Οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε

Οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε Facebook Twitter
0
Για ποιον λόγο αποφασίσατε να ανεβάσετε ξανά αυτό το έργο;

Είχα κάνει την ίδια παράσταση πριν από πέντε χρόνια στο Θέατρο Ροές και την είχα συνεχίσει για λίγο στο Άνεσις. Είχα κάνει και μια μικρή περιοδεία τότε στην Κρήτη, την Καλαμάτα και την Κέρκυρα. Τώρα η φιλοδοξία ήταν να κάνουμε ένα νέο ανέβασμα μέσα σε αυτό τον καταπληκτικό χώρο της Θόλου, που είναι σαν ένα μικρό πλανητάριο. Στο τωρινό ανέβασμα μας δόθηκε η δυνατότητα να προβάλουμε ψηφιακές αναπαραστάσεις της κίνησης των ηλεκτρονίων και των πλανητών κατά τη διάρκεια της παράστασης. Αξίζει να σημειώσω ότι είναι η πρώτη φορά που παίζεται θεατρική παράσταση σε αυτόν το χώρο και είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που εγκαινιάζεται με τη δική μας παράσταση. Πέρα όμως από αυτές τις παραστάσεις, που θα διαρκέσουν μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου, η φιλοδοξία μου είναι ότι θα πάμε και σε εικοσιπέντε περίπου πόλεις στην επαρχία. Πιστεύω ότι εκεί υπάρχει κόσμος που διψά για να δει κάτι διαφορετικό.

Έχετε μελετήσει αρκετά το έργο του Φάυνμαν. Θέλετε να μου πείτε λίγα πράγματα γι' αυτήν τη σημαντική φυσιογνωμία;

Ήταν μια μεγαλειώδης προσωπικότητα. Από πολύ μικρός ήταν ένα πολύ μεγάλο ταλέντο στη φυσική. Ένας άνθρωπος που στα είκοσι πέντε του είχε ακροατές στις διαλέξεις του όπως ο Αϊνστάιν. Περίπου στην ίδια ηλικία τον είχαν καλέσει στο Μανχάταν Πρότζεκτ, στην κατασκευή της ατομικής βόμβας. Όπως λέει και ο ίδιος «Τότε κάναμε αγώνα δρόμου με τον Χίτλερ ποιος θα φτιάξει πρώτος τη βόμβα. Αν την έφτιαχνε πρώτος αυτός ίσως να ήταν αλλιώς τα πράγματα». Αυτό ήταν που τον έκανε να συμμετέχει στην κατασκευή της. Ενώ είχε τιμηθεί με Νόμπελ δεν είχε πάρει ποτέ τίποτα στα σοβαρά. Ήταν από τη μια νομπελίστας και από την άλλη έπαιζε ντραμς, παραβίαζε χρηματοκιβώτια, ήταν μεγάλος γυναικάς. Είχε επίσης αποκρυπτογραφήσει τα ιερογλυφικά των Μάγια. Ήταν ένας άνθρωπος που είχε ένα πολύ υψηλό βαθμό περιέργειας για τα πάντα. Ένας αναγεννησιακός άνθρωπος στη σημερινή εποχή. Ένας μεγάλος δάσκαλος και φοβερός ρήτορας. Είναι γνωστά τα σχεδιαγράμματα Φάυνμαν που έχουν τη μορφή ιερογλυφικών της σύγχρονης φυσικής και σε αυτά βασίζει η κβαντική ηλεκτροδυναμική τους υπολογισμούς της.

Υπάρχει επιπλέον δυσκολία για έναν ηθοποιό να υποδυθεί ένα υπαρκτό πρόσωπο;

Είναι σίγουρα δυσκολότερο. Και είναι ακόμα πιο δύσκολο να παίζεις μια υπαρκτή μεγαλοφυΐα.

Πώς ασχοληθήκατε με αυτό το έργο;

Τον Φάυνμαν τον ήξερα και πριν δω αυτό το έργο. Είχα διαβάσει ένα-δύο βιβλία του διότι μου αρέσει πολύ η φυσική, είναι η επιστήμη των επιστημών. Είδα λοιπόν πριν από έξι χρόνια στη Νέα Υόρκη αυτή την παράσταση. Έπαιζε ένας εξαιρετικός ηθοποιός, ο Άλαν Άλντα, ο οποίος γνώριζε τον Φάυνμαν. Με συγκίνησε τρομερά. Το είδα μαζί με έναν φίλο μου φυσικό, τον Γιάννη Μήλιο που ζει στην Αμερική, και παρέα αποφασίσαμε να το μεταφράσουμε στα ελληνικά.

Με ποιον τρόπο σας έχει επηρεάσει ο Φάυνμαν;

Αυτό που μου έχει μάθει είναι ότι οφείλουμε πάντα να ψάχνουμε. Ο Φάυνμαν κάθισε και ανακάλυψε από την αρχή πράγματα που είχαν ανακαλυφθεί στη Φυσική γιατί αυτός έλεγε είναι ο μόνος τρόπος που είχε για να τα κατανοήσει σε βάθος. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία βρήκε καινούργια πράγματα. Επίσης, έχω επιβεβαιώσει κάποιες δικές μου στάσεις απέναντι στη ζωή. Δεν το έχαψα ποτέ το παραμύθι της Βίβλου και της δημιουργίας, για παράδειγμα. Δέχομαι τον Δαρβίνο και την ιστορία της εξέλιξης. Λέγοντας κάποια πράγματα κάθε μέρα στις παραστάσεις, μου έχουν επιβεβαιωθεί κάποια πράγματα που πίστευα κι εγώ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ