Η Στέλλα πάει στα σφαγεία

Η Στέλλα πάει στα σφαγεία Facebook Twitter
0

Γλ. Μπασδέκη:

 

Πότε ακριβώς πρωτοείδα τη Στέλλα, αδυνατώ να θυμηθώ. Με θυμάμαι όμως να παίζω «φύγε Στέλλα» - ήμουν η Στέλλα, που, αντί για τραγούδια, έλεγε ό,τι ποίημα θυμόταν από τις σχολικές γιορτές, πάνω στο πάλκο-ντιβάνι. Και οι δύο Στέλλες είναι ήδη σφαγμένες - η Στέλλα του Κακογιάννη δεν θέλει να δείξει ότι φοβάται. Η δική μας Στέλλα δεν το κρύβει. Το σώμα της, η γλώσσα της, μυρίζουν φόβο. Ο έρωτας κι ο θάνατος, η επιθυμία και η απώλεια είναι κοινοί τόποι. Εκεί οι κοσμοθεωρίες συντρίβονται και οι πολλαπλές αναγνώσεις ακυρώνονται. To αιμάτινο πάλκο της Στέλλας είναι η χώρα της - σ' αυτήν τη χώρα είμαστε όλοι κάτοικοι. Φυσικά και μας αφορά ακόμα ο μύθος της Στέλλας. Το σώμα που επιθυμεί σφαγιάζεται. Η Στέλλα δεν είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας. Η πολιτισμική ιστορία αυτού του τόπου κρύβει μαχαίρια και θυσιαστήρια. Η Στέλλα δεν θα φεύγει και το μαχαίρι θα καρφώνεται στην πλάτη της αενάως. Όλα τα πρόσωπα στοΣΤΕΛΛΑ travel περιφέρουν τη μοναξιά τους, είναι ερείπια από έρωτα, έχουν καταστραφεί και θα ξανακαταστραφούν. Το πένθος τους έρχεται από έναν βαθύ χρόνο. Τα σώματά τους είναι σαν τις παρτιτούρες των ρομαντικών συνθετών, γεμάτα σημειώσεις εκτελέσεων, χωρίς κανένα περιθώριο αυτοσχεδιασμού. Η δική μου Στέλλα είναι υπερβολικά όμορφη, ακριβώς επειδή δεν έχει επίγνωση της ομορφιάς της. Ο λόγος της είναι θραύσματα πένθους, πενθεί για κάτι που δεν θυμάται ακριβώς. Ο ερωτισμός της Στέλλας είναι αυτά τα κουρελάκια μνήμης που έχουν κολλήσει πάνω στο σώμα της. Τι είναι η Στέλλα για μένα; Μια ανίδεη μηχανή θανάτου - ακραία αθώα, γι' αυτό και ένοχη.

Γ. Σκουρλέτης:

Την κουβαλάω χρόνια τη σφαγμένη Στέλλα. Η δική μας Στέλλα ανοίγει την τσαντούλα της και βγάζει τραύματα και γάζες στο πάλκο. Η Στέλλα του Κακογιάννη επέμενε σ' ένα «δεν θέλω να ξέρεις», έβγαινε από έναν πόλεμο με μια σκληρή περηφάνια που κουβαλούν οι επιζήσαντες. Και οι δύο Στέλλες, όμως, φοβούνται, και οι δύο γνωρίζουν το αναπόδραστο, και οι δύο προχωρούν με σταθερά βήματα προς το μαχαίρι. Αυτό το βαθύ πάλκο, αυτό το τραγούδι κι αυτό το σώμα ορίζονται πλέον ως ψυχογεωγραφία και ψυχότοπος μιας ολόκληρης χώρας. Η Στέλλα είναι λαϊκή με τον τρόπο του δημοτικού τραγουδιού - δεν πειράξαμε τίποτε απ' αυτό. Η λαϊκότητα της Στέλλας δεν είναι φολκλόρ, η λαϊκότητα της Στέλλας ορίζεται ως εθνική συλλογική μνήμη. Το λαϊκό στη Στέλλα είναι ένα «ωχ». Δεν τελείωσε η Στέλλα. Δεν τελείωσε η ιστορία των ανεπίδοτων επιθυμιών, δεν ξεπλύθηκαν τα αίματα. Όσοι θεώρησαν ότι η Στέλλα νίκησε το μαχαίρι θα πρέπει να κοιτάξουν γύρω τους και να το ξανασκεφτούν. Οι ήρωες πενθούν γιατί από ένστικτο και γνώση ξέρουν ότι είναι μόνοι τους πάνω στο πάλκο, ξέρουν ότι κανένας Θεός δεν θ' ασχοληθεί μαζί τους. Σε αυτό το βαθύτατα υπαρξιακό τοπίο ο έρωτας είναι πρωτίστως πένθος και μοναξιά - είναι μοιραίος, ανολοκλήρωτος, ρομαντικός δηλαδή. Εγώ, ως σκηνοθέτης, αφήνω το σώμα της να μιλήσει - η βασική γλώσσα της Στέλλας είναι το σώμα της. Το σώμα της επιθυμεί, ερωτοτροπεί, πενθεί. Αν το 1955 είχε υπάρξει πραγματικά, η Στέλλα δεν θα είχε ξαναοδηγηθεί στο Σφαγείο της. Δεν τελειώσαμε με τη Στέλλα, κανείς δεν απελευθερώθηκε, μια αφίσα της Μελίνας που κατάφερε χρόνια να μας παγιδέψει σε μια επίφαση θριάμβου και απελευθέρωσης ήταν η Στέλλα.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ