Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter

«Τα ευτυχισμένα χρόνια»: Ο Εμίλ Ζολά φωτογραφίζει τα παιδιά του

0

To μουσείο Ορσέ παρουσιάζει τις φωτογραφίες της κόρης του Εμίλ Ζολά, Ντενίζ, που τραβήχτηκαν από τον ίδιο τον Γάλλο συγγραφέα όταν ήταν παιδί. Στην έκθεση «Τα ευτυχισμένα χρόνια. Η Ντενίζ φωτογραφίζεται από τον πατέρα της Εμίλ Ζολά» ο Ζολά καταγράφει την καθημερινή ζωή της οικογένειάς του με τρυφερότητα.

Το 1865 ο Εμίλ Ζολά γνώρισε την Αλεξαντρίν, η οποία έγινε ερωμένη του. Παντρεύτηκαν το 1870. Η Αλεξαντρίν έζησε μαζί του μέχρι το τέλος και συνέβαλε καθοριστικά στην προώθηση του έργου του. Ήταν άτεκνοι, αλλά εκείνη είχε κάνει ένα παιδί πριν γνωρίσει τον Ζολά, το οποίο εγκατέλειψε επειδή δεν ήταν σε θέση να το φροντίσει. Όταν το εξομολογήθηκε αυτό στον Ζολά μετά τον γάμο τους, αναζήτησαν το κορίτσι, αλλά εκείνο είχε πεθάνει λίγο μετά τη γέννησή του.

Το 1888 ο Ζολά απέκτησε μια φωτογραφική μηχανή. Την ίδια χρονιά η σύζυγός του προσέλαβε τη Ζαν Ροζερό, μια 21χρονη μοδίστρα που θα ζούσε μαζί τους στο σπίτι τους στο Μεντάν. Ο 48χρονος Ζολά ερωτεύτηκε τη Ζαν και απέκτησε μαζί της δύο παιδιά: την Ντενίζ το 1889 και τον Ζακ το 1891. Αφού η Ζαν έφυγε από το Μεντάν για το Παρίσι, ο Ζολά συνέχισε να την υποστηρίζει και να την επισκέπτεται.

Σαν προσωπικό ημερολόγιο, οι εικόνες του αποτυπώνουν τον μικρόκοσμο της οικογένειάς του, αλλά και την ιδιωτική τραγωδία της διπλής ζωής του, διχασμένης ανάμεσα σε δύο νοικοκυριά και δύο γυναίκες.

Ο Ζολά έφτασε σχεδόν σε επαγγελματικό επίπεδο εξειδίκευσης και φωτογράφιζε μανιωδώς από το 1894, όταν είχε σχεδόν ολοκληρώσει το μεγάλο λογοτεχνικό του έργο, τον κύκλο μυθιστορημάτων Rougon Macquart. Τράβηξε περίπου δέκα χιλιάδες φωτογραφίες που απεικονίζουν μέρη όπου έζησε (Παρίσι, Médan, Verneuil-sur-Seine και Λονδίνο), τοποθεσίες που επισκέφθηκε, ξένες πόλεις που εξερεύνησε, φίλους και υπηρέτες και ανθρώπους που συνάντησε, όμως οι πιο εξαιρετικές και συγκινητικές φωτογραφίες του είναι τα πορτρέτα αυτής της δεύτερης οικογένειάς του.  

Σαν προσωπικό ημερολόγιο, οι εικόνες του αποτυπώνουν τον μικρόκοσμο της οικογένειάς του, αλλά και την ιδιωτική τραγωδία της διπλής ζωής του, διχασμένης ανάμεσα σε δύο νοικοκυριά και δύο γυναίκες. Καθρεφτίζοντας τις επιστολές που έγραφε στις «τρεις του αγάπες», την ερωμένη του Ζαν και τα παιδιά, με τους οποίους ζούσε μια μυστική ζωή, οι φωτογραφίες αυτές είναι παθιασμένες δηλώσεις αγάπης.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ταξιδιωτικές φωτογραφίες του Ζολά.

«Αν δεν ξεκινούσαμε αμέσως για έναν περίπατο, μέναμε στον κήπο. Ο πατέρας μου έβγαζε φωτογραφίες με το ίδιο πάθος που αφιέρωνε στα πάντα. Επομένως, έχουμε ζωντανές αναμνήσεις της ιδιωτικής μας ζωής» έγραψε η Ντενίζ Ζολά στο βιβλίο της «Émile Zola raconté par sa fille» το 1931.

Μια εξαιρετική συνεργασία αναπτύχθηκε μεταξύ αυτού του ερασιτέχνη φωτογράφου και του νεαρού μοντέλου του στο «μεγάλο εξοχικό σπίτι περιτριγυρισμένο από τοίχους» στο Verneuil-sur-Seine, «το οποίο ήταν κρυμμένο από τον έξω κόσμο», όπως περιγράφει η Ντενίζ. Μέχρι τον θάνατό του το 1902, ο Ζολά τράβηξε πάνω από εκατό πορτρέτα της Ντενίζ, που ήταν από εννέα έως δεκατριών ετών.

Το νεαρό μοντέλο του φωτογραφίζεται σε εσωτερικούς χώρους, χωρίς ντεκόρ ή σκηνικά. Η Ντενίζ κοιτάζει στον φακό τον αγαπημένο της πατέρα, ο οποίος την παρατηρεί από κάθε γωνία σε κοντινό πλάνο. Είναι ένα παιχνίδι μεταξύ τους, ο Ζολά ερμηνεύει το πρόσωπο ενός παιδιού που αναπτύσσεται ενώ εκείνη παίζει με τον φακό παίρνοντας στοχαστικές, ανεξιχνίαστες και συχνά πανηγυρικές πόζες. Τα δυο πρόσωπα μπροστά και πίσω από την κάμερα συνδέονται με μια μυστική ζωή και οι φωτογραφίες αποτυπώνουν έναν σιωπηλό διάλογο μεταξύ δύο προσώπων που νιώθουν αγάπη και τρυφερότητα.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Εμίλ Ζολά, Οικογενειακό πορτρέτο, Ζακ και Ντενίζ, περ. 1900 © Musée d’Orsay,

Τον Νοέμβριο του 1891 η Αλεξαντρίν ανακάλυψε τη σχέση τους, γεγονός που τους έφερε στα πρόθυρα του διαζυγίου. Δεν χώρισαν ποτέ, γεγονός που επέτρεψε στον Ζολά να αναλάβει ολοένα και πιο ενεργό ρόλο στη ζωή των παιδιών. Μετά τον θάνατο του Ζολά, τα παιδιά πήραν το όνομά του ως νόμιμο επώνυμό τους.

Τα οικογενειακά λευκώματα φωτογραφιών ήταν πολύ διαδεδομένα στην αστική τάξη της εποχής. Ωστόσο, λίγοι ήταν εκείνοι που αφοσιώθηκαν όχι μόνο στη λήψη φωτογραφιών, αλλά και στη δημιουργία λευκωμάτων. Πρόκειται για μια πρακτική που παρατηρείται συχνότερα μεταξύ των γυναικών, οι οποίες επιθυμούν να διατηρήσουν την οικογενειακή μνήμη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα λευκώματα φωτογραφιών του Ζολά είναι πρωτοφανή και σπάνια.

Ως πραγματικός επαγγελματίας, ο Ζολά είχε στην κατοχή του δώδεκα φωτογραφικές μηχανές όλων των μορφών: την ταξιδιωτική φωτογραφική μηχανή Brichaut με τρίποδο, την Nadar Detective, την Pocket Kodak, την πανοραμική Kodak και την Mürer Express. Ο συγγραφέας-φωτογράφος πειραματίστηκε με διάφορες μορφές, χαρτιά και καδραρίσματα και χρησιμοποίησε τόσο πλάκες όσο και φιλμ, που μόλις είχαν εμφανιστεί. Έστησε επίσης ένα εργαστήριο στο υπόγειο κάθε σπιτιού του. Ο Ζολά έκανε τη φωτογραφία αυτόνομη πρακτική και ένα πραγματικό μέσο έκφρασης, που αποτελεί κεντρικό στοιχείο της δουλειάς του.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ο Ζακ και η Ντενίζ φωτογραφίζονται από τον πατέρα τους Εμίλ Ζολά.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ντενίζ Ζολά, περ. 1900 © Musée d’Orsay.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ντενίζ Ζολά, περ. 1902 © Musée d’Orsay.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Η Ντενίζ και ο Ζακ στον κήπο του σπιτιού τους.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ντενίζ Ζολά, περ. 1898-1899.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ντενίζ Ζολά, περ. 1898-1899.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ντενίζ Ζολά, 1901.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ντενίζ Ζολά, περ. 1898-1899.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Μέρος του φωτογραφικού αρχείου του Εμίλ Ζολά.

Ο Ζολά φωτογραφίζει την κόρη του Ντενίζ και τη μυστική οικογενειακή ευτυχία Facebook Twitter
Ο Εμίλ Ζολά με την Ντενίζ και τον Ζακ.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση

Εικαστικά / Τα προβατάκια που θα χαρίσουν στο μουσείο Ορσέ την πιο σημαντική του επέκταση

Τα διάσημα πρόβατα του Φρανσουά Ξαβιέ Λαλάν και τα διάσημα ζώα της Κλοντ Λαλάν θα χρηματοδοτήσουν το παράρτημα του μουσείου για την αρχειοθέτηση και την έρευνα της τέχνης του 19ου αιώνα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Εικαστικά / Οι ρέγγες του Βαν Γκογκ και το μυστικό τους νόημα, ένα σκάνδαλο και μια σύρραξη καλλιτεχνών

Ο πίνακας «Νεκρή φύση με δυο καπνιστές ρέγγες» δημιουργήθηκε λίγες εβδομάδες αφότου ο Βαν Γκογκ έκοψε το μεγαλύτερο μέρος του αυτιού του και συμβολίζει κάτι απρόσμενο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Είδα πόλεις που λάτρεψα να σωριάζονται σε ερείπια και φίλους αγαπημένους να δολοφονούνται εν ψυχρώ»

Συνεντεύξεις / Δημήτρης Μπούρας: «Είδα πόλεις που λάτρεψα να σωριάζονται σε ερείπια και φίλους αγαπημένους να δολοφονούνται εν ψυχρώ»

Μια αποκαλυπτική συζήτηση με τον διακεκριμένο φωτορεπόρτερ και κοινωνικό ανθρωπολόγο για τις «άβολες αλήθειες» και τα «βολικά ψέματα» του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και κάθε πολέμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Athens Photo World 2022: Το μεγάλο φεστιβάλ για το φωτορεπορτάζ επιστρέφει για 4η χρονιά στην Αθήνα

Φωτογραφία / Athens Photo World 2022: Το μεγάλο φεστιβάλ για το φωτορεπορτάζ επιστρέφει για 4η χρονιά στην Αθήνα

Το Athens Photo World 2022 πραγματοποιεί και πάλι μια σειρά εκθέσεων και δράσεων που στόχο έχουν την ανάδειξη της δουλειάς των φωτορεπόρτερ και της συνεισφοράς τους στη διαμόρφωση της εικόνας του κόσμου μας.
THE LIFO TEAM
Η μεγάλη έκθεση της Σίντι Σέρμαν στη Νέα Υόρκη με τα έργα της από το 1977 έως το 1982

Φωτογραφία / Σίντι Σέρμαν: Μια μεγάλη ατομική έκθεση στη Νέα Υόρκη με τα πρώιμα έργα της

Η νέα της γκαλερί στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση, όπου θα εκτεθούν περισσότερα από εκατό έργα από τις πιο πρωτοποριακές και επιδραστικές πρώιμες σειρές φωτογραφιών της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αδειάζοντας το σπίτι των γονιών μου – Μια αναμέτρηση με το πένθος

Φωτογραφία / «Αδειάζοντας το σπίτι των γονιών μου»: Μια φωτογραφική αναμέτρηση με το πένθος

Μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη μάς φέρνει πίσω σε ένα πατρικό σπίτι που πρέπει να αδειάσει. Μια πράξη σκληρή και απόλυτα προσωπική, που ανοίγει μια χαραμάδα στον κόσμο της δύσκολης ενηλικίωσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Vinca Petersen εγκαινίασε έκθεση και πώληση φωτογραφιών για την Ουκρανία

Φωτογραφία / «Ukraine Days»: Μια διαδικτυακή έκθεση φωτογραφίας της Vinca Petersen για την Ουκρανία

Η καλλιτέχνις Vinca Petersen και η γκαλερί Edel Assanti με έδρα το Λονδίνο ένωσαν τις δυνάμεις τους σε μια διαδικτυακή έκθεση φωτογραφίας για τη συγκέντρωση χρημάτων υπέρ της Ουκρανίας.
THE LIFO TEAM
Ίμοτζιν Κάνινγκαμ: Ωδή σε μια πρωτοπόρο της φωτογραφίας και στις τολμηρές εικόνες της

Φωτογραφία / Ίμοτζιν Κάνινγκαμ: Ωδή σε μια πρωτοπόρο της φωτογραφίας και στις τολμηρές εικόνες της

Τράβηξε το ωραιότερο πορτρέτο της Φρίντα Κάλο, τη Μάρθα Γκράχαμ ολόγυμνη στο σκληρό φως του ήλιου, τα λουλούδια του κήπου της, τα πρόσωπα της Νέας Υόρκης και αφηρημένους διαβάτες. Μια από τις μεγαλύτερες φωτογράφους του 20ού αιώνα σε μια αποκαλυπτική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάποτε στο Παλέρμο: Η σικελική μαφία μέσα από τις εικόνες της σπουδαίας φωτογράφου Λατίτσια Μπατάλια

Φωτογραφία / Κάποτε στο Παλέρμο: Η σικελική μαφία μέσα από τις εικόνες της σπουδαίας φωτογράφου Λετίτσια Μπατάλια

Παρά τις απειλές κατά της ζωής της, κανείς άλλος δεν αποτύπωσε το χρονικό του αίματος στις δεκαετίες του ’70 και του ’80 στη Σικελία όπως η Λετίτσια Μπατάλια και τώρα ένα νέο ντοκιμαντέρ καταγράφει με συγκλονιστικό τρόπο το έργο της

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ