Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» Facebook Twitter
Δεν περίμενε κανείς πως ο ΛΕΞ θα κυκλοφορούσε έναν τέτοιο δίσκο μετά τη διάλυση των Βορ.Ας. Φωτ.: FANISAURA
0


ΣΤΙΣ 11 ΝΟΕΜΒΡΗ έκλεισαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του δίσκου «Τ.Κ.Π.» του ΛΕΞ, του πρώτου του προσωπικού δίσκου δηλαδή. Την ίδια στιγμή, 11 μέρες μετά, στις 22 Νοέμβρη, περιμένουμε τον νέο του δίσκο, με κάποια hints να δείχνουν την επιστροφή στην προ «ΜΕΤΡΟ» αισθητική.

Τα πιο πολλά που θα μπορούσε να πει ή να γράψει κανείς για τον πρώτο του δίσκο έχουν γραφτεί και έχουν ειπωθεί, οπότε εξαρχής δεν υπάρχει και η φιλοδοξία πως εδώ θα γραφτεί κάτι νέο ή πρωτάκουστο. Εδώ μάλλον υπάρχει ένας προβληματισμός και μια νοσταλγία, παρά κάτι άλλο.

Η δεκαετία στην οποία βγήκε ο δίσκος ήταν πολύ διαφορετική και ταυτόχρονα αρκετά ίδια με τη δεκαετία που διανύουμε. Το «Τ.Κ.Π.» μας βρήκε μετά το «τέλος» της κρίσης (η οποία στην πραγματικότητα δεν τελείωσε ποτέ, αλλά ας όψεται το αφήγημα της Ιθάκης που κατάπιαμε συλλογικά), στην οποία οι τότε τελευταίοι 30άρηδες του κόσμου δεν έβλεπαν ούτε παρόν ούτε μέλλον και οι 20άρηδες (εμείς δηλαδή) ήμασταν τόσο απορροφημένοι στο παρόν που το μέλλον δεν υπήρχε ούτε ως υπόνοια.

Μέσα στα χαλάσματα της ελληνικής κοινωνίας, που χτυπήθηκε από τον κομήτη της κρίσης, το μόνο πράγμα που παρήγαγε λάμψη ήταν οι ραδιενεργές ρίμες του «Τ.Κ.Π.» μαζί με τα αρτιότατα και υπέροχα σκοτεινά beats του Dof, κι αυτή η λάμψη ήταν τόσο ισχυρή, σαν φάρος, που τράβηξε όλη τη σκηνή προς το μέρος της.

O δίσκος έσκασε σαν κεραυνός εν αιθρία και παρέσυρε σταδιακά όλη τη ραπ σκηνή. Δεν περίμενε κανείς πως ο ΛΕΞ θα κυκλοφορούσε έναν τέτοιο δίσκο μετά τη διάλυση των Βορ.Ας. Υπήρχαν σίγουρα κάποια ψήγματα της πιο σκοτεινής αισθητικής και της κατεύθυνσης που θα έπαιρνε ο ΛΕΞ στο «Film Noir» ή το «Lost Sixteen», αλλά ήταν ακριβώς αυτό, ψήγματα, τα οποία κατανοήσαμε εκ των υστέρων.

ΛΕΞ - ΟΙ ΛΟΒΟΤΟΜΗΜΕΝΟΙ

Σύντομα, οι εικόνες των κατεστραμμένων από τη μεγάλη πυρκαγιά κτιρίων της Θεσσαλονίκης πλημμύρισαν τη σκέψη μας, τα κλειστοφοβικά beats του Dof (συνυπεύθυνου του «Τ.Κ.Π.» και του φαινομένου ΛΕΞ συνολικότερα), το μιξάρισμα του Skive, η cyberpunk noir αισθητική και η αγανάκτηση ενός φτωχού βασιλιά που κοιτούσε με προσμονή τη σκηνή και σηκώθηκε για να πάρει πίσω τον θρόνο του. Έναν θρόνο που περιβάλλεται από χαλάσματα, θρυμματισμένες εικόνες που μπλέκουν το παρελθόν με το μέλλον και το παρόν, παράγοντας μια ιδιαίτερη χρονικότητα, τη χρονικότητα της Τέχνης για Κολλημένους.

Οι D.R.I, ο Lovecraft, το Akira, το Μπρούκλιν, το Κουίνς, η αγριότητα της φτώχειας, η επισφάλεια μαζί με μια απαισιοδοξία για το μέλλον βγαλμένη από τα γραπτά του Μαρκ Φίσερ, γεμάτη μίσος για τη σύγχρονη «κουλτούρα», ραπ και μη, που είχε καταλήξει ακίνδυνη και είχε χάσει την επαφή της με την κοινωνία. Μέσα στα χαλάσματα της ελληνικής κοινωνίας, που χτυπήθηκε από τον κομήτη της κρίσης, το μόνο πράγμα που παρήγαγε λάμψη ήταν οι ραδιενεργές ρίμες του «Τ.Κ.Π.» μαζί με τα αρτιότατα και υπέροχα σκοτεινά beats του Dof, κι αυτή η λάμψη ήταν τόσο ισχυρή, σαν φάρος, που τράβηξε όλη τη σκηνή προς το μέρος της.

Ο σκοτεινός ήχος έγινε μοτίβο και για άλλους καλλιτέχνες, η νοοτροπία του πεινασμένου έγινε δεδομένο και ζητούμενο πλέον και ο κοινωνικός στίχος έλαβε άλλα χαρακτηριστικά, από τα πιο σκληρά και στρατευμένα ιδεολογικά της προηγούμενης περιόδου. Άναψε ένας διακόπτης σε ένα σκοτεινό δωμάτιο.

Ένα σημείο-τομή για την ελληνική ραπ σκηνή, ίσως και για την ελληνική μουσική συνολικότερα, ήταν η αρχή της εποχής των streams, η αρχή της εποχής που η ραπ θα έπαιρνε οριστικά διαζύγιο από το «underground», η αρχή της εποχής που οι δισκογραφικές εμφανίστηκαν με νέο άρωμα entrepreneurship, η αρχή της εποχής των νέων ήχων, η αρχή της εποχής του Die Nasty, η αρχή της εποχής που η ραπ θα έπαιζε στα ακουστικά όλου του κόσμου, η αρχή της εποχής που οι φαν του έντεχνου και του ροκ θα έσκαγαν πλέον στα ραπ live όχι ως τουρίστες αλλά από ανάγκη να είναι κομμάτι αυτής της μεγάλης πολιτισμικής αλλαγής που συντελείται.

ΛΕΞ - ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑ ΤΣΟΓΛΑΝΟΥΣ

Οι κραυγές του ΛΕΞ, από την πρώτη στιγμή, πως δεν είναι πρότυπο, δεν είναι παράδειγμα προς μίμηση, δεν είναι άξιος αυτής της σχεδόν μεταφυσικής λατρείας, σαν να λατρεύουμε κάποιον μεσσία, κάποιον που δεν βρίσκεται πια στη ζωή, έπεσαν στο κενό και το μήνυμα αποκόπηκε τελείως από τον πομπό και μετασχηματίστηκε σε κάτι άλλο από τον δέκτη.

Τώρα η ραπ είναι mainstream, σχεδόν pop. Συζητιέται στα κανάλια, συζητιέται στη Βουλή, στο ΕΣΡ, στα σόσιαλ, αλλά αυτός ο διάλογος φαίνεται λίγο επιφανειακός, λίγο εφήμερος. Ακολουθεί τη ροή της πληροφορίας, όπως την προσλαμβάνει ένας εγκέφαλος με διάσπαση προσοχής. Αποσπασματικά, για λίγο, κάτι δημιουργείται για λίγο, μέχρι να το διαδεχθεί το επόμενο γεγονός.

Η λογική του concept album, δηλαδή η λογική της κατασκευής ενός σύμπαντος που ξεκινάει με το intro και τελειώνει με το outro, όπως ήταν το «Τ.Κ.Π.», δεν είναι ούτε ζητούμενο ούτε επίδικο. Η ψηφιακή πλατφόρμα έχει βάλει τους ράπερ σε έναν αγώνα δρόμου για το επόμενο κομμάτι, το επόμενο χιτ, δεν υπάρχει χρόνος να φιλτράρουμε, να επεξεργαστούμε, να συγκρίνουμε, να εμπνευστούμε. Η ροή της πληροφορίας μάς κρατάει συνδεδεμένους αυστηρά στο τώρα και το παρελθόν βιώνεται μόνο ως νοσταλγικό προϊόν. Το μέλλον, δε, άσ’ το καλύτερα.

Το «Τ.Κ.Π.» δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για τη ραπ ή για τη μουσική. Ήταν ένα σημείο τομής για το ποια μορφή πρέπει να έχει ένα πολιτισμικό προϊόν κόντρα ακριβώς στη διασπασμένη και πολυσχιδή πληροφορία. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα, στην απτή πραγματικότητα. Δεν ήταν παράθυρο απ’ το οποίο κοιτούσες προς τα έξω, ήταν είσοδος στον πραγματικό κόσμο. Και ευχαριστούμε που το ζήσαμε. Και ξέρουμε πως αν δεν το έκαναν αυτοί, δεν θα το έκανε κανείς. Είναι πραγματικά σημαντικό σε έναν κόσμο που όλα είναι εφήμερα και γρήγορα να υπάρχει η θαλπωρή της μονιμότητας, της σιγουριάς, ακόμη κι αν αυτή η σιγουριά διαρκεί 52 λεπτά και 37 δευτερόλεπτα.

ΛΕΞ - Τ.Γ.Κ.

Ο (δρ.) Κώστας Σαββόπουλος είναι κάτοχος διδακτορικού πάνω στη ραπ μουσική, αρθρογράφος, DJ και συγγραφέας του «I still love her. Τι μου έμαθε για τον σεξισμό και την αρρενωπότητα η ραπ».

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ