Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman

Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
0

Την πιο σημαντική συμβολή του ερασιτέχνη φωτογράφου και διπλωμάτη W. J. Stillman (Γουίλιαμ Τζέιμς Στίλμαν) στην ιστορία της φωτογραφίας αποτελούν οι φωτογραφίες του από τις αθηναϊκές αρχαιότητες. Τραβήχτηκαν το 1869, όταν εγκατέλειψε την Κρήτη και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Το 1870 δημοσιεύτηκαν υπό τη μορφή λευκώματος με τον τίτλο The Acropolis of Athens Illustrated Picturesquely and Architecturally in Photography. To λεύκωμα, το οποίο εκδόθηκε στο Λονδίνο, ήταν αφιερωμένο στη δεύτερη γυναίκα του, την Ελληνίδα Μαρία Σπάρταλη. Τα έσοδα από την πώληση του άλμπουμ διατέθηκαν για τα θύματα της Κρητικής Επανάστασης.

Το λεύκωμα περιλαμβάνει 26 ανθρακοτυπίες μεγάλου σχήματος που εικονίζουν τα μνημεία της Ακρόπολης. Στις εικόνες αυτές ο Ιερός Βράχος παρουσιάζεται επιβλητικός σε μια πόλη αρμονικά χτισμένη. Τα μνημεία του έχουν φωτογραφηθεί με απόλυτη ακρίβεια και λεπτομέρεια αναδεικνύοντας το μεγαλείο τους και τη μοναδική αρχιτεκτονική τους δομή. Σκοπός τους Stillman ήταν να πλησιάσει τη φωτογραφική εικόνα των θεμάτων του όσο πιο κοντά μπορούσε στην πραγματική τους όψη. Αυτό το πετυχαίνει φωτογραφίζοντας σε απόσταση και ψηλά από το θέμα του, έτσι ώστε να μην παρουσιάζεται παραμόρφωση στη παραλληλότητα των κιόνων των κτισμάτων της Κλασικής Εποχής.

Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman

Για την αποφυγή της παραμορφωτικής προοπτικής χρησιμοποίησε μια ειδική μηχανή κατασκευασμένη από τον ίδιο, η οποία είχε τη δυνατότητα να κινεί την πλάτη με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργείται μια κατάσταση παραλληλότητας μεταξύ του θέματος και του ειδώλου της γυάλινης πλάκας. Στις άψογες τεχνικά λήψεις έρχεται να προστεθεί και μια ατμοσφαιρική, μυστηριώδης αίσθηση. Σε αυτή συμβάλλουν και τα έντονα σύννεφα που αγκαλιάζουν τις αρχαιότητες. Ο Stillman κατάφερε να φτάσει σε αυτό το αποτέλεσμα χάρη στη γνώση του γύρω από τα τεχνικά θέματα της φωτογραφίας. Εκθέτοντας τον ουρανό μερικά δευτερόλεπτα λιγότερο απέφυγε το «κάψιμό» του, που συνήθως συναντάται στις φωτογραφίες των ελληνικών αρχαιοτήτων του 19ου αιώνα. Παράλληλα φωτογράφιζε το ίδιο σημείο σε διάφορες χρονικές στιγμές της ημέρας, επιλέγοντας τελικά τη φωτογραφία στην οποία η σκιά που δημιουργούνταν αναδείκνυε καλύτερα την πλαστικότητα των γλυπτών.

Ο Stillman ήταν ένας από τους λίγους φωτογράφους που τόλμησε να προσεγγίσει την Ακρόπολη με μια μοναδική ματιά, να νιώσει το χώρο της και να ταυτιστεί με αυτόν. Δεν δίστασε ν' ανέβει στην οροφή του Παρθενώνα για να καταγράψει τη μοναδικότητα της μετόπης του. Δεν αρκέστηκε σε ένα απλό φωτογραφικό ταξίδι, αλλά διείσδυσε και φωτογράφισε μέχρι και το εσωτερικό των ναών. Το 1882 φωτογράφισε ξανά τον Ιερό Βράχο και έστησε τη μηχανή του στα ίδια ακριβώς σημεία που την είχε στήσει πριν από δεκατρία χρόνια.

Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
Οι σχεδόν παρατημένες αθηναϊκές αρχαιότητες του 1869 φωτογραφημένες από τον W. J. Stillman Facebook Twitter
Φωτο: W. J. Stillman
|article_no_max_width|
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ