Ο Πελεκάνος

Ο Πελεκάνος Facebook Twitter
0
Διάβασα ότι ο λόγος που διαλέξατε τον «Πελεκάνο» του Στρίντμπεργκ είναι ότι ήταν το πρώτο έργο με το οποίο καταπιαστήκατε στη δραματική σχολή. Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θέλετε να επιστρέψετε σε αυτό;

Η αλήθεια είναι ότι συνδέθηκα πολύ με αυτό το κείμενο από την αρχή. Ένας από τους λόγους ήταν το ίδιο το θέμα του έργου, που ακουμπά στον πολύ προσωπικό συναισθηματικό χώρο του καθενός. Έπειτα, μέσα από τη μελέτη πάνω στο έργο -που μας δίδαξαν πολύ ως τρόπο προσέγγισης των κειμένων εν γένει στη σχολή- βυθίστηκα στο σύμπαν αυτού του θαυμάσια πονεμένου ανθρώπου αλλά και στα πολλαπλά επίπεδα της δραματουργίας αυτού του μεγαλοφυούς συγγραφέα. Ο Στρίντμπεργκ είναι μια προσωπικότητα που σε «στοιχειώνει» με έναν πολύ θετικό αλλά και εμμονικό τρόπο, που ως τέτοιος σχετίζεται με τη δημιουργία. Επιστρέφοντας, λοιπόν, στην Ελλάδα, μετά τις σπουδές μου, όταν αποφάσισα να παρουσιάσω ένα δείγμα δουλειάς, η σκέψη του Πελεκάνου ήρθε σχεδόν αυτόματα.

Έχετε δουλέψει χρόνια ως βοηθός σε πολύ μεγάλους σκηνοθέτες. Πώς αποφασίσατε να κάνετε το άλμα και να σκηνοθετήσετε το πρώτο δικό σας έργο;

Είναι μεγάλη ευλογία να δουλεύεις πλάι σε μείζονες καλλιτέχνες, κι εγώ ήμουν πολύ τυχερή. Γιατί, εκουσίως ή ακουσίως, μαθαίνεις πράγματα για το θέατρο που καμία θεωρητική σπουδή δεν μπορεί να σου εξασφαλίσει. Όταν όμως στέκεις μονίμως πλάι σε ανθρώπους με υψηλό καλλιτεχνικό ανάστημα ελλοχεύει πάντα ένας μεγάλος κίνδυνος: να παραμείνεις στη σκιά τους. Αυτή η συνειδητοποίηση ήταν ένα κομβικό σημείο για μένα: είναι η στιγμή που αποφασίζεις αν θέλεις να υπηρετήσεις το καλλιτεχνικό όραμα ενός άλλου ή να αρθρώσεις τον δικό σου λόγο.

Στη δική σας εκδοχή του «Πελεκάνου» μόνο δύο άνθρωποι υποδύονται όλους τους ρόλους. Γιατί;

Ναι, και μάλιστα δύο άνδρες ηθοποιοί. Αυτή την απόφαση την πήρα για πρακτικούς και θεωρητικούς λόγους. Αρχικά, δεν θα μπορούσα να στηρίξω οικονομικά μια πολυπρόσωπη διανομή. Δεν ήθελα, εντούτοις, να υποχωρήσω σε σχέση με την επιλογή του έργου. Αποφάσισα, λοιπόν, να θέσω στο κέντρο τη συγκρουσιακή φύση των διαπροσωπικών σχέσεων, όπως αυτές κωδικοποιούνται μέσα στο κείμενο. Και φυσικά η αντιπαράθεση έχει την ελάχιστη απαίτηση του δυικού αριθμού. Στο τέλος, αποφάσισα να χρησιμοποιήσω δύο άνδρες ηθοποιούς, που με τη σκηνική στιβαρότητα που φέρουν λειτουργούν ως διαρκής υπενθύμιση αυτού που δραματουργικά απουσιάζει από το έργο, της φιγούρας του Πατέρα.

Ο «Πελεκάνος» δεν είναι ένα έργο που παίζεται συχνά. Σας φόβισε καθόλου αυτό;

Δεν το σκέφτηκα ποτέ, μέχρι σήμερα που με ρωτάτε. Έβρισκα πάντα γοητευτική τη σκέψη ότι αυτό ήταν το πρώτο έργο που ανέβηκε στο μικρό θέατρο του Στρίντμπεργκ ή το γεγονός ότι αυτό σκηνοθέτησε ο Μπέργκμαν ως πρώτο έργο στο θέατρο. Πέρα από αυτά, για μένα είναι sine qua non συνθήκη για το θέατρο η ενασχόληση με το ρεπερτόριο. Θεωρώ ότι τα έργα δωματίου του Στρίντμπεργκ είναι στο σύνολό τους συναρπαστικά και ο ίδιος κάνει βαθιές τομές στη δραματουργία και την κατασκευή του χαρακτήρα μέσα από αυτά. Μακάρι κάποτε να μου δοθεί η ευκαιρία να τα ανεβάσω όλα, στη συνέχειά τους.

Όπως σε πολλά έργα του Στρίντμπεργκ, τα αυτοβιογραφικά στοιχεία παίζουν έντονο ρόλο και σε αυτό το θεατρικό. Χρησιμοποιήσατε αυτά τα στοιχεία με κάποιον τρόπο για την παράστασή σας και, αν ναι, με ποιον;

Βέβαια. Η βιογραφία του Στρίντμπεργκ μας τροφοδότησε καθόλη τη διάρκεια των προβών, όταν προσπαθούσαμε να «ξεκλειδώσουμε» το κείμενο και να φέρουμε με την υποκριτική στο φως όλα όσα δεν λέγονται μεταξύ των ηρώων. Στην ίδια την παραστάσιμη μορφή ο Στρίντμπεργκ είναι δραματουργικά παρών μέσα από τα γράμματα της περιόδου κατά την οποία γράφει το έργο, τα οποία φτάνουν ως τους θεατές με τη μορφή βίντεο. Σε κάθε περίπτωση, η παράστασή μας -και ιδίως ο κώδικας της υποκριτικής των δύο ηθοποιών- είναι εξαιρετικά μπολιασμένη με τον βαθμό της απελπισίας που φέρει η προσωπικότητα του Στρίντμπεργκ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ