Η Θεία Κωμωδία - χωρίς μια λέξη του Δάντη

Η Θεία Κωμωδία - χωρίς μια λέξη του Δάντη Facebook Twitter
0

Λεπτός, με μεγάλα γυαλιά και ανεπιτήδευτο ύφος, δεν τον κάνεις σαράντα - κι ας πλησιάζει τα 50. Ούτε δίνει την εντύπωση ότι πρόκειται για το σημαντικότερο σκηνοθέτη που έχει να επιδείξει αυτήν τη στιγμή το ιταλικό θέατρο. Απλός και φιλικός, ο Ρομέο Καστελούτσι σε κάνει να ξεχνάς ότι από το 1981, όταν ίδρυσε τη Societas Raffaello Sanzio στην Τσεζένα, κοντά στην Μπολόνια, δεν σταμάτησε να ταράζει τις ισορροπίες του ιταλικού και του ευρωπαϊκού θεάτρου. Κι όμως, με τολμηρό, καινοτόμο, εικονοκλαστικό τρόπο, αρνήθηκε την υπεροχή του λόγου στο θέατρο και, επενεξετάζοντας τη λειτουργία της αναπαράστασης, επένδυσε στις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, στο οπτικό και ηχητικό μέρος των παραστάσεών του, αναζητώντας μία σκηνική δραματουργία που να μην ψεύδεται όταν παρουσιάζει την «πραγματικότητα».

Στο καθαρτήριο της γλώσσας

Πριν από λίγες μέρες ο Ρομέο Καστελούτσι ήρθε στην Αθήνα για να δει ποιους χώρους μπορεί να χρησιμοποιήσει για τη Θεία Κωμωδία του, μια παράσταση σε τρία μέρη, που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών στις αρχές Ιουνίου. Επί τη ευκαιρία, συνάντησε λίγους δημοσιογράφους παρουσία του Γιώργου Λούκου, που ανέλαβε ρόλο μεταφραστή από τα ιταλικά. Στην αρχή αναφέρθηκε στη δομή της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, την οποία έχει μελετήσει με προσοχή, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει τίποτε πιο ωραίο και τρομακτικό από την Ορέστεια(τη σκηνοθέτησε χρόνια πριν), ένα αριστούργημα της ανθρωπότητας που ήδη φτάνει την τέχνη της Δύσης στο αποκορύφωμά της. Αλλά το θέμα μας, εν προκείμενω, είναι η Θεία Κωμωδία, το τρίπτυχο πάνω στη σπουδαία ποιητική σύνθεση του Δάντη, που πρωτοπαρουσίασε στο περσινό Φεστιβάλ της Αβινιόν. «Με τη Θεία Κωμωδία γεννήθηκε η γλώσσα που μιλώ» είπε και συμπλήρωσε ότι πρόκειται για το πρώτο έργο τέχνης που εξελίσσεται αποκλειστικά σ' ένα χώρο φαντασίας. Εξού και δικαιώνεται η επιλογή του για μια παράσταση φαντασίας πάνω στις λέξεις «κόλαση», «καθαρτήριο», «παράδεισο», έννοιες που με διαφορετικό τρόπο και σε διαφορετικές στιγμές της ζωής μας όλοι, λέει, έχουμε νιώσει τι σημαίνουν.

Αλλά μπορεί να μεταφερθεί η Θεία Κωμωδία στη σκηνή του θεάτρου; Η ποίηση του Δάντη δεν αναπαρίσταται, λέει ο Καστελούτσι. Την «απορρόφησε», έκλεισε το βιβλίο και αποφάσισε να μπει ο ίδιος στη θέση του Δάντη και να μεταγράψει τις λέξεις σ' ένα σύνολο εικόνων, κινήσεων, ήχων, μουσικής, φωτισμών. Σκέφτηκε το χρονικό του ποιητή από την Κόλαση στον Παράδεισο σαν μία διαδρομή από το σκοτάδι της Κόλασης στο απόλυτο φως του Παραδείσου, εννοώντας το δεύτερο και πάλι σαν σκοτάδι, σαν μια συνθήκη απροσπέλαστη στον ανθρώπινο νου, αφού Φως=Θεός. Γι' αυτό και ο Παράδεισόςτου δεν είναι παράσταση, αλλά μία εγκατάσταση ολιγόλεπτης, απόλυτης φωτοχυσίας, που σε τυφλώνει.

Η νεκροψία της μπουρζουαζίας

Δεν αποκάλυψε γιατί τοποθέτησε το Καθαρτήριοστον εσωτερικό, ιδιωτικό βίο μιας μεγαλοαστικής οικογένειας. Είπε μόνο ότι μοιάζει με «κινηματογραφική» παράσταση, γιατί έχει γραφεί κινηματογραφικά από τον Δάντη, σαν να είχε με κάποιο τρόπο «συλλάβει» την κινούμενη εικόνα ήδη στο Μεσαίωνα. ΤοΚαθαρτήριο και ο Παράδεισος είναι πιο σκληρά μέρη, «η Κόλαση είναι πιο ανθρώπινη, τουλάχιστον στην αρχή της, γιατί η νοσταλγία και η πείνα της ζωής είναι διάχυτη» λέει ο ευφυής δημιουργός. Μια σύνθεση εικόνων, συχνά σοκαριστικής ομορφιάς, θα αποδώσουν τη μοναχική καταβύθιση του ποιητή στα ανθρώπινα πάθη. Κι όλο αυτό μέσα σ' ένα ηχητικό τοπίο που αναπαράγει τους ήχους της νεκροψίας του ανθρώπινου σώματος αλλά και μια «μουσική, πολύ μελαγχολική, που δεν έχει τίποτε το φρικτό και που καθιστά το θάνατο κάτι σαν πανόραμα του ανθρώπινου τοπίου». Σύντομα, κλείνοντας τ' αυτιά σε άκαιρα σχόλια τύπου «είναι εικαστικός περισσότερο, παρά σκηνοθέτης του θεάτρου», ο Καστελούτσι θα μας δείξει πώς μπορείς να κάνεις τηΘεία Κωμωδία του Δάντη χωρίς μια λέξη από τον Δάντη - ένα θέατρο αφοπλιστικό, που σου κόβει την ανάσα και ακυρώνει βεβαιότητες και συμβατικές προσδοκίες.

1,2,3: Τα λόγια του:
Τρεις διαπιστώσεις του Καστελούτσι γι' αυτό που είναι το θέατρό του.

«Oι Έλληνες χρησιμοποιούν μια όμορφη λέξη, την “απορία”… Η βία είναι ένα μεγάλο, έντονο θέμα, που ανήκει στο θέατρο. Είναι ένα εργαστήριο, το μόνο πιθανό μέρος για τη βία».

«Η απόδοση της απόλυτης ποίησης είναι κατώτερη της ανάγνωσής της. Η Θεία Κωμωδία δεν είναι ένα υλικό θεατρικό. Σε καταβροχθίζει».

«Το θέατρό μου βασίζεται στην πιο δυνατή από όλες τις πιθανές σχέσεις μεταξύ του κειμένου και των λέξεών του. Είναι μια σχέση πάλης και ανταγωνισμού. Αν το κείμενο παραμένει ένα σημαντικό λογοτεχνικό προϊόν, τότε το θέατρο δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια απεικόνιση του κειμένου ή, στην καλύτερη περίπτωση, μια αποκειμενοποίησή του».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ