Τσέρνομπιλ: Ο εφιαλτικός κόσμος μετά την καταστροφή στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Τσέρνομπιλ: Ο εφιαλτικός κόσμος μετά την καταστροφή στο Θέατρο του Νέου Κόσμου Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
0

Στις 26 Απριλίου του 1986 µια σειρά εκρήξεων κατέστρεψε τον αντιδραστήρα του τέταρτου ενεργειακού µπλοκ στον πυρηνικό σταθμό του Τσέρνοµπιλ. Το ατύχημα αυτό χαρακτηρίστηκε η μεγαλύτερη τεχνολογική καταστροφή του 20ού αιώνα.

Η Λευκορωσίδα συγγραφέας Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, δέκα χρόνια µετά το «ατύχημα», περιπλανήθηκε στην απαγορευμένη ζώνη, ρισκάροντας την υγεία της, µίλησε µε δεκάδες ανθρώπους, έψαξε αρχεία εφημερίδων, ληξιαρχείων, νοσοκοµείων, αναζήτησε στην άλλοτε σοβιετική επικράτεια τα νήματα των απωλειών. «Μαγνητοφωνώντας τους, είχα την αίσθηση πως ηχογραφώ το µέλλον» έγραψε η Αλεξίεβιτς, που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2015.

Στο βιβλίο της «Τσέρνομπιλ: Ένα χρονικό του μέλλοντος» µιλούν άντρες, γυναίκες, παιδιά, χωρικοί, στρατιώτες, µαθητές, πυροσβέστες, επιστήµονες, µελλοθάνατοι και συγγενείς µελλοθανάτων, µητέρες που γέννησαν παραµορφωµένα παιδιά, µαθητές που δεν συναντιούνται πια στο σχολείο µα σε µονάδες λευχαιµικών ασθενών, αγρότες που ξεριζώθηκαν από την απαγορευµένη ζώνη, γονιοί που θάψαν τα παιδιά τους, γυναίκες που είδαν τους άντρες τους να λιώνουν ζωντανοί πριν πεθάνουν, γέροντες που αναθυµούνται τις παλιές προφητείες, κορίτσια που κρύβουν την καταγωγή τους γιατί αν την αποκαλύψουν δεν θα βρουν σύντροφο στη ζωή τους.

Το να προσπαθούμε να εντάξουμε το Τσέρνομπιλ σε μια σειρά μεγάλων καταστροφών μάς αποπροσανατολίζει από το πραγματικό του νόημα. Κινούμαστε σε λάθος κατεύθυνση. Στην περίπτωση του Τσέρνομπιλ, κάθε προηγούμενη εμπειρία είναι απλώς ανεπαρκής. Ζούμε στη «μετά-Τσέρνομπιλ» εποχή.

Με αυτό το βιβλίο ανά χείρας πέρασε την περίοδο της καραντίνας ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, που ανεβάζει στις 10 Νοεμβρίου την παράσταση «Τσέρνομπιλ – Ένα χρονικό του μέλλοντος», με αφηγήσεις που αποκαλύπτουν την ιστορία του ανθρώπου σαν μια ιστορία οδύνης και φέρνουν στην επιφάνεια αναπάντητα ερωτήματα για το νόημα της ανθρώπινης ζωής, ίσως ακόμα και για την ύπαρξή μας πάνω στη Γη.

«Το "Τσέρνομπιλ" της Σβετλάνας Αλεξίεβιτς ήταν το αγαπημένο μου ανάγνωσμα στη διάρκεια της περσινής καραντίνας, απ’ όταν έκλεισαν τα θέατρα, παραμονή της γενικής μας πρόβας για την "Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς", και φύγαμε για την Άνδρο. Αυτό το βιβλίο είχα σκοπό να το ανεβάσω μετά τους Λήμαν, τελικά ανεβαίνει στην ίδια θεατρική σεζόν, έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα.

Το αφηγηματικό θέατρο έχει πάντα τη θέση του στις επιλογές μου τα 30 χρόνια που σκηνοθετώ. Ξεκίνησα με τον "Κοινό Λόγο" της Έλλης Παπαδημητρίου και τα κλείνω με τους "Λήμαν" και το "Τσέρνομπιλ".

Χωρίς να γνωρίζουμε πότε θα τελειώσει η καραντίνα και θα ελευθερωθούμε, πότε θα ανοίξουν επιτέλους τα θέατρα, κουβεντιάζαμε με την Κοραλία και τις τέσσερις εποχές του χρόνου, στο σπίτι ή περπατώντας στα μονοπάτια της Άνδρου, για τον κόσμο του Τσέρνομπιλ.

Η Κοραλία επέλεξε τις 16 μαρτυρίες, από τις 100 συνολικά του βιβλίου, που θα δημιουργούσαν τη δική μας θεατρική αφήγηση. Σιγά σιγά κλείστηκε ο θίασος, κι άρχισα να συζητώ με τους βασικούς συνεργάτες της παράστασης: με τον Παντελή Μάκκα καταλήξαμε στον σκηνικό χώρο που θα μας ταίριαζε – πάντα από το σκηνικό αρχίζω την προετοιμασία μιας παράστασης.

Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat

Οδηγήθηκα στην επιλογή του συγκεκριμένου σκηνικού χώρου μέσα από μια αφήγηση που μας άρεσε, αλλά ως εκείνη τη στιγμή δεν είχε περιληφθεί στην παράσταση: ένας άνθρωπος φτιάχνει στη Λευκορωσία ένα μουσείο για το Τσέρνομπιλ. Αυτή θα ήταν η εισαγωγή στην παράστασή μας - ό,τι πιο ταιριαστό. 

Ο Παντελής ανέλαβε αυτό το σκηνικό-εγκατάσταση και τα βίντεο. Συνεργάτης καθοριστικός, όπως και η Σεσίλ Μικρούτσικου στην κίνηση, ο Σταύρος Γασπαράτος με τις μουσικές του, η Βασιλική Σύρμα στα κοστούμια και ο Αλέκος Αναστασίου, ο μόνος νέος συνεργάτης, στους φωτισμούς. Και βέβαια η Μαρία Παπαλέξη, αυτήν τη φορά στον ρόλο της βοηθού σκηνοθέτη.

Κάπου διάβασα πως η πανδημία αποδείχτηκε το Τσέρνομπιλ του 21ου αιώνα. Το βιβλίο της Αλεξίεβιτς έχει σελίδες προφητικές. Ο Covid-19 μπήκε στη ζωή μας σαν ένας άγνωστος, κι ακόμη τώρα, που έχουν περάσει σχεδόν δυο χρόνια από την αρχή της πανδημίας, δεν ξέρουμε πώς να τον χειριστούμε και βαδίζουμε στα σκοτεινά.

Υποκλίνομαι στους πυροσβέστες και σ’ όλες τις άλλες ομάδες που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν την καταστροφή στο Τσέρνομπιλ, με βαρύ τίμημα για τη ζωή και την υγεία τους, υποκλίνομαι στους γιατρούς και στους νοσηλευτές, στην Ελλάδα και σ’ όλο τον κόσμο, που δίνουν τη μεγάλη μάχη με την πανδημία» λέει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat

«Γιατί το έγραψα;», αναρωτιέται για το βιβλίο της η Σβετλάνα Αλεξίεβιτς. «Το έγραψα για όλους αυτούς για τους οποίους ξέρουμε τόσο λίγα πράγματα – σχεδόν τίποτε. Προσπάθησα να εξερευνήσω τα συναισθήματα, να μάθω τι ένιωσαν όλοι αυτοί οι άνθρωποι που είχαν αγγίξει το άγνωστο, το μυστήριο. Το Τσέρνομπιλ παραμένει ένα μυστήριο που ζητά να διαλευκανθεί. Ίσως αυτό να γίνει τον εικοστό πρώτο αιώνα. Να μια πρόκληση για τον νέο αιώνα. Τι έμαθε, τι μάντεψε και τι ανακάλυψε ο άνθρωπος για τον ίδιο.

Το να προσπαθούμε να εντάξουμε το Τσέρνομπιλ σε μια σειρά μεγάλων καταστροφών μάς αποπροσανατολίζει από το πραγματικό του νόημα. Κινούμαστε σε λάθος κατεύθυνση. Στην περίπτωση του Τσέρνομπιλ, κάθε προηγούμενη εμπειρία είναι απλώς ανεπαρκής. Ζούμε στη "μετά-Τσέρνομπιλ" εποχή. Ό κόσμος "πριν το Τσέρνομπιλ" απλά δεν υπάρχει. Όμως δεν θέλουμε να το σκεφτόμαστε έτσι, γιατί απλά δεν είχαμε ποτέ σκεφτεί ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Νομίζω πως "πιαστήκαμε αδιάβαστοι"», γράφει η Αλεξίεβιτς σε μια προφητική, ανατριχιαστική αναλογία με τον σημερινό «μετα-πανδημικό κόσμο».

Οι ηθοποιοί που θα ανέβουν στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου θα επιχειρήσουν να καθρεφτίσουν το απροσδόκητο και το ανεξήγητο των γεγονότων, τα πράγματα που αποκτούν ένα όνομα όταν τα ονομάζουμε για πρώτη φορά.

Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat

«Έγινε κάτι το οποίο δεν το γνώριζε η όραση, η ακοή και το λεξιλόγιό μας. Το σώμα μας είναι ρυθμισμένο έτσι, ώστε να βλέπει, ν’ ακούει, ν’ αγγίζει. Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν μπορούσε να γίνει στην περίπτωση του Τσέρνομπιλ. Για να το  καταλάβει ο άνθρωπος, πρέπει να ξεπεράσει τα όριά του. Πρέπει να εφεύρει νέες αισθήσεις» γράφει η Αλεξίεβιτς, που μίλησε με γιατρούς, στρατιώτες, πρόσφυγες, ανθρώπους που είχαν επιστρέψει στην απαγορευμένη ζώνη μετά το ατύχημα, με ανθρώπους διαφόρων επαγγελμάτων, γενεών και ιδιοσυγκρασιών – πιστούς και άθεους, χωρικούς και διανοούμενους, ανθρώπους που μολύνθηκε ολόκληρη η ζωή τους.

«Το Τσέρνομπιλ μας μετέφερε από μια εποχή σε μια άλλη. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα αλήθεια. Ό,τι κι αν συζητάμε όμως, με ό,τι κι αν καταπιανόμαστε, αποκαλύπτουμε πάντοτε ένα μέρος του εαυτού μας. Τι είμαστε τελικά;

Η ιστορία μας είναι μια ιστορία οδύνης. Η οδύνη είναι το καταφύγιό μας. Η μυστική μας θρησκεία. Μας υπνωτίζει. Ήθελα όμως να θέσω και άλλα ερωτήματα – για το νόημα της ανθρώπινης ζωής, ίσως ακόμη και για την ύπαρξή μας στη Γη. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν οι πρώτοι που αντίκρισαν αυτό που όλοι εμείς υποψιαζόμασταν. Αυτό που αποτελεί ακόμη ένα μυστήριο για όλους μας», λέει.

Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat
Τσέρνομπιλ: 16 μαρτυρίες στη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου για τον εφιαλτικό κόσμο μετά την καταστροφή Facebook Twitter
Φωτο: ©AlexKat

Τσέρνομπιλ: Ένα χρονικό του μέλλοντος

Tης Σβετλάνα Αλεξίεβιτς

Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Μετάφραση: Ορέστης Γεωργιάδης

Δραματουργία: Κοραλία Σωτηριάδου

Σκηνικό - Βίντεο: Παντελής Μάκκας

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Επιμέλεια κίνησης: Σεσίλ Μικρούτσικου

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Παπαλέξη

Βοηθός σκηνογράφου: Άννα Μπίζα

Παίζουν οι ηθοποιοί: Στέλιος Μάινας, Μαρία Κατσιαδάκη, Πηνελόπη Τσιλίκα, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Λεάκος

Συμμετέχει μέσω βίντεο η Αρετή Σεϊνταρίδου

Θέατρο του Νέου Κόσμου - Κεντρική Σκηνή

Πρεμιέρα: 10 Νοεμβρίου

Μέρες & Ώρες Παραστάσεων:Τετ. 20:00, Πέμ.-Σάβ. 20:30, Κυρ. 18:00 

Στη μνήμη του Ζακ η πρεμιέρα της παράστασης

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου αφιερώνει την πρεμιέρα του «Τσέρνομπιλ- Ένα χρονικό του μέλλοντος» (Τετάρτη, 10 Νοεμβρίου, 8 μ.μ.) στη μνήμη του Ζακ Κωστόπουλου και θα διαθέσει όλη την είσπραξη της βραδιάς για τα έξοδα της δίκης που άρχισε στις 20 Οκτωβρίου. Αν σας ενδιαφέρει, μπορείτε να προμηθευτείτε εισιτήρια ή να κλείσετε θέσεις μόνο από το ταμείο του θεάτρου, Αντισθένους 7 και Θαρύπου, τηλ. 2109212900. Ώρες ταμείου καθημερινά (εκτός Δευτέρας-Τρίτης) 5 -10 μ.μ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λευκορωσία: Η νομπελίστρια Σβετλάνα Αλεξίεβιτς καταγγέλλει την κυβέρνηση για «τρομοκρατία» κατά του λαού της

Διεθνή / Λευκορωσία: Η νομπελίστρια Σβετλάνα Αλεξίεβιτς καταγγέλλει την κυβέρνηση για «τρομοκρατία» κατά του λαού της

Η συγγραφέας Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, το μόνο μέλος του Συντονιστικού Συμβουλίου της αντιπολίτευσης που δεν έχει συλληφθεί, καταγγέλλει τις λευκορωσικές αρχές για «τρομοκρατία»
39’ με την Πηνελόπη Τσιλίκα

TV & Media / Η Πηνελόπη Τσιλίκα έδωσε στον «Σιωπηλό Δρόμο» την κορυφαία τηλεοπτική ερμηνεία της σεζόν

Λίγο πριν από το μεγάλο φινάλε της εξαιρετικής αστυνομικής σειράς μιλήσαμε με την ταλαντούχα ηθοποιό για όσα την απασχόλησαν το προηγούμενο διάστημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας της τελευταίας δεκαετίας

Βιβλίο / Τα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας της τελευταίας δεκαετίας

Όλοι οι συγγραφείς και ποιητές (ακόμα και μουσικοί, για τον ποιητικό τους λόγο) που βραβεύτηκαν από τα μέλη της Σουηδικής Ακαδημίας για το έργο τους από το 2011 μέχρι και φέτος και οι λόγοι για τους οποίους τους επέλεξαν.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ