Η Λαίδη κι ο Αλήτης

Η Λαίδη κι ο Αλήτης Facebook Twitter
Παίζοντας δίχως αντίπαλο, στην αρένα επικράτησε αβίαστα ο φωνακλάς Κρέων-Μπισμπίκης και το Ρεσιτάλ του Μάγκα. «Λαίδη» εναντίον «Αλήτη», σημειώσατε «2». Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης
0

Η «Αντιγόνη» δεν έχει φοβηθεί ποτέ κανέναν διεκδικητή της. Έχει πάρει όλες τις πιθανές μορφές κι έχει υποστεί πάσης φύσεως επεξεργασίες. Έχει μιλήσει όλες τις γλώσσες, έχει κατοικήσει σε όλα τα θέατρα και τα σχολεία του κόσμου. Έχει φωνάξει σε δρόμους, σε πλατείες, σε αμφιθέατρα, σε σωφρονιστικά ιδρύματα. Έχει ενδυθεί όλα τα φύλα και όλες τις ηλικίες. Αν και άτεκνη, έχει γεννήσει αμέτρητους απογόνους, έχει ζευγαρώσει με τα κορυφαία μυαλά της φιλοσοφίας και της ψυχανάλυσης, της φεμινιστικής θεωρίας, των σπουδών φύλου και του queer.  

Έχει φυλακιστεί με τον Νέλσονα Μαντέλα και άλλους μαύρους πολιτικούς κρατουμένους στη διαβόητη Νήσο Ρόμπεν της Νοτίου Αφρικής. Έχει γίνει ίνδαλμα του φεμινιστικού κινήματος, στην Ιταλία του χίλια εννιακόσια εβδομήντα. Αγωνίστηκε για τους νεκρούς του απελευθερωτικού πολέμου του Μπαγκλαντές, εκείνους που η κυβέρνηση άφησε άταφους να σαπίσουν στα χωράφια και στα ποτάμια της χώρας. Ύψωσε το ανάστημά της ενάντια στον Πατριωτικό Νόμο των ΗΠΑ, όταν ο τελευταίος αύξησε επικίνδυνα –αλλά πάντοτε νόμιμα– το δικαίωμα της κυβέρνησης να κατασκοπεύει τους πολίτες της. Πολέμησε με τους αδελφούς της αντάρτες ενάντια στους δικτάτορες της Λατινικής Αμερικής. Αφηγήθηκε την ιστορία των εβδομήντα χιλιάδων ανδρών, γυναικών και παιδιών που χάθηκαν στον τελευταίο εμφύλιο του Περού. Ήταν παρούσα στις διαδηλώσεις εναντίον της ρατσιστικής αστυνομικής βίας που σκότωσε τον Μάικλ Μπράουν, στο Φέργκιουσον του Μιζούρι. 

Ένα πρόχειρα σκηνοθετημένο μελόδραμα με «καλά», «αριστοκρατικά» κορίτσια, «κακά», «λαϊκά» αγόρια, και τους τσακωμούς μιας ρεμπέτικης κομπανίας, την ημέρα που επίκειται επίσημη εμφάνισή της σε γαμήλια δεξίωση με χιλιάδες καλεσμένους, δηλαδή εμάς.

Κι αν όλα αυτά συνέβησαν ανά την υφήλιο, σε παραστάσεις (ή σε ταινίες) της τελευταίας πεντηκονταετίας, στην Ελλάδα του 2022, στο σημαντικότερο φεστιβάλ της χώρας, το μόνο που κλήθηκε η σοφόκλεια ηρωίδα να κάνει ήταν να πιάσει καβγάδες με τον καραμπουζουκλή Κρέοντα. 

Η Λαίδη κι ο Αλήτης Facebook Twitter
Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης

Στην Επίδαυρο μάς συστήθηκε ετούτη: ένα κοριτσάκι που κράδαινε όλο πείσμα τις μικρές γροθιές του στον αέρα, επιμένοντας να αυθαδιάζει και να αψηφά τις διαταγές του «τυράννου», όσο κι αν εκείνος περιδιάβαινε μερακλωμένος την ορχήστρα, βάζοντας τα χέρια στις τσέπες (ή στη μέση), φωνάζοντας, και απειλώντας να ρίξει, άμα λάχει, κανένα χαστούκι στα θρασύτατα θηλυκά που τολμούσαν να του αντιμιλήσουν. Ούτε καν αυτό, στην πραγματικότητα: γιατί για να υπάρξει έστω αυτό, θα προϋπέθετε κάποια υποτυπώδη σύγκρουση μεταξύ των κεντρικών ηρώων. Αλλά φευ. Αμφιβάλλω αν οι δύο ηθοποιοί «συναντήθηκαν» ποτέ πάνω στη σκηνή, αντιπαρατέθηκαν, για μια στιγμή τουλάχιστον, επί της ουσίας και όχι μέσα από τερτίπια, απευθυνόμενος ο καθένας στο κοινό του, υιοθετώντας τον ίδιο, μονότονο, ισοπεδωτικό τονισμό και το ίδιο ύφος από την αρχή ως το τέλος της παράστασης. «Ανδροπρεπείς» χειρονομίες του συρμού ο ένας, κοριτσίστικα «χεράκια» η άλλη. 

Η Αντιγόνη της Έλλης Τρίγγου, μια ευπρεπής κοπέλα «από σπίτι», με πιασμένα μαλλάκια και δαντελένιο γιακαδάκι, ήταν τόσο αέρινη, η εκφορά του λόγου της τόσο παιδική, ώστε δεν απέκτησε την παραμικρή υπόσταση. Δεν την «ακούσαμε» ποτέ. Ως εκ τούτου, παίζοντας δίχως αντίπαλο, στην αρένα επικράτησε αβίαστα ο φωνακλάς Κρέων-Μπισμπίκης και το Ρεσιτάλ του Μάγκα. «Λαίδη» εναντίον «Αλήτη», σημειώσατε «2».

Η Λαίδη κι ο Αλήτης Facebook Twitter
Η Αντιγόνη της Έλλης Τρίγγου, μια ευπρεπής κοπέλα «από σπίτι», με πιασμένα μαλλάκια και δαντελένιο γιακαδάκι, ήταν τόσο αέρινη, η εκφορά του λόγου της τόσο παιδική, ώστε δεν απέκτησε την παραμικρή υπόσταση. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης

Η σχέση Αντιγόνης - Ισμήνης (Δανάη Μιχαλάκη) είχε πολλά χαριτωμένα αδελφικά αγκαλιάσματα και τίποτε άλλο. Ο Χορός σε καταστολή, παρακολουθούσε τα τεκταινόμενα απονευρωμένος και αμήχανος. Όποτε ζορίζανε τα πράγματα, είτε έπιανε τα όργανα, είτε έριχνε μια ζεϊμπεκιά για να συνέλθει. Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ως Κορυφαίος, με το σώμα του απενεργοποιημένο και τη φωνή του ασήκωτη, ανήμπορη να ελιχθεί, μιλούσε μια γλώσσα που έμοιαζε μήτε να την κατανοεί, μήτε να την κατέχει. Ο Κώστας Κορωναίος, αντιθέτως, έχοντας μόλις επιστρέψει από κάποιο σαφάρι (αυτό τουλάχιστον μας υποδείκνυε η ενδυμασία του), κατέβαλε φιλότιμη προσπάθεια ως Φύλακας: και ήταν ίσως ο μόνος που έπλασε έναν ενδιαφέροντα χαρακτήρα, προσδίδοντας μια νευρωτική κωμική διάσταση στη δουλοπρέπεια που γεννά ο εκφοβισμός της εξουσίας. Η έλλειψη καθοδήγησης, όμως, τον οδήγησε σταδιακά σε ερμηνευτικό ξεχείλωμα και κορεσμό. 

Δεν έχει νόημα να υπεισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες, όταν δεν υπήρχε καμία συνοχή, καμία στοχαστική διάθεση, καμία διδασκαλία που να προσδίδει συναισθηματικό βάθος στην υποκριτική... Μονάχα η «Αντιγόνη» ως παρωδία. Ένα πρόχειρα σκηνοθετημένο μελόδραμα με «καλά», «αριστοκρατικά» κορίτσια, «κακά», «λαϊκά» αγόρια, και τους τσακωμούς μιας ρεμπέτικης κομπανίας, την ημέρα που επίκειται επίσημη εμφάνισή της σε γαμήλια δεξίωση με χιλιάδες καλεσμένους, δηλαδή εμάς. Σε κάθε περίπτωση, αυτή ήταν η πραγματική ιστορία που μας αφηγήθηκαν οι συντελεστές. Η σοφόκλεια τραγωδία ως χαλκομανία, απογυμνωμένη από κάθε πολιτική ή υπερβατική διάσταση. 

Η Λαίδη κι ο Αλήτης Facebook Twitter
Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ως Κορυφαίος, με το σώμα του απενεργοποιημένο και τη φωνή του ασήκωτη, ανήμπορη να ελιχθεί, μιλούσε μια γλώσσα που έμοιαζε μήτε να την κατανοεί, μήτε να την κατέχει. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης

Λες και θα περίσσευε σε έναν σκηνοθέτη που ανεβάζει την «Αντιγόνη» σήμερα στην Επίδαυρο να μπει σε γόνιμους προβληματισμούς: Να σκεφτεί ποια είναι τα σώματα που υφίστανται κρατική και κοινωνική βία, ποιες οι γυναίκες που θάβονται ζωντανές διεκδικώντας την Επιθυμία τους, ποιες οι ετερότητες που εξορίζονται από το πεδίο του επίσημου δημόσιου λόγου, ποιες οι αντιφάσεις και τα διλήμματα της Δικαιοσύνης, ποιες οι φωνές που αμφισβητούν την ισχύ του Νόμου, ή αλλιώς, διά στόματος Τζούντιθ Μπάτλερ, «πώς μπορούμε να αντιστεκόμαστε σε άδικους νόμους και σε άδικες πολιτικές και, την ίδια στιγμή, να επιβιώνουμε της αντίστασής μας;». 

Τα ερωτήματα που θέτει ο Σοφοκλής είναι ανεξάντλητα και, εικοσιπέντε αιώνες μετά, εξακολουθούν να μας βασανίζουν ως ατομικές και συλλογικές οντότητες. Ευτυχώς για μας, όσο κι αν ο Τσέζαρις Γκραουζίνις προσπάθησε να θάψει την «Αντιγόνη» στην κρύπτη της ανοησίας και της ευτέλειας, εκείνη στάθηκε μακριά, να τον κοιτάζει και να γελά. Έχει αντισταθεί σε πάσης φύσεως τυραννίες, έχει πεθάνει κι αναστηθεί αμέτρητες φορές. Απτόητη συνεχίζει την θαρραλέα πορεία της. Γνωρίζει (και γνωρίζουμε κι εμείς) ότι το σώμα της θα παραμείνει ζωντανό και εξεγερμένο, αναζωπυρώνοντας με κάθε τίμημα τη (χαμένη;) επαναστατικότητά μας. H Lady Lazarus της Σύλβια Πλαθ προειδοποιεί: «Out of the ash / I rise with my red hair / And I eat men like air»...

Η Λαίδη κι ο Αλήτης Facebook Twitter
Ο Κώστας Κορωναίος, αντιθέτως, έχοντας μόλις επιστρέψει από κάποιο σαφάρι (αυτό τουλάχιστον μας υποδείκνυε η ενδυμασία του), κατέβαλε φιλότιμη προσπάθεια ως Φύλακας. Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης

Αντιγόνη

Σκηνοθεσία: Cezaris Graužinis
Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: Kenny MacLellan
Μουσική σύνθεση: Δημήτρης Θεοχάρης
Χορογραφία: Edgen Lame
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Βοηθός σκηνοθέτη: Παναγιώτα Μπιμπλή
Φωτογραφίες: Θωμάς Δασκαλάκης
Οργάνωση Περιοδείας: Σταμάτης Μουμουλίδης
Διεύθυνση Παραγωγής: Κωνσταντίνα Αγγελέτου
Παραγωγή: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος - Πολιτιστικός Οργανισμός «Λυκόφως»

Πρωταγωνιστούν
Έλλη Τρίγγου (Αντιγόνη), Βασίλης Μπισμπίκης (Κρέων), Ιεροκλής Μιχαηλίδης (Κορυφαίος του Χορού), Γιώργος Παπαγεωργίου (Άγγελος), Δανάη Μιχαλάκη (Ισμήνη), Χρήστος Σαπουντζής (Τειρεσίας), Κώστας Κορωναίος (Φύλακας), Στρατής Χατζησταματίου (Αίμων), Μαρίνα Αργυρίδου (Ευριδίκη), Edgen Lame (Χορός), Γιάννης Μαστρογιάννης (Χορός), Περικλής Σιούντας (Χορός)

Περιοδεία όλο το καλοκαίρι
ΤΡΙΠΟΛΗ
Τρίτη 09 Αυγούστου 2022, 21:30
Θέατρο Αλσους Αγίου Γεωργίου

ΑΜΑΛΙΑΔΑ
Τετάρτη 10 Αυγούστου 2022, 21:30
ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΗΛΙΔΑΣ

ΑΙΓΙΟ
Πέμπτη 11 Αυγούστου 2022, 21:30
ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΘΕΑΤΡΟ Γ.ΠΑΠΠΑΣ

ΛΑΥΡΙΟ
Παρασκευή 12 Αυγούστου 2022, 21:30
ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ

ΚΑΤΕΡΙΝΗ
Σάββατο 20 Αυγούστου 2022, 21:00
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΥ

ΞΑΝΘΗ
Κυριακή 21 Αυγούστου 2022, 21:00
Θερινό Δημοτικό Αμφιθέατρο

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Δευτέρα 22 Αυγούστου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΤΙΝΑΛΜΑΖΗ

ΚΙΛΚΙΣ
Τρίτη 23 Αυγούστου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΛΟΦΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

ΜΟΥΔΑΝΙΑ
Τετάρτη 24 Αυγούστου 2022, 21:00
ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΕΩΝ ΜΟΥΔΑΝΙΩΝ

ΒΕΡΟΙΑ
Πέμπτη 25 Αυγούστου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ

ΙΩΑΝΝΙΝΑ
Παρασκευή 26 Αυγούστου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΕΗΜ-ΦΡΟΝΤΖΟΥ

ΠΑΠΑΓΟΥ
Τρίτη 30 Αυγούστου 2022, 21:00
ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ

ΠΑΠΑΓΟΥ
Τετάρτη 31 Αυγούστου 2022, 21:00
ΚΗΠΟΘΕΑΤΡΟ ΠΑΠΑΓΟΥ

ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ
Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΤΡΑΣ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ

ΑΙΓΑΛΕΩ
Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΝΩΤΗΣ

ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022, 21:00
ΒΕΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΒΥΡΩΝΑΣ
Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2022, 21:00
ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ

ΝΙΚΑΙΑ
Τρίτη 13 Σεπτεμβρίου 2022, 21:00
ΚΑΤΡΑΚΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ

ΗΡΩΔΕΙΟ
Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου 2022, 21:00



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ

Θέατρο / Ο Έκτορας Λυγίζος σκηνοθετεί τον Αποτυχημένο του Μπέρνχαρντ

Το έργο του κορυφαίου Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ, που σφράγισε τη γερμανόφωνη λογοτεχνία κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η θεατρική αυτή διασκευή μετασχηματίζει τη μονολογική αφήγηση του πρωτοτύπου σε μουσικοθεατρικό έργο για τέσσερις φωνές και ένα πιάνο.
M. HULOT
Βάσω Καμαράτου: Οι πληγές μας μάς κάνουν καλύτερους ανθρώπους

Θέατρο / «Εγώ που δεν μασούσα, φοβάμαι πια να περάσω ανάμεσα από παρέα αγοριών»

Η επιστροφή της Βάσως Καμαράτου στο θέατρο με την «Κασέτα» της Λούλας Αναγνωστάκη ήταν η αφορμή για μια εκ βαθέων συζήτηση με την ηθοποιό που αποκαλύπτει στο Facebook τον εσωτερικό της κόσμο με ειλικρίνεια και ευαισθησία.
M. HULOT
I WAS THERE : ΣΤΡΑΚΑΣΤΡΟΥΚΕΣ 

Θέατρο / «Στρακαστρούκες»: Μετά τα γεγονότα της Θεσσαλονίκης, η παράσταση του Δημήτρη Σαμόλη είναι τρομερά επίκαιρη

Οι «Στρακαστρούκες» έρχονται να προστεθούν σε μια μακρά λίστα queer έργων που έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο ελληνικό θέατρο τα τελευταία χρόνια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ηλίας Λογοθέτης: Ένας κάτοικος εντός της γλώσσας του Βιζυηνού

Θέατρο / Ηλίας Λογοθέτης (1939 - 2024): Ένας εργάτης του θεάτρου και του σινεμά που δεν υπήρξε σνομπ

Από τους Πέρσες του Κουν μέχρι το τηλεοπτικό Έτερος Εγώ Νέμεσις, ο Ηλίας Λογοθέτης διέσχισε όλα τα είδη με μπρίο, αξιοπρέπεια και ακατάβλητο ποιητικό οίστρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΙΤΣΑΚΗΣ

Θέατρο / Γιάννης Μαυριτσάκης: «Για δύο χρόνια απομονώθηκα και έγραφα, μόνος, σαν τα θηρία»

Λίγο πριν την πρεμιέρα του νέου του έργου «Rayman ούρλιαξε» σε σκηνοθεσία Περικλή Μουστάκη, ο συγγραφέας της ποιητικής ενατένισης και του σκληρού ρεαλισμού μιλάει για τα παιδικά του χρόνια, την πορεία του στο θέατρο, τη «συνάντησή» του με τον Μπερνάρ-Μαρί Κολτές και την αφοσίωσή του στη συγγραφή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στην ανανεωμένη σκηνή του Θεάτρου της Οδού Κυκλάδων του Λευτέρη Βογιατζή όλα είναι δρόμος

Θέατρο / Το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων αλλάζει για τη νέα παράσταση του Στάθη Λιβαθινού

Το έργο του Τομ Στόπαρντ «Ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλντενστερν είναι νεκροί» ανεβάζει η ομάδα του Στάθη Λιβαθινού, ένα από τα λίγα θεατρικά ανσάμπλ στην Αθήνα που τον ακολουθεί εδώ και χρόνια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Ο Ένκε Φεζολλάρι μιλάει για μια παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά και τον εφιάλτη του ανθρώπινου είδους. 

Θέατρο / «Αίθουσα Αναμονής. Humanity»: Μια παράσταση για την ομορφιά και το σκοτάδι του ανθρώπινου είδους

Ο Ένκε Φεζολλάρι μιλά για την παράσταση που κινείται μεταξύ του mockumentary και του documentary, αφηγείται ιστορίες που συγκινούν και σοκάρουν, στιγμές επιτευγμάτων ή σκοτεινών σελίδων της ανθρωπότητας που ξετυλίγονται σε αίθουσες αναμονής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Τζων Φούλτζεϊμς επιστρέφει με Βάγκνερ

Όπερα / «Η Βαλκυρία σχετίζεται με τους κόσμους του Τόλκιν και της Ρόουλινγκ»: Ο Τζων Φούλτζεϊμς επιστρέφει στη Λυρική

Μετά τον τολμηρό «Ντον Τζιοβάνι», ο διακεκριμένος Βρετανός σκηνοθέτης περνάει στην απαιτητική «Βαλκυρία», το δεύτερο μέρος της επικής τετραλογίας «Το δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν» του Ρίχαρντ Βάγκνερ που ανεβαίνει για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ