«3 Δωμάτια»: Μια παράσταση χορού που ξεχειλίζει από νιάτα και ταλέντο στην Εθνική Λυρική Σκηνή

3 rooms Facebook Twitter
Πρόκειται για μια «εκρηκτική» παράσταση, μια παράσταση που ξεχειλίζει από νιάτα και ταλέντο, αλλά και από σπουδαία τέχνη χορού και εξαιρετικές μουσικές. Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα
0

Πώς να συνδυάσεις στη σκηνή ένα δυστοπικό περιβάλλον, έναν καμένο πλανήτη, με το σφρίγος, την ενέργεια και τα φωτεινά πρόσωπα μιας ομάδας νέων ανθρώπων όχι παραπάνω από 20 χρονών;

Ο διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κωνσταντίνος Ρήγος υπογράφει τη χορογραφία «Το ισοκράτημα ενός παιδιού», μια μουσική σύνθεση του Γιώργου Κουμεντάκη, με την οποία ξεκινάει το τρίπτυχο σύγχρονου χορού «3 Rooms» που παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή «Σταύρος Νιάρχος» της ΕΛΣ. 

Βρέθηκα στη γενική πρόβα της παράστασης και μιλήσαμε με τον πολυσχιδή χορογράφο και σκηνοθέτη τόσο για το νέο του έργο στο οποίο συμμετέχουν σπουδαστές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης και της σχολής μπαλέτου της ΕΛΣ όσο και για την επιλογή δύο εμβληματικών χορογραφιών του Γίρζι Κίλιαν και του Οχάντ Ναχαρίν. Πρόκειται για μια «εκρηκτική» παράσταση, μια παράσταση που ξεχειλίζει από νιάτα και ταλέντο, αλλά και από σπουδαία τέχνη χορού και εξαιρετικές μουσικές. 

Ο Ρήγος ήθελε ανέκαθεν να χορογραφήσει ένα μουσικό κομμάτι του Κουμεντάκη, και παρόλο που υπάρχει μια παλιότερη και σύντομη απόπειρα στο παρελθόν, ουσιαστικά αυτή είναι η πιο ολοκληρωμένη τους συνεργασία.

Για την επιλογή των χορευτών έγινε ακρόαση μεταξύ των σπουδαστών των δύο σχολών και επιλέχθηκαν περί τους 28 νέους χορευτές. Ο διευθυντής της Σχολής της ΕΛΣ Γιώργος Μάτσκαρης εξηγεί: «Στην παράσταση χορεύουν μισά παιδιά από την ΚΣΟΤ και μισά από την ΕΛΣ. Αυτό μας έκανε χαρούμενους, γιατί δεν είναι συχνό το φαινόμενο. Έχουμε κοινά αλλά και διαφορετικά χαρακτηριστικά, αλλά έχει σημασία το πώς αυτά τα παιδιά μέσω του Κωνσταντίνου Ρήγου έγιναν μια ομάδα. Έχουμε ένα ενιαίο αποτέλεσμα κι αυτό πιστεύω ότι είναι σπουδαίο για τα παιδιά, ένα πολύ σημαντικό μάθημα. Είδαμε αυτή την προσαρμοστικότητα και είναι μια πολύ καλή ευκαιρία γιατί δυστυχώς είχαν κάτσει πολύ λόγω της καραντίνας, οπότε πέρα από την ενέργεια της νιότης, έχουν και μια φόρα παραπάνω. Για μένα αυτό είναι το σημαντικό και φυσικά, όπως είπα, το πόσο γρήγορα προσαρμόστηκαν».

3 rooms rigos Facebook Twitter
Ο διευθυντής του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Κωνσταντίνος Ρήγος υπογράφει τη χορογραφία «Το ισοκράτημα ενός παιδιού», μια μουσική σύνθεση του Γιώργου Κουμεντάκη. Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα

Το σκηνικό της πρώτης χορογραφίας του Ρήγου είναι ένας έρημος τόπος με μια μισογκρεμισμένη διαφημιστική πινακίδα που γράφει τη λέξη «Nothing» και στην οποία διακρίνεται αχνά η λέξη «Eternity». Από κάτω παραταγμένοι οι χορευτές, ένα σμάρι νέων κοριτσιών και αγοριών ντυμένων με μάλλον αλλόκοτα μαύρα ρούχα με φουτουριστικές αναφορές. Καθόλη τη διάρκεια του έργου εκτελούν τις κινήσεις της χορογραφίας του με έναν απρόσμενο συντονισμό για μια τόσο μεγάλη ομάδα χορευτών. Η κίνηση, πάντως, ακολουθεί τη μουσική και κάποιες στιγμές γίνεται απίστευτα νευρώδης, σχεδόν υπερκινητική.

Τρία ντουέτα χορευτών του μπαλέτου της Λυρικής έρχονται μπροστά για να υπηρετήσουν μια μουσική που ο δημιουργός της την περιγράφει ως μια σύνθεση που αντλεί θέματα από την παράδοση και οδηγείται σε τρεις μορφές. «Μια μελωδία καβάλα σε έναν αυτοσχέδιο χορό που έρχεται από την Ανατολή», που καταλήγει σε «ένα τρυφερό κύμα νοσταλγίας», λέει στο σημείωμά του στο πρόγραμμα. Ακολουθεί ένα μουσικό παιχνίδι γύρω από το φωνήεν όμικρον στο οποίο τυλίγονται μελωδίες, και τέλος ένας πολεμικός χορός από τον Πόντο. 

Ο Ρήγος ήθελε ανέκαθεν να χορογραφήσει ένα μουσικό κομμάτι του Κουμεντάκη, και παρόλο που υπάρχει μια παλιότερη και σύντομη απόπειρα στο παρελθόν, ουσιαστικά αυτή είναι η πιο ολοκληρωμένη τους συνεργασία. Ιδανική η στιγμή με τους σπουδαστές, εξηγεί και ο ίδιος: «Ήθελα να κάνω ένα έργο του Γιώργου και ήρθε τώρα η ευκαιρία που έχουμε τρεις διαφορετικές μουσικές ιδιοσυγκρασίες, και τρεις διαφορετικές κινητικές ιδιοσυγκρασίες. Συγχρόνως, ήθελα να κάνω και κάτι με τη νέα γενιά.

Καθώς το έργο είναι λοιπόν για σπουδαστές, συγκροτημένο και μικρής διάρκειας, ήθελα να φτιάξω μια χορογραφία που να είναι σαν μια χειρονομία. Δηλαδή σαν μια κραυγή απέναντι σε έναν πλανήτη που είναι κάρβουνο πια. Οι χορευτές είναι ντυμένοι σαν να πηγαίνουν σε ένα σχολείο όπου πρέπει να φοράνε στολή· παίρνουν το ύφασμα και το φοράνε όπως θέλει ο καθένας. Βγάζουν την  προσωπικότητά τους με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Κι επειδή είναι πλήθος με μικρά σπαράγματα, ήθελα να μην είναι τίποτα άλλο παρά μόνο αυτό. Μια κραυγή που ξεκινάει από κάτι μικρό και γίνεται στο τέλος πυρρίχιος, που έχει αυτή την αγωνία και το τρέξιμο». 

3 rooms Facebook Twitter
Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα

Αυτό που παρακολούθησα εγώ το περιγράφω σαν μια «γροθιά» που συνεχώς ανοίγει και κλείνει, και ξανά από την αρχή, σαν μικρές εξεγέρσεις. Συμφωνεί και λέει: «Αυτή ήταν περίπου η ιδέα. Και το μεγάλο σύνολο μπορεί να γεννήσει αυτή την εικόνα, η μάζα που απλώνεται και μικραίνει, απλώνεται και μικραίνει, ξανά και ξανά, και κυρίως στο πρώτο μέρος που είναι και πιο σύνθετο μουσικά. Κάτι περισσότερο πολύπλοκο που αδειάζει, ακολουθεί το αντάτζιο του δεύτερου μέρους, που στο τρίτο μέρος γίνεται η αγωνία. Αυτό ήταν περίπου ό,τι ήθελα να κάνω. Έχει υπερκινητικότητα γιατί έχει ακριβώς αυτήν την ενέργεια που κρύβει η εφηβεία. Έχει ενδιαφέρον όμως καθώς αλλάζει η βραδιά ως αισθητική αλλά και ως κατάσταση».

Πράγματι τα δύο έργα, το εκπληκτικό «Petite Mort» του Κίλιαν και το επίσης εκρηκτικό «Minus 16» του Ναχαρίν θεωρείται ότι καθόρισαν την εξέλιξη του σύγχρονου χορού. Ο Ρήγος εξηγεί τις επιλογές του: «Καμία ελληνική ομάδα δεν έχει ξαναχορέψει Κίλιαν και Ναχαρίν. Όπως έχουμε κάνει με όσους διεθνείς χορογράφους έχουμε προσκαλέσει, η επιλογή πρέπει να είναι έργα ρεπερτορίου ώστε η ομάδα να μπορεί στην παρούσα φάση να τα υποστηρίξει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Χάρη στη δωρεά που έγινε από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος έχουμε περί τους δέκα καινούργιους χορευτές και έχει γίνει μια πολύ ομαλή σύνδεση της ομάδας. Το στοίχημα κερδήθηκε επειδή τα νέα πρόσωπα ανανέωσαν όλο το υλικό. Τώρα η ομάδα θα έλεγα ότι είναι σε μια χρυσή τομή και ταυτοχρόνως σε μια καλή περίοδο. Οπότε διάλεξα το "Petite Mort", το οποίο είναι 30 ετών αλλά παραμένει ένα υπέροχο νεοκλασικό κομμάτι. Βλέποντάς το καταλαβαίνεις και πώς εξελίχθηκε ο χορός.

Όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στο Nederlands Dans Theater, ο Κίλιαν δημιούργησε μια νέα σχολή και άλλαξε τη νεοκλασική κίνηση, φέρνοντας σταδιακά άλλα στοιχεία. Με είχαν επηρεάσει πάρα πολύ κι εμένα τα πρώτα του έργα, οπότε ήθελα πολύ να μας δοθεί η δυνατότητα να δείξουμε ότι αυτή την αισθητική, που εμείς δεν την έχουμε υπηρετήσει, μπορούμε να την υπηρετήσουμε με τον καλύτερο τρόπο.

Και φυσικά το έργο του Ναχαρίν, που η ομάδα του, η Μπατσέβα, ως αισθητική είναι πιο κοντά μου, όπως και οι μουσικές επιλογές του. Με συγκινεί κάθε φορά που το βλέπω. Με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο, κρατώντας μια αποστασιοποίηση, καταφέρνει να σε γεμίζει με ενέργεια. Θα λέγαμε λοιπόν ότι και τα δύο είναι κλασικά έργα, όχι με την έννοια του κλασικισμού αλλά του 20ού αιώνα». 

3 rooms Facebook Twitter
Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα

Τον «Μικρό Θάνατο» («Petite Mort») ο Κίλιαν τον περιγράφει σαν έναν ποιητικό τρόπο να περιγράψει κανείς την έκσταση της ερωτικής πράξης. Είναι μια χορογραφία βασισμένη σε δύο διάσημα κοντσέρτα του Μότσαρτ, από τα οποία όμως έχει κόψει τα γρήγορα μέρη.

Το «Minus 16» του Οχάντ Ναχαρίν αποτελείται από αποσπάσματα παλιότερων έργων του, όπως το «Mabul» (1992), το «Anaphaza» (1993) και το «Zachacha» (1998). Οι μουσικές σε ταξιδεύουν, καθώς περιλαμβάνουν σάουντρακ από το άλμπουμ του Ντιν Μάρτιν «Cha-Cha de Amor», παραδοσιακά τραγούδια, Βιβάλντι, ένα τραγούδι του Χάρολντ Άρλεν, Σοπέν.

Μελωδίες που σε κάνουν να θέλεις να σηκωθείς να χορέψεις, αλλά αυτό το είχε μάλλον προβλέψει ο ίδιος ο Ναχαρίν, καθώς οι χορευτές οδηγούν θεατές στη σκηνή για να συμμετέχουν στη βραδιά. Κάτι που δεν απέφυγε ούτε ο υπογράφων. 

3 Δωμάτια - 3 Χορογράφοι στην ΕΛΣ Facebook Twitter
Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα

Μπαλέτο Εθνικής Λυρικής Σκηνής
3 Rooms
Τρίπτυχο χορού σε χορογραφίες Γίρζι Κίλιαν, Οχάντ Ναχαρίν, Κωνσταντίνου Ρήγου
18, 20, 21, 22 Μαΐου 2022 • Ώρα έναρξης: 19:30 (Κυριακή 18:30)
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ

> To ισοκράτημα ενός παιδιού / The Pedal Tone for a Child

Χορογραφία, σκηνικό: Κωνσταντίνος Ρήγος
Μουσική: Γιώργος Κουμεντάκης
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός 
Κοστούμια: Γιώργος Σεγρεδάκης
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ

Mε τους χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ: Χριστίνα Μακρίδου, Πόπη Σακελλαροπούλου, Όλγα Ζουρμπινά, Ντανίλο Ζέκα, Στράτο Παπανούση, Ίγκορ Σιάτζκο, Θανάση Σολωμό
Συμμετέχουν η Ορχήστρα της ΕΛΣ και σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού ΕΛΣ και της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης.

> Petite mort

Χορογραφία, σκηνικό, φωτισμοί: Γίρζι Κίλιαν
Μουσική: Β. Α. Μότσαρτ
Κοστούμια: Γιόκε Φίσερ

Συμμετέχουν οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ: Αρετή Νότη, Μάγδα Κούκου-Φέρρα, Ντανιέλε Πεκοράρι, Άνχελ Μαρτίνεθ Σάντσεθ, Αλίσια Τάουνσεντ, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Άριε Μπέιτς-Βινουέζα, Τζάουμα Ντεουλοφέου-Σεγκί, Ελευθερία Στάμου, Μάνες Αλμπέρντι, Έλενα Κέκκου, Βαγγέλης Μπίκος, Ντανίλο Ζέκα, Μαρίτα Νικολίτσα, Γιάννης Γκάντσιος, Γιώργος Χατζόπουλος, Μαργαρίτα Κώστογλου, Αριάδνη Φιλιππάκη, Στέλιος Κατωπόδης, Γιάννης Μητράκης.

> Minus 16

Χορογραφία, κοστούμια: Οχάντ Ναχαρίν
Φωτισμοί: Αβί Γιόνα Μπουένο (Μπάμπι)

Χορεύουν οι χορευτές του Μπαλέτου της ΕΛΣ: Γιοβάνκα Ζάριτς, Έλενα Κέκκου, Μάγδα Κούκου-Φέρρα, Μαργαρίτα Κώστογλου, Μαρίτα Νικολίτσα, Αρετή Νότη, Μάρτα Ριβέρα ντε Μιράντα, Ελευθερία Στάμου, Ζωή Σχοινοπλοκάκη, Αλίσια Τάουνσεντ, Αριάδνη Φιλιππάκη, Βαγγέλης Μπίκος, Μάνες Αλμπέρντι, Γιάννης Γκάντσιος, Άνχελ Μαρτίνεθ Σάντσεθ, Γιάννης Μητράκης, Άριε Μπέιτς-Βινουέζα, Τζάουμα Ντεουλοφέου-Σεγκί, Έλτον Ντιμρότσι, Ντανιέλε Πεκοράρι, Γιώργος Χατζόπουλος.

Τιμές εισιτηρίων: €15, €20, €30, €35, €42, €50, €55, €70
Φοιτητικό, παιδικό: €12
Περιορισμένης ορατότητας: €10
Προπώληση: Ταμεία της ΕΛΣ (213 0885700, καθημερινά 09:00-21:00) & ticketservices.gr

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Θέατρο / Κατερίνα Ευαγγελάτου: «Ήμουν άτυχη, αν και αυτό δεν θα ήθελα να ακούγεται σαν γκρίνια»

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μιλά στη LiFO για το φετινό, φιλόδοξο πρόγραμμα της διοργάνωσης, για τις τεράστιες δυσκολίες των προηγούμενων δύο ετών, για τους νεωτερισμούς που επιχείρησε να φέρει στον θεσμό και κάνει έναν μικρό απολογισμό, λίγους μήνες πριν από τη λήξη της θητείας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ