Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter

Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος

0

Ο Brassaï ήταν ένας από τους σπουδαιότερους φωτογράφους που συνεισέφεραν κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου στο να εμπλουτιστεί η φωτογραφία και να καθιερωθεί ως μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης. Ο καλλιτέχνης, του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Gyulá Halász, ξεκίνησε να φωτογραφίζει είτε το 1929 είτε το 1930, και υπήρξε πολύ δραστήριος καθ' όλη την δεκαετία του '30. Το κυριότερο αντικείμενό του ήταν η πόλη του Παρισιού, όπου και εγκαταστάθηκε το 1924, φιλοδοξώντας να γίνει ζωγράφος.

Περί τα τέλη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, η καλλιτεχνική καρδιά της πόλης μετακομίζει από τη Μονμάρτρη στο Μονπαρνάς όπου οι περισσότεροι καλλιτέχνες που είχαν συρρεύσει από όλες τις άκρες του κόσμου ζούσαν σαν μια μεγάλη διεθνής οικογένεια.

Η πίστη του Brassaï στη δύναμη της αδρής, ωμής φωτογραφίας, στο να μεταγράψει όσα περιγράφει, αλλά και το ταλέντο του να εξάγει από συνηθισμένες σκηνές εμβληματικές εικόνες διαρκούς ισχύος, τον κατέταξαν στους κορυφαίους μεταξύ των σκαπανέων της σύγχρονης φωτογραφίας.

Ο Brassaï είχε μαγευτεί από τη γαλλική πρωτεύουσα και λέγεται πως ξεκίνησε να τη φωτογραφίζει προκειμένου να κατορθώσει να εκφράσει το πάθος του για τη ζωή της πόλης τη νύχτα. Σύντομα, ωστόσο, ξεκίνησε να τραβάει και πορτρέτα, γυμνά, νεκρές φύσεις και εικόνες της καθημερινής ζωής, ενδιαφέρουσες στιγμές μέσα στην ημέρα και να απαθανατίζει τις πιο γραφικές γωνιές του Παρισιού.

Η πίστη του Brassaï στη δύναμη της αδρής, ωμής φωτογραφίας, στο να μεταγράψει όσα περιγράφει, αλλά και το ταλέντο του να εξάγει από συνηθισμένες σκηνές εμβληματικές εικόνες διαρκούς ισχύος, τον κατέταξαν στους κορυφαίους μεταξύ των σκαπανέων της σύγχρονης φωτογραφίας. 

Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Άποψη κάτω από την Πον Ρουαγιάλ προς την Πον Σολφερινό, περ. 1933. © Estate Brassaï Succession, Paris

Ο Brassaï γεννήθηκε το 1899 στο Μπρασό της Τρανσυλβανίας απ' όπου και εμπνεύστηκε το ψευδώνυμο με το οποίο υπέγραφε τα έργα του (Brassaï σημαίνει «από το Brassó»). Σπούδασε καλές τέχνες στη Βουδαπέστη και το Βερολίνο και στη συνέχεια μετακόμισε στο Παρίσι όπου έβγαλε τα πρώτα του χρήματα και έγινε κάπως γνωστός γράφοντας άρθρα και σχεδιάζοντας καρικατούρες για γερμανικά και ουγγρικά περιοδικά. 

Καθώς οι φωτογραφίες άρχισαν να αντικαθιστούν ραγδαία τις παραδοσιακές εικονογραφήσεις στον Τύπο, ο Brassaï άρχισε να λειτουργεί και ως μονομελές φωτογραφικό πρακτορείο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εγκαταλείψει επαγγελματικά τη ζωγραφική και τη γλυπτική και να αφοσιωθεί στη φωτογραφία. 

Ήταν γύρω στα 1900, όταν ένα αισθητικό κίνημα αιτολόγησε τη θέση του πως η φωτογραφία ανήκε στις καλές τέχνες αποκλειστικά και μόνο επειδή μιμούνταν την εμφάνιση των παραδοσιακών εικαστικών τεχνών, αλλά χρειάστηκαν 20 με 30 περίπου χρόνια ώστε μια νέα γενιά φωτογράφων να απορρίψει την τοποθέτηση αυτή και να θέσει ως σκοπό την εξερεύνηση του καλλιτεχνικού δυναμικού των απλών, συμβατικών φωτογραφιών. Όταν το έργο της ομάδας αυτής έτυχε επιτέλους ευρείας αναγνώρισης στα '70s, ο Brassaï αναγνωρίζεται ως μία από τις κορυφαίες μορφές της.

Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Σβήνοντας ένα φανοστάτη, οδός Εμίλ Ρισάρ, περ. 1932. © Estate Brassaï Succession, Paris

Καθώς κατά τη γερμανική κατοχή του Παρισιού αρνήθηκε να δουλέψει για τους Γερμανούς, ο Brassaï αναγκάστηκε να σταματήσει να φωτογραφίζει και επέστρεψε στη συγγραφή και το σχέδιο. Το 1949 απέκτησε τη γαλλική υπηκοότητα και ξανάπιασε τη φωτογραφία, ταξιδεύοντας συχνά προκειμένου να εργαστεί για το αμερικανικό περιοδικό Harper's Bazaar.

Πέθανε σε βαθύ γήρας το 1984 στο Beaulieu-sur-Mer της Γαλλίας, χωρίς ποτέ να επιστρέψει στην γενέτειρα που του χάρισε το ψευδώνυμο του. 

Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Μονμάρτρη, 1930-31. © Estate Brassaï Succession, Paris

Ο Brassaï φωτογράφισε επίσης μοναδικά το Παρίσι και την ημέρα, απαθανατίζοντας απλές καθημερινές σκηνές, τα γκράφιτι της πόλης αλλά και επιδείξεις μόδας, χορούς και διασκεδάσεις της υψηλής κοινωνίας.

Ίσως η πιο ιδιαίτερη φωτογραφία του που σχετίζεται με την υψηλή κοινωνία είναι εκείνη από τον εορτασμό της 50ής επετείου του αρ νουβό εστιατορίου Maxim's, η οποία ήταν διάσημη από την πρώτη στιγμή. Αυτή η σειρά φωτογραφιών του Brassaï είναι ελάχιστα γνωστή και αρκετές εικόνες της παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην έκθεση αυτή. 

Χάρη στη σχέση του με τη διεθνή καλλιτεχνική κοινότητα του Μονπαρνάς, ο Brassaï γνώρισε και τους κριτικούς τέχνης Maurice Raynal και τον ελληνικής καταγωγής Ευστράτιο Eλευθεριάδη Tériade, ο οποίος τον κάλεσε να φωτογραφίσει τον Πικάσο στο στούντιό του το 1932 για να εικονογραφήσει το πρώτο τεύχος του Minotaure, του πολυτελούς περιοδικού τέχνης που εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1933.

Έτσι ξεκίνησε και η φιλία του φωτογράφου με τον Πικάσο, μία από τις σημαντικότερες της ζωής του. Ο Brassaï αναδείχθηκε στη συνέχεια σε σημαντικό μέλος της ομάδας του περιοδικού, για το οποίο συνεργάστηκε με τον Salvador Dalí και ως εικονογράφος κειμένων του André Breton.

Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Λεωφόρος ντε λ' Ομπσερβατουάρ, 1934, Ασημοτυπία. © Estate Brassaï Succession, Paris

Ένα άλλο μοτίβο που τον συγκινούσε και αποτύπωσε σε πολλά έργα του είναι ο ύπνος. Η εξέλιξη του μέσου της φωτογραφίας κατά τις δεκαετίες 1920 και 1930 ευνόησε την κινητικότητα και τον αυθορμητισμό στις λήψεις, ωστόσο ο Brassaï ένιωθε ξένος ως προς αυτές και αναζητούσε τη διαύγεια και τη σταθερότητα.

Έτσι λοιπόν, αντί για τη δημοφιλή επιλογή μιας φωτογραφικής μηχανής όπως η Leica 35mm, εκείνος επέλεξε μια κάμερα με γυάλινη πλάκα σε τρίποδο για να απαθανατίζει ανθρώπους που κοιμούνταν σε δημόσιους χώρους, σαν να ήθελε να διακηρύξει την ανεξαρτησία του από την αισθητική της κινητικότητας.

Επιδίωκα να διεισδύσω σε αυτόν τον ξένο κόσμο, τον περιθωριακό κόσμο, τον μυστικό, σκοτεινό κόσμο γκάνγκστερ, απόκληρων, νταβατζήδων, ιερόδουλων, εξαρτημένων, ομοφυλόφιλων. Σωστά ή λάθος, ένιωθα τότε πως αυτός ο υπόκοσμος αντιπροσώπευε το Παρίσι στα λιγότερο κοσμοπολίτικα του, στην πιο ζωντανή του εκδοχή, την πιο αυθεντική, πως μέσα σε αυτά τα πολύχρωμα πρόσωπα του υποκόσμου είχε διατηρηθεί από εποχή σε εποχή, σχεδόν χωρίς καμία αλλοίωση, η κουλτούρα του πιο μακρινού παρελθόντος του.

Brassaï, 1976

Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Ο Πικάσο κρατάει ένα γλυπτό του, 1939. © Estate Brassaï Succession, Paris
Σε κάποιες φωτογραφίες τα αντικείμενα αποκτούν ένα ιδιαίτερο φως, μια συναρπαστική παρουσία. Το βλέμμα τα όρισε «ως έχουν» [...]. Τους αποδίδει μια ένταση που είναι τελείως ξένη προς την αληθινή τους υπόσταση. Υπάρχουν εκεί, θα έλεγε κανείς, για πρώτη φορά και ταυτόχρονα για τελευταία φορά.

Brassaï, σημείωση άνευ χρονολογίας

Το να αναγκάσεις το μοντέλο να συμπεριφερθεί σαν να μη βρίσκεται εκεί ο φωτογράφος είναι σαν να σκηνοθετείς μια κωμική παράσταση. Το φυσικό είναι ακριβώς το να μην αγνοείς την παρουσία του φωτογράφου. Φυσικότητα στην κατάσταση αυτή σημαίνει το μοντέλο να ποζάρει έντιμα.

Brassaï, σημείωση άνευ χρονολογίας

Η νύχτα υποδηλώνει, δεν διδάσκει. Η νύχτα μας βρίσκει και μας εκπλήσσει με την ετερότητα της, απελευθερώνει εντός μας δυνάμεις που μέσα στην ημέρα κυριαρχούνται από την λογική.

 Brassaï

 

Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Πορτρέτο του Πικάσο στο στούντιο του, 23 rue de La Boëtie, Παρίσι 1932. © Estate Brassaï Succession, Paris

Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Θυρωρείο, Παρίσι, 1933. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Ο Πύργος του Άιφελ μέσα από την Πύλη του Τροκαντερό, 1930-32. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Βραδιά Υψηλής Ραπτικής, 1935. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Πόρνη, κοντά στην Πλας ντ' Ιταλί, 1932, © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Χορός των Τεσσάρων Εποχών, οδός Λαπ περ. 1932. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Στο Magic City περ. 1932. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Πωλητής αστακών, Σεβίλλη, 1951. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Νέα Ορλεάνη, ΗΠΑ, 1957. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Ζαν Ζενέ, Παρίσι, 1948. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Εραστές στον σταθμό Σαν Λαζάρ, περ. 1937. © Estate Brassaï Succession, Paris
Ο Brassaï φωτογράφισε το Παρίσι του Μεσοπολέμου όπως κανείς άλλος Facebook Twitter
Αυτοπροσωπογραφία, Μπουλβάρ Σαν Ζακ, Παρίσι, περ. 1931-1932. © Estate Brassaï Succession, Paris

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 27.4.2018

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ