Ο δήμιος του έρωτα

Ο δήμιος του έρωτα Facebook Twitter
0
Ο δήμιος του έρωτα Facebook Twitter

Στα Φτερά του Έρωτα του Βιμ Βέντερς, μια ταινία που αγαπώ ιδιαιτέρως, τίθεται το εξής «στοιχειωτικό» ερώτημα: «Λένε ότι ο χρόνος όλα τα γιατρεύει. Αν όμως ο χρόνος είναι η αρρώστια;». Το θυμήθηκα μία
ακόμα φορά, παρακολουθώντας τη σκηνική μεταφορά του διηγήματος του Ίρβιν Γιάλομ Ο Δήμιος του Έρωτα στο Ίδρυμα Κακογιάννη.Από τον χρόνο που περνάει υποφέρει η γηραιά ηρωίδα, από τη θέαση της ζωής ως flashback, από την ήττα της συνείδησης ότι η κατακτημένη μέσα στα χρόνια γνώση τίποτα δεν μπορεί να διορθώσει από κρίσιμες αλλά λανθασμένες επιλογές του παρελθόντος. Ζούμε τη ζωή μας ως πρόβα. «Κανονική» παράσταση δεν έχει. Δεύτερη ζωή δεν έχει.


Ο Γιάλομ προφανώς γνωρίζει καλά ότι σ’ αυτό το ερώτημα γιατρειά δεν υπάρχει, μόνο συμπτωματική θεραπεία. Μια καλή, ειλικρινής σχέση με τον εαυτό μας και τους άλλους ανθρώπους οπωσδήποτε βοηθάει. Αλλά, αν καταλαβαίνω καλά το καταληκτικό, ειρωνικό συμπέρασμά του για την επάρκεια της επιστήμης του και το συνδέσω με μια φράση που κάποτε διατύπωσε η Λούλα Αναγνωστάκη στη LifΟ, «η ειλικρίνεια
εξοντώνει», τότε ίσως πρέπει να ξαναδούμε τη χρησιμότητα του ελλείμματός της. Αν κάποιος νιώθει καλά, και ζει καλά, πιστεύοντας στον Θεό, ποιος έχει δικαίωμα να του αποδείξει ότι ο Θεός είναι επινόηση των ανθρώπων; Αν η 70χρονη Θέλμα νιώθει ότι αξίζει να συνεχίσει να ζει, φτάνει να μοιράζεται λίγες ώρες της ζωής της με τον κατά 30 χρόνια μικρότερο ψυχοθεραπευτή της (με τον οποίο βρίσκεται σε συναισθηματική εξάρτηση επί οκταετία), είναι βέβαιο ότι αυτός που θα θελήσει να τη θεραπεύσει δείχνοντάς της τη διαφορά μεταξύ έρωτα και εμμονής θα αποτύχει.


Επιπλέον, είναι το ίδιο το φαινόμενο του έρωτα που ανθίσταται στην ψυχολογική ανάλυση και την ψυχοθεραπεία. Εδώ πλέον η λογική και η επιστήμη σηκώνουν τα χέρια ψηλά. Όλοι γνωρίζουμε τι ζόφος κρύβεται συχνά πίσω απ’ αυτό το ά-λογο πάθος και πόσο σχιζοφρενική είναι η αναμέτρηση μαζί του, όταν συνειδητοποιείς ότι η λογική εξέταση των πραγμάτων–που γενικώς βοηθάει να ζήσει κανείς καλά
καγαθά– είναι παντελώς άχρηστη. «Του έρωτα μέγα κακό / σπαράζεις τους ανθρώπους» λέει ο Χορός στη Μήδεια και ο Γιάλομ απαντά: «Δεν μ’ αρέσει να δουλεύω με ερωτευμένους. Ίσως γιατί τους ζηλεύω – κι εγώ ο ίδιος λαχταράω να μαγευτώ. Ίσως πάλι γιατί ο έρωτας και η ψυχοθεραπεία είναι μεταξύ τους ασύμβατα». Η
πρόχειρη εξήγηση που δίνει ο ίδιος είναι ότι ο ψυχοθεραπευτής πολεμάει το σκοτάδι αναζητώντας το φως, όταν ο έρωτας «συντηρείται από το μυστήριο». Αλλά ο έρωτας δεν συντηρείται από το μυστήριο – είναι μυστήριο.


Η Θέλμα στα νιάτα της ήταν χορεύτρια. Η ίδια λέει: «Για δύο πράγματα ζούσα πάντα: για τον έρωτα και τον χορό». Σε αυτήν τη φράση προφανώς στηρίχθηκε ο Κώστας Γάκης, μεταγράφοντας τη νουβέλα σε παράσταση. Γιατί, εκτός από τον Μηνά Χατζησάββα και την Ξένια Καλογεροπούλου (πόσο όμορφοι είναι κι
οι δυο και πόσο γλυκά και «ψυχοθεραπευτικά» έχει γράψει πάνω στη μορφή τους και σε ό,τι εκπέμπουν η πατίνα του χρόνου και της τέχνης τους), δύο ακόμα πρόσωπα δένουν τη σκηνική πράξη: η Έλενα Γεροδήμου, η νεαρή Θέλμα, ως χορεύτρια, και ο Χρήστος Παπαδόπουλος ως Μάθιου, ο νεαρός ψυχοθεραπευτής που έκλεψε το μυαλό της ηρωίδας. Η ιδέα είναι καλή γιατί επιτρέπει στην απλή, ωσεί ρεαλιστική αφήγηση, να εμπλουτιστεί με σκηνές χοροθεατρικού ύφους. Επιπλέον, συνδέεται άμεσα με κρίσιμα ζητήματα που θίγει η ιστορία, αν σκεφτούμε ότι στον χορό αναμετριούνται η ελαφρότητα και η βαρύτητα, η ανάγκη να πετάξεις ελεύθερος με τον καταναγκασμό των νόμων της μηχανικής, η κίνηση με την αδράνεια, τα νιάτα με το γήρας.
Μια βόλτα στο «Χορός και Ψυχή» (1923) του Πολ Βαλερί καλύπτει μοναδικά το ζήτημα.


Αλλά τι συμβαίνει; Ενώ διαπιστώνεις καλές ιδέες και προθέσεις, το τελικό αποτέλεσμα δίνει την εντύπωση ότι δεν παιδεύτηκε αρκετά. Βρήκα, π.χ., την εισαγωγική σκηνή, όπου προβάλλονται σκηνές ζευγαριών που φιλιούνται από ταινίες του παλιού, καλού Χόλιγουντ, περιττή και άστοχη. Η σχέση πρόζας και χοροθεατρικών σκηνών ήθελε δραματουργική άποψη που να τη στηρίζει: αν είναι δύο πλάσματα που κουβαλά μέσα της η Θέλμα, δημιουργήματά της, η εικόνα της νιότης της και το αντικείμενο του έρωτά της, η σκηνοθεσία κάπως έπρεπε να το δηλώνει – γιατί αλλιώς μοιάζει να προστίθενται για να στολίσουν την πράξη, όχι για να τη φωτίσουν. Γνώμη μου είναι ακόμα ότι τα «πλάσματα» έπρεπε να είναι βουβά, να μην έχουν λόγο.


Το τεράστιο σκιάχτρο που κινείται από τον Χρ. Παπαδόπουλο και παριστάνει τον άντρα της Θέλμας μοιάζει να χρησιμοποιείται για να θηρεύσει εύκολες εντυπώσεις, που όμως δεν έχουν σχέση με τη σκηνική αφήγηση. Βρήκα περιττό και το τραγούδι που ερμηνεύει στο τέλος η Γεροδήμου – όπως και το βίντεο φουρτουνιασμένης θάλασσας που προβάλλεται παράλληλα. Είχε ανάγκη αυτή η ιστορία από επιπλέον «πληροφορίες» και ενισχυτικά της δράσης ευρήματα; Δεν είχε. Που σημαίνει ότι ο ευφάνταστος Κώστας
Γάκης, όπως και οι περισσότεροι από τους σκηνοθέτες της γενιάς του, πρέπει να βάλουν τα data κάτω, να συγκεντρωθούν, να μελετήσουν, να δώσουν χρόνο και σκέψη στο ταλέντο τους να προχωρήσει.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ