Ζω; Τι ηδονή!

Ζω; Τι ηδονή! Facebook Twitter
0

Η χαρούμενη ατμόσφαιρα του λούνα παρκ, όπου εξελίσσεται το έργο του Χόρβατ, έρχεται εξαρχής σε αντίθεση με το προβληματικό κοινωνικο-οικονομικό περιβάλλον και την απογοήτευση του μόλις απολυμένου Καζιμίρ. Προλετάριοι που προσπαθούν να επιβιώσουν από τη μία, αστοί που αναζητούν περιπετειούλες με κορίτσια του λαού από την άλλη, και στη μέση ένα ερωτευμένο ζευγάρι. Ο Χόρβατ θα γελοιοποιήσει τους εύπορους πλην γηραιούς, γλοιώδεις εραστές, αλλά δεν θα χαριστεί στις ρομαντικές ιδέες περί αιώνιας αγάπης. Στο τέλος του έργου ο Καζιμίρ φεύγει με τη γυναίκα του φίλου του κι η Καρολίνα μ' έναν τύπο που γνώρισε την ίδια εκείνη μέρα. Καλά, αυτό δεν είναι κυνισμός; Μήπως το να επιβιώνεις συμπίπτει με το να προδίδεις; Ο Γιόχαν Σίμονς λέει ότι το τέλος δεν είναι απαισιόδοξο, είναι απλώς ρεαλιστικό. Ο Πολ Κοκ πάλι δεν βλέπει κυνισμό στο έργο, μόνο ειρωνεία. «Ακόμη και οι δύο ευκατάστατοι της ιστορίας, που χρησιμοποιούν τη δύναμή τους με τρόπο απεχθή, στο τέλος αποχωρούν από τη σκηνή αξιοθρήνητοι, με την "ανωτερότητά" τους απολύτως τσαλακωμένη. Το έργο δεν μιλάει για επιβίωση αλλά για κάτι ανώτερο, για την ηδονή του να μένεις ζωντανός, όταν όλα μοιάζουν να καταρρέουν, και να συνεχίζεις. Ο Χόρβατ έχει βάλει τον εξής υπότιτλο στο έργο: "Και η αγάπη δεν τελειώνει ποτέ". Έτσι είναι», σχολιάζει.

Δεν πείραξαν το έργο «γιατί είναι εξαιρετικά καλογραμμένο, με μικρές σκηνές και δομή απόλυτης ακρίβειας». Αλλά δεν κράτησαν τα βαυαρικά τραγούδια με τα οποία ο Χόρβατ χωρίζει κάποιες σκηνές. Ο Κοκ έγραψε καινούργια - κράτησε μόνο το τελευταίο τραγούδι του πρωτοτύπου, με το οποίο κλείνει το έργο. Στην παράσταση που θα δούμε το τραγουδάει η Καρολίνα με τη συνοδεία ακουστικής κιθάρας. Σε απόδοση στα ελληνικά λέει περίπου:

Κι όταν ανθίσουν τα τριαντάφυλλα / η καρδιά μας θα πετάει
Γιατί ο έρωτας έρχεται / έρχεται με το Μάη
Γιατί έρχεται η άνοιξη/ κι ο χειμώνας περνάει
Και ο άνθρωπος, ο άνθρωπος/ ζει μονάχα ένα Μάη.

Η προοπτική του θανάτου δίνει νόημα στη ζωή, ακόμη και σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που περνούσε η Γερμανία του '30 ή η σημερινή Ευρώπη. Με μερικές σπουδαίες παραστάσεις πολιτικού προβληματισμού στις αποσκευές τους, ο Σίμονς και ο Κοκ ακούγονται (από το τηλέφωνο) σαφώς θορυβημένοι για τις πολιτικές εξελίξεις στο Βέλγιο και στην Ολλανδία, όπου τα ακροδεξιά κόμματα έχουν αυξήσει ανησυχητικά το ποσοστό τους, διεκδικώντας πρωταγωνιστικό ρόλο. Ο πρώτος λέει ότι σε μια τέτοια συνθήκη χρέος των καλλιτεχνών είναι να μιλούν γι' αυτό που φοβούνται, να το αντιμετωπίζουν, να εκθέτουν στο κοινό τους μηχανισμούς που μπορούν να αναβιώσουν εφιάλτες του παρελθόντος. Γι' αυτό και ετοιμάζεται να σκηνοθετήσει το καινούργιο θεατρικό έργο της αυστριακής Ελφρίντε Γιέλινεκ (βραβείο Νόμπελ 2004), που έχει τίτλο Τα συμβόλαια του εμπόρου, Μια οικονομική κωμωδία. Ο δεύτερος, παρ' ότι ανησυχεί, θεωρεί τελικά ότι το παρελθόν θα μείνει παρελθόν γιατί πιστεύει στην πατρίδα του, στην κοινωνία των καλλιτεχνών και εν γένει στα υγιή, μετριοπαθή και δημοκρατικά, αντανακλαστικά της κοινωνίας στην οποία ζει και δημιουργεί. Αυτός ήταν ο δεύτερος σημαντικός λόγος για τον οποίο διάλεξαν να ανεβάσουν το συγκεκριμένο έργο. Ο πρώτος είναι η υψηλή ποιότητα της δραματουργίας του, ο δεύτερος ότι εκθέτει μια συνθήκη και μία απελπισία πολύ οικεία στο σύγχρονο κοινό - κι ας έχουν περάσει σχεδόν 80 χρόνια από την εποχή που πρωτοπαρουσιάστηκε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ