Οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε

Οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε Facebook Twitter
0
Για ποιον λόγο αποφασίσατε να ανεβάσετε ξανά αυτό το έργο;

Είχα κάνει την ίδια παράσταση πριν από πέντε χρόνια στο Θέατρο Ροές και την είχα συνεχίσει για λίγο στο Άνεσις. Είχα κάνει και μια μικρή περιοδεία τότε στην Κρήτη, την Καλαμάτα και την Κέρκυρα. Τώρα η φιλοδοξία ήταν να κάνουμε ένα νέο ανέβασμα μέσα σε αυτό τον καταπληκτικό χώρο της Θόλου, που είναι σαν ένα μικρό πλανητάριο. Στο τωρινό ανέβασμα μας δόθηκε η δυνατότητα να προβάλουμε ψηφιακές αναπαραστάσεις της κίνησης των ηλεκτρονίων και των πλανητών κατά τη διάρκεια της παράστασης. Αξίζει να σημειώσω ότι είναι η πρώτη φορά που παίζεται θεατρική παράσταση σε αυτόν το χώρο και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που εγκαινιάζεται με τη δική μας παράσταση. Πέρα όμως από αυτές τις παραστάσεις, που θα διαρκέσουν μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου, η φιλοδοξία μου είναι ότι θα πάμε και σε εικοσιπέντε περίπου πόλεις στην επαρχία. Πιστεύω ότι εκεί υπάρχει κόσμος που διψά για να δει κάτι διαφορετικό.

Έχετε μελετήσει αρκετά το έργο του Φάυνμαν. Θέλετε να μου πείτε λίγα πράγματα γι' αυτήν τη σημαντική φυσιογνωμία;

Ήταν μια μεγαλειώδης προσωπικότητα. Από πολύ μικρός ήταν ένα πολύ μεγάλο ταλέντο στη φυσική. Ένας άνθρωπος που στα είκοσι πέντε του είχε ακροατές στις διαλέξεις του όπως ο Αϊνστάιν. Περίπου στην ίδια ηλικία τον είχαν καλέσει στο Μανχάταν Πρότζεκτ, στην κατασκευή της ατομικής βόμβας. Όπως λέει και ο ίδιος «Τότε κάναμε αγώνα δρόμου με τον Χίτλερ ποιος θα φτιάξει πρώτος τη βόμβα. Αν την έφτιαχνε πρώτος αυτός ίσως να ήταν αλλιώς τα πράγματα». Αυτό ήταν που τον έκανε να συμμετέχει στην κατασκευή της. Ενώ είχε τιμηθεί με Νόμπελ δεν είχε πάρει ποτέ τίποτα στα σοβαρά. Ήταν από τη μια νομπελίστας και από την άλλη έπαιζε ντραμς, παραβίαζε χρηματοκιβώτια, ήταν μεγάλος γυναικάς. Είχε επίσης αποκρυπτογραφήσει τα ιερογλυφικά των Μάγια. Ήταν ένας άνθρωπος που είχε ένα πολύ υψηλό βαθμό περιέργειας για τα πάντα. Ένας αναγεννησιακός άνθρωπος στη σημερινή εποχή. Ένας μεγάλος δάσκαλος και φοβερός ρήτορας. Είναι γνωστά τα σχεδιαγράμματα Φάυνμαν που έχουν τη μορφή ιερογλυφικών της σύγχρονης φυσικής και σε αυτά βασίζει η κβαντική ηλεκτροδυναμική τους υπολογισμούς της.

Υπάρχει επιπλέον δυσκολία για έναν ηθοποιό να υποδυθεί ένα υπαρκτό πρόσωπο;

Είναι σίγουρα δυσκολότερο. Και είναι ακόμα πιο δύσκολο να παίζεις μια υπαρκτή μεγαλοφυΐα.

Πώς ασχοληθήκατε με αυτό το έργο;

Τον Φάυνμαν τον ήξερα και πριν δω αυτό το έργο. Είχα διαβάσει ένα-δύο βιβλία του διότι μου αρέσει πολύ η φυσική, είναι η επιστήμη των επιστημών. Είδα λοιπόν πριν από έξι χρόνια στη Νέα Υόρκη αυτή την παράσταση. Έπαιζε ένας εξαιρετικός ηθοποιός, ο Άλαν Άλντα, ο οποίος γνώριζε τον Φάυνμαν. Με συγκίνησε τρομερά. Το είδα μαζί με έναν φίλο μου φυσικό, τον Γιάννη Μήλιο που ζει στην Αμερική, και παρέα αποφασίσαμε να το μεταφράσουμε στα ελληνικά.

Με ποιον τρόπο σας έχει επηρεάσει ο Φάυνμαν;

Αυτό που μου έχει μάθει είναι ότι οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε. Ο Φάυνμαν κάθισε και ανακάλυψε από την αρχή πράγματα που είχαν ανακαλυφθεί στη Φυσική γιατί αυτός έλεγε είναι ο μόνος τρόπος που είχε για να τα κατανοήσει σε βάθος. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία βρήκε καινούργια πράγματα. Επίσης, έχω επιβεβαιώσει κάποιες δικές μου στάσεις απέναντι στη ζωή. Δεν το έχαψα ποτέ το παραμύθι της Βίβλου και της δημιουργίας, για παράδειγμα. Δέχομαι τον Δαρβίνο και την ιστορία της εξέλιξης. Λέγοντας κάποια πράγματα κάθε μέρα στις παραστάσεις, μου έχουν επιβεβαιωθεί κάποια πράγματα που πίστευα κι εγώ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ