Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανδροειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση

Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Τα ρομπότ στη σκηνή αυξάνονται και πληθύνονται και φέρνουν μαζί με την τεχνητή νοημοσύνη τα πάθη και τα λάθη της ανθρώπινης φύσης. Φωτο: Rimini Protocol
0

«Σκεφτόμαστε κυρίως τα ρομπότ ως μηχανές εργασίας, ως αποτελεσματικούς και ακριβείς εκτελεστές εργασιών. Στη γερμανική βιομηχανία, μετά βίας μοιάζουν με ανθρώπους, για να αποφύγουν συναισθηματικές επιπλοκές, σε αντίθεση με την Ασία, όπου τα ανθρωποειδή ρομπότ έχουν ήδη αναπτυχθεί εδώ και αρκετό καιρό, για παράδειγμα για εργασία φροντίδας ή ως σύντροφοι σεξ.

Η εξωτερική ομοιότητα με τον άνθρωπο διευκολύνει την αποδοχή των μηχανών. Ωστόσο, αν η μηχανή μοιάζει πολύ με έναν άνθρωπο, αρχίζουμε να νιώθουμε δυσπιστία: τι είναι άνθρωπος, τι είναι μηχανή;

Οι Ιάπωνες ερευνητές ρομποτικής αποκαλούν αυτή την παράξενη ομοιότητα «αφύσικη κοιλάδα», λένε οι Ρίμινι Πρότοκολ για τη νέα τους δουλειά, μια εισαγωγή σε έναν βαθιά ανθρώπινο, βαθιά μηχανικό και σχεδόν εφιαλτικό τόπο.

Η με δεκάδες βραβεία τιμημένη καλλιτεχνική κολεκτίβα ανεβάζει αυτήν τη φορά στη σκηνή έναν συγγραφέα και το animatronic του. Για το νέο αυτό έργο, ο Stefan Kaegi, ένας εκ των ιδρυτών των Ρίμινι Πρότοκολ (οι άλλοι δυο είναι οι Helgard Haug και Daniel Wetzel) συνεργάζεται για πρώτη φορά με έναν συγγραφέα, τον Thomas Melle, που επέτρεψε να δημιουργηθεί ένα αντίγραφο του εαυτού του.

Αυτό το ανδροειδές παίρνει τη θέση του συγγραφέα και θέτει ερωτήματα: τι σημαίνει για το πρωτότυπο όταν το αντίγραφο αναλαμβάνει δράση; Ο πρωτότυπος γνωρίζει καλύτερα τον εαυτό του μέσα από το ηλεκτρονικό του αντίγραφο; Το αντίγραφο και το πρωτότυπό του ανταγωνίζονται ή βοηθούν το ένα το άλλο;

Ο πρωταγωνιστής δεν είναι άνθρωπος, δεν είναι ηθοποιός, είναι ένα ρεαλιστικό animatronic μοντέλο του Γερμανού συγγραφέα Thomas Melle, ενός συγγραφέα που είχε πρόσφατα δημοσιεύσει το The World at My Back, μια φιλοσοφική εξερεύνηση της διπολικής του διαταραχής που ο Kaegi είχε βρει ενδιαφέρουσα.

Ο μοναδικός ερμηνευτής του έργου με τίτλο Uncanny Valley, φορώντας τα άνετα ρούχα του, κουνά αργά τα χέρια του ενώ γυρίζει το κεφάλι του, στο Battersea Arts Centre, στο Λονδίνο, από τις 22 έως 26 Φεβρουαρίου. Αλλά αυτός ο πρωταγωνιστής δεν είναι άνθρωπος, δεν είναι ηθοποιός, είναι ένα ρεαλιστικό animatronic μοντέλο του Γερμανού συγγραφέα Thomas Melle, ενός συγγραφέα που είχε πρόσφατα δημοσιεύσει το The World at My Back, μια φιλοσοφική εξερεύνηση της διπολικής του διαταραχής που ο Kaegi είχε βρει ενδιαφέρουσα.

Ο ίδιος βλέποντας ρομπότ σε μουσεία είχε αναρωτηθεί τι θα συνέβαινε αν ένα ρομπότ ήταν ερμηνευτής και αν θα μπορούσαμε ως κοινό να έχουμε το χρόνο να ταυτιστούμε μαζί του.

Ήθελε να κατασκευάσει ένα μονόλογο για ένα ρομπότ που θα φαινόταν όσο το δυνατόν πιο ανθρώπινο. Η Evi Bauer, η οποία εργάστηκε στο σχέδιο του ρομπότ, πρότεινε ότι ο καλύτερος τρόπος για να φτιάξεις κάτι λίγο ατελές και «ελαττωματικό», κάτι που να είναι συγγενές με την ανθρώπινη φύση, ήταν να βρεις έναν άνθρωπο από τον πραγματικό κόσμο και να φτιάξεις ένα αντίγραφο. Το ερώτημα ήταν ποιος θα μπορούσε να δεχτεί, και τελικά αυτός που δέχτηκε και αποτέλεσε μάλιστα ιδανική επιλογή ήταν ο Melle.

Το τμήμα κοστουμιών της Kammerspiele του Μονάχου, όπου έγινε η αρχική παραγωγή, δημιούργησε ένα εκμαγείο σιλικόνης του κεφαλιού του Melle, στην πίσω μεριά του οποίου υπάρχει ένα κενό ώστε η εσωτερική λειτουργία του ανδροειδούς να είναι ορατή μέσα από μια οθόνη που δεσπόζει στο βάθος της σκηνής.

Ο σκηνοθέτης Stefan Kaegi έπρεπε να προγραμματίσει κάθε κίνηση του ρομποτικού Melle, αλλά αυτό του ήταν κάτι γνώριμο – όλα στο θέατρο προγραμματίζονται, τα φώτα, ήχος οι κινήσεις, οι φωνές και οι παύσεις. Απλώς εκτελούνται από ανθρώπους, πάντα όμως με προγραμματισμό.

Η παράσταση θέτει ένα ερώτημα: «Πόσο ελεύθεροι είμαστε πραγματικά και πόσο εξαρτημένοι έχουμε γίνει όχι μόνο από τεχνικές συσκευές, αλλά από αλγόριθμους που μας βοηθούν να λαμβάνουμε αποφάσεις;».

Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Φωτο: Rimini Protocol

Εδώ και έναν αιώνα, τα ρομπότ έχουν μπει στο θέατρο και τον κινηματογράφο και σε πολλές περιπτώσεις έχουν γίνει είδωλα της ποπ κουλτούρας. Είναι εκεί και παίζουν με τα ανθρώπινα συναισθήματα, τους φόβους και τις προσδοκίες, το μέλλον και τη λύτρωση. Η ύπαρξή τους εξερευνά παράλληλα και τον φόβο για τον έλεγχο που ασκούν μηχανήματα κάθε είδους στη ζωή μας.

Είναι φόβοι ορατοί μέσα σε ένα δυστοπικό περιβάλλον, αλλά και όχημα για τη δημιουργία ενός εσχατολογικού κόσμου. Πολλοί ανθρωπολόγοι, ερευνητές, σκηνοθέτες και χορογράφοι έχουν εξερευνήσει τις δυνατότητες των ρομπότ, όπως το Robot Theater Project του Ιάπωνα σκηνοθέτη Oriza Hirata χρησιμοποιεί ερμηνευτές ρομπότ μαζί με ανθρώπους, θέλοντας να δείξει την αλληλεπίδραση και την επιρροή των ρομπότ στους ανθρώπους.

Όπως γράφει ο Guardian, πέρσι μια ομάδα Τσέχων επιστημόνων και δραματουργών δημιούργησε ένα νέο έργο γραμμένο από υπολογιστή. Το έργο είχε πολλούς επαναλαμβανόμενους διαλόγους και ενασχόληση με το σεξ. Μια γυναίκα με Αλτσχάιμερ και το ρομπότ-φροντιστής της ήταν το θέμα του Spillikin από το Pipeline theatre και μια ιστορία πάλι με έναν φροντιστή Android, το Interference, παρουσιάστηκε από το Εθνικό Θέατρο της Σκωτίας το 2019.

Το Electric Rosary του Τιμ Φόλεϊ, το οποίο θα κάνει πρεμιέρα στο Royal Exchange του Μάντσεστερ τον Απρίλιο, διαδραματίζεται σε ένα μοναστήρι του οποίου οι μοναχές καλωσορίζουν μια ρομποτική αδερφή για να κάνει το μαγείρεμα και το καθάρισμα, αλλά η σχέση εξελίσσεται καθώς το ρομπότ έχει σχεδιαστεί για να αντιγράφει και να μιμείται το παράδειγμα, τη συμπεριφορά άλλων χαρακτήρων, αλλά και τι συμβαίνει στη δική του ανάπτυξη συμπεριφοράς. Ο τίτλος «Ηλεκτρικό ροζάριο» δεν είναι εμπνευσμένος μόνο από το ροζάριο των προσευχών αλλά και από τους κόμπους του που αντιστοιχούν σε μια ανοιχτή ανάγνωση με τις μαθηματικές ακολουθίες.

Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Φωτο: Rimini Protocol

Η κατασκευή ενός ρομπότ είναι πολυδάπανη και χρονοβόρα, από πολλούς δημιουργούς ακατόρθωτη. Ο Φόλεϊ επέλεξε έναν ηθοποιό να μιμηθεί ένα ρομπότ μέσω της ομιλίας και των κινήσεων αλλά και της δυνητικής μίμησης της γύρω του ανθρώπινης συμπεριφοράς.

Τα ρομπότ στη σκηνή αυξάνονται και πληθύνονται και φέρνουν μαζί με την τεχνητή νοημοσύνη τα πάθη και τα λάθη της ανθρώπινης φύσης. Κανένας δεν θέλει να εμφανίσει ένα τέλειο μηχάνημα, όλοι θέλουν το ανδροειδές αυτό να έχει ρωγμές, συναισθήματα και, αν το καταφέρουν, δάκρυα χαράς ή λύπης.

Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Φωτο: Rimini Protocol
Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Φωτο: Rimini Protocol
Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Φωτο: Rimini Protocol
Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Φωτο: Rimini Protocol
Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Φωτο: Rimini Protocol
Οι Ρίμινι Πρότοκολ ανεβάζουν στη σκηνή ένα ανθρωποειδές για να αναστοχαστούν για την ανθρώπινη φύση Facebook Twitter
Φωτο: Rimini Protocol
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Κούβα και η επανάσταση μέσα από τα μάτια 4 νεαρών Κουβανών στη νέα παράσταση των Rimini Protokoll

Θέατρο / Η Κούβα και η επανάσταση μέσα από τα μάτια 4 νεαρών Κουβανών στη νέα παράσταση των Rimini Protokoll

O σκηνοθέτης και συνιδρυτής της περίφημης γερμανικής θεατρικής ομάδας Στέφαν Κέγκι μιλά στη LiFO για την παράσταση «Granma: Trombones from Havana» που έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ