«Ματωμένος Γάμος»: Η Μαρία Μαγκανάρη σκηνοθετεί στο Εθνικό το πιο διάσημο έργο του Λόρκα

Ματωμένος Γάμος Facebook Twitter
0

Το 1936, όταν ξέσπασε ο ισπανικός εμφύλιος πόλεμος, ο ποιητής, θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης θεάτρου Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα αναχώρησε από τη Μαδρίτη για τη Γρανάδα με σκοπό να αποχαιρετήσει τον πατέρα του.

Συνελήφθη το ξημέρωμα της 19ης Αυγούστου 1936: παραστρατιωτικοί του πολιτικού κινήματος CEDA τον πυροβόλησαν λόγω των αριστερών φρονημάτων του και τον έριξαν σε ανώνυμο τάφο στην περιοχή Φουεντεγράνδε δε Αλφακάρ στα περίχωρα του Βιθνάρ, κοντά στη Γρανάδα.

Τα λείψανα του εμβληματικού μέλους της γενιάς του ’27, μιας ομάδας που αποτελούνταν κυρίως από ποιητές που εισήγαγαν στην ισπανική λογοτεχνία τις αρχές ευρωπαϊκών κινημάτων, όπως ο συμβολισμός, ο φουτουρισμός και ο σουρεαλισμός, δεν βρέθηκαν ποτέ. 

Λίγα χρόνια νωρίτερα, το 1931, είχε διοριστεί διευθυντής της θεατρικής εταιρείας Teatro Universitario la Barraca και είχε αναλάβει την ευθύνη να διαδώσει τις θεατρικές της παραγωγές στις πιο απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές της χώρας.

Εκείνη την περίοδο γράφει τα πιο γνωστά θεατρικά του έργα. Ο «Ματωμένος γάμος», η «Γέρμα» και «το Σπίτι της Μπερνάρντα Άλμπα» είναι τραγωδίες στις οποίες η λαϊκή πνοή συνδέεται με τη λυρική φωνή του ποιητή. 

Ο Λόρκα εμπνεύστηκε το έργο από έναν γάμο που κατέληξε σε τραγωδία στην επαρχιακή πόλη Νίχαρ της ανατολικής Ανδαλουσίας και δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Diario de Málaga» με τίτλο «Οι ιδιοτροπίες μιας γυναίκας προκαλούν μια αιματηρή τραγωδία, η οποία κοστίζει τη ζωή σε έναν άνδρα».

Ο «Ματωμένος Γάμος», έργο που αποθεώνει τον ποιητικό ρεαλισμό που τόσο πιστά υπηρετεί ο Λόρκα, είναι ένα από τα αριστουργήματα της σύγχρονης λογοτεχνίας και ένα από τα πιο πολυμεταφρασμένα ισπανικά έργα. Είναι και το πιο διάσημο έργο του από τότε που ανέβηκε για πρώτη φορά στη Μαδρίτη τον Μάρτιο του 1933, ένα κείμενο αξεπέραστο μέχρι σήμερα, εκρηκτικό και ζωτικό, όπου το αγροτικό έπος συναντάει την μπαλάντα και η κραυγή του προδομένου έρωτα μπλέκει με τις μυστηριακές φωνές της φύσης και την προπατορική απειλή του αίματος.

Ματωμένος Γάμος Facebook Twitter
O Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα.

Με τη δραματουργία του Λόρκα να αποτελεί έναν ζωντανό οργανισμό στο μεγάλο θέατρο του κόσμου, οι ισπανικές παραδόσεις, οι συγκινήσεις, τα πάθη και οι γιορτές μεταμορφώνονται σε τραγωδία με θέμα την κοινωνική καταπίεση, με τον ισπανικό κάμπο και το τραχύ έδαφος της Ανδαλουσίας να γίνεται αρένα έρωτα και θανάτου, τους άνδρες να πεθαίνουν πριν γεράσουν και τις γυναίκες να απομένουν θλιβερές, λαβωμένες εκπρόσωποι του στείρου καθολικισμού και της σκληρής συντήρησης που χαρακτήριζε την προπολεμική Ισπανία σε μία από τις πιο σημαντικές περιόδους καμπής της χώρας.

Όπως σε όλα τα έργα του Λόρκα, ο «Ματωμένος Γάμος» έχει στο επίκεντρό του ρήξεις που αγγίζουν τις βαθιές μας επιθυμίες και τους φόβους μας, ενώ σε έναν μοναδικά άγριο τόπο ο μαγνητισμός του φεγγαριού, η καθαρότητα του αίματος και ο πόνος της καρδιάς συγκροτούν ένα μοναδικό σύνολο συναισθημάτων, σκέψεων και όψεων της κοινωνίας.

Εδώ, σε μία από τις πιο φημισμένες, αριστοτεχνικές και δυνατές τραγωδίες της ισπανικής μυθοπλασίας, ο ποιητής σκύβει στη ρίζα της φυλής του για να ανασύρει τα πάθη και τα κρυμμένα ένστικτα, να αποδείξει πόση δύναμη έχει το αρχέγονο, με τον θάνατο να ελλοχεύει ως τελική έκβαση της πάλης μεταξύ της αστείρευτης ορμής του πάθους και των απονεκρωμένων θεσμών.

Ύπαιθρος της Ανδαλουσίας. Ο γάμος μόλις έχει τελειώσει και οι καλεσμένοι χορεύουν, γλεντώντας το ευχάριστο γεγονός. Αλλά η Νύφη, με το άνθινο στεφάνι ακόμη στα μαλλιά, εγκαταλείπει τον γαμπρό. Καλπάζει με τον πρώην αρραβωνιαστικό της, τον Λεονάρντο, πάνω στο άλογο, αγκαλιασμένοι σαν ξωτικά, ενώ ο γαμπρός τούς κυνηγά στο σκοτεινό δάσος, όπου αναζητούν καταφύγιο.

Η φύση θα προδώσει τους άνομους εραστές και το έργο της εκδίκησης θα ολοκληρωθεί, επιβεβαιώνοντας τη μοίρα που θέλει τα παλικάρια να πεθαίνουν από ένα «άψυχο μαχαίρι που διψάει» και τις γυναίκες να γερνούν μόνες, περιμένοντας καρτερικά το τέλος. Οι δυο άντρες σκοτώνονται και η Νύφη, παρθένα, αλλά ατιμασμένη, θα κλειστεί για πάντα μέσα στο σπίτι, όπως και η Μάνα του Γαμπρού, που ο θάνατος έχει πάρει όλους τους άντρες της οικογένειάς της.

Ματωμένος Γάμος Facebook Twitter
Βέρα Δεληγιάννη (Γειτόνισσα), Ελένη Χατζηαργύρη (Μάνα), Νόρα Βαλσάμη (Νύφη) στον «Ματωμένο Γάμο» που ανέβηκε στο Εθνικό θέατρο το 1981 σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολωμού.  

Ο Λόρκα εμπνεύστηκε το έργο από έναν γάμο που κατέληξε σε τραγωδία στην επαρχιακή πόλη Νίχαρ της ανατολικής Ανδαλουσίας και δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Diario de Málaga» με τίτλο «Οι ιδιοτροπίες μιας γυναίκας προκαλούν μια αιματηρή τραγωδία, η οποία κοστίζει τη ζωή σε έναν άνδρα».

Ο Λόρκα παίρνει μια οικογενειακή σκηνή με τον δικό της συμβολισμό, που συνωμοτεί ενάντια στο πεπρωμένο, νεαρές καρδιές γεμάτες αγάπη, έρωτα και επιθυμία για ζωή, και τις βάζει απέναντι στον θάνατο, σε ένα τελετουργικό που ενώνει την προφητεία με την τέλεση, το βάρος της αγάπης με τη λύτρωση του θανάτου που τρία χρόνια αργότερα θα μας στερούσε την αιώνια μαγεία ενός από τους μεγάλους συγγραφείς.

Το έργο, που παρουσιάστηκε στο ελληνικό κοινό το 1947 σε μια ιστορική παράσταση του Κάρολου Κουν σε μετάφραση Νίκου Γκάτσου, με σκηνικά του Γιάννη Τσαρούχη, μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και τη νεαρή Έλλη Λαμπέτη στον ρόλο της Νύφης, ανέβηκε ξανά στο Εθνικό Θέατρο πολλά χρόνια αργότερα, το 1981, σε σκηνοθεσία Αλέξη Σολωμού.  

Ματωμένος Γάμος Facebook Twitter
Μαρία Μαγκανάρη: «Ο “Ματωμένος Γάμος”, παρότι έργο γραμμένο από άνδρα, αφουγκράζεται όσο λίγα τη θηλυκότητα. Τη θηλυκότητα ως αρχέγονη δύναμη, όπως μας έρχεται μέσω του μύθου και της ποίησης». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Μαρία Μαγκανάρη είναι η σκηνοθέτις που υπογράφει τη νέα παράσταση του Εθνικού Θεάτρου και αφηγείται στη LiFO την πρώτη της επαφή με το έργο του Λόρκα και τον τρόπο με τον οποίο κοιτάζει σήμερα αυτό το εμβληματικό έργο.

«Πριν από αρκετά χρόνια, ενώ προετοιμαζόμουν για να δώσω εξετάσεις στη δραματική σχολή με τον μονόλογο της Νύφης απ’ τον “Ματωμένο Γάμο”, άκουσα μια ιστορία απ’ τη μητέρα της μητέρας μου, τη γιαγιά μου τη Μαρία.

Στη μετεμφυλιακή Κρήτη, το 1949, ένα κορίτσι είκοσι χρονών “κλέβεται” από τη μητέρα του άντρα που την είχε ερωτευτεί. Καθώς ο νεαρός ήταν ντροπαλός, η μεγάλη γυναίκα (μετέπειτα πεθερά του κοριτσιού) αναλαμβάνει η ίδια να παρασύρει το κορίτσι στο σπίτι της και να το κρατήσει εκεί μέχρι που να μην μπορεί να “επιστραφεί” στο πατρικό του. Το κορίτσι δεν ήθελε να παντρευτεί αυτόν τον άντρα και έκλαιγε τρεις μέρες. Έψαχνε τρόπο να δραπετεύσει, δωροδοκώντας έναν γείτονα ‒ μάταια.

Οι γονείς της στο τέλος συναίνεσαν στον γάμο ‒ δεν θα μπορούσαν να την πάρουν πίσω, γιατί θα γινόταν βεντέτα. Το κορίτσι έμεινε, παντρεύτηκε και έκανε με αυτόν τον άνδρα πέντε παιδιά. Το κορίτσι ήταν η γιαγιά μου η Μαρία που, μέχρι σήμερα, στα ενενήντα τέσσερά της, μου αφηγείται ξανά και ξανά αυτήν την ιστορία. 

Έχω σκεφτεί συχνά τους ωκεανούς δακρύων που έχουν χυθεί από κορίτσια και γυναίκες που οδηγούνται διαχρονικά σε ένα πεπρωμένο που δεν έχουν επιλέξει. Κι ακόμα κι αν η ιστορία της γιαγιάς μου δεν είναι η ιστορία που αφηγείται ο Λόρκα στον “Ματωμένο Γάμο”, διαισθάνομαι έναν κοινό πυρήνα ανάμεσά τους: τη στέρηση του αυτοπροσδιορισμού και την ενστικτώδη αναζήτηση της αυτοδιάθεσης. Δεν είμαι ακόμα σίγουρη αν ο “Ματωμένος Γάμος” μιλάει για τον ακραίο έρωτα ή για την ακραία, ουτοπική, ελευθερία.

Ο Λόρκα έλεγε πως ποτέ δεν ξέχασε κάποιες εικόνες απ’ την παιδική του ηλικία: γυναίκες να πεθαίνουν πάνω στη γέννα ή άλλες, “γεροντοκόρες” αυτές, να εισπράττουν την περιφρόνηση της μικρής τους κοινωνίας. Η συμπόνια του προς αυτές ήταν βαθιά και γνήσια. Ταυτιζόταν μαζί τους, ίσως γιατί κατέτασσε τον εαυτό του στη μεριά των αδυνάτων λόγω του τρόπου που η κοινωνία αντιμετώπιζε τη σεξουαλικότητά του. 

Ματωμένος Γάμος Facebook Twitter
«Αν οι γυναίκες στον “Ματωμένο Γάμο” παλεύουν με τους τοίχους που ορθώνονται γύρω τους, ούτε κι οι άντρες δείχνουν να τη γλιτώνουν». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ο “Ματωμένος Γάμος”, παρότι έργο γραμμένο από άνδρα, αφουγκράζεται όσο λίγα τη θηλυκότητα. Τη θηλυκότητα ως αρχέγονη δύναμη, όπως μας έρχεται μέσω του μύθου και της ποίησης. Που είναι φύση. Που έχει προαισθήματα και βλέπει όνειρα. Που γεννά και νανουρίζει, μα και που καταστρέφει και καταστρέφεται. Που μοιρολογεί και ενίοτε τιμωρεί. Που είναι δυνάμει ο στυλοβάτης αλλά και η καταστροφή ενός σπιτιού ή μιας κοινωνίας. Που εμπεριέχει τη δημιουργία ζωής μα και τον θάνατο.

Αν οι γυναίκες στον “Ματωμένο Γάμο” παλεύουν με τους τοίχους που ορθώνονται γύρω τους, ούτε κι οι άντρες δείχνουν να τη γλιτώνουν. Κανείς δεν καταφέρνει να αποδράσει απ’ τη γραμμή του αίματος. Καθένας τους δρα σε σχέση με το πώς είχαν δράσει οι εξ αίματος συγγενείς του πριν απ’ αυτόν.

Σαν υπνωτισμένοι όλοι, άνδρες- γυναίκες, ακολουθούν τελικά “τη μοίρα της γενιάς τους”. Λες και το αίμα, που τόσο συχνά αναφέρεται στο έργο, μεταφέρει σκέψεις και συμπεριφορές που η προηγούμενη γενιά κληροδοτεί στην επόμενη. “Στο τέλος, ό,τι κι αν κάνουμε, νικά πάντα η φύση (μας)”, μοιάζει να μας λέει ο Λόρκα. Είναι αδύνατο να γίνουμε κάτι περισσότερο απ’ αυτό που είμαστε. 

Ο “Ματωμένος Γάμος” μιλάει για την ανθρώπινη περιπέτεια μ’ έναν τρόπο συγκινητικό. Κι εμείς, ακόμα σήμερα, αναρωτιόμαστε για την ταυτότητα των επιλογών μας στη ζωή: είναι αληθινά δικές μας ή τις κουβαλάμε στο αίμα μας σαν το χρώμα των μαλλιών και των ματιών μας;» 

Ματωμένος Γάμος Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ματωμένος Γάμος

Μετάφραση: Έφη Γιαννοπούλου

Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη

Σκηνικά: Κλειώ Μπομπότη

Κοστούμια: Άγγελος Μέντης

Μουσική: Μάρθα Μαυροειδή

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Γοζαβίνου

Παίζουν (αλφαβητικά): Βαγγέλης Αμπατζής, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Νόνη Ιωαννίδου, Συρμώ Κεκέ, Μαρία Κεχαγιόγλου, Ευσταθία Λαγιόκαπα, Πέτρος Μάλαμας, Νικόλας Παπαγιάννης, Γιάννης Σαμσιάρης, Μαρία Σκουλά 

Εθνικό Θέατρο

Κτίριο Τσίλερ - Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος»

11/2-17/4

Πέμ.-Σάβ. 21:00, Τετ. & Κυρ. 19:30






 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ