Όσα γοήτευσαν τον Ρίτσο

Όσα γοήτευσαν τον Ρίτσο Facebook Twitter
0

Μια γυναίκα και η μουσική: Ρούλα Πατεράκη

ΤηΣονάτα του Σεληνόφωτος (1956), ένα μυθικό κομμάτι στο συνολικό έργο του Ρίτσου, τη διάλεξε ο Γιώργος Λούκος. Δύο είναι τα βασικά σημεία της σύνθεσης: αφενός η γυναίκα που μιλάει σε κάποιον φανταστικό ή πραγματικό άνθρωπο, σ' ένα δεύτερο πρόσωπο που μπορεί να υπάρχει ή να μην υπάρχει στον ίδιο χώρο, και αφετέρου το απόλυτο αριστούργημα του Μπετόβεν, η «Σονάτα του Σεληνόφωτος».

Τη γυναίκα την είδα σαν μια κουρασμένη, απομονωμένη από τη συνάφεια του κόσμου, Ηλέκτρα. Από την άλλη σκέφτομαι ότι ο Ρίτσος ερωτοτροπούσε με το γενικότερο αστικό κλίμα, ώστε μπορούμε να φανταστούμε αυτήν τη γυναίκα σαν μια κυρία στην Εκάλη, η οποία σπανίως βγαίνει έξω, απομονωμένη σ' ένα σπίτι με όμορφα αλλά σκονισμένα έπιπλα αξίας και με το πιάνο στη γωνία. Πιθανόν ακούει Μπετόβεν, πιθανόν γράφει ποιήματα. Στο τέλος ο ποιητής τη βάζει να βγαίνει στην πολιτεία -αν, τώρα, θέλησε ο Ρίτσος να περάσει την ιδέα ότι ο κουρασμένος αστικός κόσμος μπορεί να σωθεί μόνο μέσα από την επαφή του με το ζωντανό κομμάτι της κοινωνίας, τον κόσμο του μόχθου, εγώ, τουλάχιστον, δεν το διέκρινα. Το βέβαιο είναι ότι στον Ρίτσο ασκούσαν γοητεία τα έγκλειστα, απόμακρα πρόσωπα, οι ωραίες γυναίκες με τους πολλούς εραστές που ξέμειναν στη μοναξιά τους, οι παλιές φωτογραφίες, τα κάδρα αλλοτινών εποχών, Ηλέκτρες που περιφέρονται στις πύλες των ανακτόρων.

Υπήρξε ποιητής μεγάλης εμβέλειας. Ωστόσο, η ευκολία και η ταχύτητα με την οποία έγραφε είχαν ως αποτέλεσμα, δίπλα σε εξαιρετικούς στίχους, να υπάρχουν και πολλοί άλλοι απολύτως χρονολογημένοι, που σήμερα δεν στέκουν. Πάντοτε μέσα στη μεγάλη ποσότητα η ποιότητα κρατά αποστάσεις. Είναι, μ' άλλα λόγια, ένας άνισος ποιητής, καθαρά λυρικός, παρά τις επικές τάσεις του.

Πώς λες σήμερα «Τι φεγγάρι απόψε!» ή «Άσε με να 'ρθω μαζί σου»; Προσπάθησα να είμαι ειλικρινής με το ποίημα και να το πω όσο γίνεται πιο απλά, γιατί η σχέση μου με το λυρισμό και το βερμπαλισμό δεν είναι η καλύτερη. Αντιμετώπισα την αισθηματολογία με μία καθαρή ερμηνεία, έχοντας δίπλα μου το Διονύση Μαλλούχο, έναν πολύ καλό πιανίστα που θα ερμηνεύσει μέρη της σονάτας (γιατί ολόκληρο το έργο του Μπετόβεν διαρκεί περισσότερο απ' όσο διαρκεί η ανάγνωση του ποιήματος).

Το κείμενο ανάμεσά μας: Βίκτωρ Αρδίττης

Ο Γιώργος Λούκος ήθελε έναν κύκλο σκηνικών προσεγγίσεων του Ρίτσου που να δημιουργούν ένα μικρό σκηνικό γεγονός. Μου πρότεινε ένα κείμενο, τους δεσμούς μου με το οποίο γνώριζε, το Όταν έρχεται ο Ξένος(1958), που ο Ρίτσος είχε συμπεριλάβει στα ποιητικά έργα της Τέταρτης Διάστασης(1972). Πρόκειται για ένα μακρύ αφηγηματικό ποίημα που είχε μεταφράσει ο Αντουάν Βιτέζ με τη Χρύσα Προκοπάκη στα γαλλικά, τα χρόνια της δικτατορίας. Ήμουν τότε στο Παρίσι και ακόμη θυμάμαι τη φωνή του μεγάλου σκηνοθέτη, τον ήχο και το ρυθμό του, καθώς το διάβαζε ενώπιον κοινού, σε μια προσπάθεια να γίνει γνωστή στο γαλλικό κοινό η ποίηση που τότε διωκόταν από τη δικτατορία.

Το ποίημα αφηγείται το τέλος ενός πένθους, σε ισχυρό πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, σ' ένα «εμείς» που αντιστοιχεί στην κοινότητα που πενθεί. Έχει γίνει μεγάλη συζήτηση για το τι εκπροσωπεί στο ποίημα η αινιγματική μορφή του Ξένου, που έρχεται ακάλεστος: μπορεί να είναι ο Μεσσίας, ο Ποιητής, μπορεί να είναι ένας Φτωχοπρόδρομος ή ένας αγκιτάτορας φιλόσοφος; Δεν απαντώ, αντίθετα, θέλησα να μείνει ανάγλυφο, σε εκκρεμότητα, το ερώτημα. Ο Ξένος, πάντως, μιλάει για τα δέντρα, για τα πουλιά, για τα βατράχια, για τη μνήμη, για τους νεκρούς - με τα λόγια του αναδιατάσσει τον κόσμο, τον εξηγεί, οδηγώντας τελικά το κοινό του στην έξοδο από το πένθος, στην παρηγοριά. Ακούγοντάς τον, οι πολλοί του «εμείς» αλλάζουν.

Επέλεξα για την ερμηνεία του τη μορφή ενός διδύμου, του Ακύλλα Καραζήση και μένα, στηριζόμενος στον υψηλό βαθμό συνεννόησης και ανταλλαγής μεταξύ μας, στη φιλία και στην κοινή θεατρική εμπειρία (και την ιδεολογία μας, αν θέλεις), βάζοντας το κείμενο ανάμεσά μας. Δηλαδή, φέρουμε το κείμενο επί σκηνής, το «ανταλλάσσουμε», το παίζουμε σαν πινγκ-πόνγκ, θέλοντας να δημιουργήσουμε ένα μικρό σκηνικό γεγονός που να κρατάει το νήμα του ποιήματος, χωρίς να το αναπαριστά ακριβώς, αλλά ενεργοποιώντας το και κάνοντάς το να ακουστεί ενδιαφέρον σήμερα. Επιδιώξαμε να αναδείξουμε τη λάμψη των λέξεων, των στίχων, των αισθήσεων, γνωρίζοντας ότι στη σκηνή, δηλαδή στον παρόντα χρόνο, αυτό που παρακολουθείς δικαιώνεται με διαφορετικά κριτήρια απ' ό,τι το ποίημα, που διαβάζεται κατά μόνας.

Δεν μπορώ να απαντήσω αν η ποίηση του Ρίτσου είναι εν πολλοίς ξεπερασμένη. Κι αυτό γιατί παραμένει κομμάτι της διαμόρφωσής μου, της παιδείας μου, της μυθολογίας μου. Μπορεί να μην είναι πρώτος στη σειρά των ενδιαφερόντων μου, αλλά δεν παύει να ανήκει στα συστατικά που διαμόρφωσαν τον κόσμο μου από τα χρόνια της πρώτης νιότης μου. Έτσι και αλλιώς, η γενιά μου, της δικτατορίας, γνώρισε τον Ρίτσο ήδη απόμακρο, ως μεγάλο, «ολύμπιο» ποιητή της Αριστεράς.

Κάτω από τα λόγια, το απαγορευμένο: Δημήτρης Λιγνάδης

Δεν θα διάλεγα από μόνος μου τη Φαίδρα, γιατί δεν έχω εντρυφήσει τόσο πολύ στον Ρίτσο. Μελετώντας την, ωστόσο, διαπίστωσα στοιχεία που αντέχουν κι άλλα που δεν αντέχουν. Στη παράστασή μου δεν προσπάθησα ούτε να εξωραΐσω ούτε να αποκρύψω κάτι. Με καλή πρόθεση θέλησα να παρουσιάσω τον Ρίτσο του '70 στο κοινό του 2010.

Είναι πανθομολουγομένο ότι ο Ρίτσος είναι: α) πολυγραφότατος, β) στρατευμένος σε μια ιδεολογία που σήμερα έχει εκπέσει και η οποία διατρέχει ακόμη και έργα του στα οποία δεν δικαιολογείται, και γ) ότι κάποτε γίνεται υπερβολικά λυρικός και ρητορικός. Όλα αυτά μαζί συνθέτουν ένα χαρμάνι, που ίσως βρίσκεται σε διαμάχη με την πεζότητα της σημερινής εποχής. Θα μπορούσε να πει κανείς να πει ότι ο λεκτικός και εκφραστικός του τρόπος δεν ταιριάζει με την επίπεδη εποχή μας. Στην κατεύθυνση αυτή, η σκηνική ερμηνεία έργων του μπορεί να είναι μια ενδιαφέρουσα δοκιμή: να βάλουμε το «σώμα» πάνω στο σκηνικό τραπέζι (και μάλιστα στο τεράστιο, για το εγχείρημα, «τραπέζι» της Πειραιώς 260) για να διαπιστώσουμε, εντέλει, αν είναι νεκρό ή ζωντανό.

Έτσι λειτουργώ και στα κανονικά θεατρικά έργα, ιδίως σε αυτά που χαρακτηρίζουμε «κλασικά», αναζητώντας, βέβαια, σταθερά την ποίησή τους, που με ενδιαφέρει πολύ περισσότερο λ.χ. από την ιδεολογία τους. Πόσο μάλλον τώρα, που έχω στα χέρια μου ένα έργο καθαρά ποιητικό. Η μεγαλύτερη δυσκολία για μένα, ως προς τη σκηνική ερμηνεία του, έχει να κάνει με το εξής: όταν η ποιητικότητα υπερβαίνει τη θεατρικότητα προκαλείται σκηνικό πρόβλημα.

Κινήθηκα πάνω σε μία διπλή διαλεκτική σχέση: από τη μία είναι η Φαίδρα και το ερωτικό της αντικείμενο, ο Ιππόλυτος, και από την άλλη ο Ρίτσος του '70, που ερμηνεύει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, έχοντας απέναντί της διαρκώς έναν απόλυτα σύγχρονο νέο. Πώς δένει ο Ρίτσος με το laptop, το γυμναστήριο και τις προσωπικές στιγμές ενός σημερινού νέου; Ένα στοιχείο που μου αρέσει ιδιαίτερα σ' αυτήν τη Φαίδρα είναι η προσπάθεια του ποιητή να κρύψει κάτω από τους στίχους την αμφισεξουαλική του διάθεση. Ο ίδιος μάλλον θα νόμιζε ότι τα κατάφερε, πλην όμως αυτή στις μέρες μας δεν κρύβεται κι είναι πολύ τρυφερό να διαπιστώνεις ότι ο Ρίτσος, ο ποιητής της Αριστεράς που βραβεύτηκε, μεταξύ άλλων, και με το Βραβείο Λένιν, έχει θέμα με το «απαγορευμένο». Τελικά, προσπάθησα έναν ήπιο διάλογο με το ποίημα, χωρίς να φωτίσω περισσότερο την κορνίζα (δηλαδή το σχόλιο) από τον πίνακα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ