Ντον Τζοβάνι: Στην πρόβα του διαχρονικά επίκαιρου οπερατικού δράματος

Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Έκανε διαδικτυακή πρεμιέρα πριν από δύο χρόνια, μέσα από τη GNO TV, αλλά ποτέ ζωντανά, στη σκηνή. Το 2022 ταξίδεψε στην Κοπεγχάγη, καθώς πρόκειται για συμπαραγωγή με τη Βασιλική Όπερα της Δανίας και την Όπερα του Γκέτεμποργκ, όπου θα παρουσιαστεί το 2023, και σύντομα θα κάνει πρεμιέρα στη Σκηνή Σταύρος Νιάρχος, σε αναβίωση της Αϊλίν Μπόζοκ. Παρακολουθήσαμε πρόβα και διαπιστώσαμε ότι η σκηνοθετική άποψη του Βρετανού σκηνοθέτη Τζον Φούλτζεϊμς προτείνει μια προσέγγιση ιδιαίτερα τολμηρή αλλά και προσαρμοσμένη στο σήμερα, όχι αποκλειστικά σε αισθητικό επίπεδο.

Ο Ντον Τζοβάνι, η εμβληματική όπερα του Μότσαρτ, βασίζεται στο διάσημο στην εποχή του θεατρικό έργο «Ο διαφθορέας της Σεβίλλης ή Ο πέτρινος επισκέπτης» του Τίρσο ντε Μολίνα. Ο Λορέντσο ντα Πόντε, που έγραψε το ποιητικό κείμενο, δανείστηκε στοιχεία από τον Δον Ζουάν του Μολιέρου, ενώ κάποιες ποιητικές φράσεις πρόσφερε ακόμα και ο Τζάκομο Καζανόβα, ο οποίος ήταν παρών στην παγκόσμια πρεμιέρα του στις 29 Οκτωβρίου του 1787 στο Θέατρο των Τάξεων στην Πράγα. Ο θρίαμβος της πρώτης παράστασης δεν επαναλήφθηκε στη Βιέννη τον Μάιο του 1788, αλλά η όπερα συνέχισε να ανεβαίνει σε όλη την Ευρώπη και οι αντιδράσεις ήταν διαφορετικές από πόλη σε πόλη. Η συζήτηση δεν έχει τελειώσει ακόμα όσον αφορά τόσο την ταυτότητα της όπερας, καθώς ο Ντα Πόντε τη χαρακτήρισε «dramma giocoso», δηλαδή παιγνιώδες δράμα, όσο και το φινάλε ‒ η μεταφυσική διάσταση και η ηθική δικαίωση από εποχή σε εποχή τύγχαναν διαφορετικής αποδοχής. Πάντως, κατά τον δέκατο ένατο αιώνα ήταν σαφές ότι ο Ντον Τζοβάνι είναι μια όπερα η οποία αναμειγνύει τραγικά και κωμικά στοιχεία. Μέχρι τις μέρες μας συνεχίζονται οι φιλοσοφικές αναζητήσεις και συζητήσεις, καθιστώντας τη μία από τις πλέον εμβληματικές όπερες όλων των εποχών.

Έντονη δραματικότητα, συγκρούσεις, σεξουαλική παρενόχληση στα όρια του βιασμού, συμπλοκές και φυσικά η κορύφωση με την περίφημη σκηνή της πύρινης κόλασης.

Η εκδοχή του Φούλτζεϊμς δεν μας μεταφέρει στην Ευρώπη του δέκατου όγδοου αι. αλλά τοποθετεί το έργο σε ένα σύγχρονο ξενοδοχείο, όπου κόσμος πολύς μπαινοβγαίνει, ενώ φιλοξενούνται και γαμήλια γλέντια. Εκεί ο ακόλαστος και απερίσκεπτος μέγας εραστής γυναικών Ντον Τζοβάνι θα αποπειραθεί να ρίξει στο κρεβάτι του κάποιες γυναίκες, αναστατώνοντας τη ζωή τους. Με σκηνή σε κρεβάτι, άλλωστε, ξεκινάει και η αφήγηση της παράστασης, μετά από μια νύχτα οργίου, για να ακολουθήσει η σκηνή της συνάντησης του Ντον Τζοβάνι και της Ντόνα Άννα και της θανάσιμης συμπλοκής με τον πατέρα της.

Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Την επιλογή του ξενοδοχείου ο σκηνοθέτης τη δικαιολογεί, γράφοντας σε σημείωμά του, πως τα ξενοδοχεία είναι «μέρη όπου υπάρχει τόσο οικειότητα όσο και ανωνυμία. Πρόκειται τόσο για ιδιωτικούς όσο και για δημόσιους χώρους, μεγάλο κομμάτι της λειτουργίας των οποίων προσανατολίζεται σε αυτό που συμβαίνει αφού πέσει το σκοτάδι». Σε αυτόν τον ιδιωτικό και δημόσιο χώρο, λοιπόν, παρακολουθούμε τη δράση, η οποία ξεκινάει από τον διάδρομο με τα δωμάτια δεξιά και αριστερά, και το ασανσέρ, που είναι η έξοδος και η είσοδος των χαρακτήρων, συνεχίζει στο λόμπι (όπου χάρη στην προβολή, μέσω βίντεο, των παραθύρων του ξενοδοχείου, γινόμαστε ακούσιοι παρατηρητές της προσωπική ζωής των ενοίκων), φτάνει μέχρι το ψυγείο με τα σφαχτάρια στο υπόγειο και καταλήγει στη σουίτα του Ντον Τζοβάνι, όπου τα όργια παίρνουν και δίνουν.

Έντονη δραματικότητα, συγκρούσεις, σεξουαλική παρενόχληση στα όρια του βιασμού, συμπλοκές και φυσικά η κορύφωση με την περίφημη σκηνή της πύρινης κόλασης: πολλά εφέ, εναλλαγές σκηνικών χώρων και κοστουμιών, κωμικές πινελιές από τον υποτακτικό Λεπορέλο, που δεν εγκρίνει τις συνήθειες του κυρίου του, αλλά και από τις απερισκεψίες του ίδιου του Ντον Τζοβάνι, του οποίου η εμμονή στην ανέμελη ζωή και στο κυνήγι των απολαύσεων τον κάνει να μην έχει καμία επίγνωση των συνεπειών.

Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στο διάλειμμα της πρόβας μιλήσαμε με τον πρωταγωνιστή της παράστασης, τον βαρύτονο Διονύση Σούρμπη, ο οποίος έχει ερμηνεύσει άλλες δύο φορές τον ρόλο, στο Ηρώδειο το 2014, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, και λίγο μετά στην Ιταλία, σε σκηνοθεσία του διάσημου σκηνοθέτη της όπερας Γκρέιαμ Βικ. Είπε για το ρόλο του:

«Μήπως αυτό το πρόσωπο το ενδιαφέρει μόνο να διασκεδάζει και όχι να πράττει ταυτόχρονα; Τον βλέπουμε στη δεύτερη πράξη να κάνει καντάδα στην καμαριέρα της Ντόνα Ελβίρα. Θέλει να την κάνει να κατέβει και ο συνθέτης του δίνει πάρα πολύ σοφά ένα μαντολινάκι. Εγώ θεωρώ ότι δεν του το έδωσε τυχαία, το έκανε για να δείξει την αδυναμία αυτού του ανθρώπου. Αλλιώς θα τον έβαζε να τραγουδάει μαζί με μια ολόκληρη ορχήστρα, όπως στην πρώτη πράξη. Δεν του λείπει το σεξ αλλά η αγάπη. Του λείπει η ψυχική σύνδεση με έναν άνθρωπο, κάτι που δεν είχε ποτέ. Δεν τον βλέπουμε ποτέ να το πετυχαίνει αυτό. Του αρέσει να είναι έξω καρδιά και να τα κάνει όλα λίμπα, άνω κάτω. Πίσω από όλο αυτό υπάρχει ένας ψυχισμός πάρα πολύ ευαίσθητος, του Ντον Τζοβάνι. Αυτή είναι η δική μου άποψη.

Από την πρώτη φορά μέχρι σήμερα ποια είναι η εξέλιξή σου σε σχέση με το ρόλο; Σου μαθαίνει κάτι καινούργιο κάθε φορά;

«Έχει αλλάξει πολύ μέσα μου ο ψυχισμός αυτού του ρόλου, έχω αγαπήσει τον Ντον Τζοβάνι. Από κει που έλεγα είναι ένας παλιάνθρωπος που δεν έχει ιερό και όσιο, κανένα συναισθηματικό κόσμο, για μένα πια δεν ισχύει αυτό. Είναι ένας άνθρωπος πάρα πολύ ευαίσθητος, που δεν έλαβε ποτέ αγάπη και ψάχνει να τη βρει. Ή βρίσκεται σε αδιέξοδο και του συμβαίνει όλο αυτό. Ως Διονύσης τον έχω αγαπήσει πολύ ψυχικά. Φυσικά, στο τέλος πάντα έρχεται η ώρα της κρίσης. Ούτε τότε κάνει πίσω, δεν τον νοιάζει να πληρώσει ‒ δεν ξέρει και τι θα πληρώσει. Θέλει να το ζήσει μέχρις εσχάτων, δεν τον νοιάζει».

Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το φινάλε είναι όσο εντυπωσιακό είναι και το ξεκίνημα, πάντα υπό την αξεπέραστη μουσική του Μότσαρτ, που όχι μόνο επιβιώνει ανά τους αιώνες αλλά κερδίζει κάθε νέα γενιά. Το ίδιο το έργο εξακολουθεί να προκαλεί συζητήσεις και εν μέρει να οδηγεί σε δυσεπίλυτα αινίγματα. Αυτός ήταν ο λόγος που έπρεπε να επικοινωνήσουμε και με τον Τζον Φούλτζεϊμς στο Λονδίνο. Ιδού η δική του σκοπιά:

«Ο Ντον Τζοβάνι είναι δολοφόνος και βιαστής. Σκοτώνει τον Κομεντατόρε και αποπειράται να βιάσει την Τσερλίνα. Δεν πρόκειται απλώς για κάποιον που αποπλανεί γυναίκες. Είναι εγκληματίας, πρέπει να αποδοθεί δικαιοσύνη. Οπωσδήποτε το φινάλε μοιάζει υπεραπλουστευτικό. Προσπαθήσαμε να το αποδώσουμε από την πλευρά των χαρακτήρων που τραγουδάνε. Είναι όλοι εκείνοι που αποζητούν απελπισμένα την κανονικότητα και την αποκατάσταση της τάξης, γιατί ο Τζοβάνι είναι μια δύναμη που οδηγεί στο χάος και δεν αντιμετωπίζεται. Οπότε, σκέφτομαι το έργο σε σχέση με το δικό τους μέλλον και λιγότερο ως ένα παγκόσμιο ηθικό ερώτημα. Γιατί εν τέλει καταλαβαίνουμε τον κόσμο μέσα από τους συγκεκριμένους χαρακτήρες. Κατά μία έννοια ο Τζοβάνι είναι μια ιδέα, ερχόμαστε σε επαφή μαζί του μόνο συσχετίζοντάς τον με πραγματικούς ανθρώπους. Με αυτόν τον τρόπο τον βλέπουμε. Και αυτός είναι ο λόγος που έχει σημασία να ανεβαίνει αυτό το έργο σήμερα. Μέσα από αυτό βλέπουμε και τον δικό μας κόσμο. Αν οι αξίες του Μότσαρτ δεν συγχρονίζονταν με τις δικές μας, αν το λιμπρέτο του Ντα Πόντε δεν αποτύπωνε και την εποχή μας, δεν θα το ανεβάζαμε. Θα θεωρούσαμε ότι είναι παλιό, ότι δεν έχει τίποτα να μας πει».

Δείτε εδώ ώρες, μέρες και πληροφορίες για την παράσταση Ντον Τζοβάνι που σκηνοθετεί ο Τζον Φούλτζεϊμς για την Εθνική Λυρική Σκηνή

Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ντον Τζοβάνι Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ