Τέσσερις ελληνικές μπάντες και οι νέες, πολύ καλές δουλειές τους.

Τέσσερις ελληνικές μπάντες και οι νέες, πολύ καλές δουλειές τους. Facebook Twitter
Acid Baby Jesus
0

1.

Acid Baby Jesus - Selected Recordings: Από τις πιο ενδιαφέρουσες πολυσυλλεκτικές ελληνικές μπάντες της τρέχουσας δεκαετίας, οι Acid Baby Jesus μεταφέρουν άψογα στη σκηνή αυτά που φτιάχνουν στο στούντιο – και ενίοτε η σκηνική τους εμφάνιση ξεπερνάει το ηχογραφημένο αποτέλεσμα, κάτι που εξηγεί τις αλλεπάλληλες περιοδείες τους σε ΗΠΑ και Ευρώπη. Το δεύτερο άλμπουμ της μπάντας περιέχει ηχογραφήσεις των 2-3 τελευταίων χρόνων, δημιουργώντας μια πιο καθαρή εικόνα των επιρροών και της εμβέλειάς τους. Νέα και παλιότερη ψυχεδέλεια («Night of the Pan») μπερδεύονται δεξιοτεχνικά με το garage των Nuggets, αμιγώς ελληνικά περάσματα («Ayahuasca Blues») διεισδύουν σε rockabilly ηχοχρώματα («Diogenes»), η folk στο «All your love» παίζει παιχνίδια με τα σάουντρακ των γουέστερν-σπαγγέτι («I 'm becoming a man»), το τζαμάρισμα στο «Omonia» μεταφέρει τη χαώδη ατμόσφαιρα της πλατείας Ομονοίας. Τους αποκαλούν «σαρωτικούς» – αρκεί να τους δεις στη σκηνή για να συμφωνήσεις. Το «Selected Recordings» κυκλοφόρησε τέλη του 2014, αλλά νομίζω ότι θα με/μας συντροφεύει για πολλούς μήνες του 2015.

2.

Sugahspank! & the Swing Shoes – A Holy Show: Μια μικρή εγκυκλοπαίδεια μαύρης μουσικής είναι το καινούργιο άλμπουμ της Sugaspank! με τους Swing Shoes. Μόνο που στη μαύρη ατμόσφαιρα υπεισέρχονται και οι ελληνικές επιρροές του γκρουπ, αφού το ζητούμενο είναι η τσιγγάνικη περιπλάνηση σε όλες τις μουσικές ηπείρους – για να κάνω ένα λογοπαίγνιο με τις gypsy πανηγυριώτικες παρεκτροπές των μουσικών. Τα μπλουζ (συνθέσεις της τραγουδίστριας και των μελών του γκρουπ ή διασκευές) δίνουν ξαφνικά τη θέση τους στην «Τυλληρκιώτισσα», ένα κυπριακό τραγούδι (το οποίοι οι παλιοί ίσως θυμούνται από τον Βιολάρη!) και στον σουινγκ-άτο Βλαχοαμερικάνο. Το κλαρινέτο και η φυσαρμόνικα μας πηγαινοφέρνουν από την τζαζ και τα μπλουζ στο βοντβίλ («Nobody knows you when you 're down and out») και στο έντεχνο μπλουζ των George και Ira Gerswin («It ain't necessarily so»). Το άλμπουμ ακούγεται σαν live – και είναι live (ηχογραφήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής, την 1η Απριλίου της προηγούμενης χρονιάς). Όποιος έχει δει τη Sugaspank! στη σκηνή, ξέρει ότι είναι ένας μουσικός χείμαρρος που δεν τιθασεύεται εύκολα σε στούντιο.

3.

BLML - Panoptikon: Ο Γιώργος Καρανικόλας, γνωστός σ' εμάς ως κιθαρίστας του σπουδαιότερου αγγλόφωνου ελληνικού συγκροτήματος, των Last Drive, έφτιαξε τους Blackmail αρχές των '90s. Μετά από τρία άλμπουμ σε ύφος psych/post-punk, το σχήμα έπεσε σε αδράνεια ως το 2011, οπότε ξεκίνησε μια δεύτερη, εντυπωσιακά δυναμική πορεία. Ως BLML πλέον, κυκλοφόρησαν το «Gift» (2012) και φέτος επανήλθαν με το «Panoptikon». Το γκρουπ κινείται στον χώρο του post-psych, στον οποίο έχει εντάξει κάθε λογής επιρροές: pagan rock, prog, απόηχους κιθαριστικών συγκροτημάτων, τους Pink Floyd της εποχής Syd Barrett. Σφιχτός δίσκος, με προσεγμένες ενορχηστρωτικές λύσεις, βγήκε σε περιορισμένο αριθμό βινυλίων, η συσκευασία των οποίων περιέχει και το CD με δύο bonus remixes. Μας γοήτευσαν η «Arizona», τα γυναικεία φωνητικά στο «TM Mantra» και στο «Kamikaze 30», το «Small Time Troopers», το «Hunger», όχι όμως η διασκευή του «Magic Doors» των Portishead.

4.

Dusk - The Debut Of Crossing Lines: Τη λένε Αυγή Πλατανίδη, αλλά έχει υιοθετήσει το ψευδώνυμο Σούρουπο-Dusk. Τραγουδάει ένα γοητευτικό μείγμα indie και folk, εμβαπτισμένο σε γλυκιά, παλιομοδίτικη μελαγχολία. Παρότι η φωνή της είναι σαφώς πιο αέρινη, η ερμηνεία της φέρνει στο μυαλό την PJ Harvey. Το άλμπουμ της κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2014 και η ίδια έβαλε πρόσφατα το πλαίσιό του μέσα σε πέντε λέξεις: «Κάθαρση / ταξίδι / προβληματισμός / δύναμη / ελευθερία» (σε συνέντευξη στη Νίκη Μπουζιωτοπούλου, στο beater.gr). Από το φωτεινό και αιθέριο ντεμπούτο της Dusk ξεχωρίζουν το «What are the chances» (το οποίο την έκανε γνωστή το 2013), το «In the Sun», το «Questions of Existence» με την calexic-ική ενορχήστρωση, το «Never Ending Story». Στις 7/3 η Dusk θα εμφανιστεί στο Casa Bostani με τους φίλους και συνεργάτες της [Esterina, Spyreas (Cyanna Mercury), Κώστας Αντωνιάδης (GAD), Στάθης Δράκος (Minor Project), Pop Eye & Echo Train].

Τι άλλο καλό κυκλοφορεί;

Noel Gallagher's High Flying Birds
Chasing Yesterday
Είκοσι χρόνια μετά την εκτόξευση των Oasis στον γαλαξία της britpop, ας προσπαθήσουμε να ξεχάσουμε ποιος είναι ο καλός και ποιος ο κακός αδελφός Gallagher ή τι είπε ο Noel για τον Damon Albarn. Για να ακούσουμε, όσο πιο αντικειμενικά γίνεται, τον δεύτερο προσωπικό δίσκο του Noel. Όσοι του την έχουν στημένη, δεν θα βρουν πάρα πολλά επιχειρήματα για να τον «θάψουν»: δεν είναι «space jazz», όπως δήλωσε σε συνέντευξή του (δεν φτάνει ένα σαξόφωνο, Noel), απλώς ένας δουλεμένος, κιθαριστικός δίσκος με πολλές αναφορές στα βρετανικά '70s (David Essex, Paul Weller, Rolling Stones κ.λπ.) και στη σόουλ. Αν μη τι άλλο, η εμμονή του Noel στην μπιτλική τραγουδοποιία τού έχει μάθει πώς να γράφει μελωδίες που σε παρασύρουν να τις μουρμουρίσεις. Και το κυριότερο: στον δίσκο ξαναβρίσκουμε τις χαρακτηριστικές κιθάρες της britpop, τις οποίες έχουμε συνδυάσει με το αεράκι αισιοδοξίας των '90s. Στο repeat το δεύτερο σινγκλ «Ballad of the Mighty I» (παίζει ο Johnny Marr) αλλά και το πρώτο, το «Riverman». Και το «Mexican».

José Gonzalez
Vestiges & Claws
Ο Σουηδός με την αργεντίνικη καταγωγή και την εύθραυστη φωνή δεν είναι neo-folkie. Βαδίζει στο μονοπάτι που χάραξε η παλαιότερη σχολή των Βρετανών τραγουδοποιών Bert Jansch και Nick Drake. Ή μήπως μας διαφεύγει ότι η ακουστική κιθάρα και η ερμηνεία του φέρουν τη σφραγίδα της tropicalia και των Λατινοαμερικάνων τραγουδοποιών, όπως ο Κουβανός Silvio Rodriguez (τον οποίο θεωρεί νεανικό του ίνδαλμα); Οκτώ χρόνια μετά τον προηγούμενο προσωπικό του δίσκο (ο José δεν σταμάτησε ποτέ να συνεργάζεται με τους Junip), o εσωστρεφής τραγουδοποιός επιστρέφει μ' ένα άλμπουμ που για να το χαρείς πραγματικά, χρειάζεσαι ένα ζευγάρι ακουστικά και αυτοσυγκέντρωση. Γραμμένο στο σπίτι του José, στο Γκέτεμπουργκ, το «Vestiges & Claws» είναι ήρεμο και μελωδικό, με εσωστρεφείς στίχους και απόλυτα λιτή ενορχήστρωση («With the ink of a ghost», «Stories we built, stories we tell», «What Will»). Μοναδική συνοδεία του, καθώς παίζει δεξιοτεχνικά την κιθάρα του, είναι λίγα διακριτικά κρουστά και παλαμάκια, και το φλάουτο της Anna Melander – «στο Forest».

Black Yaya
Black Yaya
Ποιος θυμάται το εκκεντρικό ντουέτο των Γαλλοσουηδών Herman Dune, οι οποίοι αυτοχαρακτηρίζονταν anti-folk και κατάφεραν να εντυπωσιάσουν ακόμα και τον John Peel; Ο ένας εξ αυτών, ο David-Ivar, άλλαξε το όνομά του σε Black Yaya και μετά από «περιπλανήσεις στις εφτά θάλασσες», όπως δηλώνει, έβγαλε έναν δίσκο τον οποίο ο ίδιος αποκαλεί folk – αν και είναι πολύ περισσότερα πράγματα: και ηλεκτρονικός, και λίγο americana, αρκετά παιχνιδιάρικος και γεμάτος χιούμορ, όπως οι δίσκοι των Herman Dune. Ο Black Yaya θυμίζει τους They Might Be Giants, επειδή η φαινομενικά αφελής απλότητα των μελωδιών του κρύβει πολλά στρώματα συνειρμικής σκέψης, στα οποία εμπλέκονται οι πίνακες του Ιερώνυμου Μπος, ο Μαρσέλ Ντυσάμπ, τα κόμικς και ένα πλήθος λογοτεχνικών και κινηματογραφικών πηγών. Για μια πρώτη ιδέα από το καλλιτεχνικό όραμα του παράξενου David-Ivar εξαιρετικά δείγματα είναι το ηλεκτρονικό «Flying a Rocket» και το bluegrass «Vigilante».

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT