Oι δύο πρώτες αστοχίες στο Εθνικό

Oι δύο πρώτες αστοχίες στο Εθνικό Facebook Twitter
Η Γειτονιά των Αγγέλων
4

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης δεν θέλησε να εντάξει το έργο του Η Γειτονιά των Αγγέλων στα άπαντά του (κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Κέδρος). Ακόμα και στην επίσημη ιστοσελίδα του (www.kambanellis.gr) το μόνο που αναφέρεται για το έργο είναι ότι ανέβηκε από τον θίασο Τζένης Καρέζη στο Θέατρο Κοτοπούλη το 1963 σε σκηνοθεσία του συγγραφέα, με σκηνικά και κοστούμια του Βασίλη Φωτόπουλου και μουσική του Μίκη Θεοδωράκη. Όσο για την κινηματογραφική εκδοχή του έργου, μια υποσημείωση συμπληρώνει τον κατάλογο των ταινιών του που βασίστηκαν σε έργα του (ή σε δικά του σενάρια): «Η ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη Γυμνοί στον Δρόμο του 1969 βασίζεται στο θεατρικό έργο του Ι.Κ. Η Γειτονιά των Αγγέλων». Αυτό είναι όλο.

Έγραψε τη Γειτονιά των Αγγέλων έπειτα από παραγγελία της Τζένης Καρέζη, το καλοκαίρι του 1963. Ήταν η πρώτη απόπειρα του Καμπανέλλη να δουλέψει –και ως σκηνοθέτης– στο εμπορικό θέατρο, εκτός του προστατευτικού πλαισίου του Εθνικού Θεάτρου (Η έβδομη μέρα της δημιουργίας, 1956) και του Θεάτρου Τέχνης (Η Αυλή των Θαυμάτων, 1957 και Η ηλικία της Νύχτας, 1959). Η μουσική και τα τέσσερα λαϊκά τραγούδια που έγραψε για την παράσταση ο Μίκης Θεοδωράκης στήριξαν μια νέα δραματουργική πρόταση, ένα λυρικό δραματικό θέατρο που καθ' υπερβολήν χαρακτηρίστηκε από κριτικό της εποχής έως και «λαϊκή όπερα».

Το πείραμα, πάντως, δεν πέτυχε και η παράσταση κατέβηκε σ' έναν μήνα. Δικαιολογημένα, θα έλεγα. Η ιστορία είναι πολύ αδύναμη για να μπορέσει να προκαλέσει το παραμικρό ενδιαφέρον. Η ταξική αντιπαράθεση που πληγώνει τον έρωτα ενός φτωχού νέου με κόρη εργοστασιάρχη (σε συνδυασμό με τις αντιδράσεις του μικρόκοσμου μιας γειτονιάς στη Δραπετσώνα της δεκαετίας του '60, που αρνείται, ως αταίριαστη, τη σχέση τους) ήταν εξωπραγματική σε μια εποχή μεγάλου πολιτικού αναβρασμού. Δεν ήταν μακριά η «μάχη της παράγκας» (1960), όταν πρόσφυγες εγκατεστημένοι στη Δραπετσώνα αντιστάθηκαν και απέτρεψαν την κατεδάφιση των φτωχικών τους, ούτε οι εκλογές βίας και νοθείας του 1961 και ο ανένδοτος αγώνας του Γεωργίου Παπανδρέου, που θα οδηγήσουν τελικά στη νίκη της Ένωσης Κέντρου στην εκλογική αναμέτρηση του Νοεμβρίου 1963. Πώς να είναι πειστική σήμερα;

Αλλά αν ο συγγραφέας δεν εκτιμά ένα έργο του τόσο ώστε να το εντάξει στα άπαντά του, για ποιον λόγο να ασχοληθεί κάποιος μαζί του 50 χρόνια μετά; Ακόμα κι ένας σπουδαίος συγγραφέας, όπως ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, μπορεί να έχει τις άτυχες στιγμές του και η Γειτονιά των Αγγέλων τέτοια ήταν.

Αυτό, λοιπόν, το αδύναμο έργο (η σχηματική ιδέα ενός κοινωνικά αταίριαστου έρωτα δεν αναπτύσσεται, αλλά οδηγείται σ' ένα εξαρχής αναμενόμενο φινάλε) επιλέχθηκε ως πρώτη παράσταση στη Σκηνή Κοτοπούλη του Εθνικού, σε σκηνοθεσία μάλιστα του παλαιού των ημερών Κώστα Τσιάνου.

Ο τελευταίος πρόσθεσε μερικά ακόμα από τα έξοχα λαϊκά τραγούδια που έγραψε ο Μίκης τη δεκαετία του '60 κι έστησε μια μουσική παράσταση, όπου η υπόθεση του έργου λειτουργεί ως υποτυπώδες όχημα για να ακουστούν τα τραγούδια. Θέατρο παλιομοδίτικο, ξεπερασμένη υποκριτική, ένας πρωταγωνιστής ξένος προς τον ρόλο του (ο Νίκος Ψαρράς ως οικοδόμος!), μια πρωταγωνίστρια (Μαρίνα Ασλάνογλου) που επιμένει να κυκλοφορεί με κόκκινες σατέν γόβες στην προσφυγική φτωχογειτονιά, αμήχανος θίασος, ανέμπνευστο σκηνικό, ούτε ρεαλισμός, ούτε λαϊκός εξπρεσιονισμός, κι ένας τραγουδιστής που τραγουδάει υπέροχα (Ζαχαρίας Καρούνης), αλλά χωρίς η παρουσία του να είναι ενταγμένη φυσικά στη δράση. Κακό έργο, παλιομοδίτικη παράσταση. Από το χειροκρότημα, πάντως, φάνηκε ότι στο κοινό της περασμένης Κυριακής (συνταξιούχοι του Δημοσίου, τότε που το Δημόσιο είχε κύρος) άρεσε.

Oι δύο πρώτες αστοχίες στο Εθνικό Facebook Twitter
Περιποιητής Φυτών

Κι από τη σκηνή Κοτοπούλη, στη Νέα Σκηνή όπου παρουσιάζεται ο Περιποιητής Φυτών του Παύλου Μάτεσι, σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου. Το 1989, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, έκανε αίσθηση αυτή η μπεκετικού ύφους, αγωνιώδης παραβολή για την ύπαρξη μέσα στην τέχνη, που συχνά είναι μοναχική, απροσάρμοστη, εμμονική, φασματική. Υφίσταται ύπαρξη μέσα στην τέχνη, όταν δεν υπάρχει αποδέκτης που να την αναγνωρίσει ως τέτοια; Υπάρχει καλλιτεχνικό έργο ερήμην του (όποιου) κοινού; Κι όταν υπάρξει αποδέκτης και ανταπόκριση, πόσο επηρεάζεται η αρχική ανάγκη για καλλιτεχνική έκφραση από εξωγενείς παράγοντες;

Ενδιαφέροντα όλα αυτά, αλλά δεν είναι κατάλληλη η στιγμή για να μας απασχολήσουν. Το θέατρο που έχει ως θέμα τον εαυτό του δεν το σηκώνει η εποχή. Είναι τόσο οξείες οι συγκρούσεις που εξελίσσονται αυτήν τη στιγμή στον κόσμο γύρω μας, στον πραγματικό χρόνο, που το ζήτημα της «υπερβατικότητας της σκηνής» δεν μπορώ να φανταστώ ποιον μπορεί να ενδιαφέρει .

Ο Έκτορας Λυγίζος έστησε μια καθαρή παράσταση, σ' έναν σκηνικό χώρο τεχνητό, επινοημένο, ειδικά κατασκευασμένο για την κατασκευασμένη υπόθεση δύο ηθοποιών αυτοεξόριστων σε μια ερημική παραλία, που επί πέντε χρόνια δουλεύουν έργα που δεν βλέπει κανείς . Οι ερμηνείες του Γιώργου Συμεωνίδη και του Δημήτρη Παπανικολάου είναι καλοδουλεμένες, το σώμα παρόν. Μάταιος κόπος. Τίποτα απ' ό,τι συμβαίνει επί σκηνής δεν σε αγγίζει. Τίποτα δεν σε αφορά.

Η αστοχία της επιλογής προκαλεί απορία. Και αν σκεφτείς ότι το επόμενο διάστημα στις διάφορες σκηνές του Εθνικού έχουν προγραμματιστεί τα Πρόβα Νυφικού, Φλαντρώ και Φιλάργυρος, βλέπεις πως πέντε στα πέντε, τα έργα που επιλέχθηκαν δεν μπορούν να συνομιλήσουν με την εποχή μας και τις ιδιαιτερότητές της. Η εικόνα διορθώνεται μόνο με τον καινούργιο χρόνο, με τον Ρόλο Μεφίστο του Κλάους Μαν σε διασκευή Αριάν Μνουσκίν, το Δεκαήμερο του Βοκάκιου και τη Δυτική Αποβάθρα του Κολτές.

Θέατρο
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT