξέρει να αγαπάει ό,τι κάνει τη ζωή πιο υποφερτή, πιο έντιμη, πιο πλούσια, πιο μελωδική. Ξέρει να αγαπάει τη λογική των γεγονότων που μας οδηγούν στο οχυρό που ανθίσταται στη φθορά. Και ξέρει να συνθέτει ερωτικά ποιήματα που σε αφήνουν άναυδο με τη λιτότητα και το άνοιγμα στο αίνιγμα που είναι ο άνθρωπος. Διαβάζω το ποίημα «Άνοιξη στην πόλη» και αισθάνομαι ότι είναι ένα από τα πιο ερωτικά/ερωτευμένα, συγκινητικά/συγκινημένα ποιήματα που διάβασα τα τελευταία χρόνια: «Ο σκύλος μου σταματάει / σε κάθε χόρτο και λουλούδι / και το μυρίζει προσεκτικά./ Κάνω υπομονή και τον αφήνω,/ είναι η πρώτη του άνοιξη / στον κόσμο.// Και η δική μου, νομίζω». Διότι τι πιο ερωτικό από το να ζεις την πρώτη σου άνοιξη στον κόσμο; Τι πιο ερωτικό; Τι;

Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος

Tα βιβλία της εικόνας:

1. Γράμματα σ᾽ έναν πολύ νέο ποιητή
, Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος, Εκδόσεις Πόλις, 
Σελίδες: 106

2. Τι κοιτάζει στ' αλήθεια ο ποιητής
, Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος, Εκδόσεις Πόλις, 
Σελίδες: 110

3. Μια λεπτομέρεια που κανείς δεν παρατηρεί, Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος, Σελίδες: 32, 
Εκδόσεις Free Thinking Zone

 

http://radiobookspotting.blogspot.gr/ 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ