ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Έρωτας μέχρι θανάτου

Έρωτας μέχρι θανάτου Facebook Twitter
0

 

Έρωτας μέχρι θανάτου Facebook Twitter

Είναι μία από τις πιο διάσημες ιστορίες αγάπης. Ο μέχρι θανάτου έρωτας του Ζίγκφριντ και της Οντέτ στη «Λίμνη των κύκνων» μόνο με την ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας μπορεί να συγκριθεί ως προς την επίδραση στον ψυχισμό του κοινού. Γι' αυτό και τα δύο, το σαιξπηρικό έργο και το μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι, παρουσιάζονται συνέχεια, εμπνέουν δημιουργούς διαφορετικών εκφραστικών τεχνών και τρόπων, διασκευάζονται και προσαρμόζονται σε σύγχρονες ερμηνείες. Αυτό επιχειρεί ο Ρενάτο Τζανέλλα, ο διευθυντής του μπαλέτου της Λυρικής Σκηνής: προτείνει μια παραλλαγή της ιστορίας, κρατώντας αλώβητο τον πυρήνα της, τον ρομαντικό έρωτα του πρίγκιπα με την κοπέλα που τα μάγια του κακού Ρόθμπαρτ μεταμορφώνουν κάθε πρωί σε κύκνο.

Πολλά έχουν γραφτεί για τις πηγές της υπόθεσης της «Λίμνης των Κύκνων», του δημοφιλούς μπαλέτου που ο Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893) συνέθεσε το 1875-6. Η βασική γραμμή συνδέεται με την ιστορία «DergeraubteSchleier» («Το κλεμμένο πέπλο») του δημοφιλούς στην εποχή του Γερμανού συγγραφέα JohannKarlAugustMusäus (1735-1787) που συνέλεξε με ζήλο και εξέδωσε λαϊκά παραμύθια, έργο που θα συνεχίσουν μετά απ' αυτόν οι αδελφοί Γκριμ. Στοιχεία της «Λίμνης των Κύκνων» ανακαλούν το ρωσικό παραμύθι Η άσπρη πάπια, αλλά τίποτα δεν είναι τόσο ερεθιστικό όσο οι πραγματικές αναφορές της ιστορίας. Εννοώ τη σύνδεση του πρίγκιπα Ζίγκφριντ με ένα ιστορικό πρόσωπο, τον Λουδοβίκο Β' (1845-1886), βασιλιά της Βαυαρίας (1864-1886), που αδιαφόρησε για τα καθήκοντα της θέσης του αλλά έχτισε υπέροχα κάστρα και θέατρα. Αφοσιωμένος στον Βάγκνερ (φρόντισε, μεταξύ άλλων, για την οικοδόμηση του θεάτρου του στο Μπάιροϊτ) και ομοφυλόφιλος, ο Λουδοβίκος θεωρήθηκε ψυχικά ασθενής και ακατάλληλος για το βασιλικό αξίωμα. Βρέθηκε νεκρός στην έπαυλή του στη λίμνη Στάρνμπεργκ – επισήμως αυτοκτόνησε διά πνιγμού, αν και δεν βρέθηκε νερό στους πνεύμονές του. Το πιο πιθανό είναι ότι δολοφονήθηκε από τους αντιπάλους του.

Ο Τσαϊκόφσκι, ομοφυλόφιλος και ο ίδιος, έδωσε χαρακτηριστικά του Λουδοβίκου στον πρίγκιπά του: κι αυτός αδιαφορεί για τις υποχρεώσεις και το εθιμοτυπικό της Αυλής και προτιμά να κυνηγά με τους φίλους του στις εξοχές και τις μαγεμένες λίμνες. Η ισχυρή, καταπιεστική παρουσία της βασίλισσας μητέρας του προσφέρει την κατάλληλη λαβή για ενδιαφέρουσες, ψυχαναλυτικών αναφορών, σύγχρονες σκηνικές προσεγγίσεις όπως αυτή του Matthew Bourne, του 1995, που προτίμησε άνδρες χορευτές για το (κανονικά γυναικείο) corps de ballet των κύκνων.

Έρωτας μέχρι θανάτου Facebook Twitter

Ο Ρενάτο Τζανέλλα εστιάζει περισσότερο στον Ρόθμπαρτ, τον κακό μάγο, που στην κανονική εκδοχή έχει αιχμαλωτίσει τις κοπέλες και τις έχει μεταμορφώσει σε κύκνους που θα ελευθερωθούν από τα μαγικά δεσμά του μόλις κάποιος τους υποσχεθεί αληθινή αγάπη. Στην καινούργια παραγωγή της Λυρικής Σκηνής, ο Ρόθμπαρτ ταυτίζεται με τον Μαύρο Κύκνο που κρατά δέσμιες τις κοπέλες, χωρίς όμως να τις έχει μεταμορφώσει σε κύκνους. Επιπλέον, φωτίζεται πιο έντονα η αυταρχικότητα της μητέρας του πρίγκιπα, που πιεστικά ωθεί τον γιο της να βγει στον κόσμο και να βρει τη γυναίκα που θα παντρευτεί. Το υπέροχο ρομαντικό τέλος, πάντως, παραμένει άθικτο: ο πρίγκιπας που, ξεγελασμένος, θα δώσει όρκο αγάπης στην Οντίλ, την κόρη του μάγου, ενώ αγαπά την Οντέτ, θα ακολουθήσει την αγαπημένη του στα νερά της λίμνης. Δεν πειράζεις μία «κραταιά ως ο θάνατος αγάπη».

Βέβαια, η μαγεία της «Λίμνης των Κύκνων» και η εντυπωσιακή αντοχή της μέσα στα χρόνια έχουν να κάνουν κυρίως με την ποιότητα της μουσικής του Τσαϊκόφσκι. Κατά τη διάρκεια του 19ου αι., όταν και διαμορφώθηκαν τα τεχνοτροπικά χαρακτηριστικά του μπαλέτου όπως τα γνωρίζουμε σήμερα, τη μουσική για παραστάσεις χορού έγραφαν συνθέτες ειδικευμένοι που προσάρμοζαν τις συνθέσεις τους στις παραστατικές ανάγκες του είδους. Αρχικά αρνητικός στη σχετική μουσική παραγωγή, ο Τσαϊκόφσκι άλλαξε γνώμη όταν μελέτησε με προσοχή έργα του Cesare Pugni,του Ludwig Minkus, του Léo Delibes, του Adolphe Adam κ.ά. Σε επιστολές του διορθώνει την παλιά του προκατάληψη, δηλώνοντας γοητευμένος από τη μουσική της «Σύλβιας» του Delibes και της «Ζιζέλ» του Αdam – μάλιστα, υιοθέτησε την τεχνική του τελευταίου, της σύνδεσης συγκεκριμένων μουσικών θεμάτων (leitmotif) με συγκεκριμένους χαρακτήρες (ή διαθέσεις τους) τόσο στη «Λίμνη των Κύκνων», το πρώτο μπαλέτο που συνέθεσε, όσο και στη μεταγενέστερη «Ωραία κοιμωμένη» (1890). Σε δημιουργική εγρήγορση και αξιοποιώντας μέρη της πρώτης του όπερας («Ο Βοεβόδας», 1868, σε λιμπρέτο που βασίστηκε στο έργο του θεατρικού συγγραφέα Αλεξάντρ Οστρόφκσι), που είχε στο μεταξύ «κάψει», ο Τσαϊκόφσκι ολοκλήρωσε το μπαλέτο του μέσα σ' έναν χρόνο.

Έρωτας μέχρι θανάτου Facebook Twitter

Η πρεμιέρα της «Λίμνης των Κύκνων» από τα μπαλέτα του μοσχοβίτικου θεάτρου Μπολσόι σε χορογραφία του Γιούλιους Ράιζινγκερ (4 Μαρτίου 1877) δεν γνώρισε μεγάλη επιτυχία – φαίνεται πως η παραγωγή ήταν φτωχή και η κορυφαία μπαλαρίνα «λίγη». Το μπαλέτο αποθεώθηκε όταν το παρουσίασε το Αυτοκρατορικό Μπαλέτο στο θέατρο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης σε νέα χορογραφία των Μαριούς Πετιπά και Λεφ Ιβάνοφ (στις 27 Ιανουαρίου 1895) που, έκτοτε, παραμένει αξεπέραστη. Γι' αυτό και εξακολουθεί να αποτελεί βασικό έργο στο ρεπερτόριο όλων των μεγάλων μπαλέτων.

Η χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα για την παράσταση της Λυρικής Σκηνής είναι καινούργια, μολονότι έχει κρατήσει κάποια σημεία της χορογραφίας των Πετιπά-Ιβάνοφ σχεδόν ίδια, όπως το pas de deux της Γ' Πράξης (αν και ο χορός στην Αυλή παίρνει τα χαρακτηριστικά ενός castingshow, προκειμένου ο πρίγκιπας να βρει την κατάλληλη νύφη, με καλεσμένους εμβληματικές περσόνες της ποπ κουλτούρας).

«Όπως σε όλα μου τα έργα, η αισθητική της χορογραφίας είναι νεορομαντική: δίνω έμφαση στα χέρια και στη μεγαλοπρέπεια των κινήσεων. Μένω πιστός στη δραματουργία της μουσικής» λέει. Έχει αφαιρέσει μερικά κομμάτια κι έχει κάνει κάποιες αλλαγές στη σειρά τους, σε μια επανασύνθεση που, πάντως, δεν «πληγώνει» το σενάριο ή τη μουσική σύνθεση. Υπογράφει ο ίδιος τα σκηνικά, ενώ τα κοστούμια –μετά την πρώτη, επιτυχημένη κατά κοινή ομολογία συνεργασία της με τη Λυρική για το μπαλέτο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα»– σχεδίασε και πάλι η Σήλια Κριθαριώτη.

Ρενάτο Τζανέλλα / Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, Η λίμνη των κύκνων

Μουσική διεύθυνση: Ηλίας Βουδούρης

Χορογραφία-σκηνικά: Ρενάτο Τζανέλλα

Κοστούμια: Σήλια Κριθαριώτη

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Πρεμιέρα: 15 ΜΑΡΤΙΟΥ 2014

Παραστάσεις: 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23 Μαρτίου 2014

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Ώρα έναρξης: 20.00

www.nationalopera.gr

0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ