Ο δήμιος του έρωτα

Ο δήμιος του έρωτα Facebook Twitter
0
Ο δήμιος του έρωτα Facebook Twitter

Στα Φτερά του Έρωτα του Βιμ Βέντερς, μια ταινία που αγαπώ ιδιαιτέρως, τίθεται το εξής «στοιχειωτικό» ερώτημα: «Λένε ότι ο χρόνος όλα τα γιατρεύει. Αν όμως ο χρόνος είναι η αρρώστια;». Το θυμήθηκα μία
ακόμα φορά, παρακολουθώντας τη σκηνική μεταφορά του διηγήματος του Ίρβιν Γιάλομ Ο Δήμιος του Έρωτα στο Ίδρυμα Κακογιάννη.Από τον χρόνο που περνάει υποφέρει η γηραιά ηρωίδα, από τη θέαση της ζωής ως flashback, από την ήττα της συνείδησης ότι η κατακτημένη μέσα στα χρόνια γνώση τίποτα δεν μπορεί να διορθώσει από κρίσιμες αλλά λανθασμένες επιλογές του παρελθόντος. Ζούμε τη ζωή μας ως πρόβα. «Κανονική» παράσταση δεν έχει. Δεύτερη ζωή δεν έχει.


Ο Γιάλομ προφανώς γνωρίζει καλά ότι σ’ αυτό το ερώτημα γιατρειά δεν υπάρχει, μόνο συμπτωματική θεραπεία. Μια καλή, ειλικρινής σχέση με τον εαυτό μας και τους άλλους ανθρώπους οπωσδήποτε βοηθάει. Αλλά, αν καταλαβαίνω καλά το καταληκτικό, ειρωνικό συμπέρασμά του για την επάρκεια της επιστήμης του και το συνδέσω με μια φράση που κάποτε διατύπωσε η Λούλα Αναγνωστάκη στη LifΟ, «η ειλικρίνεια
εξοντώνει», τότε ίσως πρέπει να ξαναδούμε τη χρησιμότητα του ελλείμματός της. Αν κάποιος νιώθει καλά, και ζει καλά, πιστεύοντας στον Θεό, ποιος έχει δικαίωμα να του αποδείξει ότι ο Θεός είναι επινόηση των ανθρώπων; Αν η 70χρονη Θέλμα νιώθει ότι αξίζει να συνεχίσει να ζει, φτάνει να μοιράζεται λίγες ώρες της ζωής της με τον κατά 30 χρόνια μικρότερο ψυχοθεραπευτή της (με τον οποίο βρίσκεται σε συναισθηματική εξάρτηση επί οκταετία), είναι βέβαιο ότι αυτός που θα θελήσει να τη θεραπεύσει δείχνοντάς της τη διαφορά μεταξύ έρωτα και εμμονής θα αποτύχει.


Επιπλέον, είναι το ίδιο το φαινόμενο του έρωτα που ανθίσταται στην ψυχολογική ανάλυση και την ψυχοθεραπεία. Εδώ πλέον η λογική και η επιστήμη σηκώνουν τα χέρια ψηλά. Όλοι γνωρίζουμε τι ζόφος κρύβεται συχνά πίσω απ’ αυτό το ά-λογο πάθος και πόσο σχιζοφρενική είναι η αναμέτρηση μαζί του, όταν συνειδητοποιείς ότι η λογική εξέταση των πραγμάτων–που γενικώς βοηθάει να ζήσει κανείς καλά
καγαθά– είναι παντελώς άχρηστη. «Του έρωτα μέγα κακό / σπαράζεις τους ανθρώπους» λέει ο Χορός στη Μήδεια και ο Γιάλομ απαντά: «Δεν μ’ αρέσει να δουλεύω με ερωτευμένους. Ίσως γιατί τους ζηλεύω – κι εγώ ο ίδιος λαχταράω να μαγευτώ. Ίσως πάλι γιατί ο έρωτας και η ψυχοθεραπεία είναι μεταξύ τους ασύμβατα». Η
πρόχειρη εξήγηση που δίνει ο ίδιος είναι ότι ο ψυχοθεραπευτής πολεμάει το σκοτάδι αναζητώντας το φως, όταν ο έρωτας «συντηρείται από το μυστήριο». Αλλά ο έρωτας δεν συντηρείται από το μυστήριο – είναι μυστήριο.


Η Θέλμα στα νιάτα της ήταν χορεύτρια. Η ίδια λέει: «Για δύο πράγματα ζούσα πάντα: για τον έρωτα και τον χορό». Σε αυτήν τη φράση προφανώς στηρίχθηκε ο Κώστας Γάκης, μεταγράφοντας τη νουβέλα σε παράσταση. Γιατί, εκτός από τον Μηνά Χατζησάββα και την Ξένια Καλογεροπούλου (πόσο όμορφοι είναι κι
οι δυο και πόσο γλυκά και «ψυχοθεραπευτικά» έχει γράψει πάνω στη μορφή τους και σε ό,τι εκπέμπουν η πατίνα του χρόνου και της τέχνης τους), δύο ακόμα πρόσωπα δένουν τη σκηνική πράξη: η Έλενα Γεροδήμου, η νεαρή Θέλμα, ως χορεύτρια, και ο Χρήστος Παπαδόπουλος ως Μάθιου, ο νεαρός ψυχοθεραπευτής που έκλεψε το μυαλό της ηρωίδας. Η ιδέα είναι καλή γιατί επιτρέπει στην απλή, ωσεί ρεαλιστική αφήγηση, να εμπλουτιστεί με σκηνές χοροθεατρικού ύφους. Επιπλέον, συνδέεται άμεσα με κρίσιμα ζητήματα που θίγει η ιστορία, αν σκεφτούμε ότι στον χορό αναμετριούνται η ελαφρότητα και η βαρύτητα, η ανάγκη να πετάξεις ελεύθερος με τον καταναγκασμό των νόμων της μηχανικής, η κίνηση με την αδράνεια, τα νιάτα με το γήρας.
Μια βόλτα στο «Χορός και Ψυχή» (1923) του Πολ Βαλερί καλύπτει μοναδικά το ζήτημα.


Αλλά τι συμβαίνει; Ενώ διαπιστώνεις καλές ιδέες και προθέσεις, το τελικό αποτέλεσμα δίνει την εντύπωση ότι δεν παιδεύτηκε αρκετά. Βρήκα, π.χ., την εισαγωγική σκηνή, όπου προβάλλονται σκηνές ζευγαριών που φιλιούνται από ταινίες του παλιού, καλού Χόλιγουντ, περιττή και άστοχη. Η σχέση πρόζας και χοροθεατρικών σκηνών ήθελε δραματουργική άποψη που να τη στηρίζει: αν είναι δύο πλάσματα που κουβαλά μέσα της η Θέλμα, δημιουργήματά της, η εικόνα της νιότης της και το αντικείμενο του έρωτά της, η σκηνοθεσία κάπως έπρεπε να το δηλώνει – γιατί αλλιώς μοιάζει να προστίθενται για να στολίσουν την πράξη, όχι για να τη φωτίσουν. Γνώμη μου είναι ακόμα ότι τα «πλάσματα» έπρεπε να είναι βουβά, να μην έχουν λόγο.


Το τεράστιο σκιάχτρο που κινείται από τον Χρ. Παπαδόπουλο και παριστάνει τον άντρα της Θέλμας μοιάζει να χρησιμοποιείται για να θηρεύσει εύκολες εντυπώσεις, που όμως δεν έχουν σχέση με τη σκηνική αφήγηση. Βρήκα περιττό και το τραγούδι που ερμηνεύει στο τέλος η Γεροδήμου – όπως και το βίντεο φουρτουνιασμένης θάλασσας που προβάλλεται παράλληλα. Είχε ανάγκη αυτή η ιστορία από επιπλέον «πληροφορίες» και ενισχυτικά της δράσης ευρήματα; Δεν είχε. Που σημαίνει ότι ο ευφάνταστος Κώστας
Γάκης, όπως και οι περισσότεροι από τους σκηνοθέτες της γενιάς του, πρέπει να βάλουν τα data κάτω, να συγκεντρωθούν, να μελετήσουν, να δώσουν χρόνο και σκέψη στο ταλέντο τους να προχωρήσει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ