O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Πιστεύω ότι θίγει με έναν γοητευτικό κυνισμό το παράλογο της ύπαρξης. Έχει και θα έχει πάντοτε απήχηση ο Καμύ επειδή θέτει το ζήτημα της ύπαρξης σε άμεση σχέση πάντοτε με τον θάνατο. Αυτό που έχει πολύ ενδιαφέρον είναι η αγάπη του κόσμου για το συγκεκριμένο έργο. Νιώθω πως μέσα από τον Μερσώ ο καθένας βλέπει λιγάκι τον εαυτό του. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

 

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

O Αλμπέρ Καμύ έγραψε τον Ξένο στις αρχές της δεκαετίας του ΄40 και δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1942. Έμελλε να γίνει ένα από τα διασημότερα μυθιστορήματα του περασμένου αιώνα. Βαθιά υπαρξιστικό βιβλίο, δεν έχει σταματήσει μέχρι σήμερα να ελκύει νέους αναγνώστες αλλά και να εμπνέει νέους δημιουργούς και καλλιτέχνες. Ο ήρωας του Μερσώ παραμένει μια από τις πιο αινιγματικές και αγαπημένες φιγούρες της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η ομάδα Abnormal αποφάσισε να το μεταφέρει για πρώτη φορά στο θέατρo, στην σκηνή του Bios Tesla. Στα social media η ανταπόκριση ήταν άμεση με χιλιάδες κόσμο να κάνει attend σε λίγες μόνο μέρες. «Τρομάζω λίγο. Ο καθένας θα θέλει να δει τον 'Ξένο' που έχει διαβάσει. Μου στέλνουν μηνύματα για την παράσταση συνέχεια μέχρι και μια κοπέλα που κάνει την πτυχιακή της στο εξωτερικό πάνω στον Καμύ. Ελπίζω να θέσει ερωτήματα όπως το λέει ο Καμύ ότι δεν έχει σημασία ο τρόπος σκέψης, αρκεί να σε βάζει σε σκέψεις. Γενικά όμως έχουμε πολύ καλό feedback», λέει η σκηνοθέτης του, Πηνελόπη Φλουρή.

Λειτουργεί σαν «alter ego» για πολλούς ο Ξένος . Είναι αυτός που θα θέλαμε να ήμασταν. Δεν ενδιαφέρεται για την εικόνα του, δεν νοιάζεται για την τάση της εποχής, τα στερεότυπα και τα κλισέ της κοινωνίας. Δεν πάει με την μάζα. Ακολουθεί το ένστικτο. Υπερβαίνει του κανόνες. Θυμίζει κάπως τον έφηβο που χάσαμε όταν μεγαλώσαμε . Είναι ένας ώριμος έφηβος. Δεν φωνάζει επειδή καταλαβαίνει πως δεν θα αλλάξει τον κόσμο . Παραμένει σιωπηλός, ήρεμος και αληθινός. Είναι καταδικασμένος να είναι αληθινός, γι' αυτό τον αγαπάμε.

 

 —Μίλησε μου λίγο για την ομάδα;

Η ομάδα λέγεται abnormal. Η  συγκεκριμένη δουλειά αποτελείται από τέσσερις ηθοποιούς, όπου είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τον καθένα μέσα από άλλη συνθήκη. Αρχικά ξεκίνησα να δουλεύω  με την Δάφνη Λιανάκη επάνω στο κείμενο και σιγά σιγά ολοκληρώθηκε η ομάδα του Ξένου με την Ηλέκτρα, την Μαριλένα, και τον Παναγιώτη. Για να φτάσει φυσικά στην σκηνή  αυτή  η δουλειά υπάρχουν και αφανείς ήρωες που όλον αυτόν τον καιρό την στηρίζουν. Η Αριέλλα, ο Βαγγέλης, η Δάφνη και η Τζίνα. Ο καθένας από την θέση του.

—Πώς σου ήρθε η ιδέα να ανεβάσετε τον Ξένο του Καμύ;

Δεν μου είναι εύκολο να πω γιατί αποφάσισα να  ανεβάσω το συγκεκριμένο έργο. Μου είχε καρφωθεί στο μυαλό από τη στιγμή που το διάβασα. Μπορώ όμως να πω με σιγουριά  ότι το επέλεξα σε μια στιγμή όπου ένιωθα τα πάντα γύρω μου  κάπως παράξενα κι αλλόκοτα κι έθετα πολλά ερωτήματα στον εαυτό μου. Βρέθηκα σε τεράστια εσωτερική σύγκρουση κι εκεί ξανάρθε  ο  Ξένος στο κεφάλι μου για να με καθησυχάσει και να με ταράξει μέσα από την θέση του για τα πράγματα. Σε ένα σημείο λέει «.. Δεν αλλάζεις ποτέ ζωή, κάθε ζωή έχει την αξία της..» Αυτό θέλησα να  επικοινωνήσω και να το μοιραστώ με κόσμο, νιώθοντας ότι αφορά πολλούς. Το έργο αυτό βέβαια δεν είναι θεατρικό  και παρατηρώ πολλούς να διαφωνούν με την δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων. Δεν το πολυκαταλαβαίνω. Για μένα είναι το ίδιο επίφοβο το να πιάσεις Καμύ, Κάφκα ή Ντοστογιέφκσι στο θέατρο όσο και το να πιάσεις Τσέχωφ, Σαίξπηρ ή Σοφοκλή. Αυτό που μετράει είναι η καθαρή πρόθεση και τελικά η δουλειά. Αν επικοινωνεί η όχι με τον θεατή.

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

—Πότε διάβασες το βιβλίο για πρώτη φορά

Το βιβλίο το διάβασα γύρω στα 22 . Αυτή η πρώτη γραμμή με τάραξε «Σήμερα πέθανε η μαμα. Μπορεί και χθες. Δεν ξέρω.»  Είπα από μέσα μου: «ωχ τι λέει!»  Κι αυτό με  ακολούθησε σε όλη την διάρκεια της ανάγνωσης, αλλά  και σε όλη την μετέπειτα δημιουργική διαδικασία. Ο ήρωας του Καμύ φέρνει τον σύγχρονο δυτικό άνθρωπο σε δύσκολη θέση.

 —Πώς το έχετε προσεγγίσει;

Το κείμενο έχει μια  γραμμικότητα. Υπάρχει δηλαδή μια καθαρή παράθεση γεγονότων και έχει την εξής  δυσκολία: λείπει η σύγκρουση του κεντρικού ήρωα. Ο Μερσώ παρατηρεί και αποδέχεται. Βρίσκεται σε μια όχι συγκρουσιακή κατάσταση αλλά σε μια διαρκή κατάσταση αποδοχής τόσο με τον εαυτό του όσο και με τους γύρω του.  Η μοναδική στιγμή πραγματικής σύγκρουσης έρχεται στο τέλος του βιβλίου. Λειτουργεί σαν κάθαρση κατά την γνώμη μου. Με βάση αυτό πορεύτηκα. Σε ότι έχει να κάνει με την γενικότερη προσέγγιση μου στην αφηγηματική δράση, αυτό που με ενδιαφέρει πάντοτε στο θέατρο είναι η σωματικοποίηση της σκέψης και  του νοήματος. Με απασχολούν, κι ας ακουστεί παράξενη η διατύπωση,  οι λέξεις που χορεύουν.

—Γιατί ο Καμύ έχει τόσο απήχηση σήμερα;

Φαντάζομαι τον Καμύ με το τσιγάρο του να αναρωτιέται το ίδιο πράγμα. Πιστεύω ότι θίγει με έναν γοητευτικό κυνισμό το παράλογο της ύπαρξης. Έχει και θα έχει πάντοτε απήχηση ο Καμύ επειδή θέτει το ζήτημα της ύπαρξης σε άμεση σχέση πάντοτε με τον θάνατο.  Αυτό που έχει πολύ ενδιαφέρον  είναι η αγάπη του κόσμου για το συγκεκριμένο έργο.  Νιώθω πως μέσα από τον  Μερσώ  ο καθένας βλέπει λιγάκι τον εαυτό του. Λειτουργεί  σαν «alter ego»  για πολλούς ο Ξένος .  Είναι αυτός που θα θέλαμε να ήμασταν. Δεν ενδιαφέρεται για την εικόνα του, δεν νοιάζεται για την τάση της εποχής, τα στερεότυπα και τα κλισέ της κοινωνίας. Δεν πάει με την  μάζα.  Ακολουθεί το ένστικτο. Υπερβαίνει του κανόνες.  Θυμίζει κάπως τον έφηβο που χάσαμε όταν μεγαλώσαμε . Είναι ένας ώριμος έφηβος. Δεν φωνάζει επειδή καταλαβαίνει  πως δεν θα αλλάξει τον κόσμο . Παραμένει σιωπηλός, ήρεμος και αληθινός. Είναι καταδικασμένος να είναι αληθινός , γι’ αυτό τον αγαπάμε.

 

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

—Πιστεύεις ότι ήμαστε ξένοι σήμερα;

Νιώθουμε συνεχώς ξένοι μέσα  στην κοινωνία αυτή, όμως παίζουμε το παιχνίδι της. Στήνουμε  την παρτίδα βέβαια με κανόνες  πιο βολικούς , τους  προσαρμόζουμε κάπως στα μέτρα μας. Καμιά φορά επαναστατούμε για να νιώσουμε λιγάκι καλύτερα. Στην πραγματικότητα θέλουμε να ανήκουμε συνεχώς κάπου, μας είναι δύσκολο να λειτουργούμε  μοναδικά.  Σε στιγμές ειλικρινείας και διαύγειας  αποδεχόμαστε κάπως την «ξενότητα» μας.   Δεν είναι εύκολο να είσαι Ξένος. Θέλει κότσια.

—Πώς εξηγείς ότι γίνεται τόσο χαμός με την παράσταση στο Facebook;

Δεν μπορώ να το εξηγήσω έκανα το event και σε μια μέρα έκαναν attend ένα σωρό κόσμος. Εγώ έχω μόνο 80 φίλους στο προφίλ μου. Μάλλον είναι ένα πολύ αγαπητό έργο που το έχουν διαβάσει όλοι κάποια στιγμή και τους αγγίζει με ένα τρόπο. Είναι ίσως και το ότι είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει.

—Πιστεύεις ότι τα social media βοηθούν το θέατρο;

Δουλεύω αρκετά χρόνια με άλλα πράγματα, όχι μεγάλες παραγωγές, δεν γνωρίζω ακριβώς. Νομίζω ότι βοηθάνε. Είναι βέβαια η αντίφαση της εποχής μας και δεν μπορείς να πας κόντρα σε αυτό επειδή είναι δύσκολο να είσαι «ξένος». Πιστεύω όμως ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση ο κόσμος απλά αγαπάει πολύ το έργο.

Info:

Αλμπέρ Καμύ

O Ξένος
Oμάδα Abnormal

 

Δραματουργική Επεξεργασία - Διασκευή: Πηνελόπη Φλουρή- Δάφνη Λιανάκη
Σκηνοθεσία: Πηνελόπη Φλουρή
Σκηνικά: Αριέλλα Καρατώλου
Κοστούμια: Δάφνη Αηδόνη
Κίνηση: Τζίνα Αποστολοπούλου
Φωτισμοί: Βαγγέλης Νάνος
Παίζουν: Ηλέκτρα Αγγελοπούλου, Μαριλένα Γερμανού, Δάφνη Λιανάκη,Παναγιώτης Γαρμπής 
Παρατηρητής: Πηνελόπη Φλουρή

BIOS. TESLA Basement (Πειραιώς 84)

Διάρκεια παραστάσεων: Έως 1 Μαρτίου 2016
Παραστάσεις: Δευτέρα & Τρίτη
Ώρα έναρξης: 20:30
Διάρκεια παράστασης: 90’
Τιμή εισιτηρίου:10 ευρώ (ενιαίο)

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ