Μπερλίν Αλεξάντερπλατς

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
0

Τα πρόσωπα της ιστορίας: Αλφρεντ Ντέμπλιν.  Είναι ο συγγραφέας του έργου. Σπούδασε ψυχίατρος και άσκησε το επάγγελμά του στην εργατική περιοχή Αλεξάντερπλατς. Παράλληλα γράφει έργα από 16 ετών.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Με την άνοδο του ναζισμού μετακομίζει στη Γαλλία και την Αμερική.
Το λογοτεχνικό του έργο αντιμετωπίστηκε με αδιαφορία και ο ίδιος δε μπόρεσε να ζήσει στη συντηρητική μεταπολεμική Γερμανία, όταν επέστρεψε μετά τον πόλεμο.

Σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γερμανικού εξπρεσιονισμού.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Στο  κορυφαίο έργο του "Μπερλίν Αλεξάντερπλατς" οι βασανισμένοι του ήρωες αγωνίζονται να εξασφαλίσουν μια κιβωτό σωτηρίας.

Μόνοι απέναντι σε ένα σύστημα εξουσίας που τους συνθλίβει, τους εξαθλιώνει. 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Οι περισσότεροι μάθαμε γι' αυτό το έργο από τη αριστουργηματική διασκευή του Φασμπίντερ. Στην τηλεόραση, στις αρχές του '80. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ταινία χωρισμένη σε δεκατρία μέρη και επίλογο.

 Στο "Μπερλίν Αλεξάντερπλατς" πρωταγωνιστούν όλοι οι ηθοποιοί του Φασμπίντερ. Περισσότεροι από εκατό. Με κορυφαίους τον Γκίντερ Λάμπρεχτ, την Μπάρμπαρα Σούκοβα, τη Χάνα Σιγκούλα.

 

Είναι ένας άθλος και μόνο να σκεφτεί κανείς ότι αυτό το έργο θα ανέβει στο θέατρο. Μια ομάδα, όμως, το τολμά. Ο θίασος Kανιγκούντα παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών  μια ελεύθερη διασκευή του μυθιστορήματος. Αντιστρέφοντας τη βασική συνθήκη του κειμένου, η παράσταση δίνει το λόγο αποκλειστικά σε γυναίκες, τις γυναίκες του περιθωρίου και της ζωής του ήρωα. Η σκηνοθέτης της παράστασης Μαρία Μαγκανάρη μας έδωσε το ημερολόγιο του έργου. Από το φθινόπωρο του 2012 μέχρι σήμερα.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Ένας χρόνος στην Αλεξάντερπλατς

 

Καλοκαίρι 2012

"Όλα είναι κολάζ. Υπάρχει η κρυφή παρουσία των άλλων μέσα μας. Τους κουβαλάμε για το υπόλοιπο της ζωής μας, σε κάθε σύνορο που διασχίζουμε".

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Κάπου διαβάζω αυτά τα λόγια του Λούσιαν Φρόϊντ και μου θυμίζουν το κείμενο που έγραψε ο Μπένγιαμιν για το "Βερολίνο Αλεξάντερπλατς": όλα είναι μοντάζ! Διαβάζω το βιβλίο του Άλφρεντ Ντέμπλιν. Είναι καταπληκτικό.

Εικόνα που επανέρχεται: εφημερίδες που κρέμονται με μανταλάκια. (σαν αναχρονισμός! Για πόσο ακόμα θα υπάρχει αυτό το σκηνογραφικό στοιχείο στις δικές μας πόλεις;)"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

De te fabula narratur *
*Για σένα μιλάει ο μύθος

 

"Αυτή η φράση στα λατινικά, τίτλος στον πρόλογο του Λυκιαρδόπουλου στις "Φωνές από τη Βαϊμάρη"*, είναι σα να έχει γραφτεί από τον Ντέμπλιν.
Ο Ντέμπλιν είναι διδακτικός. Το βιβλίο είναι σπουδαίο. Αυτό έχει σημασία."

 

"Ένας πίνακας του Ότο Ντίξ λέγεται "Δύο θύματα του καπιταλισμού".

Απεικονίζει έναν στρατιώτη θύμα του Α' παγκοσμίου πολέμου με μια τεράστια ουλή στο πρόσωπό του, και μια πόρνη με εμφανή τα σημάδια της αρρώστιας στο δικό της. Οι φωτογραφίες των γυναικών που δημοσιεύονται για να "προστατευτεί η δημόσια υγεία" επανέρχονται διαρκώς στο μυαλό μου. Από τις σκληρότερες εικόνες που έχω δει. Τι είδους πολιτισμός συμπεριφέρεται έτσι στα θύματα που ο ίδιος δημιούργησε; Εκεί είμαστε. Αν κυκλοφορήσεις στο κέντρο της Αθήνας είναι ολοφάνερο. Είσαι στη Γερμανία του 1923."

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

"Είναι μοιραίο: Με το βιβλίο δε συνδέομαι μέσω του Φραντς, αλλά μέσω των γυναικών που συναντάει. Μήπως η διασκευή να έχει αυτή τη βάση; Το συζητάω με το Λεοντάρη. Του φαίνεται ωραία ιδέα. Όσο δουλεύω τη διασκευή ανακαλώ περιστατικά που με ανατριχιάζουν:
-τις βιαιοπραγίες άντρα ακροδεξιού απέναντι σε γυναίκες σε τηλεοπτικό πλατό- που αρκετοί ευχαριστήθηκαν.
-τη στοχευμένη προσπάθεια διαπόμπευσης συναδέλφου γιατί το έργο της κρίθηκε "αντεθνικό".
-τη συστηματική παρουσίαση από τα περισσότερα ΜΜΕ γυναίκας πολιτικού (που απ' ό,τι φαίνεται μάλλον κάνει καλά τη δουλειά της) ως "γλωσσοκοπάνας" που βγάζει τους καημένους υπερήλικες άντρες πολιτικούς απ'τα ρούχα τους...
Είμαι πια σίγουρη: Ο έλληνας φασίστας (και δεν εννοώ μόνο τον δηλωμένο) είναι βαθιά μισογύνης!"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

Φθινόπωρο 2012

"Με πόσο πόνο ο Ντέμπλιν αποχωρίζεται τις γυναίκες του Φραντς από την εξέλιξη της ιστορίας του! Αλλά και με τι βία!
Ο Νίκος γράφει τραγούδια. Του έχω δώσει στίχους από λαϊκά τραγούδια που περιέχονται στο βιβλίο. Είμαι περίεργη τι θα τους κάνει!
Έχουμε αρχίσει πρόβες με την Ανθή και τη Ρεβέκκα. Η Μίτσε και η Λίνα. Εγώ κρατάω την Ίντα. Είναι ήδη νεκρή από τα χέρια του Φραντς όταν αρχίζει το έργο. Να μπορώ να έχω απόσταση από τη δράση. Το χρειάζομαι και πρακτικά! Με τη Γεωργία αναζητούμε το εδώ και το αντίπερα στο σκηνικό χώρο. Και το τώρα και το άλλοτε στα κοστούμια."

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Βλέπουμε την "Όπερα της Πεντάρας" των Μπρεχτ- Παμπστ. Η στάση σώματος της Λότε Λένια καθώς τραγουδάει συγκλονιστική. Αυτό είναι ζωντανή φόρμα. Να τη μιμηθούμε!!!

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Βλέπουμε όλες μαζί τον Φασμπίντερ. Μαγευόμαστε. Αυτό το ροζ φως που αναβοσβήνει... Συζητάμε με τη Μαρία, αντιπροτείνει το μπλε. Μας αρέσει.
Η δουλειά του Φασμπίντερ με τους ηθοποιούς παράγει...μεταφυσική (η μεταφυσική έντονη στο βιβλίο- τι νόημα έχει για μας ο όρος;). Τα σώματα των γυναικών πώς είναι τόσο μαλακά ακόμα και σε σκηνές εκρήξεων;"

 

"Οι λιποθυμίες δεν είναι άλλο από θάνατοι σε ζωντανά κορμιά.
Και άλλες μαγικές φράσεις:
Η ανάσα είναι ένα βαρίδι, μια σφαίρα που τη σπρώχνεις.
Όταν κάποιος έχει πειραγμένα νεύρα είναι υγιής;
Πρέπει κάπως να δούμε τα λόγια. Προβολές;"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Διερευνούμε γυναικείες κινήσεις. Παράλληλα ψάχνουμε τον τρόπο με τον οποίο σωματοποιείται η εξουσία και ο φασισμός. Η Βασιλική καταγράφει τα πάντα (και τις ιδέες που δεν θα υλοποιηθούν ποτέ!) στα ημερολόγια πρόβας. Ο Νίκος μας φέρνει τραγούδια. Τους δίνει δικούς του τίτλους. Τα τραγούδια γίνονται οργανικό κομμάτι του έργου".

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
 

 

Άνοιξη 2013

"Ξαναπιάνω τη διασκευή. Χρειαζόμαστε ένα τέταρτο πρόσωπο σίγουρα. Μιλάω με τη Σύρμω, θέλει πολύ. Της στέλνω υλικό, δουλεύουμε. Ιδιότυπος αφηγητής-σχολιαστής. Με διαφορετικές περσόνες. Σχόλιο για το ίδιο το θέατρο. Πάντα το ίδιο ζητούμενο: το νήμα που συνδέει το θέατρο με το έξω από το θέατρο. Πιο έντονη η παρουσία του Ότο Ντιξ. Ανάγκη για διάλογο και με άλλα κείμενα.
Ξαναρχίζουμε πρόβες. Θα δουλέψει και η Μαριάννα μαζί μας".

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Καλοκαίρι 2013

"Ετοιμαζόμαστε για το Φεστιβάλ. Χαρά και αγωνία.
Μας έχει τόσο απασχολήσει το στυλ του από σκηνής πολιτικού λόγου. Και πώς "μιλάει" ο μη λόγος.

Και πάλι μας προλαβαίνει το έξω. Εδώ και καιρό, το στυλ άσκησης της εξουσίας παραπέμπει σε άλλα πολιτεύματα, σε άλλες ιστορικές περιόδους, σε ηγεμόνες, βασιλείς, τσάρους, δικτάτορες. Αναλόγως μεταβάλλεται και ο δημόσιος λόγος της εξουσίας. Τα προσχήματα εγκαταλείπονται. Όλο και περισσότερο περιφρονούνται κατακτήσεις του ανθρώπινου πνεύματος, όπως διαλεκτική, επιχείρημα, απόδειξη. Επιστροφή στα στοιχειώδη με αποδέκτη τα κατώτερα ένστικτά μας: το "υποκριτικό" στυλ περιλαμβάνει βία και θράσος. Η συνταγή είναι δοκιμασμένη. Η ανακοίνωση του κλεισίματος της ΕΡΤ ως θεατρική πράξη, θ'αποτελεί μνημείο του είδους για τον ιστορικό του μέλλοντος..."

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Επιστροφή στην Αλεξάντερπλατς, διαολόκρυο. Του χρόνου, το 1929 θα κάνει ακόμα πιο πολύ κρύο!"

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
 

 

Ινφο :"Αλεξάντερπλατς" Θίασος Κανιγκούντα 22-23 Ιουνίου πειραιώς 260

Διασκευή- Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Πρωτότυπη μουσική και τραγούδια: Νίκος Ντούνας
Σκηνικά- Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
παίζουν: Ανθή Ευστρατιάδου, Σύρμω Κεκέ, Μαρία Μαγκανάρη, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου

 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ