«Πλαστός» Ρέμπραντ προήλθε από το εργαστήριο του καλλιτέχνη και είναι πιθανώς αυθεντικός

«Πλαστός» Ρέμπραντ προήλθε από το εργαστήριο του καλλιτέχνη και είναι πιθανώς αυθεντικός Facebook Twitter
«Head of a Bearded Man», από το εργαστήριο του Ρέμπραντ. Φωτογραφία: Ashmolean Museum, University of Oxford
0

Ένας μικρός πίνακας ενός μελαγχολικού άντρα που είχε απορριφθεί ως πλαστός και στάλθηκε στα υπόγεια ενός μουσείου, αποκαλύφθηκε πως προέρχεται από το εργαστήριο του Ρέμπραντ, φιλοτεχνημένος ενδεχομένως από τον ίδιο. 

Το μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης θα εκθέσει αυτή την εβδομάδα το έργο «Head of a Bearded Man», που απέκτησε το 1951. Τριάντα χρόνια αργότερα, το Rembrandt Research Project, η παγκόσμια ηγετική αρχή για τα έργα του καλλιτέχνη, απέρριψε τον πίνακα. 

«Είδαν τον πίνακα από κοντά και αποφάσισαν πως δεν ήταν του Ρέμπραντ», σχολίασε η επιμελήτρια του μουσείου, Αν Βαν Καμπ. «Είπαν πως ίσως ήταν απομίμηση σε στιλ Ρέμπραντ και πιθανώς φτιάχτηκε πριν τα τέλη του 1ου αιώνα, οπότε ούτε καν όσο ζούσε ο Ρέμπραντ», πρόσθεσε. 

Αποκαρδιωμένοι επιμελητές το μετακόμισαν τότε στα υπόγεια του μουσείου. Η Βαν Καμπ ξεκίνησε να εργάζεται στο Ashmolean το 2015, οπότε πληροφορήθηκε την ύπαρξη του πίνακα μεγέθους καρτ-ποστάλ, για τον οποίο «κανείς δεν ήθελε να συζητήσει επειδή ήταν πλαστός Ρέμπραντ». 

«Πλαστός» Ρέμπραντ προήλθε από το εργαστήριο του καλλιτέχνη και είναι πιθανώς αυθεντικός Facebook Twitter
Υπέρυθρη σύγκριση του «Head of Bearded Man». Φωτογραφία: Ashmolean Museum, University of Oxford

Πολύ σύντομα της ζητήθηκε να βοηθήσει την διοργάνωση μια έκθεσης, που εγκαινιάστηκε τον Φεβρουάριο πριν κλείσει τον Μάρτιο. Όλο αυτό το διάστημα, την βασάνιζε ωστόσο η σκέψη πως ίσως ο πίνακας δεν ήταν πλαστός. «Αυτό κάνει ο Ρέμπραντ. Κάνει αυτές τις μικροσκοπικές σπουδές μεγάλων σε ηλικία αντρών, με κατηφές, μελαγχολικό και στοχαστικό βλέμμα. Είναι πολύ χαρακτηριστικό όσων έκανε ο Ρέμπραντ στο Λάιντεν γύρω στο 1630». 

Η πλάκα εξετάστηκε από τον Πίτερ Κλάιν, έναν από τους κορυφαίους ειδικούς δενδροχρονολόγησης παγκοσμίως, που αποφάνθηκε πως προέρχεται από το ίδιο δέντρο που χρησιμοποιήθηκε στο «Andromeda Chained to the Rocks» του Ρέμπραντ, το οποίο βρίσκεται στο Mauritshuis στη Χάγη και στο «Portrait of Rembrandt's Mother» του Γιαν Λίφενς, στις Κρατικές Συλλογές Έργων Τέχνης της Δρέσδης. Αμφότερα φιλοτεχνήθηκαν περί το 1630 όταν οι καλλιτέχνες, φίλοι από τα παιδικά του χρόνια, εργάζονταν στο Λάιντεν της Ολλανδίας. 

Ο Κλάιν είπε πως η ξύλινη πλάκα προέρχεται από κομμένη βελανιδιά στην περιοχή της Βαλτικής μεταξύ 1618-28. Η Βαν Καμπ είπε πως η έρευνα απέδειξε τουλάχιστον πως η πλάκα προέρχεται από το εργαστήριο του Ρέμπραντ, σημειώνοντας πως θα ακολουθήσουν περαιτέρω έρευνες για να προσδιοριστεί αν υπάρχουν στοιχεία ότι το έργο φιλοτεχνήθηκε από τον ίδιο τον καλλιτέχνη. 

Με πληροφορίες από Guardian

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.