Αρτώ, αυτός ο ρομαντικός!

Αρτώ, αυτός ο ρομαντικός! Facebook Twitter
0
Αρτώ, αυτός ο ρομαντικός! Facebook Twitter
Δεν είναι περίεργο που ο Αρτώ βρίσκει οικείο πεδίο στο ρομαντικό δράμα του Σέλεϊ...

Μετά τη μονολογική παράσταση Αρτώ / Βαν Γκογκ, avec un pistolet, η Ιόλη Ανδρεάδη επανέρχεται στον Αρτώ (1896-1948), τον ιδιοφυή «τρελό» που επηρέασε όσο λίγοι το θέατρο του 20ού αι. – κι ακόμη ταράζει με την απείθαρχη σκέψη του τους δημιουργούς της σκηνής. Σκηνοθετεί ένα θεατρικό κείμενο με τίτλο Οικογένεια Τσέντσι, εν είδει παλίμψηστου που βασίζεται στους Τσέντσι του Αρτώ, διασκευή για μια ατυχή παράσταση του 1935 του ομότιτλου πεντάπρακτου δράματος του ρομαντικού Πέρσι Σέλεϊ (1792-1822).


Ο κόμης Φραντσέσκο Τσέντσι, ένα ανθρωπόμορφο κτήνος, ανάμεσα στις άλλες τερατουργίες που έκανε, βασάνιζε με κάθε τρόπο τη γυναίκα και τα παιδιά του. Γέρος πια, αλλά με αμείωτη τη δαιμονική του ορμή για κάθε λογής βίαιη και ασελγή πράξη, δολοφονείται από ανθρώπους που έβαλαν η γυναίκα και η δεκαεξάχρονη κόρη του, η περίφημη για την ομορφιά και την ισχυρή προσωπικότητά της Βεατρίκη. Ο Πάπας αρνήθηκε να δώσει χάρη στις δύο γυναίκες, οι οποίες εκτελέστηκαν στο ικρίωμα το 1599.


Έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι με την (αληθινή) ιστορία των Τσέντσι, που αποτέλεσε πρώτη ύλη για το θεατρικό του Σέλεϊ (του 1819), ασχολήθηκε και ένας άλλος ρομαντικός, ο Σταντάλ (1783-1842), όταν έπεσαν στα χέρια του το 1833 τα ίδια παλιά ιταλικά χειρόγραφα που είχε διαβάσει και ο Σέλεϊ. Η ευσύνοπτη αφήγηση του Σταντάλ (στα Ιταλικά Χρονικά του, 1837) έχει ένα κοινό σημείο μ' αυτήν του Σέλεϊ: την καυστική κριτική προς την παπική εξουσία και την Καθολική Εκκλησία, η ιστορία της οποίας μέσα στους αιώνες αποτελεί Το Σκάνδαλο, την απόλυτη αντιστροφή της χριστιανικής ηθικής. Γράφει ο Σέλεϊ στον πρόλογο του έργου του: «Ο γέρος Τσέντσι είχε κατ' επανάληψη εξαγοράσει την άφεση αμαρτιών από τον Πάπα για εγκλήματα τερατώδη και απερίγραπτα που είχε διαπράξει όσο ζούσε, στην τιμή των εκατό χιλιάδων κορονών. [...] Η εκτέλεση, επομένως, των θυμάτων του (σ.σ. εννοεί της συζύγου και της κόρης του) δύσκολα μπορεί να αποδοθεί στην αγάπη προς το δίκαιο. Ο Πάπας, ανάμεσα στα άλλα κίνητρα της αυστηρότητάς του, πιθανόν να καταλάβαινε ότι εκείνος που σκότωσε τον κόμη Τσέντσι στέρησε το θησαυροφυλάκιό του από μια εξασφαλισμένη και αστείρευτη πηγή εσόδων».

Το πολύ ενδιαφέρον, ωστόσο, με την παράσταση της Ανδρέαδη είναι ότι αποτελεί ένα άψογα δομημένο σκηνικό γεγονός, στο οποίο κάθε μεμονωμένη σκηνή υποστηρίζει και εξυπηρετεί τη σύνολη πράξη.


Ο Σταντάλ, πάλι, με τη σειρά του, καταγγέλλει το σώμα των παπάδων, που «έκανε αποκλειστική του υπόθεση να καλλιεργεί και να ενδυναμώνει το θρησκευτικό αίσθημα. Επινόησε θέλγητρα και συνήθειες για να συγκινήσει τα πνεύματα όλων των τάξεων, από τον απαίδευτο τσοπάνο μέχρι τον μπουχτισμένο γέρο αυλικό. [...] Δεν άφησε να περάσει ο παραμικρός λοιμός, η παραμικρή συμφορά χωρίς να τους εκμεταλλευτεί για να πολλαπλασιάσει τον φόβο και το θρησκευτικό συναίσθημα ή, τουλάχιστον, για να χτίσει μια ωραία εκκλησία, όπως η Σαλούτε στη Βενετία».


Ο Σταντάλ μισεί τον πατέρα του – επιπλέον, επί δύο χρόνια βίωνε την τυραννία ενός ιερέα που ανέλαβε τη διαπαιδαγώγησή του. Στις αναμνήσεις του ο αβάς Ρεϊγιέν και ο πατέρας του συναποτελούν το πρόσωπο του δεσποτισμού. Ο Λόγος του Θεού και ο Νόμος του Πατέρα έρχονται και συναντούν το Υπερεγώ του δομικού μοντέλου του Φρόιντ, όπου εσωτερικεύονται οι κανόνες, οι απαγορεύσεις, οι τιμωρίες των γονέων, των δασκάλων, των θεσμών, του κοινωνικού περιβάλλοντος. Ο Τσέντσι, ο εκπρόσωπος του Νόμου του Θεού/Πατέρα, παρά τα εγκλήματά του και μέσω αυτών, υπερβαίνει το σύστημα που εκπροσωπεί και προκαλεί την αυτοκατάλυσή του. Η δικαιοσύνη, ως άλλη μία εκδοχή του Νόμου του Πατέρα, θα φροντίσει για τη γρήγορη αποκατάσταση της ρήξης. Το ικρίωμα έκανε για μία ακόμη φορά καλά τη δουλειά του.

Αρτώ, αυτός ο ρομαντικός! Facebook Twitter
Ο Αρτώ θα ζητήσει ένα θέατρο που να «καταλύει τη διανοητική υποδούλωση της γλώσσας», που μέσω του λόγου, της χειρονομίας και της έκφρασης θα προσφέρει μια πολύ βαθύτερη διανοητικότητα...


Με έναν αιώνα διαφορά, ο Αντονέν Αρτώ είπε: «Ο Πατέρας, πρέπει να το ομολογήσουμε, είναι καταστροφέας. Ένα απελπισμένο πνεύμα που, για να σκεφτεί, βάζει τον εαυτό του στο ανώτερο επίπεδο της φύσης, νιώθει τον Πατέρα σαν εχθρό. [...] Έζησα μέχρι τα είκοσι επτά μου χρόνια με το απόκρυφο μίσος για τον Πατέρα, για τον προσωπικό μου πατέρα. Ως την ημέρα που τον είδα να πεθαίνει. Έτσι, αυτή η απάνθρωπη αυστηρότητα με την οποία τον κατηγορούσα ότι με καταπίεζε περατώθηκε. Ένα άλλο ον βγήκε απ' αυτό το κορμί. Και για πρώτη φορά στη ζωή μου αυτός ο πατέρας μού άπλωσε τα χέρια».


Δεν είναι περίεργο που ο Αρτώ βρίσκει οικείο πεδίο στο ρομαντικό δράμα του Σέλεϊ. Αυτός ο οπαδός αρχικά του σουρεαλισμού, με τις αιρετικές ιδέες του (που, πάντως, αποτελούν ένα άναρχο σύνολο, ακόμη και αντικρουόμενων μεταξύ τους θέσεων και απόψεων για τη θεατρική πράξη, που είναι περισσότερο ιδεατές επιθυμίες παρά πραγματοποιήσιμοι στόχοι), δεν είναι μακριά από κυρίαρχα ζητήματα του ρομαντισμού. Ο Σέλινγκ (1775-1854), λ.χ., του οποίου η φιλοσοφική/αισθητική σκέψη επηρέασε τους ρομαντικούς, υποστήριζε ότι αν ο άνθρωπος έχει την ικανότητα/δυνατότητα της αυτοσυνειδησίας, «χρέος του καλλιτέχνη είναι να ερευνήσει προπάντων εκείνες τις σκοτεινές και ασυνείδητες δυνάμεις που κινούνται μέσα του, έτσι ώστε, διεξάγοντας τον πλέον τρομακτικό και βίαιο εσωτερικό αγώνα, να τις φέρει στο επίπεδο της συνείδησης». Ο Αρτώ θα ζητήσει ένα θέατρο που να «καταλύει τη διανοητική υποδούλωση της γλώσσας», που μέσω του λόγου, της χειρονομίας και της έκφρασης θα προσφέρει μια πολύ βαθύτερη διανοητικότητα.

Η Οικογένεια Τσέντσι, το κείμενο που έγραψαν η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης, προσφέρεται για ποικίλους ενδιαφέροντες συσχετισμούς, κυρίως ως προς τις ιδέες που κυκλοφορούν εντός του από φαινομενικά διαφορετικές εποχές, κινήματα, προσωπικές διαδρομές. Τη δεκαετία του '60 ο Ντελέζ ασχολήθηκε με τον Αρτώ, ο Ντεριντά το ίδιο. Το πολύ ενδιαφέρον, ωστόσο, με την παράσταση της Ανδρέαδη είναι ότι αποτελεί ένα άψογα δομημένο σκηνικό γεγονός, στο οποίο κάθε μεμονωμένη σκηνή υποστηρίζει και εξυπηρετεί τη σύνολη πράξη. Το αποτέλεσμα αποδεικνύει ότι η νεαρή σκηνοθέτις κατέχει πολύ καλά την τέχνη της σύνθεσης (που είναι η σκηνοθεσία μιας παράστασης), χωρίς να επηρεάζεται τελικά από την πυρέσσουσα και αντιφατική σκέψη του Αρτώ, που μελετάει καιρό επισταμένως. Είναι ορθολογικός ο τρόπος που ενσωματώνει τις ανορθόλογες πλευρές της σκέψης και της συμπεριφοράς των ηρώων της ιστορίας μας, στην κατεύθυνση –τηρουμένων των αναλογιών– των εγκεφαλικών, υψηλής αισθητικής, προσεγγίσεων του Μπομπ Γουίλσον.

Αρτώ, αυτός ο ρομαντικός! Facebook Twitter
Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της παράστασης είναι οι ηθοποιοί της, όχι μόνο ως προς τη λεκτική αλλά και την εν γένει σωματική ερμηνεία τους...


Προσέξτε πώς το σκηνικό της Δήμητρας Λιάκουρα (μια μικρή, χρυσή μπούκα θεάτρου, μ' έναν αναβαθμό καταμεσής, πάνω στον οποίο κυριαρχεί η μορφή του Τσέντσι ως τέρατος προς επίδειξη) δίνει την εντύπωση μιας βιτρίνας – τα πρόσωπα είναι παγιδευμένα στο «αξιοθέατον» της τραγικής σχέσης τους. Σε συνδυασμό με τους φωτισμούς της Χριστίνας Θανασούλα, η όψη της παράστασης, οργανικά συνδεδεμένη με τη δράση, είναι έξοχη – όσοι έχουν βαρεθεί τις σκηνογραφικές φτήνιες κι ευκολίες που χαρακτηρίζουν μεγάλο αριθμό παραστάσεων δεν μπορεί παρά να συμφωνήσουν μαζί μου.


Το άλλο μεγάλο πλεονέκτημα της παράστασης είναι οι ηθοποιοί της, όχι μόνο ως προς τη λεκτική αλλά και την εν γένει σωματική ερμηνεία τους. Μπράβο για τον τρόπο που η κίνηση (που επιμελήθηκε η σκηνοθέτις) συμβάλλει στην ενίσχυση των ιδιαίτερων στοιχείων κάθε προσώπου και επιτρέπει τη διάκριση των διαφορετικών ρόλων που παίζουν τα ίδια πρόσωπα! Ο Μιλτιάδης Φιορέντζης εξαιρετικός και η Ελεάνα Καυκαλά μία αποκάλυψη. Η Μαρία Προϊστάκη, ίσως επειδή ο ρόλος της Βεατρίκης που ερμηνεύει δικαιολογεί περισσότερη ένταση και συναίσθημα, διαταράσσει την ισορροπία. Όσο με αφορά, θα προτιμούσα να ανταποκρινόταν, κι όχι να αντιτάσσεται, στο εγκεφαλικό παιχνίδι των άλλων δύο.

Οικογένεια Τσέντσι
Διασκευή: Ιόλη Ανδρεάδη, Άρης Ασπρούλης
Σκηνοθεσία: Ιόλη Ανδρεάδη
Πρωταγωνιστούν: Μ. Φιορέντζης, Ελ. Καυκαλά, Μ. Προϊστάκη


ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
Πειραιώς 206, Ταύρος, 210 3418550
17/10-29/11, Παρ.-Κυρ.: 9.30 μ.μ. Είσ.: €10

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ