Maldoror: Εγκώμιο μιας μεταμόρφωσης

Maldoror: Εγκώμιο μιας μεταμόρφωσης Facebook Twitter
0

Τα Άσματα του Μαλντορόρ του Λωτρεαμόν (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Ιζιντόρ Ντικάς, 1846-1870) κατέχουν μοναδική θέση στη λογοτεχνία του 19ου αι. Τυπώνονται τον Αύγουστο του 1869, παραμονές της Κομμούνας του Παρισιού, αλλά δεν κυκλοφορούν εξαιτίας του προκλητικού, εικονοκλαστικού, βίαιου περιεχομένου τους. Ο νεαρός συγγραφέας τους, που πέθανε έναν χρόνο μετά, ανήκει στη χορεία των δημιουργών που έφυγαν από τη ζωή χωρίς κάποιου είδους επιβεβαίωση για την αξία του έργου τους. Μόνο πέντε δεκαετίες αργότερα, μετά τη φρίκη του πρώτου μεγάλου πολέμου, οι σουρεαλιστές θα τον αναγνωρίσουν ως φυσικό πρόδρομό τους. Φαίνεταικαι σ’ αυτή την περίπτωση ότι η τομή στην τέχνη είναι αναγκαίο να προκύπτει ως συλλογικό αίτημα με συνειδητούς όρους και κριτήρια, ως πρακτική μιας ομάδας με κοινές ανησυχίες και στόχους, για να μπορέσει να σταθεί σ’ ένα ανοίκειο πνευματικό/καλλιτεχνικό, περιβάλλον.

Αλλιώς, περιπτώσεις σαν του Λωτρεαμόν, το έργο του οποίου είναι σαφώς ανώτερο του έργου των περισσότερων σουρεαλιστών, παραμένουν στο περιθώριο και πεθαίνουν μες στη θλίψη, μόνοι και αποξενωμένοι από τους ανθρώπους και το πνεύμα της εποχή τους.

Στα Άσματα είναι ευδιάκριτα τα στοιχεία που χαρακτήρισαν τους ρομαντικούς: ο αντι-ορθολογισμός και η ακύρωση της αρχής του αποχρώντος λόγου, ο εσωτερικός διχασμός ανάμεσα στον φαινόμενο κόσμο και στον ιδανικό της ανώτερης ηθικής τάξης που προτάσσουν οι κατεστημένοι πόλοι εξουσίας, η απόγνωση της διαρκούς διάψευσης που είναι η ύπαρξη, αλλά και η πίστη στην ιδιοφυΐα του καλλιτέχνη, στο συναίσθημα και στις συγκινήσεις που εκφράζει - οι ρομαντικοί προάγουν τους «λυρικούς τρόπους» σε «πηγές γνώσης» (η ενόραση του ποιητή προκαλεί την ενσυναίσθηση του αποδέκτη), διά των οποίων είναι εφικτή η σωτηρία τόσο του ενός όσο και του άλλου.

Για τη σύντομη ζωή του Λωτρεαμόν ελάχιστα γνωρίζουμε. Και όσο κι αν αποδέχομαι θεωρητικά ότι η ζωή του δημιουργού δεν έχει σημασία για την κατανόηση του έργου του και ότι τα δύο (βιογραφία - έργο) λειτουργούν ανεξάρτητα, με περιπτώσεις όπως ο Μπίχνερ, ο Λωτρεαμόν, ο (λίγο νεότερός του) Αρτύρ Ρεμπώ, συγγραφείς δηλαδή που γύρω στα είκοσί τους κατέθεσαν κείμενα μοναδικής δύναμης και σοφίας, δεν μπορείς να μην αναρωτηθείς ποιοι λόγοι οδήγησαν σ’ αυτές τις καθόλα εξαιρετικές συλλήψεις.

Πώς ο Λωτρεαμόν μεταξύ 21 και 24 ετών μπόρεσε να αντιμετωπίσει το Κακό, όχι ηθικολογικά αλλά οντολογικά, ως κυρίαρχη δύναμη της Φύσης – και της ανθρώπινης; Τι λειτούργησε μέσα του ώστε (μόλις έναν αιώνα μετά από τις θεωρίες των Διαφωτιστών για την ανάγκη επιστροφής στον Φυσικό Άνθρωπο) να παρουσιάσει τον άνθρωπο όχι απλώς ως ζώο, άρα ως ένα πλάσμα πέραν της ηθικής, αλλά ως τρομακτικό τέρας (ακριβώς λόγω της ανωτερότητας που του προσδίδει η δύναμη του Ορθού Λόγου), ικανό να προβεί στις πλέον αποτρόπαιες θηριωδίες; Το ότι υπήρξε ένα πολύ μοναχικό παιδί κι αργότερα ένας εγκαταλειμμένος από οικείους έφηβος, σε μια εποχή έντονων πνευματικών και πολιτικών ανακατατάξεων, ίσως να λέει κάτι, αλλά δεν αποδεικνύει τίποτα.

Hδη, από την πρώτη σελίδα του πρώτου Άσματος ο Λωτρεαμόν τοποθετείται ως προς τους ανθρώπους και την εποχή του, αναγνωρίζοντας ότι το κείμενό του δεν προορίζεται για τον πάσα ένα: «Δεν είναι καλό να διαβάσει όλος ο κόσμος τις σελίδες που θ’ ακολουθήσουν. Ελάχιστοι μόνο μπορούν να γευτούν ακίνδυνα αυτόν εδώ τον πικρό καρπό», γράφει (Μαλντορόρ, μτφρ. Στρατής Πασχάλης, εκδ. Νεφέλη, 2011). Το ίδιο ισχύει και για την περφόρμανς που έστησε ο εικαστικός και σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης στο υπόγειο γκαράζ του Ιδρύματος Κακογιάννη. Δεν απευθύνεται στους πολλούς, αλλά σ’ αυτούς που γνωρίζουν από πριν τι εκφράζουν τα Άσματα, άρα μπορούν να αναγνωρίσουν στα περιορισμένα αποσπάσματα που χρησιμοποιούνται στην παράσταση το εύρος και το βάθος της ποιητικής σύλληψης. Αδιάβαστοι, οι θεατές δεν θα είναι σε θέση να εκτιμήσουν τον τρόπο που ο σκηνοθέτης εστιάζει στην κτηνώδη φύση του ανθρώπου, μπροστά στην οποία ακόμη και τα πιο επικίνδυνα σαρκοβόρα της στεριάς και της θάλασσας ωχριούν.

Ο Σκουρλέτης ευτύχησε να έχει στη διάθεσή του έναν σπουδαίο ερμηνευτή, με εξαιρετική ικανότητα στο να μετακινείται από τον υψηλό τραγικό τόνο στα κωμικοσατιρικά μπάσα με μία κίνηση ή έναν μορφασμό. Ο Ραντάνοφ, βαμμένος με άσπρη μπογιά (θυμίζοντας άλλοτε μπεκετικό κλόουν κι άλλοτε χορευτή Μπούτο), κινητοποιώντας κάθε μυ του σώματος και του προσώπου του, αποκάλυψε το Κακό στις δύο βασικές εκδοχές του: το Κακό που υφίσταται ο αδύναμος, ως δύναμη –σε δεύτερη φάση– εκδίκησης, αλλά και το Κακό που προκαλεί ο ισχυρός, παραδομένος άνευ όρων στη Θέληση για δύναμη. Homo homini lupus.

Όσο για τα ευάριθμα εικαστικά έργα που εκτίθενται σε παραπλήσιο μικρό χώρο, δεν είμαι σίγουρη ότι προσφέρουν κάτι ή ανοίγουν διάλογο με τη σκηνική πράξη. Ως συνομιλητή των Ασμάτων του Λωτρεαμόν μόνο τον Φράνσις Μπέικον μπορώ να φανταστώ.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ