Δοκίμιο & Δέλεαρ & Δόκανο

Δοκίμιο & Δέλεαρ & Δόκανο Facebook Twitter
0
Δοκίμιο & Δέλεαρ & Δόκανο Facebook Twitter
Αλμπέρ Καμύ

1. Aλμπέρ Καμύ: Εκατό χρόνια από τη γέννησή του, πάντα επίκαιρος, πάντα μες στις συζητήσεις, πάντα με τον Ξένο και την Πτώση στα μυθιστορήματα που μένουν ανοξείδωτα και τρέχεις να τα ξαναπιάσεις κάθε μερικά χρόνια, ιδίως ύστερα από τον κορεσμό που φέρνουν οι απανωτές επαφές με την πολύ φρέσκια/τρέχουσα παραγωγή.

Αλμπέρ Καμύ - Επαναστατημένος Άνθρωπος. Μτφρ.: Νίκη Καρακίτσου-Dougé & Μαρία Κασαμπάλογλου-Roblin. Σελίδες: 501. Εκδόσεις ΠατάκηΣτον Επαναστατημένο Άνθρωπο (μτφρ. Νίκη Καρακίτσου-Dougé & Μαρία Κασαμπάλογλου-Roblin, εκδ. Πατάκη), το βιβλίο που το μεταφέρω από το γραφείο στο κομοδίνο κι από κει στο καφενείο, όπου βρεθώ κι όπου σταθώ τον τελευταίο καιρό, ο Καμύ επιτυγχάνει μια κριτική σύνοψη των εξεγέρσεων, εστιάζοντας σε ό,τι πιο ρομαντικό και ό,τι πιο ανθρώπινο, συνεπώς ό,τι πιο επικίνδυνο και ολέθριο ενέχουν. Στις σελίδες του Επαναστατημένου Ανθρώπου βρίσκεις τη συναρπαστική πληροφορία ότι Ρώσοι διανοούμενοι είχαν κάνει έμμετρη τη Λογική του Έγελου, ενώ παρελαύνουν όλα εκείνα τα ονόματα που είχαν κάνει φλεγόμενη την εφηβεία μας και μας πέταξαν έξω από το κρουαζιερόπλοιο που θα μπορούσε να γίνει, και ευτυχώς δεν έγινε, η ζωή μας: Ρεμπώ, Λοτρεαμόν, Νίτσε, Μπρετόν, Μπακούνιν, Νετσάγιεφ, Χέγκελ.

«Μπορούμε να πούμε με σιγουριά», διατείνεται ο Καμύ, «πως ο Χέγκελ εκλογίκευσε τα πάντα μέχρι παραλογισμού. Παράλληλα, όμως, έδινε στη λογική έναν παράλογο παλμό, εμπλουτίζοντάς τη με μια υπερβολή της οποίας βλέπουμε τώρα τα αποτελέσματα. Η γερμανική σκέψη εισήγαγε απρόοπτα μια ακαταμάχητη αλλαγή στην αποτελματωμένη σκέψη της εποχής της. Η αλήθεια, η λογική και η δικαιοσύνη ενσωματώθηκαν απότομα στο γίγνεσθαι του κόσμου» (σ. 221). Ας σημειώσουμε, παρεμπιπτόντως, ότι μας είχε συνεπάρει στα χρόνια τα παλιά η δυσεύρετη πια έκδοση του Μπουκουμάνη, πολυτονική, σκληρόδετη, με εξώφυλλο στυλ Μοντριάν, σε μετάφραση της λίαν εκλεκτής Τζούλιας Τσιακίρη.

2. Mισέλ Φουκώ x 3: «Για μένα, το να γράφεις είναι μια δραστηριότητα στο έπακρο τρυφερή, χνουδωτή. Μισέλ Φουκώ - Ο ωραίος κίνδυνος. Μτφρ.: Νίκος Ηλιάδης. Σελίδες: 77. Εκδόσεις ΆγραΌταν γράφω, έχω κάτι σαν εντύπωση βελούδου. Για μένα, η ιδέα μιας βελούδινης γραφής μοιάζει οικείο θέμα, στα όρια ευπάθειας και αντιληπτικότητας, που δεν παύει να στοιχειώνει το πρόταγμα γραφής μου, να καθοδηγεί τη γραφή μου όσο γράφω, που μου επιτρέπει ανά πάσα στιγμή να επιλέξω τις εκφράσεις που θέλω να χρησιμοποιήσω. Το βελούδινο, για τη γραφή μου, είναι ένα είδος κανονιστικής εντύπωσης» (Μισέλ Φουκώ, Ο ωραίος κίνδυνος, μτφρ. Νίκος Ηλιάδης, εκδ. Άγρα).

Μισέλ Φουκώ - Επιλογή από τα Dits et écrits. Μτφρ.: Θανάσης Λάγιος. Σελίδες: 115. Εκδόσεις Στιγμή«Ο Φουκώ δεν στέκει στην κορυφή ενός βράχου, δεν εποπτεύει από ψηλά την ολότητα, καθώς δεν συγκροτεί a priori το αντικείμενό του και, για όποιον δεν είναι Θεός, το να το συγκροτεί ο ίδιος θα ήταν ο μόνος τρόπος για να το εποπτεύει. Δεν ξέρει πού θα βρισκόταν σε έναν χάρτη της ολότητας, ούτε τι μπορεί να υπάρχει πέρα από τα όρια» (Πωλ Βεν, Φουκώ, Η σκέψη του, η προσωπικότητά του, μτφρ. Γιώργος Καράμπελας, εκδ. Εστία).

Πωλ Βεν - Φουκώ, Η σκέψη του, η προσωπικότητά του. Μτφρ.: Γιώργος Καράμπελας. Σελίδες: 277. Εκδόσεις Εστία«Κατά βάθος δεν αγαπώ το γράψιμο. Είναι μια δραστηριότητα που πάρα πολύ δύσκολα την ελέγχεις. Το γράψιμο δεν με ενδιαφέρει παρά στον βαθμό κατά τον οποίο ενσωματώνεται στην πραγματικότητα μιας μάχης, στην καθαρότητα ενός εργαλείου, μιας τακτικής, μιας φωτοχυσίας. Δεν θα ήθελα παρά να είναι τα βιβλία μου ένα είδος νυστεριού, βόμβας μολότωφ ή νάρκης και να απανθρακώνονται μετά τη χρήση, όπως τα πυροτεχνήματα» (Μισέλ Φουκώ, Επιλογή από τα Dits et écrits, μτφρ. Θανάσης Λάγιος, εκδ. Στιγμή).

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM