The War on Drugs: Γιατί ξαφνικά όλοι μιλούν για αυτό το ροκ συγκρότημα;

The War on Drugs: Γιατί ξαφνικά όλοι μιλούν για αυτό το ροκ συγκρότημα; Facebook Twitter
Τα τραγούδια του Graduciel, παρά τη μεγάλη τους διάρκεια, ακούγονται σαν να έχουν γραφτεί για το ραδιόφωνο ή για ταξίδι με αμάξι. Είναι αρκετά μελωδικά. Έχουν μια πραότητα και ομορφιά που δεν συναντάς συχνά. Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η αισθητική του δημιουργού τους στην παραγωγή και ο αψεγάδιαστος τρόπος που η μελωδία χτίζεται στα κομμάτια. Αργότερα μαθαίνεις ότι έχουν γραφτεί κάτω από μίζερες συνθήκες, γεμάτες απαισιοδοξία και κατάθλιψη. Μέσα στο άλμπουμ, όμως, δεν συναντάς πουθενά αρνητισμό και θλίψη.
1

Ίσως το πιο δύσκολο πράγμα στη σύγχρονη μουσική είναι να επιβεβαιώνεις το hype που χτίζεται γύρω από το όνομά σου, ειδικά όταν η δουλειά σου αποθεώνεται από την κριτική. Στην περίπτωση του 38χρονου Adam Granduciel των War on Drugs – που στην ουσία είναι το προσωπικό του πρότζεκτ– σημαίνει πολλά αυτήν τη στιγμή που κυκλοφορεί το νέο του άλμπουμ με τίτλο «A deeper understanding». Στη θέση του θα ήθελαν σίγουρα να βρίσκονται οι Arcade Fire που επίσης κυκλοφόρησαν πριν από λίγο καιρό νέο δίσκο, αλλά δεν εντυπωσίασε κανέναν και έφερε για πρώτη φορά πολύ κακές κριτικές στους πάλαι ποτέ μεσσίες του «Pitchfork».

Για τους War on Drugs και το «A deeper understanding» όμως η Amanda Petrusish έγραψε έναν ύμνο στο «New Yorker». «Μπορεί κι άλλες σύγχρονες μπάντες να κάνουν φιλόδοξη και απαιτητική μουσική, ελάχιστες όμως το καταφέρνουν με τόση επιμέλεια. Και οι War on Drugs, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι μόνο η καλύτερη αμερικανική μπάντα αυτής της δεκαετίας αλλά και αυτή που ζωντανεύει το ροκ». Θεωρεί δηλαδή τη μουσική τους τόσο πρωτοποριακή, που ανοίγει δρόμους σε ένα κουρασμένο και σχεδόν πεθαμένο είδος.

Ο Granduciel δεν ξεφεύγει από αυτή την παγίδα του παρελθόντος που μαστίζει τη σύγχρονη ανεξάρτητη τραγουδοποιία. Το ροκ του είναι γεμάτο αναφορές στο soft rock, στο κλασικό ροκ της δεκαετίας του '80 και στο krautrock. Την πρώτη φορά που ακούς το «Under the pressure» από το εξαιρετικό «Lost in the dream» του 2014 δεν γίνεται να μη σκεφτείς τον Bruce Springsteen. Αντί όμως αυτό το γεγονός να σε αποτρέπει από το να ακούσεις ολόκληρο τον δίσκο, συμβαίνει το αντίθετο.

Η αλήθεια είναι ότι το ροκ ψυχορραγεί τελευταία. Ακούς όλο και λιγότερες ενδιαφέρουσες δουλειές και το είδος παραμένει στάσιμο, χωρίς φρέσκες ιδέες, ενώ κατακλύζεται από αναβιώσεις, επανενώσεις και νοσταλγία που προκαλεί βαρεμάρα. Αρχίζεις να απαντάς καταφατικά από μέσα σου σε αυτό που αναρωτιέται ο Simon Reynolds σχετικά με το αν ο μεγαλύτερος κίνδυνος για το μέλλον της μουσικής είναι το παρελθόν.

Ο Granduciel δεν ξεφεύγει από αυτή την παγίδα του παρελθόντος που μαστίζει τη σύγχρονη ανεξάρτητη τραγουδοποιία. Το ροκ του είναι γεμάτο αναφορές στο soft rock, στο κλασικό ροκ της δεκαετίας του ’80 και στο krautrock. Την πρώτη φορά που ακούς το «Under the pressure» από το εξαιρετικό «Lost in the dream» του 2014 δεν γίνεται να μη σκεφτείς τον Bruce Springsteen. Αντί όμως αυτό το γεγονός να σε αποτρέπει από το να ακούσεις ολόκληρο τον δίσκο, συμβαίνει το αντίθετο. Πρωτοπόρος δεν σημαίνει ακριβώς ότι πρέπει να κάνεις κάτι που δεν έχει ξανακουστεί, ούτε ότι πρέπει να κάνεις κάτι πρωτότυπο. Δεν χρειάζεται καν να απορρίπτεις συλλήβδην το παρελθόν, αφού τίποτα δεν ξεπήδησε από το πουθενά.

Τo περίεργο με το συγκεκριμένο άλμπουμ είναι ότι φάνηκε περισσότερο στις ανασκοπήσεις εκείνης της χρόνιας, κατακτώντας αρκετά ψηλές θέσεις στις δεκάδες. Όταν κυκλοφόρησε το «Lost in the dream», δεν συζητήθηκε τόσο, ακούστηκε περισσότερο. Η αναγνώριση ήρθε εντελώς αθόρυβα. Τα τραγούδια του Graduciel, παρά τη μεγάλη τους διάρκεια, ακούγονται σαν να έχουν γραφτεί για το ραδιόφωνο ή για ταξίδι με αμάξι. Είναι αρκετά μελωδικά. Έχουν μια πραότητα και ομορφιά που δεν συναντάς συχνά. Αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η αισθητική του δημιουργού τους στην παραγωγή και ο αψεγάδιαστος τρόπος που η μελωδία χτίζεται στα κομμάτια. Αργότερα μαθαίνεις ότι έχουν γραφτεί κάτω από μίζερες συνθήκες, γεμάτες απαισιοδοξία και κατάθλιψη. Μέσα στο άλμπουμ, όμως, δεν συναντάς πουθενά αρνητισμό, μόνο μια υπόγεια θλίψη.

Ο Adam Granduciel γεννήθηκε το 1979 στο Ντόβερ της Μασαχουσέτης. Δεν προέρχεται από μουσική οικογένεια, ούτε από μουσικόφιλο περιβάλλον. Αντιθέτως, όπως είπε σε μια συνέντευξή του στην «Guardian», ήταν ο μόνος στην οικογένεια που ήθελε να αγοράσει κιθάρα και να μάθει να παίζει. Οι γονείς του και ο αδερφός τους μπορεί να τον στήριζαν, αλλά δεν καταλάβαιναν την ενασχόλησή του με τη μουσική. Αισθανόταν πάντοτε αουτσάιντερ. Έφτιαχνε μέχρι και καφέδες για να καταφέρει να πετύχει ως μουσικός. Ο πατέρας του ήθελε να πάει να δουλέψει για έναν φίλο του που πουλούσε χαλιά. Μεγάλωσε ακούγοντας κλασικό ροκ στο ραδιόφωνο, ενώ έπαθε σοκ όταν είδε για πρώτη φορά τους Spacemen 3 ζωντανά και τότε συνειδητοποίησε ότι αυτό ήθελε να κάνει στη ζωή του.

Το 2003 αποφάσισε να μετακομίσει στη Φιλαδέλφεια. Δεν θα μπορούσε να βρει ιδανικότερο μέρος για να πραγματοποιήσει το όνειρό του εκείνη την εποχή. Η μουσική σκηνή της πόλης ανθούσε. Βρήκε φίλους όπως ο Kurt Vile, με τον οποίο μοιραζόντουσαν την ίδια φιλοσοφία και τις ίδιες ιδέες γύρω από το ροκ, και έφτιαξαν μαζί τους War on Drugs το 2005. Ο Vile αποχώρησε από το συγκρότημα μετά τον πρώτο δίσκο, το «Wagonwheel Blues», που κυκλοφόρησε το 2008. Ήθελε να επικεντρωθεί στους Violators.

Με τον δεύτερο δίσκο τους, το «Slave Ambient» του 2011, άρχισαν να παίρνουν τις πρώτες διθυραμβικές κριτικές και επιτέλους έκαναν το άνοιγμα σε ένα μεγαλύτερο ακροατήριο. Μια επιτυχία όμως δεν φέρνει την άνοιξη και μετά από μια εξαντλητική περιοδεία που κράτησε σχεδόν δύο χρόνια, ο Granduciel γύρισε πίσω σε μια πραγματικότητα που δεν ήθελε να αντιμετωπίσει. Η κοπέλα του τον παράτησε και ο ίδιος βίωσε την αποξένωση σε μια πόλη που δεν φαινόταν πλέον να τον αγκαλιάζει. Για δύο χρόνια πάλευε με την κατάθλιξη και την παράνοια. Από ένα σκοτεινό δωμάτιο όμως βγήκε το «Lost in the dream».

The War on Drugs: Γιατί ξαφνικά όλοι μιλούν για αυτό το ροκ συγκρότημα; Facebook Twitter
O Adam Granduciel

Σήμερα έχει ηρεμήσει. Ζει πλέον στο Λος Άντζελες μαζί με τη διάσημη φίλη του Krysten Ritter (την τηλεοπτική Jessica Jones), υπέγραψε σε μια μεγάλη δισκογραφική εταιρεία και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές κυκλοφορεί τον νέο του δίσκο. Ήδη στο εξωτερικό παραμιλούν με το «A deeper understanding», που βάζει σίγουρα υποψηφιότητα για δίσκος-ορόσημο του σύγχρονου αμερικανικού ροκ.

Ο Granduciel, πάντως, ξεπερνάει τον εαυτό του, τα νέα του κομμάτια είναι αρκετά δυναμικά και κρύβουν την αυτοπεποίθηση και τη σιγουριά που έλειπαν από τις προηγούμενες δουλειές του. Ο συνιδρυτής της Interscope Records, Jimmy Iovine, θεωρεί ότι οι War on Drugs θα γίνουν πολύ μεγάλοι και σε λίγο θα γεμίζουν στάδια, όπως οι U2. Ποιος ξέρει; Ο ίδιος, πάντως, είχε δηλώσει πριν από τρία χρόνια: «Η μουσική μου μάλλον δεν πρόκειται να φτάσει στην κορυφή, αλλά δεν με πειράζει. Υπάρχουν ακόμα αρκετοί “στρατιώτες” του rock’n’roll. Μένεις εκεί και απλώς κάνεις το δικό σου. Αυτό μαθαίνεις από τους παλιότερους». Παρ’ όλα αυτά, το «Holding on» από τον νέο του δίσκο είναι ίσως το πιο αισιόδοξο κομμάτι που έχεις ακούσει τελευταία και, όπως φαίνεται, οι καιροί αλλάζουν. 

Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

σχόλια

1 σχόλια