Σαν παιδί που 'χει πεισμώσει

Σαν παιδί που 'χει πεισμώσει Facebook Twitter
0

«Δεν θα δείτε ούτε την Κονιόρδου, ούτε την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Το 'χω πάρει ψύχραιμα το ζήτημα: θα είμαι εγώ, με τα δικά μου χαρακτηριστικά. Το δικό μου δυνατό σημείο, ας πούμε, έχει να κάνει με το σώμα και την έκφρασή του. Καθένας βγαίνει με τα όπλα του και, τελοσπάντων, ο ρόλος είναι τόσο πλούσιος, που οι προηγούμενες ερμηνείες δεν τον εξάντλησαν», λέει στη Lifo.

Για να πιάσουμε το νήμα από την αρχή, της ζητώ να μου πει πώς μπήκε στην περιπέτεια του θεάτρου. «Έχω την πιο μπανάλ ιστορία ηθοποιού», μου λέει. «Ήθελα από μικρή να γίνω ηθοποιός και ξεκίνησα πράγματι από πολύ μικρή, γιατί η Κυβέλη Μυράτ, η εγγονή της μεγάλης Κυβέλης, έφτιαξε ερασιτεχνική θεατρική ομάδα με παιδάκια από το σχολείο στο Παλαιό Φάληρο, όπου μεγάλωσα, κι έτσι από 7 έως 18 χρόνων συμμετείχα κι εγώ. Λόγω του οικογενειακού θεατρικού παρελθόντος της, η κυρία Μυράτ ετοίμαζε μ' εμάς παραστάσεις, όχι απλά σκετσάκια. Μάλιστα, στα δεκάξι μου είχα παίξει ξανά την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, στο Βεάκειο στον Πειραιά.»

Στη συνέχεια, βέβαια, το μέλλον της επιφύλαξε εκπλήξεις. Την πρώτη χρονιά που έδωσε εξετάσεις, δεν την πήρε ούτε η Σχολή του Θεάτρου Τέχνης ούτε του Εθνικού. «Κατάλαβα ότι η προηγούμενη εμπειρία δεν σήμαινε τίποτα τελικά. Ότι έπρεπε να το δω αλλιώς, πιο σοβαρά και απαλά. Κατά σύμπτωση, βρέθηκε στο δρόμο μου η Χρύσα Ρώπα, στον γιο της οποίας έκανα γαλλικά, και με βοήθησε στους μονολόγους. Έτσι, τη δεύτερη χρονιά πέρασα στη σχολή του Εθνικού. Εντάξει, μετά πήρα τα πάνω μου, ήμουν αριστούχος αλλά, θέλω να πω, έπρεπε να αποτύχω για να καταλάβω ότι καμιά φορά τα πράγματα ούτε είναι όπως νομίζουμε, ούτε έρχονται όπως επιθυμούμε. Προσγειώθηκα».

Είναι μόνο 27 χρόνων, αλλά ήδη διακρίνεις στην προσωπικότητά της τα στοιχεία που εξηγούν πώς, στη σχολή ακόμη, τη διάλεξε ο Στάιν για το Χορό των Αμαζόνων στηνΠενθεσίλεια, πέρσι ο Βογιατζής για τον ρόλο του Τειρεσία και τώρα πάλι ο Στάιν για το μεγάλο ρόλο της Ηλέκτρας.

«Ο Στάιν έκανε οντισιόν για τις Αμαζόνες στην Πενθεσίλειατου Κλάιστ. Ζητούσε χορεύτριες. Μια φίλη μού λέει "Αφού κάνεις τόσα χρόνια χορό γιατί δεν πηγαίνεις;" Πήγα, λίγο στην πλάκα, και πώς έγινε και τελικά με πήρε. Σταμάτησα τη σχολή αναγκαστικά για δύο χρόνια γιατί με ζήτησαν για δυο ακόμη παραστάσεις στην Ιταλία. Είχα τύχη κι έπεσα στα καλά χέρια της Σερένα Σινιγκάλια, μιας σπουδαίας, πολλά υποσχόμενης σκηνοθέτιδας, που είναι μόνο τριάντα χρονών και ήδη σκηνοθετεί στο Πίκολο Τεάτρο. Έπαιξα και τη μουγγή κόρη στο Μάνα Κουράγιο στο Πίκολο. Αλλά στο Μιλάνο δεν είναι εύκολο να ζήσεις - είναι πόλη για δουλειά. Ούτε βόλτες ούτε τίποτα, τα πάντα κλείνουν στις 7.30 το βράδυ. Δεν υπάρχει περίπτερο, δεν βρίσκεις ταξί. Χάλια. Πάντως, το θέατρο στην Ιταλία υστερεί σε σχέση με της Αθήνας και σε θέματα αγοράς και, το πιο σημαντικό, σε ποιότητα».

Μου επιβεβαιώνει κάτι που έχω καταλάβει προ πολλού: οι ηθοποιοί είναι οι πρώτοι που καταλαβαίνουν αν η παράσταση στην οποία συμμετέχουν είναι καλή ή όχι. «Το πρόβλημα είναι ότι συχνά χάνουμε την ορθή μας κρίση σε σχέση με την προσωπική μας ερμηνεία. Έχω δει τρομερά πράγματα: να πιστεύεις ότι είσαι ειλικρινής κι αληθινός και πάνω στη σκηνή να βγαίνει το ακριβώς αντίθετο! Γιατί, εντάξει, μπορεί συχνά το ζητούμενο να είναι να παρασύρεσαι από τη σκηνική δράση, να "χάνεσαι" μέσα σ' αυτό που συμβαίνει, αλλά τι γίνεται όταν οι ωραίες ιδέες που εκφράζουμε δεν αντιστοιχούν πουθενά στη σκηνική μας ερμηνεία; Δεν κατηγορώ κανένα γιατί δεν είμαι σίγουρη ούτε για τον εαυτό μου. Έχω κι εγώ αυτό το δαιμόνιο που θέλει λ.χ. να αποδεικνύει πόσο καλή είμαι και πως δίκαια πήρα τον ρόλο».

Λέει πως στην πρόβα είναι συνέχεια με το «τρίτο μάτι» ανοιχτό, προσπαθώντας να καταλάβει τι είναι αυτό που κάνει κάθε φορά. «Πέρσι με τον Λευτέρη Βογιατζή, στην προετοιμασία της Αντιγόνηςήρθα πολύ άγρια αντιμέτωπη με τον εαυτό μου. Νόμιζα ότι κατάφερνα πράγματα κι ότι έκανα το σωστό και ο Λευτέρης μου αποδείκνυε με "επιστημονική" ακρίβεια πόσο λάθος ήμουν. Βάζει μπροστά σου έναν τεράστιο καθρέφτη και τρομάζεις μ' αυτό που βλέπεις - σου λέει, ας πούμε, ότι έχεις την τάση να κάνεις αυτό, εσύ σκέφτεσαι "καμία σχέση με μένα" και μετά πιάνεις το κείμενο, απλά το διαβάζεις και διαπιστώνεις ότι έχει δίκιο! Μέσα απ' αυτή τη διαδικασία σου αποκαλύπτει τόσα πράγματα γι' αυτό που είσαι και για το πώς εντέλει αντιμετωπίζεις το επάγγελμά σου που, παρά την κρίση που πέρασα (όπως και πολλοί άλλοι που έχουν δουλέψει μαζί του), του χρωστώ πολλά. Αν δεν είχα την περσινή εμπειρία της Αντιγόνης, όχι, δεν θα τολμούσα, δεν θα μπορούσα να ερμηνεύσω τώρα την Ηλέκτρα. Δεν υπάρχει τίποτα πολυτιμότερο για μένα απ' αυτά που μου έδειξε ο Λευτέρης».

Δεν τη φοβίζει η Επίδαυρος. «Αυτά τα περί δέους τα ακούω από μικρή. Μεγάλα λόγια! Φρόντισα να πετάξω εγκαίρως αυτό το βάρος από πάνω μου. Πέρσι, λ.χ., με την Αμαλία Μουτούση και τον Δημήτρη Ήμελλο ξυπνήσαμε μια μέρα στις 6 το πρωί και πήγαμε στο θέατρο χωρίς το άγχος της πρόβας ή της παράστασης. Είπαμε απλώς τα λόγια μας, ο ένας στη σκηνή κι ο άλλος ψηλά, στο πάνω διάζωμα, και καταλάβαμε ότι αυτό που συμβαίνει την ώρα την παράστασης δεν είναι καθόλου κάτι το φοβερό. Ούτε σαν λιοντάρι που απειλεί να σε φάει ούτε τίποτα τέτοιο. Όταν το θέατρο γεμίζει από κόσμο αισθάνομαι να "μεγαλώνω" κι εγώ, να γίνομαι ένα μαζί του· ηθοποιοί και κοινό μαζί. Αν ο χώρος έχει κάτι θείο, κάτι θείο έχει και ο καθένας από μας μέσα του. Ένας συντονισμός χρειάζεται και μάλιστα απαλά, χωρίς έντονη προσπάθεια. Τουλάχιστον γι' αυτό προσπαθώ».

Θα ερμηνεύσει την Ηλέκτρα σαν πεισμωμένο παιδί, που κυλιέται στη λάσπη και διαμαρτύρεται, απόλυτα πεπεισμένο ότι έχει δίκιο. Στην πρόταση του Στάιν η ηρωίδα νιώθει ότι πρέπει να κρατήσει ζωντανό το παλιό σκάνδαλο γιατί, αν πάψει να φωνάζει και να ωρύεται, θα χαθεί και ο μύθος. Η φωνή της και το σώμα της είναι το μοναδικό της όπλο - και η άρνηση, όπως ένα παιδί που, όταν πεισμώσει, κλείνει τα αυτιά για να μην ακούει ή αρνείται να μιλήσει. «Είναι μια κλασική παράσταση αλλά εντελώς γεωμετρημένη: κάθε τι που υπάρχει σ' αυτήν είναι βαλμένο προσεκτικά και μελετημένα», σχολιάζει.

Τον χειμώνα η Στεφανία Γουλιώτη θα συμμετέχει στη χοροθεατρική παράσταση Βossa Nova, που θα ετοιμάσει οΚωνσταντίνος Ρήγος για το Εθνικό Θέατρο, αλλά Δευτέρες και Τρίτες θα συνεχίσει στην Ερωτευμένη Νέκρη στο Αμφιθέατρο, μαζί με τους φίλους της από τη σχολή, τον Νικόλα Παπαγιάννη και την Κατερίνα Ευαγγελάτου.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ