«Ψυχορραγήματα»: Μια παράσταση του Γιώργου Κουτλή για τον θάνατο στο Νεκρομαντείο του Αχέροντα

Γιώργο Κουτλή, τι ανεβάζεις στο Νεκρομαντείο Αχέροντα στην Πρέβεζα; Facebook Twitter
«Μόνο ακουμπώντας το θέμα του θανάτου μπορούμε να κατανοήσουμε τη ζωή, και το ανάποδο». Φωτ.: Σ. Μισίνας
0


ΣΤΙΣ 1 ΚΑΙ 2 Ιουλίου, στο πλαίσιο του προγράμματος 2024 του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», που προσφέρεται δωρεάν από το υπουργείο Πολιτισμού, παρουσιάζεται στο Νεκρομαντείο Αχέροντα στην Πρέβεζα η θεατρική παράσταση «Ψυχορραγήματα» σε σκηνοθεσία και επιμέλεια σκηνικού χώρου του Γιώργου Κουτλή και κείμενο του Suyako.

Στον κατεξοχήν φορτισμένο τόπο του Νεκρομαντείου του Αχέροντα συναντάμε μια γυναίκα στην αυλή του σπιτιού της. Μας καλωσορίζει και μας μαζεύει γύρω της για να μας διηγηθεί την εμπειρία της από την πρώτη της συνάντηση με το φαινόμενο του θανάτου. Μαζί της, δίπλα της, ένας μουσικός σαν μια αόρατη φιγούρα τη συνοδεύει ηχητικά σε αυτήν τη σύγχρονη και συνάμα παραδοσιακή αφήγηση για το πέρασμα από την εγκόσμια κατάσταση στην υπερκόσμια. Είναι μια προσπάθεια κατανόησης και εξαγνισμού του δεύτερου μέρους του ζεύγους «Ζωή και Θάνατος», αυτού του τόσο καθημερινού και αναπόσπαστου μέρους κάθε ύπαρξης που ακόμη δυσκολευόμαστε να αποδεχτούμε.

Λίγο πριν από την πρεμιέρα, ο Γιώργος Κουτλής μάς λέει δυο λόγια για την ιδιαιτερότητα της παράστασης «Ψυχορραγήματα», που ανοίγει το πρόγραμμα του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» του ΥΠΠΟ, ο οποίος φέτος περιλαμβάνει παραστάσεις σε αρχαιολογικούς χώρους όπως το Ανάκτορο του Νέστορα στην Πύλο, το αρχαίο θέατρο Πλευρώνας στο Μεσολόγγι, ο Αύλειος Χώρος του Αρχαιολογικού Μουσείου Νεμέας, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ρόδου και άλλοι δέκα αρχαιολογικοί χώροι.

«Ο διάλογος της λογοτεχνίας, της ποίησης και της μουσικής με το φαινόμενο του θανάτου είναι η βασική πηγή έμπνευσης της παράστασης. Το κυρίως σώμα του κειμένου, που είναι του Suyako και λέγεται "Οι φίλοι μας που πέθαναν να στείλουν καρτ ποστάλ", είναι ουσιαστικά μια παραλογή, γραμμένη σε σημερινή γλώσσα, πότε λαϊκή και πότε λόγια».

— Γιατί επέλεξες το Νεκρομαντείο του Αχέροντα στην Πρέβεζα για να ανεβάσεις τα «Ψυχορραγήματα»;
Το Νεκρομαντείο του Αχέροντα ήταν ο κατεξοχήν τόπος συνάντησης των ζωντανών με τον Κάτω Κόσμο και σήμερα στην Ελλάδα δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχό του. Ήταν φτιαγμένο για να βοηθά, στην πραγματικότητα, τους ζωντανούς να έρθουν σε επαφή –έστω και συμβολικά– με τους νεκρούς τους, ένας τρόπος διαχείρισης του πένθους, κατά τη γνώμη μου. Γι’ αυτό και η επιλογή έμοιαζε αυτονόητη.

Γιώργο Κουτλή, τι ανεβάζεις στο Νεκρομαντείο Αχέροντα στην Πρέβεζα; Facebook Twitter
Το Νεκρομαντείο Αχέροντα στην Πρέβεζα.

— Πες μου για τον τίτλο της παράστασης.
Ο τίτλος της παράστασης προέκυψε ως τίτλος-ομπρέλα την περίοδο της έρευνας. Κατά τη διάρκεια της συλλογής του υλικού φάνηκε πως αυτό που μας ενδιέφερε περισσότερο ήταν να φωτίσουμε τις τελευταίες στιγμές ενός ανθρώπου, να δούμε το τελευταίο του ταξίδεμα και «να του κρατήσουμε το χέρι», παρά να πενθήσουμε τον χαμό κάποιου. Έτσι, μαζέψαμε ιστορίες που η κεντρική τους ιδέα ήταν αυτή και σιγά σιγά συνθέσαμε ένα κείμενο που κάνει ακριβώς αυτό. Στην αρχή, για να είμαι ειλικρινής, σκεφτόμουν το «Χαροπαλέματα», αλλά η Ελένη Κουτσιούμπα πρότεινε το «Ψυχορραγήματα» που ακούγεται σαφώς καλύτερα.

— Γιατί ήθελες να κάνεις ένα έργο για τον θάνατο;
Γιατί είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής! Μόνο ακουμπώντας το θέμα του θανάτου μπορούμε να κατανοήσουμε τη ζωή, και το ανάποδο.

— Τι είναι αυτό που κάνει αυτή την προαιώνια σύγκρουση της ζωής με τον θάνατο τόσο ελκυστική στην τέχνη;
Το άγνωστο του φαινομένου, φαντάζομαι. Και η ατέρμονη προσπάθεια κατανόησής του μαζί με την ανάγκη της παρηγοριάς. Οι άνθρωποι μέσα στην άγνοιά μας έχουμε και πολύ μεγάλη ιδέα για τον εαυτό μας οπότε, αρνούμενοι να παραδεχθούμε ότι είμαστε απλώς στοιχεία που παροδικά έχουν αυτήν τη μορφή και στη συνέχεια θα διαλυθούμε εις τα εξ ων συνετέθημεν, κάνουμε την αγωνία μας τέχνη.

— Ποιες είναι οι αναφορές του κειμένου της παράστασης; Από πού είναι εμπνευσμένο;
Ο διάλογος της λογοτεχνίας, της ποίησης και της μουσικής με το φαινόμενο του θανάτου είναι η βασική πηγή έμπνευσης της παράστασης. Το κυρίως σώμα του κειμένου, που είναι του Suyako και λέγεται «Οι φίλοι μας που πέθαναν να στείλουν καρτ ποστάλ», είναι ουσιαστικά μια παραλογή, γραμμένη σε σημερινή γλώσσα, πότε λαϊκή και πότε λόγια, πότε σε δεκαπεντασύλλαβο και πότε όχι, που δημιουργήθηκε ως μια απόπειρα συνομιλίας με τις παραδοσιακές ελληνικές παραλογές, όσον αφορά στον τρόπο αλλά και στη θεματική τους. Το κείμενο αυτό εμπλουτίστηκε με παραδοσιακά τραγούδια, μοιρολόγια, ποιήματα, αποσπάσματα από τους «Νεκρικούς Διαλόγους» του Λουκιανού και κάποιους στίχους που (μάλλον) ανήκουν στον Αισχύλο. Η δεξαμενή αυτών των υλικών είναι, πραγματικά, απύθμενη.

— Ποιο είναι το πρώτο έργο που σου έρχεται στο μυαλό που να αναφέρεται στη σύγκρουση του ανθρώπου με τον Χάρο;
Το πρώτο πράγμα που μου ήρθε αυτήν τη στιγμή ήταν ο μύθος της Περσεφόνης και οι ΖΝ (χιπ-χοπ συγκρότημα). Ό,τι να 'ναι γίνεται μες στο κεφάλι μου! Έργο… Οι «Βάτραχοι»; «Του νεκρού αδερφού»;

— Τι ακριβώς παρουσιάζει η παράσταση;
Παρακολουθούμε μια γυναίκα στην αυλή του σπιτιού της. Μας υποδέχεται και μας διηγείται μια ιστορία από τα παιδικά της χρόνια. Τις τελευταίες στιγμές ενός γέρου ψαρά, κάποτε στο χωριό της. Ουσιαστικά, την πρώτη της συνάντηση με τον θάνατο. Τη συνοδεύει ένας ορατός-αόρατος μουσικός σε όλη την αφήγηση και μάλλον και στη δική της έξοδο από τη ζωή.

— Πόσο διαφορετικό είναι το στήσιμο μιας παράστασης σε εξωτερικό χώρο από ό,τι στη σκηνή ενός θεάτρου;
Είναι τεράστια η διαφορά. Η διαχείριση, φυσικά, εξαρτάται από το είδος της παράστασης, τις δυνατότητες της παραγωγής, αλλά και από το ίδιο το φυσικό περιβάλλον. Στην προκειμένη περίπτωση, επειδή ο χώρος είναι τόσο συγκεκριμένος, φορτισμένος και πραγματικά μέσα στη φύση, αποφάσισα να μην επέμβω ιδιαίτερα, ούτε σκηνογραφικά ούτε φωτιστικά. Το θέμα, άλλωστε, και ο παραμυθητικός τρόπος της αφήγησης της ιστορίας μας χρειάζεται την καθαρότητα του τοπίου και μόνο.

Η θεατρική παράσταση «Ψυχορραγήματα» θα παρουσιαστεί στο Νεκρομαντείο Αχέροντα της Πρέβεζας στις 1 & 2/7, στις 20:45.

Με δωρεάν είσοδο (καταβάλλεται μόνο το αντίτιμο εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο, όπου υπάρχει) αλλά υποχρεωτική προκράτηση. Πληροφορίες-προκρατήσεις: www.allofgreeceoneculture.gr

Συντελεστές
Σκηνοθεσία, επιμέλεια σκηνικού χώρου: Γιώργος Κουτλής
Κείμενο: Suyako
Δραματουργία: Ελένη Κουτσιούμπα
Μουσική σύνθεση: Panú
Ερμηνεύουν: Ελένη Κουτσιούμπα, Πάνος Μανουηλίδης
ΑΜΚΕ: OBRAZ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ