Ψευδαισθήσεις

Ψευδαισθήσεις Facebook Twitter
0

Tην άνοιξη του 2009 ήταν το Γένεσις 2 του Ιβάν Βιριπάγεβ (έργο του 2004 που παρουσίασε ο θίασος Κανιγκούντα στο Θέατρο Τέχνης) που μ’ έπεισε ότι, αν θέλαμε να μιλήσουμε για σύγχρονη δραματουργία, έπρεπε να στραφούμε στο ρωσικό Νέο Δράμα (Novaya Drama), στη γενιά των Ρώσων συγγραφέων που άρχισαν να γράφουν τη δεκαετία του ’90. Τρία χρόνια μετά, με αφορμή τις Ψευδαισθήσεις (2011), πάλι του Βιριπάγεφ, που παρουσιάζονται στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, επανέρχομαι με τον ίδιο ενθουσιασμό.

Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Στη Ρωσία, μετά την πτώση του σοβιετικού καθεστώτος, λειτουργούσαν περί τα 600 κρατικά θέατρα, ένα τουλάχιστον θέατρο με εναλλασσόμενο ρεπερτόριο σε κάθε μεγάλη πόλη, με μόνιμο θίασο 40 ηθοποιών κι έναν βασικό σκηνοθέτη. Εξέλιπαν τα μικρά θέατρα, αυτά που στη Δύση πειραματίζονται με τις νέες μορφές γραφής και σκηνοθεσίας. Αναλόγως κατεστημένη ήταν και η λειτουργία των σχολών υποκριτικής και σκηνοθεσίας, ιδίως στην απομακρυσμένη από την πρωτεύουσα, αχανή περιφέρεια. Όταν η κρατική επιχορήγηση μειώθηκε δραστικά, ευνοώντας την εξάρτηση των θεάτρων από τους χορηγούς και το ταμείο, η προϊούσα παρακμή του συστήματος αποκαλύφθηκε σε όλο το μεγαλείο της. 

Γι’ αυτούς τους λόγους, ο Ιβάν Βιριπάγεφ (γεν. 1974) εγκατέλειψε τη γενέτειρά του, το μακρινό Ιρκούτσκ (μια πόλη 600.000 κατοίκων στην κεντρική Σιβηρία, με κρατικό θέατρο και δραματική σχολή) για ν’ ασχοληθεί με το θέατρο στη Μόσχα. Αναζήτησε ανθρώπους με κοινές ανησυχίες και χώρους όπου να μπορεί να κάνει ένα θέατρο ζωντανό, σαφώς πολιτικό, που ν’ αποτυπώνει καίρια το δράμα της μετασοβιετικής συνθήκης.

Μαζί με άλλους ταλαντούχους νέους στράφηκε στις κατακτήσεις του σύγχρονου ευρωπαϊκού θεάτρου. Ήρθαν σ’ επαφή με την άλλη, μεγάλη ευρωπαϊκή θεατρική σχολή, την αγγλική, και με τη βοήθεια του Βρετανικού Συμβουλίου άρχισαν οι ανταλλαγές με το Royal Shakespeare Company (που ήδη έχει οδηγήσει στη συγγραφή νέων έργων και στο ανέβασμά τους στο Λονδίνο) και η συνεργασία με φορείς (όπως το Lubimovka Festival και το Νew Drama Festival από το 2002 έως το 2009) και θέατρα που προωθούν το νέο ρωσικό δράμα, όπως το Teatr.Doc ή το θέατρο Praktika από το 2005. Η νέα γενιά Ρώσων συγγραφέων επηρεάστηκε από την οργισμένη γραφή των συγγραφέων του Ιn-yer-face θεάτρου, μυήθηκαν στο θέατρο-ντοκουμέντο και στο «θέατρο της επινόησης», στις τεχνικές αποδόμησης του υλικού και επανασύνθεσής του με τον τρόπο του μοντάζ. Συγγραφείς όπως ο Βιριπάγεβ, ο Τσιγάρεφ, οι αδελφοί Πρεσνιακόφ, ο Βλαντιμίρ Σορόκιν, ο Έντουαρντ Μπογιάκοφ άρχισαν να συζητιούνται εντόνως στη Δυτική Ευρώπη που διψά, ως γνωστόν, για φρέσκο αίμα.

Αλλά ο Βιριπάγεφ, όπως κάθε μεγάλος δημιουργός, προχώρησε στην αναζήτηση του δικού του, προσωπικού ύφους στα θέματα, στη δομή του σκηνικού κειμένου, στις αφηγηματικές τεχνικές. Τελευταίο δείγμα των αναζητήσεών του είναι οι Ψευδαισθήσεις που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου στη Νέα Σκηνή. Είναι για μένα το καλύτερο καινούργιο έργο που είδαμε τη χρονιά που σε λίγο κλείνει.

Σκέφτομαι πως οι Ψευδαισθήσεις συγγενεύουν κατά έναν τρόπο με το Closer του Μαρκ Ρέιβενχιλ. Μόνο που ο Βιριπάγεφ πηγαίνει πιο βαθιά τα ζητήματα που τον απασχολούν, καθώς απελευθερώνεται από την ανάγκη να στήσει μια ιστορία μπροστά στα μάτια των θεατών. Η ελευθερία που του προσφέρει το αφηγηματικό θέατρο αποδεικνύεται εξαιρετικά γόνιμη: θέτει ένα ερώτημα, «Τι σημαίνει αληθινή αγάπη;», και αντιμετωπίζοντάς το ως θεώρημα που πρέπει ν’ αποδειχτεί χρησιμοποιεί δυο ζευγάρια ογδοντάχρονων (Ντάνι+Σάντρα, Άλμπερτ+Μάργκαρετ) με συζυγική ζωή μεγαλύτερη των 50 χρόνων, που συνδέονται με στενή φιλία επί δεκαετίες. Ο Ντάνι είναι πρώτος που πεθαίνει. Φεύγει ευτυχισμένος, γιατί μπόρεσε να πει στη γυναίκα του πόσο πολύ την αγαπά, πόσο ευτυχισμένος έζησε μαζί της και πως η αληθινή αγάπη δεν μπορεί παρά να είναι αμοιβαία - για χάρη αυτής της αμοιβαιότητας, αν και μπήκε στον πειρασμό, δεν την απάτησε ποτέ. Η γυναίκα του, νιώθοντας ότι και το δικό της τέλος πλησιάζει, καλεί τον Άλμπερτ και του εξομολογείται πως εκείνον αγαπούσε μυστικά σ’ όλη της τη ζωή -κι ας έζησε καλά με τον άνδρα της- και ότι η αληθινή αγάπη δεν εξαρτάται από την αμοιβαιότητα. Ένα ντόμινο εξομολογήσεων ανά δύο ακολουθεί, καθώς η ειλικρίνεια, που συχνά δεν έχει να κάνει με την αλήθεια αλλά με εγωισμούς και πείσματα, προκαλεί τεράστια σύγχυση - και μία αυτοκτονία.

Οι ηθοποιοί αφηγούνται τις ιστορίες, παρεμβάλλοντας ένα «φίλτρο» που λειτουργεί με τον τρόπο του επικού θεάτρου: ακούς και συνδέεις, δεν ταυτίζεσαι. Αυτό απαιτεί μια υποκριτική άλλου τύπου από πλευράς ηθοποιών, που να φωτίζει τα σωστά σημεία, να δημιουργεί εικόνες στο μυαλό του θεατή, να κινητοποιεί έστω και μέσω της τριτοπρόσωπης αφήγησης διανοητικά και συναισθηματικά το κοινό.

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου ξαναβρίσκει τον παλιό εαυτό της (μετά από το αδιάφορο έως κακό Cock πέρσι στο Θησείον και τον στεγνό και ψυχρό φετινό Γυάλινο Κόσμο στο Χορν) και στήνει μια παράσταση που επικεντρώνει στον λόγο και στις ερμηνείες του Παντελή Δεντάκη, της Αλεξίας Καλτσίκη, του Βασίλη Κουκαλάνι και της Ηλέκτρας Νικολούζου (η οποία, στην καλύτερη μέχρι σήμερα ερμηνεία της, σαφώς ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους). Μην το χάσετε, αν και συμμερίζομαι τις αντιρρήσεις σχετικά με το ακριβό εισιτήριο, που κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή είναι 22 ευρώ.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ