Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Στην Κίνα των χιλίων αντιθέσεων, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός ανέβασε πριν από μερικούς μήνες την «Ηλέκτρα» με Κινέζους ηθοποιούς.
0

Στη μια μεριά της σκηνής μια σειρά από καρέκλες λειτουργούσαν ως ένα από τα σημεία συγκέντρωσης του χορού. Απέναντι ακριβώς ένα πελώριο δωμάτιο, σαν κουτί φωτισμένο με νέον όπου μέσα του δέσποζε ένα άγαλμα του Απόλλωνα, του θεού που δίνει τον χρησμό του ξεκαθαρίσματος. Καπνοί θόλωναν την εικόνα.

Ένα δάσος από μπαμπού συνέδεε την αρχαία τραγωδία με την κινεζική σκέψη. Κοστούμια από μετάξι, ηθοποιοί που δονούνταν από το κείμενο του Σοφοκλή, ερμηνείες βαθιές που καταργούσαν τη σύμβαση του θεάτρου και οδηγούσαν την παράσταση στα όρια της performance. Ο εκδικητικός στρόβιλος του μύθου των Ατρειδών έφτασε ως την Σαγκάη.


Στην Κίνα των χιλίων αντιθέσεων, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός ανέβασε πριν από μερικούς μήνες την «Ηλέκτρα» με Κινέζους ηθοποιούς και πριν από λίγο καιρό έμαθε τηλεφωνικά ότι οι δύο βασικές του πρωταγωνίστριες, η Φαν Φαν που ερμήνευσε τον ομώνυμο ρόλο και η Λι Τσεν Τάο που υποδύθηκε την Κλυταιμνήστρα, απέσπασαν τα δύο πρώτα Θεατρικά Βραβεία Magnolia στις κατηγορίες «Καλύτερης Πρωτοεμφανιζόμενης» και «Καλύτερου Β' Ρόλου» αντιστοίχως.

Η ύβρις υπάρχει ως κωδικός στην ζωή τους. Ο τρόπος με τον οποίο η Κίνα αναπτύσσεται και πληγώνει το περιβάλλον είναι μια ύβρις για τον πλανήτη. Ο υπερπληθωρισμός και η υπερανάπτυξη έχει χαρακτηριστικά ύβρεως.


Οι πρόβες επί δυο μήνες πραγματοποιούνταν σε ένα από τα άπειρα εγκαταλειμμένα γραφεία του κομμουνιστικού κόμματος της χώρας. Από τη μια σταλινικός κομμουνισμός κι από την άλλη απόλυτος καπιταλισμός. Και στο κέντρο μια κοινωνία υπόλογη στο φενγκ σούι. Για τους δυτικούς ο τρόπος που όλα αυτά συνυπάρχουν παραμένει ανεξήγητος.

Στους τοίχους λέξεις, από τις βασικές σοσιαλιστικές αξίες, δεν σβήνουν ποτέ και μάλλον μπερδεύουν τα πράγματα περισσότερο: Ευημερία, Δημοκρατία, Αρμονία, Ευγένεια, Πατριωτισμός, Αφοσίωση, Φιλία. Οι σκιές του παρελθόντος, η σημερινή φιλοδοξία, η απειλή της λογοκρισίας, η αμφιθυμία μεταξύ κομμουνισμού, Κομφούκιου και εκσυγχρονισμού.

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Kάναμε πρεμιέρα τον Δεκέμβριο στο ιστορικό θέατρο Majestic.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στις πρόβες.

«Το Κέντρο Δραματικών Τεχνών της Σαγκάης (Shanghai Dramatic Art Theatre), το οποίο είναι το Κρατικό Θέατρο της πόλης, καθώς αισθάνεται ότι έχει χάσει χρόνο με το θέατρο λόγω πολιτιστικής επανάστασης, επιχειρεί από χρόνια να καλύψει το κενό. Με αφορμή το Παγκόσμιο Φεστιβάλ Τέχνης που πραγματοποιείται στην πόλη καλούν κάθε χρόνο σκηνοθέτες Ευρωπαίους, σπανιότερα Αμερικανούς, για να τους γνωρίσουν το μεγάλο δράμα. Από την πρώτη κιόλας επαφή μας, τους έστειλα τρία έργα. Επέλεξαν την Ηλέκτρα. Κάναμε πρεμιέρα τον Δεκέμβριο στο ιστορικό θέατρο Majestic. Λίγο πριν ή λίγο μετά τις δικές τους παραγωγές παρουσίασαν οι Rimini Protokoll, ο Μπομπ Γουίλσον, η Σαουμπίνε» λέει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός.

Πλάσμα απειλητικό, λυσσασμένο για εκδίκηση των δολοφόνων του πατέρα της, άγριο και οριακό, η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή είναι ηρωίδα αγαπημένη για τον Έλληνα σκηνοθέτη. Ήταν το έργο με το οποίο έκαναν μαζί με την Αμαλία Μουτούση και το σχήμα τους «Διπλούς έρως» ποδαρικό το 1997 στην Επίδαυρο. Τότε είχαν επίσης χρησιμοποιήσει την απόδοση του Μίνωα Βολανάκη και μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού. Φέτος η μετάφραση αυτή, στα κινεζικά πια, ντυμένη με μουσική του ίδιου συνθέτη (ο οποίος αξιοποίησε όργανα με ελληνικό και κινεζικό παρελθόν) ζωντάνεψε ένα από τα πιο ζοφερά επεισόδια του μύθου των Ατρειδών: την εκδίκηση της Ηλέκτρας και του Ορέστη για το φόνο του Αγαμέμνονα που διέπραξαν η Κλυταιμνήστρα και ο Αίγισθος.

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Στη μια μεριά της σκηνής μια σειρά από καρέκλες λειτουργούσαν ως ένα από τα σημεία συγκέντρωσης του χορού. Απέναντι ακριβώς ένα πελώριο δωμάτιο, σαν κουτί φωτισμένο με νέον, όπου μέσα του δέσποζε ένα άγαλμα του Απόλλωνα, του θεού που δίνει τον χρησμό του ξεκαθαρίσματος. Καπνοί θόλωναν την εικόνα.


Πάνω από ένα φωτογραφικό άλμπουμ με χιλιάδες λήψεις που τράβηξε ο ίδιος διαλέξαμε εικόνες και ακούσαμε πώς ο Έλληνας σκηνοθέτης έχτισε (μετά τη συνεργασία του με τον ιαπωνικό θίασο του θεάτρου Νο) μια ακόμα γέφυρα με την Άπω Ανατολή.

• Αυτή τη φορά έδρα μου ήταν η Σαγκάη. Πρώην γαλλική αποικία, εμπορικό κέντρο σήμερα, είναι η μεγαλύτερη πόλη και το πιο ακμαίο λιμάνι της Κίνας. Κύριος φορέας της σύγχρονης οικονομίας της χώρας, με όλη την παθογένεια μιας σκληρής καπιταλιστικής πραγματικότητας, τα πρωινά μοιάζει με σύγχρονη ζούγκλα, μια πόλη σαν δάσος ουρανοξυστών. Το βράδυ που τα φώτα ανάβουν βρίσκεσαι αντιμέτωπος με ένα αδιανόητο φωτιστικό installation. Ξοδεύουν απίθανα χρήματα στο urban light designing. Και το κάνουν με τόσο καλόγουστο τρόπο. Είναι η πιο καλαίσθητη υπερβολή.

• Τους ηθοποιούς τους διάλεξα με δυο πολύ σκληρές οντισιόν. Δεν μου αρέσει αυτός ο τρόπος αλλά δεν υπήρχε άλλος. Είχα στείλει ορισμένα αποσπάσματα του κειμένου στους υποψηφίους για να προετοιμαστούν. Ελάχιστοι είχαν γνώσεις περί της Ηλέκτρας καθώς οι μεταφράσεις που υπήρχαν στην Κίνα ήταν τρομερά παλιές. Είδα περίπου 35 άτομα που στην πραγματικότητα μόνο θραύσματα κειμένου είχαν. Άρα μάλλον θεωρούσαν ότι έρχονταν να δοκιμαστούν σε κάτι εντελώς εξωτικό.

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στις πρόβες.
 

• Η έννοια της ύβρεως, χωρίς την οποία δεν μπορεί κανείς να αντιληφθεί την τραγωδία, νομίζω υπήρξε το στοιχείο εκείνο με το οποίο ταυτίστηκαν περισσότερο από αυτό το κείμενο της Ηλέκτρας. Ενδεχομένως να σχετίζεται με την διαρκή τους ανάγκη να υπακούν και να παίρνουν την έγκριση για οποιαδήποτε αλλαγή επιχειρούν. Από την άλλη η ύβρις υπάρχει ως κωδικός στην ζωή τους. Ο τρόπος με τον οποίο η Κίνα αναπτύσσεται και πληγώνει το περιβάλλον είναι μια ύβρις για τον πλανήτη. Ο υπερπληθωρισμός και η υπερανάπτυξη έχει χαρακτηριστικά ύβρεως.

• Η λογοκρισία ζει και βασιλεύει στην Κίνα γι' αυτό και προφανώς οι υπεύθυνοι του θεάτρου είχαν αγωνία για το τι θα τους ετοίμαζα. Οτιδήποτε παρουσιάζεται στο κοινό ελέγχεται. Πριν από την πρεμιέρα μιας παράστασης καταφθάνει το κονκλάβιο και επιθεωρεί. Παρόλο που η Ηλέκτρα είναι μια επαναστάτρια και αρκετά σημεία του κειμένου θα μπορούσαν να ενοχλήσουν, δεν μου ζητήθηκε να κάνω την παραμικρή παραχώρηση.


• Ωστόσο, πριν από εμάς είχε πρεμιέρα ο «Εχθρός του λαού» του Ίψεν από τη βερολινέζικη Σαουμπίνε, με την υπογραφή του Τόμας Οστερμάγιερ. Σε κάποιο σημείο (όπου γινόταν ένας διαδραστικός διάλογος με το κοινό) υπήρχε μια σαφής πολιτική αναφορά. Οι ελεγκτές διεμήνυσαν στον θίασο πως αυτό το κομμάτι θα πρέπει να κοπεί. Την επόμενη μέρα όταν ο ηθοποιός έφτασε στην επίμαχη σκηνή κάπως ψέλλισε ότι δεν του επιτρέπεται να πει όσα ήθελε. Με το που ολοκληρώθηκε η παράσταση ανακοινώθηκε πως ο Εχθρός του λαού για τεχνικούς λόγους δεν θα ξαναπαρουσιαστεί...

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Στην πόλη αλλά και στην πρόβα κατάλαβα πως δύο πράγματα δεν θυσιάζουν οι Κινέζοι: τον ύπνο και το φαγητό. Κοιμούνται παντού και όταν έρθει η ώρα για μεσημεριανό εγκαταλείπουν τα πάντα.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Σκηνή από την πόλη.

• Κάτι που μου αρέσει σε αυτού του τύπου τα ταξίδια είναι η συνάντηση των πολιτισμών. Δεν έχει νόημα να φτάσεις ως την Κίνα για να ανεβάσεις μια παράσταση όπως θα την ανέβαζες οπουδήποτε. Θέλω να ακούω τον υπάρχοντα πολιτισμό και την σύγχρονη γλώσσα. Έστω κι αν αυτά ακούγεται υπόκωφα καθώς επικρατεί η σκληρή πραγματικότητα. Δεν θέλησα να γεμίσω πληροφορίες και λογική την παράσταση αλλά να αφήσω τα αισθήματα και τις αναφορές να περιφέρονται ως υπαινιγμοί.

• Το μεγάλο ρίσκο που παίρνω κάθε φορά στις διεθνείς παραγωγές είναι ότι πηγαίνω χωρίς καμία έτοιμη απόφαση. Είναι αγώνας δρόμου να συμμορφωθείς με τον χρόνο τον πρακτικό και τον δημιουργικό. Οι Κινέζοι ήταν στα πρόθυρα εμφράγματος όταν, φτάνοντας, τους είπα ότι δεν έχω σκηνικό έτοιμο. Ότι τίποτα δεν θα γίνει αν δεν αφουγκραστώ τι συμβαίνει στην πρόβα. Γύριζα για μέρες στην πόλη για να αφομοιώσω πράγματα. Οι πρώτες προσλαμβάνουσες ήταν τα χρώματα, τα λουλούδια με τα οποία έχουν εμμονή και το μετάξι. Δεν είναι η πολυτέλεια του συγκεκριμένου υφάσματος –που εκεί υπάρχει σε ασύλληπτες ποσότητες–, είναι η υψηλή του τέχνη, η κίνηση που κάνει, ο τρόπος που αποτυπώνει τα πάντα, μέχρι και την αναπνοή του σώματος. Είναι σαν να αναπνέει το αόρατο. Έτσι έγινε αμέσως αναπόσπαστο στοιχείο της παράστασης.

• Επίσης στην πόλη αλλά και στην πρόβα κατάλαβα πως δύο πράγματα δεν θυσιάζουν οι Κινέζοι: τον ύπνο και το φαγητό. Κοιμούνται παντού και όταν έρθει η ώρα για μεσημεριανό εγκαταλείπουν τα πάντα. Το ωράριο και για τις δύο αυτές δραστηριότητες είναι αδιαπραγμάτευτο. Η χώρα που διαρκώς βιάζεται συγχρόνως δεν θυσιάζει την μεσημεριανή της σιέστα. Την ώρα που είναι προγραμματισμένο να φάνε σταματάει η πρόβα ακόμα κι αν καίγεται το σύμπαν. Δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι εγώ δεν έκανα διάλειμμα για να φάω.

• Το κάπνισμα απαγορεύεται παντού, σε όλους τους κλειστούς χώρους και τα κτίρια, οπότε αποφάσισα να μετατρέψω τον ιερό χώρο, δηλαδή το μεγάλο κουτί από νέον στο κέντρο της σκηνής σε καπνιστήριο (για ηλεκτρονικά τσιγάρα ασφαλώς). Υπήρξαν στιγμές, κυρίως στο τρίτο στάσιμο, όπου από το πολύ άτμισμα ο χορός αχνοφαινόταν πίσω από μια ομίχλη και απλώς τον άκουγες. Προσάρμοσα κατά κάποιον τρόπο κι εγώ μια ανάγκη της παράστασης στις συνθήκες της κοινωνίας. Οι Κινέζοι μου το δίδαξαν. Είναι σπεσιαλίστες στο να συνταιριάζουν τα πιο αντιφατικά πράγματα. Είναι κομμάτι της βαθιάς τους φιλοσοφίας να ακούνε το σύμπαν. Δεν υποχωρούν. Απλώς κάνουν μια σύζευξη των φιλοδοξιών τους με τις δεσμεύσεις. Αυτοί αντιλαμβάνονται πότε ο άνθρωπος ενοχλεί μια φυσική τάξη, πράγμα στο οποίο εμείς κλείνουμε τα μάτια μας και συνεχίζουμε να συνταράσσουμε τα πάντα στο πέρασμά μας.

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση. Φωτο: Yorgos Sapountzis/Instagram

• Με τον ίδιο τρόπο φέρονται και στο αστικό τοπίο. Το παραβιάζουν γεμίζοντάς το αναρίθμητους ουρανοξύστες και την ίδια στιγμή ζητούν έγκριση για το οποιοδήποτε κτίσμα από τον μοναχό του φενγκ σούι. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα διάφορες τραγελαφικές κατασκευές. Υπάρχει για παράδειγμα μια μεγάλη γέφυρα σε κεντρικό σημείο της Σαγκάης όπου μια από τις πελώριες κολόνες που τη στηρίζουν είναι ντυμένη με ένα γλυπτό με εννέα μεγάλους δράκους. Όταν ρώτησα τι συμβολίζει μου είπαν πως ο μοναχός του φενγκ σούι που μελέτησε τα σχέδια τους είπε ότι στο σημείο αυτό δεν μπορούν να βάλουν κολόνα γιατί από κάτω υπάρχει δράκος. Ως εκ τούτου έφτιαξαν εννέα δράκους από πάνω για να αντισταθμίσουν αυτόν που πιέζεται. Διαφορετικά ο καταπιεσμένος δράκος θα ήταν εστία ανησυχίας και άρα πιθανή αιτία ατυχημάτων. Σε οτιδήποτε χτίζεται απαιτείται η «άδεια» του μοναχού. Εξού και οι ουρανοξύστες τους είναι αλλόκοτοι, έχουν διάφορα απίθανα σχέδια κυρίως στο τελείωμά τους, αφού πριν από την περάτωση ο μοναχός μπορεί να ζητήσει τις πιο απίθανες αλλαγές.

• Στην πραγματικότητα δύο πράγματα ήθελα να μείνουν από αυτή την Ηλέκτρα. Το ένα είναι η σκέψη της η οποία έχει να κάνει με την ποιότητα και τον πολιτισμό του παρελθόντος. Το δεύτερο είναι ότι ήθελα να καταλάβουν τη χρησιμότητά του χορού, γιατί εγώ δεν μπορώ να καταλάβω την τραγωδία χωρίς ισχυρό χορό. Άλλωστε λίγο να κυκλοφορήσεις στην Σαγκάη συναντάς άπειρα χορικά ανθρώπων. Η Κίνα είναι ο χορός του πλανήτη και συγχρόνως ένας λαός που δίνει νόημα στην ακινησία.

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Ήθελα να καταλάβουν τη χρησιμότητά του χορού, γιατί εγώ δεν μπορώ να καταλάβω την τραγωδία χωρίς ισχυρό χορό.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση.
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός στη Σαγκάη: Σημειώσεις από το ανέβασμα της «Ηλέκτρας» στην Κίνα Facebook Twitter
Σκηνή από την παράσταση.

Electra Director's Interview from Shanghai Dramatic Arts Centre.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο»

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Η μετριότητα δεν παρήγαγε ποτέ κανέναν μύθο»

Ένας από τους σημαντικότερους ανθρώπους του ελληνικού θεάτρου αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον «Μισάνθρωπο» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς για το Εθνικό Θέατρο. Ποιος είναι τελικά ο Αλσέστ, αυτός ο μυθικός ήρωας του Μολιέρου, πώς πάνε τα πράγματα στην Ελλάδα τελευταία και τι σημαίνουν, τελικά, τα τατουάζ στο σώμα του πολύ αγαπητού καλλιτέχνη;
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ