O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Πιστεύω ότι θίγει με έναν γοητευτικό κυνισμό το παράλογο της ύπαρξης. Έχει και θα έχει πάντοτε απήχηση ο Καμύ επειδή θέτει το ζήτημα της ύπαρξης σε άμεση σχέση πάντοτε με τον θάνατο. Αυτό που έχει πολύ ενδιαφέρον είναι η αγάπη του κόσμου για το συγκεκριμένο έργο. Νιώθω πως μέσα από τον Μερσώ ο καθένας βλέπει λιγάκι τον εαυτό του. Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

 

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

O Αλμπέρ Καμύ έγραψε τον Ξένο στις αρχές της δεκαετίας του ΄40 και δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1942. Έμελλε να γίνει ένα από τα διασημότερα μυθιστορήματα του περασμένου αιώνα. Βαθιά υπαρξιστικό βιβλίο, δεν έχει σταματήσει μέχρι σήμερα να ελκύει νέους αναγνώστες αλλά και να εμπνέει νέους δημιουργούς και καλλιτέχνες. Ο ήρωας του Μερσώ παραμένει μια από τις πιο αινιγματικές και αγαπημένες φιγούρες της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Η ομάδα Abnormal αποφάσισε να το μεταφέρει για πρώτη φορά στο θέατρo, στην σκηνή του Bios Tesla. Στα social media η ανταπόκριση ήταν άμεση με χιλιάδες κόσμο να κάνει attend σε λίγες μόνο μέρες. «Τρομάζω λίγο. Ο καθένας θα θέλει να δει τον 'Ξένο' που έχει διαβάσει. Μου στέλνουν μηνύματα για την παράσταση συνέχεια μέχρι και μια κοπέλα που κάνει την πτυχιακή της στο εξωτερικό πάνω στον Καμύ. Ελπίζω να θέσει ερωτήματα όπως το λέει ο Καμύ ότι δεν έχει σημασία ο τρόπος σκέψης, αρκεί να σε βάζει σε σκέψεις. Γενικά όμως έχουμε πολύ καλό feedback», λέει η σκηνοθέτης του, Πηνελόπη Φλουρή.

Λειτουργεί σαν «alter ego» για πολλούς ο Ξένος . Είναι αυτός που θα θέλαμε να ήμασταν. Δεν ενδιαφέρεται για την εικόνα του, δεν νοιάζεται για την τάση της εποχής, τα στερεότυπα και τα κλισέ της κοινωνίας. Δεν πάει με την μάζα. Ακολουθεί το ένστικτο. Υπερβαίνει του κανόνες. Θυμίζει κάπως τον έφηβο που χάσαμε όταν μεγαλώσαμε . Είναι ένας ώριμος έφηβος. Δεν φωνάζει επειδή καταλαβαίνει πως δεν θα αλλάξει τον κόσμο . Παραμένει σιωπηλός, ήρεμος και αληθινός. Είναι καταδικασμένος να είναι αληθινός, γι' αυτό τον αγαπάμε.

 

 —Μίλησε μου λίγο για την ομάδα;

Η ομάδα λέγεται abnormal. Η  συγκεκριμένη δουλειά αποτελείται από τέσσερις ηθοποιούς, όπου είχα την ευκαιρία να γνωρίσω τον καθένα μέσα από άλλη συνθήκη. Αρχικά ξεκίνησα να δουλεύω  με την Δάφνη Λιανάκη επάνω στο κείμενο και σιγά σιγά ολοκληρώθηκε η ομάδα του Ξένου με την Ηλέκτρα, την Μαριλένα, και τον Παναγιώτη. Για να φτάσει φυσικά στην σκηνή  αυτή  η δουλειά υπάρχουν και αφανείς ήρωες που όλον αυτόν τον καιρό την στηρίζουν. Η Αριέλλα, ο Βαγγέλης, η Δάφνη και η Τζίνα. Ο καθένας από την θέση του.

—Πώς σου ήρθε η ιδέα να ανεβάσετε τον Ξένο του Καμύ;

Δεν μου είναι εύκολο να πω γιατί αποφάσισα να  ανεβάσω το συγκεκριμένο έργο. Μου είχε καρφωθεί στο μυαλό από τη στιγμή που το διάβασα. Μπορώ όμως να πω με σιγουριά  ότι το επέλεξα σε μια στιγμή όπου ένιωθα τα πάντα γύρω μου  κάπως παράξενα κι αλλόκοτα κι έθετα πολλά ερωτήματα στον εαυτό μου. Βρέθηκα σε τεράστια εσωτερική σύγκρουση κι εκεί ξανάρθε  ο  Ξένος στο κεφάλι μου για να με καθησυχάσει και να με ταράξει μέσα από την θέση του για τα πράγματα. Σε ένα σημείο λέει «.. Δεν αλλάζεις ποτέ ζωή, κάθε ζωή έχει την αξία της..» Αυτό θέλησα να  επικοινωνήσω και να το μοιραστώ με κόσμο, νιώθοντας ότι αφορά πολλούς. Το έργο αυτό βέβαια δεν είναι θεατρικό  και παρατηρώ πολλούς να διαφωνούν με την δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων. Δεν το πολυκαταλαβαίνω. Για μένα είναι το ίδιο επίφοβο το να πιάσεις Καμύ, Κάφκα ή Ντοστογιέφκσι στο θέατρο όσο και το να πιάσεις Τσέχωφ, Σαίξπηρ ή Σοφοκλή. Αυτό που μετράει είναι η καθαρή πρόθεση και τελικά η δουλειά. Αν επικοινωνεί η όχι με τον θεατή.

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

—Πότε διάβασες το βιβλίο για πρώτη φορά

Το βιβλίο το διάβασα γύρω στα 22 . Αυτή η πρώτη γραμμή με τάραξε «Σήμερα πέθανε η μαμα. Μπορεί και χθες. Δεν ξέρω.»  Είπα από μέσα μου: «ωχ τι λέει!»  Κι αυτό με  ακολούθησε σε όλη την διάρκεια της ανάγνωσης, αλλά  και σε όλη την μετέπειτα δημιουργική διαδικασία. Ο ήρωας του Καμύ φέρνει τον σύγχρονο δυτικό άνθρωπο σε δύσκολη θέση.

 —Πώς το έχετε προσεγγίσει;

Το κείμενο έχει μια  γραμμικότητα. Υπάρχει δηλαδή μια καθαρή παράθεση γεγονότων και έχει την εξής  δυσκολία: λείπει η σύγκρουση του κεντρικού ήρωα. Ο Μερσώ παρατηρεί και αποδέχεται. Βρίσκεται σε μια όχι συγκρουσιακή κατάσταση αλλά σε μια διαρκή κατάσταση αποδοχής τόσο με τον εαυτό του όσο και με τους γύρω του.  Η μοναδική στιγμή πραγματικής σύγκρουσης έρχεται στο τέλος του βιβλίου. Λειτουργεί σαν κάθαρση κατά την γνώμη μου. Με βάση αυτό πορεύτηκα. Σε ότι έχει να κάνει με την γενικότερη προσέγγιση μου στην αφηγηματική δράση, αυτό που με ενδιαφέρει πάντοτε στο θέατρο είναι η σωματικοποίηση της σκέψης και  του νοήματος. Με απασχολούν, κι ας ακουστεί παράξενη η διατύπωση,  οι λέξεις που χορεύουν.

—Γιατί ο Καμύ έχει τόσο απήχηση σήμερα;

Φαντάζομαι τον Καμύ με το τσιγάρο του να αναρωτιέται το ίδιο πράγμα. Πιστεύω ότι θίγει με έναν γοητευτικό κυνισμό το παράλογο της ύπαρξης. Έχει και θα έχει πάντοτε απήχηση ο Καμύ επειδή θέτει το ζήτημα της ύπαρξης σε άμεση σχέση πάντοτε με τον θάνατο.  Αυτό που έχει πολύ ενδιαφέρον  είναι η αγάπη του κόσμου για το συγκεκριμένο έργο.  Νιώθω πως μέσα από τον  Μερσώ  ο καθένας βλέπει λιγάκι τον εαυτό του. Λειτουργεί  σαν «alter ego»  για πολλούς ο Ξένος .  Είναι αυτός που θα θέλαμε να ήμασταν. Δεν ενδιαφέρεται για την εικόνα του, δεν νοιάζεται για την τάση της εποχής, τα στερεότυπα και τα κλισέ της κοινωνίας. Δεν πάει με την  μάζα.  Ακολουθεί το ένστικτο. Υπερβαίνει του κανόνες.  Θυμίζει κάπως τον έφηβο που χάσαμε όταν μεγαλώσαμε . Είναι ένας ώριμος έφηβος. Δεν φωνάζει επειδή καταλαβαίνει  πως δεν θα αλλάξει τον κόσμο . Παραμένει σιωπηλός, ήρεμος και αληθινός. Είναι καταδικασμένος να είναι αληθινός , γι’ αυτό τον αγαπάμε.

 

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

—Πιστεύεις ότι ήμαστε ξένοι σήμερα;

Νιώθουμε συνεχώς ξένοι μέσα  στην κοινωνία αυτή, όμως παίζουμε το παιχνίδι της. Στήνουμε  την παρτίδα βέβαια με κανόνες  πιο βολικούς , τους  προσαρμόζουμε κάπως στα μέτρα μας. Καμιά φορά επαναστατούμε για να νιώσουμε λιγάκι καλύτερα. Στην πραγματικότητα θέλουμε να ανήκουμε συνεχώς κάπου, μας είναι δύσκολο να λειτουργούμε  μοναδικά.  Σε στιγμές ειλικρινείας και διαύγειας  αποδεχόμαστε κάπως την «ξενότητα» μας.   Δεν είναι εύκολο να είσαι Ξένος. Θέλει κότσια.

—Πώς εξηγείς ότι γίνεται τόσο χαμός με την παράσταση στο Facebook;

Δεν μπορώ να το εξηγήσω έκανα το event και σε μια μέρα έκαναν attend ένα σωρό κόσμος. Εγώ έχω μόνο 80 φίλους στο προφίλ μου. Μάλλον είναι ένα πολύ αγαπητό έργο που το έχουν διαβάσει όλοι κάποια στιγμή και τους αγγίζει με ένα τρόπο. Είναι ίσως και το ότι είναι η πρώτη φορά που ανεβαίνει.

—Πιστεύεις ότι τα social media βοηθούν το θέατρο;

Δουλεύω αρκετά χρόνια με άλλα πράγματα, όχι μεγάλες παραγωγές, δεν γνωρίζω ακριβώς. Νομίζω ότι βοηθάνε. Είναι βέβαια η αντίφαση της εποχής μας και δεν μπορείς να πας κόντρα σε αυτό επειδή είναι δύσκολο να είσαι «ξένος». Πιστεύω όμως ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση ο κόσμος απλά αγαπάει πολύ το έργο.

Info:

Αλμπέρ Καμύ

O Ξένος
Oμάδα Abnormal

 

Δραματουργική Επεξεργασία - Διασκευή: Πηνελόπη Φλουρή- Δάφνη Λιανάκη
Σκηνοθεσία: Πηνελόπη Φλουρή
Σκηνικά: Αριέλλα Καρατώλου
Κοστούμια: Δάφνη Αηδόνη
Κίνηση: Τζίνα Αποστολοπούλου
Φωτισμοί: Βαγγέλης Νάνος
Παίζουν: Ηλέκτρα Αγγελοπούλου, Μαριλένα Γερμανού, Δάφνη Λιανάκη,Παναγιώτης Γαρμπής 
Παρατηρητής: Πηνελόπη Φλουρή

BIOS. TESLA Basement (Πειραιώς 84)

Διάρκεια παραστάσεων: Έως 1 Μαρτίου 2016
Παραστάσεις: Δευτέρα & Τρίτη
Ώρα έναρξης: 20:30
Διάρκεια παράστασης: 90’
Τιμή εισιτηρίου:10 ευρώ (ενιαίο)

O Ξένος του Αλμπέρ Καμύ γίνεται θεατρική παράσταση στο Bios Tesla Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ