ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

«Αυτόχειρ!» στο Εθνικό Θέατρο: Ένα μαύρο πολιτικό δράμα με κωμικό περίβλημα

Αυτόχειρ, του Νικολάι Έρντμαν Facebook Twitter
Το «γιατί» ανεβαίνει αυτό το έργο σήμερα, και μάλιστα σκηνοθετημένο από έναν καλλιτέχνη της νεότερης γενιάς, ο οποίος μόνο επιφανειακά μπορεί να αντιμετωπίσει αυτό το μαύρο πολιτικό δράμα με το κωμικό περίβλημα, δεν απαντάται εύκολα. Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης
0

Μήπως πρέπει να δεχτούμε ότι κάποια έργα τελειώνουν με την εποχή τους; Και ότι σε εξαιρετικές περιόδους, όπως ήταν για παράδειγμα η Οκτωβριανή Επανάσταση και η δεκαετία που ακολούθησε, κατά τη διάρκεια της οποίας στήθηκε εκ του μηδενός το σοβιετικό κράτος, κάποιοι συγγραφείς μπορεί να ήταν τόσο απορροφημένοι από το ιλιγγιώδες που συνέβαινε γύρω τους, ώστε να έγραφαν ακριβώς γι’ αυτό;

Χωρίς άλλη φιλοδοξία πέρα από το να συμβάλουν με τον τρόπο τους στο προτσές αυτού του μοναδικού πολιτικοκοινωνικού πειράματος, αποτυπώνοντας, σχολιάζοντας και επιθυμώντας να προκαλέσουν αντιδράσεις και διόρθωση των στρεβλώσεων που ήδη διάβρωναν το όραμα της επανάστασης και του νέου κόσμου που αυτή θα γεννούσε;

Ο Νικολάι Έρντμαν γεννήθηκε στη Μόσχα το 1900. Με το ξέσπασμα της επανάστασης κατατάχθηκε στον Κόκκινό Στρατό. Eπηρεασμένος από τον Μαγιακόφσκι και τον Γιεσένιν (που και οι δύο, απελπισμένοι, αυτοκτόνησαν, το 1930 ο πρώτος, το 1925 ο δεύτερος) και τον ολικό αναβρασμό της εποχής για τη νέα τέχνη της σοβιετικής εποχής, συμμετείχε σε πρωτοποριακές λογοτεχνικές ομάδες και έγραψε παρωδίες για τις σκηνές των μοσχοβίτικων θεάτρων.

Καημένε Έρντμαν, πού να φανταζόσουν ότι η ευρηματική, απίστευτης τόλμης καταγγελία σου θα κατέληγε σε μια καθόλα αντιδραστική σκηνική προσέγγιση, με τον βασικό πρωταγωνιστή να λέει μετ’ επιτάσεως και σχεδόν συγκινητικά: «Τι ζητάω; Ένα καλούτσικο μισθό και μια ήσυχη ζωή!».

To 1924 o Μέγιερχολντ ανεβάζει το πρώτο μεγάλο έργο του Έρντμαν, την Εντολή, στο οποίο ήδη τον απασχολεί η απώλεια της ταυτότητας, η αλλοτρίωση του εαυτού. Το ίδιο ζήτημα θα πραγματευτεί εκ νέου στη μαύρη σατιρική κωμωδία Ο Αυτόχειρ (1928), όπου εκθέτει τολμηρά και μάλιστα μέσα από το «ευχάριστο» φίλτρο της κωμωδίας, πώς η νέα πολιτική συνθήκη οδηγεί σε έναν φρικτό, ανελεύθερο και αυταρχικό κόσμο και τους πολίτες στην αδράνεια του φόβου, στην παραίτηση της διάψευσης και σε χυδαίες τακτικές επιβίωσης.

Αυτόχειρ, του Νικολάι Έρντμαν Facebook Twitter
Μανώλης Μαυροματάκης και Μάκης Παπαδημητρίου. Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης

Τον επιβεβαίωσαν όσα ακολούθησαν. Παρά τη θετικότατη κρίση του Γκόρκι, ούτε ο Μέγιερχολντ, ούτε το θέατρο Βαχτάνγκοφ, ούτε η επιστολή του Στανισλάβσκι προς τον Στάλιν, μπόρεσαν να ξεπεράσουν την άρνηση της λογοκρισίας και να αλλάξουν την καταδικασμένη ως «αντεπαναστατική» τύχη έργου και συγγραφέα.

Ο Έρντμαν εκτοπίστηκε για χρόνια στη Σιβηρία και μεταπολεμικά, παραμένοντας στην αφάνεια, εξασφάλιζε τα προς το ζην γράφοντας ακίνδυνα σενάρια για ταινίες. Επέστρεψε στο θέατρο το 1964, όταν ο Γιούρι Λιουμπίμοφ ίδρυσε το Θέατρο Ταγκάνκα, αναλαμβάνοντας σκηνικές διασκευές κλασικών μυθιστορημάτων. Ωστόσο, μόνο το 1990, είκοσι χρόνια μετά τον θάνατο του Έρντμαν, μπόρεσε ο Λιουμπίμοφ να ανεβάσει τον Αυτόχειρα.

Η παρανόηση μιας φράσης του Σεμιόν Ποντσεκάλνικοφ, κεντρικού προσώπου στον Αυτόχειρα, οδηγεί σε μια κωμικοτραγική κατάσταση: κυκλοφορεί ευρέως ότι προτίθεται να δώσει τέλος στη ζωή του. Αμέσως καταφτάνουν διάφοροι τύποι που θέλουν να αξιοποιήσουν την αναμενόμενη αυτοχειρία προς ίδιον όφελος. Η επιρροή της τεχνικής που ο Αριστοφάνης τελειοποίησε στον Πλούτο (με την επίσκεψη των ιδιοτελών στο σπίτι όπου φιλοξενείται ο Πλούτος: του συκοφάντη, της ερωτευμένης γριάς, του Ερμή και του ιερέα) είναι σαφής.

Εδώ την «υπεραξία» της αυτοκτονίας του Σεμιόν διεκδικούν ένας εκπρόσωπος της περιθωριοποιημένης ιντελιγκέντσιας, μια γυναίκα που θέλει να προκαλέσει ζήλια στον άντρα που αγαπάει, ένας μαρξιστής κλητήρας, ένας συγγραφέας που δεν θέλει να είναι πια «σαλπιγκτής» της εξουσίας αλλά να γίνει Τολστόι, ένας ιερέας κ.ά., όλοι με τα δικά τους επιχειρήματα, ζωούλες θυσιασμένες στο υπέρτερο όραμα της οικοδόμησης ενός νέου, θαυμαστού κόσμου, που τους έχει ήδη καταπιεί.

Kαυτό αποτύπωμα της εποχής του, ο Αυτόχειρ δεν μπορεί να σταθεί απομακρυσμένος από το περιβάλλον και τα κατεπείγοντα αιτήματα που οδήγησαν στη δημιουργία του ‒ λείπουν τα κοινωνικοπολιτικά ανάλογα που θα επέτρεπαν να συνομιλήσει απευθείας με την εποχή μας.

Αυτόχειρ, του Νικολάι Έρντμαν Facebook Twitter
Eίχε πολλές αρετές η παράσταση του Γιώργου Παπαγεωργίου. Πρώτα απ’ όλα, έναν πολύ καλό θίασο, αποτελούμενο από έμπειρους και ηλικιακά νεότερους ηθοποιούς. Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης

Οπότε γιατί να ανεβάσεις σήμερα αυτό το έργο; Τι ξέρει ο μέσος θεατής για τη ρωσική ιντελιγκέντσια, για το προλέτκουλτ και τις δυνάμεις που συγκρούστηκαν στο όνομα της νέας τέχνης και της «προλεταριακής κουλτούρας»; Tι γνωρίζει για τις σοφές απόψεις του Λένιν ενάντια στην «παρθενόγενεση» της προλεταριακής τέχνης και για τον κατά Λέον Τρότσκι «άνθρωπο του μέλλοντος» (Λογοτεχνία και Επανάσταση, 1924) που όφειλε να κυριαρχήσει στα συναισθήματα και στα ένστικτά του, ώστε να ανυψωθεί σε ένα νέο επίπεδο και να δημιουργήσει την ιδανική κοινωνία; Ο Έρντμαν συνομιλεί στην ουσία μαζί τους, αρνούμενος τα «θετικά πρότυπα» που το καθεστώς απαιτούσε από τους δημιουργούς να προβάλλουν στα έργα τους, αρνούμενος τον ήρωα του σοσιαλιστικού ρεαλισμού, που, αν και απλός καθημερινός άνθρωπος, μπορεί να εκφράζει τέλεια το όραμα και τις θυσίες που απαιτούσε η νέα κομμουνιστική πραγματικότητα.

Γι’ αυτό και ο Σεμιόν Ποντσεκάλνικοφ είναι ο απόλυτος αρνητικός ήρωας: τεμπέλης και φυγόπονος, σε όλη την επανάσταση «δεν ξεμύτισε από το σπίτι του», τώρα ζει εις βάρος της γυναίκας του και ερεθίζεται από την ξαφνική διασημότητα που του προσφέρει η προοπτική της αυτοχειρίας του. Ευγενική φιλοδοξία δεν τον κινεί, δεν πιστεύει σε κάτι, κανένα όνειρο αλλαγής δεν νοστιμίζει τη θλιβερή καθημερινότητά του.

Ο Έρντμαν επιμένει: δεν υπάρχουν τέλειοι άνθρωποι και ιδανικές κοινωνίες και ο καινούργιος κόσμος που οικοδομούνταν μετά την επανάσταση δεν μπορεί, είναι τραγικό λάθος, να βασίζεται σε κατασκευασμένες, ψεύτικες θεωρίες και «εφαρμογές» επί του πεδίου.

Το «γιατί» αυτό το έργο σήμερα, λοιπόν, και μάλιστα σκηνοθετημένο από έναν καλλιτέχνη της νεότερης γενιάς, ο οποίος μόνο επιφανειακά μπορεί να αντιμετωπίσει αυτό το μαύρο πολιτικό δράμα με το κωμικό περίβλημα, δεν απαντάται εύκολα. Οπωσδήποτε έξυπνα, ο Γιώργος Παπαγεωργίου έστησε την παράσταση ως θέαμα, ως τσίρκο παράξενων τύπων (ελάχιστοι οι αναγνωρίσιμοι εκτός του περιβάλλοντος του πρωτοτύπου) σε ένα απολιτικό πλαίσιο βαλκάνιας post-modern ιλαρότητας που καταπίνει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά καθενός εξ αυτών.

Δεν χρειάζεται κόπος για να απολαύσεις τον (έξοχο) Νίκο Καρδώνη που ως σόουμαν υποστηρίζει τα δίκαια της περιθωριοποιημένης ιντελιγκέντσιας, ούτε να ασχοληθείς με κάτι μαρξιστικά που αναφέρονται, ούτε και να αναρωτηθείς γιατί ο Κώστας Μπερικόπουλος στον ρόλο του συγγραφέα Βικτόρ τσιτάρει τις ατάκες του Βέγγου από το Βλέμμα του Οδυσσέα (την ταινία του Αγγελόπουλου) για την Ελλάδα που ξεψυχάει και αν είναι να ξεψυχήσει, ας γίνει γρήγορα για να μην υποφέρουμε επί μακρόν;! Ας είναι καλά η Λένα Κιτσοπούλου.

Αυτόχειρ, του Νικολάι Έρντμαν Facebook Twitter
Οπωσδήποτε έξυπνα, ο Γιώργος Παπαγεωργίου έστησε την παράσταση ως θέαμα, ως τσίρκο παράξενων τύπων σε ένα απολιτικό πλαίσιο βαλκάνιας post-modern ιλαρότητας που καταπίνει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά καθενός εξ αυτών. Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης

Eίχε πολλές αρετές η παράσταση του Γιώργου Παπαγεωργίου. Πρώτα απ’ όλα, έναν πολύ καλό θίασο, αποτελούμενο από έμπειρους και ηλικιακά νεότερους ηθοποιούς. Ξεχώρισαν με τις συγκροτημένες ερμηνείες τους ο Μανώλης Μαυροματάκης, η Αγορίτσα Οικονόμου, ο Νίκος Καρδώνης και η Ναταλία Τσαλίκη.

Επιτυχής ήταν και η σύνθεση του κόσμου της παράστασης από ποικίλα, ξένα μεταξύ τους στοιχεία που ενοποιήθηκαν στη λογική του θεάτρου εν θεάτρω (και μέσα στον διονυσιασμό της αποχαιρετιστήριας γιορτής της Γ’ Πράξης). Έτσι, τα παραμορφωμένα μπουρλέσκ στοιχεία (πολύ καλή στον ρόλο της, με κοστούμι σέξι υπέρβαρης, η Βάσω Καβαλιεράτου) και η αισθητική τύπου Ρομά (για τον Μάκη Παπαδημητρίου) έδεσαν μια χαρά με τις ρωσικές πινελιές στα κοστούμια της Ναταλίας Τσαλίκη και της Αγορίτσας Οικονόμου. Το σκηνικό (θεατρικά τελάρα, καρέκλες των ερμηνευτών ως θεατών στη μία άκρη της σκηνής, η ορχήστρα από την άλλη) του Πάρι Μέξη ήταν λειτουργικό και γόνιμος ο διάλογος της σκηνικής δράσης με την πενταμελή ορχήστρα.

Μ’ αυτά και μ’ εκείνα το κοινό αποχωρεί από το θέατρο Κοτοπούλη με ευχάριστη διάθεση. Καημένε Έρντμαν, πού να φανταζόσουν ότι η ευρηματική, απίστευτης τόλμης καταγγελία σου θα κατέληγε σε μια καθόλα αντιδραστική σκηνική προσέγγιση, με τον βασικό πρωταγωνιστή να λέει μετ’ επιτάσεως και σχεδόν συγκινητικά: «Τι ζητάω; Ένα καλούτσικο μισθό και μια ήσυχη ζωή!».

Μάλιστα. Γιατί, ως γνωστόν, η ζωή είναι ωραία.

Αυτόχειρ, του Νικολάι Έρντμαν Facebook Twitter
Φωτ.: Χρήστος Συμεωνίδης

«Αυτόχειρ!», του Νικολάι Έρντμαν

Μετάφραση: Κωστής Σκαλιόρας
Σκηνοθεσία- Δραματουργική επεξεργασία: Γιώργος Παπαγεωργίου
Σκηνικά-κοστούμια: Πάρις Μέξης
Μουσική: Γιώργος Δούσος, Δημήτρης Κλωνής
Κίνηση: Σεσίλ Μικρούτσικου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Δραματολόγος παράστασης: Εύα Σαραγά

Παίζουν: Μανώλης Μαυροματάκης, Αγορίτσα Οικονόμου, Ναταλία Τσαλίκη, Μάκης Παπαδημητρίου, Βάσω Καβαλιεράτου, Νίκος Καρδώνης, Χριστίνα Χειλά-Φαμέλη, Κλέαρχος Παπαγεωργίου, Χρήστος Πούλος-Ρένεσης, Κώστας Μπερικόπουλος, Άγγελος Μπούρας, Λυδία Τζανουδάκη, Φανή Παρλή, Αντώνης Αντωνιάδης, Νικόλας Ντούρος, Εβίτα Αγαΐτση

Εθνικό Θάτρο
Rex - Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη»
Τετάρτη & Κυριακή: 19:00
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο: 21:00
Έως 15/5

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ