Ο γνωστός μας άγνωστος κύριος Γκάτσος

Ο γνωστός μας άγνωστος κύριος Γκάτσος Facebook Twitter
Νίκος Γκάτσος
0

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Μάνια Παπαδημητρίου κατεβαίνει με μια ομάδα εκλεκτών συνεργατών της στη Μικρή Επίδαυρο για να μας παρουσιάσει ένα θεατρικό αναλόγιο στη μνήμη του Νίκου Γκάτσου. Μια παρέα ανασύρει μέσα από βιβλία και εικόνες, στίχους, τραγούδια και μουσικές, αναδεικνύοντας τη σκέψη και τον λόγο του σπουδαίου σουρεαλιστή ποιητή της «Αμοργού». Συνοδοιπόρος τους η σύντροφός του Γκάτσου, Αγαθή Δημητρούκα.

Φέτος γιορτάζουμε τα εκατόχρονα διάφορων πνευματικών ανθρώπων.

Ναι. Εκτός απ’ τα εκατό χρόνια απ’ τη γέννηση του Γκάτσου, γιορτάζουμε και τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Ελύτη και του Τσίρκα. Φαίνεται ότι εκείνη η εποχή γέννησε πολλούς μεγάλους συγγραφείς.

Δεν γεννιούνται πια «μεγάλοι» συγγραφείς, λέτε;

Όχι. Φαίνεται, οι καλές εποχές είναι σαν το χώμα.

Μιλήστε μου για την παράσταση που ετοιμάζετε;

Είναι ένα μουσικοθεατρικό αναλόγιο που περνάει από την αφήγηση στο τραγούδι κι απ’ το τραγούδι στην αφήγηση. Ουσιαστικά, είναι μια παράθεση κειμένων που αφορούν τον Νίκο Γκάτσο και που σκοπό έχουν να δώσουν κάποια στοιχεία για την προσωπικότητά του. Ο Γκάτσος δεν έδωσε καμία συνέντευξη ποτέ, αντίθετα από εμάς, που δίνουμε χιλιάδες. Θεωρούσε ότι ο λογοτέχνης κι ο καλλιτέχνης πρέπει να μείνουν στη μνήμη μόνο για το έργο τους, κι έτσι δεν είπε δημόσια τίποτα. Τα έλεγε μόνο σε κλειστές παρέες κι ό,τι υπάρχει είναι απ’ ό,τι έχουν πει οι άλλοι γι’ αυτόν. Έτσι, χρησιμοποιούμε κείμενα του Μάνου Χατζιδάκι, του Ανδρέα Εμπειρίκου, του Γιώργου Σεφέρη και της Αγαθής Δημητρούκα, η οποία υπήρξε η σύντροφός του κι έχει στη διάθεσή της και τη μοναδική συνέντευξη που έδωσε ο Γκάτσος στη μητέρα της.

Με την Αγαθή Δημητρούκα συνυπογράφετε και την επιμέλεια των κειμένων της παράστασης.

Ναι. Έχουμε εντάξει αποσπάσματα απ’ το βιβλίο της για εκείνον, μέσα απ’ το οποίο δίνει μια πλευρά της προσωπικότητάς του που δεν είχαμε γνωρίσει μέχρι τώρα και είναι πολύ ενδιαφέρουσα για το κοινό. Περιγράφει πολλά στιγμιότυπα απ’ τη ζωή του.

Εμείς ξέραμε μόνο τον μύθο.

Ο οποίος δεν τον αδικεί. Ήταν ένας άνθρωπος που είχε την καταπληκτική ικανότητα να ενώνει το λαϊκό με το πνευματικό. Να είναι και υψηλός διανοούμενος και βαθύτατα λαϊκός.

Στην παράσταση θα συνδυάσετε και τα δυο μέσω του τραγουδιού;

Στην παράσταση έχουμε συμπεριλάβει πάρα πολλά απ’ τα γνωστά τραγούδια του…

Αυτά αναπόφευκτα τα ταυτίζουμε με φωνές διάσημων γυναικών. Τα περισσότερα είναι σε μουσική Χατζιδάκι, αν και υπάρχουν και τα τραγούδια απ’ το «Ρεμπέτικο» του Ξαρχάκου. Θα λέγατε ότι υπήρξε ένας στιχουργός του έρωτα και του παιχνιδιού;

Θα ‘λεγα του παιχνιδιού περισσότερο. Ο ερωτισμός κάποιων απ’ τα τραγούδια του έχουν να κάνουν με τη μουσική του Χατζιδάκι. Τα τραγούδια του Γκάτσου είναι βαθύτατα υπαρξιακά. Επικεντρώνονται στη ζωή και στον θάνατο, στα μεγάλα αδιέξοδα του ανθρώπου, αλλά δεν είναι ο έρωτας το κεντρικό τους θέμα. Είναι περισσότερο μπεκετικός.

Στην «Αμοργό» συνδυάζει τον σουρεαλισμό με το δημοτικό τραγούδι.

Το θέμα είναι ότι ο Γκάτσος, ενώ με την «Αμοργό» πήρε το μεγάλο βραβείο, δεν ξανάγραψε ποίηση. Αλλά, απ’ ό,τι φαίνεται, ο ίδιος δεν είχε προβλήματα τέτοιου είδους. Συνέχισε να γράφει μόνο τραγούδια. Μου αρέσει πολύ αυτό που έχει πει ο Ελύτης για εκείνον, δηλαδή για τον λόγο που ο Γκάτσος δεν ξανάγραψε ποίηση: «καλύτερα τέχνη ταπεινή που λειτουργεί, παρά υψηλή που σκονίζεται στα ράφια». Αλλά σημασία έχει ότι στην εποχή που ζούμε και με τη φτώχια που υπάρχει, ακόμα και οι στίχοι του Γκάτσου είναι υψηλή ποίηση. Φυσικά, δεν αναφέρομαι σε όλα τα τραγούδια, αλλά στην «Τρελή του φεγγαριού», στο «Ένας ευαίσθητος ληστής», σε όλα τα «Παράλογα». Ειπώθηκαν πράγματα μέσα στους στίχους του που επιβεβαιώθηκαν οικτρά τις επόμενες δεκαετίες. Κι αυτό καθιστά την ποίησή του προφητική.

Αυτό δεν κάνουν πάντα η μεγάλη τέχνη κι η μεγάλη λογοτεχνία;

Θέλω να πω ότι σήμερα οι στίχοι του δεν είναι απλά στιχάκια, αλλά υψηλή ποίηση. Ο Γκάτσος, με την στάση που τήρησε και με την έλευσή του στον χώρο του τραγουδιού, απέδειξε ότι η ποίηση κι ο στίχος δεν είναι το ίδιο πράγμα. Ότι η ποίηση είναι για ν’ απαγγέλλεται, ενώ ο στίχος δεν υπάρχει χωρίς μουσική. Ακούσαμε πολλά τραγούδια βασισμένα σε ποιήματα των μεγάλων μας ποιητών, που είναι βεβαίως πολύ ωραία, αλλά ποτέ δεν είναι τόσο ταιριαστά όσο ένα τραγούδι που οι στίχοι του γράφτηκαν επάνω σε συγκεκριμένη μουσική. Το γεγονός ότι ο Γκάτσος από τη μια μεριά έγραψε την «Αμοργό» κι από την άλλη στίχους για τραγούδια αποδεικνύει του λόγου το αληθές.

Μέσα απ’ την παράστασή σας περνάει κι η ιστορία της Ελλάδας;

Δεν έχουμε τέτοιο σκοπό. Απλώς, επειδή αναφερόμαστε σε διάφορα γεγονότα της ζωής του Γκάτσου κι ορισμένα απ’ τα τραγούδια αναφέρονται σε συγκεκριμένες εποχές, υπάρχει ένα οπτικό υλικό που μας δίνει εικόνες είτε απ' την εποχή που γράφτηκε το κάθε τραγούδι, είτε από την εποχή στην οποία παραπέμπει. Καθώς ο Γκάτσος δεν έπαψε να γράφει απ’ το 1942 (οπότε και γράφτηκε η «Αμοργός») μέχρι το 1992 που πέθανε, παρακολουθούμε ολόκληρη την πρόσφατη ιστορία μας.

Χρησιμοποιείτε και πολύ βίντεο;

Υπάρχει αρκετό βίντεο, αλλά πρόκειται για επεξεργασμένο υλικό από φωτογραφίες κυρίως. Μας ενδιέφερε η αφήγηση από σκηνής. Κρατήσαμε, λοιπόν, τον αφηγηματικό χαρακτήρα απ’ την αρχή ως το τέλος και το τραγούδι, το οποίο είναι ένα είδος αφήγησης.

Έχετε κάνει κι άλλες παραστάσεις που φλερτάρανε με την ιδέα του θεάτρου-ντοκουμέντου. Θα λέγατε ότι και τώρα κάνετε κάτι ανάλογο;

Το θέατρο-ντοκουμέντο είναι ένα είδος που μ’ αρέσει και με αφορά, αλλά εδώ δεν έχουμε βάλει τέτοια στοιχεία. Ό,τι ακούγεται ή ό,τι παρουσιάζεται, παράγεται από εμάς, τους ηθοποιούς. Μ’ αυτήν την έννοια, λοιπόν, δεν μπορώ να χαρακτηρίσω την παράσταση ντοκιμαντέρ. Είναι ένα θεατρικό αναλόγιο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ