Ο Γιόζεφ Νατζ χορογραφεί τις φάσεις του φεγγαριού στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
«Η παράσταση είναι μία αναφορά στο σύμπαν και το πώς σχηματίστηκε, στη διαδικασία δηλαδή που προαναγγέλλει την εμφάνιση της ζωής». Φωτ.: Theo Schornstein
0


— Ξεκινώντας με το «Full Moon», περί τίνος πρόκειται και πώς η παράσταση συνδέεται με τη μαύρη αμερικανική τζαζ;
Στόχος ήταν να φέρουμε χορευτές και κοινό σε επαφή με τον κόσμο της αμερικανικής τζαζ και να αναδείξουμε τις επιρροές της στον σύγχρονο χορό. Μελετώντας την ιστορία αυτού του μουσικού είδους που ξεπήδησε μέσα από την αφροαμερικανική κοινότητα και εκεί «άνθισε» με αφετηρία τα μπλουζ και τα spiritual των σκλάβων, προτού το προσεταιριστούν και το «νερώσουν» οι λευκοί, παρατήρησα ότι αρχικά ήταν πολύ στενά συνδεδεμένο με τον χορό, προτού μετακινηθεί προς τα κάτι πιο διανοητικό.

Θέλησα λοιπόν να αναδείξω τη μουσική αυτή όπως της αξίζει, κάνοντας μια πιο εμπεριστατωμένη χορογραφική μελέτη και αποδίδοντας ταυτόχρονα φόρο τιμής σε κορυφαίους μουσικούς, όπως οι Charles Mingus, Cecil Taylor, Anthony Braxton και Art Ensemble of Chicago. Η παράσταση είναι, ταυτόχρονα, μια αναφορά στο σύμπαν και το πώς σχηματίστηκε, στη διαδικασία δηλαδή που προαναγγέλλει την εμφάνιση της ζωής. Ο κύκλος των 28 ημερών και οι τέσσερις σεληνιακές φάσεις αποδίδουν στο έργο έναν ξεχωριστό ρυθμό, μια δική του δομή σύνθεσης.

«Δεν κάνω εννοιολογική τέχνη, το έργο μου βασίζεται στην ανταλλαγή ιδεών, εμπειριών και κινήσεων και η ανακάλυψη μιας ιδιαίτερης κάθε φορά μορφής γραφής απαιτεί συλλογική προσπάθεια».

— Παρατηρώ ότι και στην παράσταση αυτή χρησιμοποιείτε ως εργαλείο τη μαριονέτα, η οποία, όπως και η μάσκα, διαπερνά όλο το έργο σας.
Η μαριονέτα και η μάσκα επιστρέφουν εδώ ακριβώς επειδή συνιστούν κυρίαρχα σύμβολα του αφρικανικού πολιτισμού. Λειτουργώντας ως συνδετικοί κρίκοι μεταξύ του άψυχου και του έμψυχου, προβάλλουν μια άλλη διάσταση, δίνοντας ένα νόημα διαφορετικό από αυτό του «ζωντανού» σώματος, με το οποίο αντιδιαστέλλονται. Η παρουσία έπειτα μιας μαριονέτας δίπλα στους χορευτές της παράστασης μάς υπενθυμίζει τρόπον τινά πως καμία δημιουργία δεν είναι ποτέ τέλεια και άρα επιβάλλεται να αποδεχτούμε την ατέλεια ως έναν ακόμα κανόνα του παιχνιδιού.

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
«Όταν ήμουν νεότερος, προσπαθούσα να εκφραστώ μέσα από τη ζωγραφική. Ο χορός ήρθε αργότερα, αλλά η επίδρασή του πάνω μου ήταν καταλυτική και τον ευχαριστώ θερμά για όσα μου έδωσε και μου δίνει». Φωτ.: Didier Olivre

— Αλλά γιατί ονομάζετε τον χορό «ανθρωπιστική δράση» και «τόπο συνάντησης»;
Επειδή συμβαίνει μεταξύ ανθρώπων και επειδή κάθε δημιουργία μιας χορευτικής ομάδας είναι μια πολύ βαθιά συλλογική ιστορία. Δεν κάνω εννοιολογική τέχνη, το έργο μου βασίζεται στην ανταλλαγή ιδεών, εμπειριών και κινήσεων και η ανακάλυψη μιας ιδιαίτερης κάθε φορά μορφής γραφής απαιτεί συλλογική προσπάθεια.

— Όλοι μιλούν για την Τεχνητή Νοημοσύνη αυτές τις μέρες. Όσον αφορά την τέχνη, τη βλέπετε ως απειλή ή ως ευκαιρία;
Το αν μια καινούργια τεχνολογία είναι για καλό ή για κακό εξαρτάται πάντα από το πώς θα τη χρησιμοποιήσουμε. Δεν βλέπω κάτι το απειλητικό στην Τεχνητή Νοημοσύνη γιατί πάντα εξελισσόμασταν χάρη στα νέα εργαλεία που ανακαλύπταμε. Σκεφτείτε για παράδειγμα πόσο σπουδαία ήταν για τους μακρινούς μας προγόνους η ανακάλυψη της φωτιάς, άσχετα που δεν χρησιμοποιήθηκε πάντα για καλό σκοπό. Δεν νομίζω έπειτα ότι η οποιαδήποτε τεχνολογία επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο εργάζομαι ή σκέφτομαι.

— Ποιες είναι οι κύριες πηγές έμπνευσής σας, ποιοι είναι οι προσωπικοί σας ήρωες; Πολλές παραστάσεις σας εμπνέονται από λογοτεχνικά ή ποιητικά έργα. Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείτε για να μεταφράσετε τη γραφή σε κίνηση και σκηνογραφία;
Είμαι φανατικός βιβλιοφάγος ήδη από παιδί, κάτι που με βοηθάει να μπω στην κατάσταση δημιουργικότητας που χρειάζομαι. Το να διαβάζω ή να ξαναδιαβάζω κάτι και να κρατώ σημειώσεις προτού ξεκινήσω να δουλεύω είναι ένας καλός τρόπος προετοιμασίας, μια ιδανική «προθέρμανση». Μόλις βρεθώ στον χώρο εργασίας μου, αφήνω στην άκρη ό,τι έγραψα και χρησιμοποιώ τη μνήμη μου. Γεγονός είναι ότι η ποίηση με εμπνέει περισσότερο από την πεζογραφία, είναι πιο άμεση, πιο λιτή, πιο εύστοχη.

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
Φωτ.: Theo Schornstein
Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
Φωτ.: Theo Schornstein

— Πώς προσεγγίζετε την αφήγηση ιστοριών μέσω της κίνησης; Υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές που χρησιμοποιείτε για να μεταφέρετε την αφήγηση χωρίς λόγια;
Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή μέθοδοι, είναι η διαίσθηση που με καθοδηγεί μόλις βρεθώ στο πλατό και νιώθω ευτυχής όταν βλέπω ότι μια φόρμα καταφέρνει να μεταφέρει πολλαπλά νοήματα, κάτι το οποίο συνήθως προϋποθέτει σκληρή δουλειά. Σε αυτό βοηθά και η εμπειρία μου από τις πολεμικές τέχνες στις οποίες εξασκούμουν νεότερος και οι οποίες έχουν κάποιες ομοιότητες με το σωματικό θέατρο. Υπάρχει επίσης μια εικαστική αλλά και μια μουσική επεξεργασία της κίνησης.

— Πώς επιλέγετε και ενσωματώνετε τη μουσική στις παραστάσεις σας; Η μουσική επηρεάζει τη χορογραφία σας ή συμβαίνει και το αντίθετο;
Ακούγοντας πολλή μουσική, κάνω μια προεπιλογή συνθέσεων και κομματιών που τη φέρνω μαζί μου στην αίθουσα προβών και τη συνδέω με τη χορογραφία. Όταν διαπιστώνω ότι υπάρχει συνομιλία μεταξύ της μουσικής και της κίνησης, ότι η δεύτερη αποκτά μέσω της πρώτης μια μουσικότητα, την κρατάω. Είναι ωστόσο σπάνιο να με επηρεάζει τόσο άμεσα μια σύνθεση ώστε να στήσω μια χορογραφία πάνω σε αυτή, μου αρέσει άλλωστε να δουλεύω στη σιωπή. Συνήθως είναι η κίνηση που προηγείται. Ιδιαίτερο βάρος δίνω επίσης στη σκηνογραφία, ένα αντικείμενο στη σκηνή μπορεί να αποκτήσει πολλές διαφορετικές χρήσεις.

— Τα έργα σας έχουν συχνά φιλοσοφικές και υπαρξιακές αναζητήσεις. Ποια θέματα σάς ενδιαφέρουν περισσότερο να εξερευνήσετε και γιατί;
Η φιλοσοφία δεν επηρεάζει άμεσα τη δουλειά μου αλλά είναι σημαντική για την προετοιμασία της, διότι το να φιλοσοφείς και να παράγεις ιδέες προϋποθέτει μια σύνθετη σκέψη που συνδέεται με τον λόγο και το ρήμα. Περισσότερο με εξιτάρουν τα ερωτήματα εκείνα για οποία η φιλοσοφία δεν έχει ακόμα απαντήσεις ή εκείνες που πρότεινε αποδείχθηκαν ανεπαρκείς.

— Τι επιδιώκετε να βιώσουν ή να πάρουν οι θεατές από τις παραστάσεις σας;
Το κοινό είναι ελεύθερο να ερμηνεύσει την κάθε παράσταση όπως θέλει. Εμείς από την πλευρά μας ελπίζουμε να τους κερδίσουμε και να τους «πάρουμε» μαζί μας σε αυτό το ταξίδι, να επικοινωνήσουμε δηλαδή καλά τη δουλειά μας και να βρούμε ανταπόκριση. Ο προβληματισμός έρχεται μετά, καθένας είναι ελεύθερος να συνθέσει τη δική του ανάγνωση, που δεν είναι καν απαραίτητο να συμφωνεί με τη δική μας.

— Τι πιστεύετε ότι οφείλετε στον χορό;
Το ότι χάρη σε αυτόν ανακάλυψα μια νέα εκφραστική γλώσσα. Ήταν ένα μεγάλο δώρο για μένα. Όταν ήμουν νεότερος, προσπαθούσα να εκφραστώ μέσα από τη ζωγραφική. Ο χορός ήρθε αργότερα αλλά η επίδρασή του πάνω μου ήταν καταλυτική και τον ευχαριστώ θερμά για όσα μου έδωσε και μου δίνει. Όπως άλλωστε ευχαριστώ και τη ζωγραφική για τους κόσμους που μου άνοιξε και τα ερεθίσματα που μου έδωσε.

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon” Facebook Twitter
«Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες τεχνικές ή μέθοδοι, είναι η διαίσθηση που με καθοδηγεί μόλις βρεθώ στο πλατό και νιώθω ευτυχής όταν βλέπω ότι μια φόρμα καταφέρνει να μεταφέρει πολλαπλά νοήματα, κάτι το οποίο συνήθως προϋποθέτει σκληρή δουλειά». Φωτ.: Theo Schornstein

Josef Nadj - Full Moon
18.07 & 19.07, 19:00
Εναλλακτική σκηνή - Μέγαρο Χορού Καλαμάτας
Εισιτήρια: kalamatadancefestival.gr & ticketmaster.gr

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
THE LIFO TEAM
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ