Αυτός είναι ο Λεξ, αυτή είναι η Θεσσαλονίκη, και οι λάσπες στα παπούτσια του έχουν την ιστορία της

Ο Λεξ και η Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Ήρθε επιτέλους η στιγμή της Θεσσαλονίκης να υποδεχθεί εντός έδρας τον πιτσιρικά από το Φάληρο. Φωτο: Γιάννης Τόμτσης
0


ΑΠΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ ΑΚΟΜΗ, ΤΑ
ραπς των Βορ. Ασ. με συντρόφευαν στα ακουστικά μου. Μέσα και από τις πρώτες δικές του ρίμες στα Βόρεια Αστέρια και στα Ανάποδα Καπέλα γνώρισα τη «θερμή» Θεσσαλονίκη, την πόλη που ποτέ δεν κοιμάται και όπου όλα γίνονται. Και ανυπομονούσα να την επισκεφτώ. Να δω από κοντά την πόλη που γεννά ταλέντα. Να κατηφορίσω τη Ναυαρίνου, να αράξω στην Παραλία, να χωθώ στα μπαρ της Βαλαωρίτου, να μυρίσω Θερμαϊκό, να με κρυώσει ο Βαρδάρης. Καταλαβαίνω ότι για τους Θεσσαλονικείς φίλους μου αυτά είναι φοβερές γραφικότητες, αλλά για μένα τότε έτσι ήταν.

Το 2014 σκάει το πρώτο σόλο άλμπουμ του Λεξ, με τον εμβληματικό πλέον τίτλο «Ταπεινοί και Πεινασμένοι». Φανερά επηρεασμένος από το μυθιστόρημα του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι Ταπεινοί και Καταφρονεμένοι, ο Λεξ κάνει το ντελίβερι και γίνεται το πρώτο μπαμ. Η αμεσότητα των σκέψεών του με αφορμή τα μεγάλα προβλήματα της εποχής μας σε συνδυασμό με την ύψιστης, κατ’ εμέ, μορφής έκφρασης της ραπ μουσικής, το story-telling (γιατί άλλωστε το μόνο που θα μείνει είναι οι ιστορίες και κάνα δυο φωτογραφίες), στέλνει τον Λεξ ψηλά στις προτιμήσεις των ακροατών του «ντόπιου» underground hip-hop. Μέσα από τους στίχους του αντικρίζουμε μια κάπως άγνωστη πλευρά της Θεσσαλονίκης και κατ’ επέκταση της ίδιας της Ελλάδας, που μαστίζεται από αντιφάσεις, διαφθορά, την άνοδο του φασισμού, την οφθαλμοφανής αντίθεση πλούτου και φτώχειας, τον ηθικό ξεπεσμό και την αβέβαιη προσδοκία. Προσωπικά, αυτός ο δίσκος μού «γαργάλησε» κάπως τον νου. Άρχισα να αντιλαμβάνομαι περισσότερο την έννοια της παρανομίας, ειδικά της έντιμης, της γεννημένης από βιώματα και ανάγκες, που έχει κώδικες και ηθικές αξίες. Στίχο το στίχο, το «Ταπεινοί και Πεινασμένοι» διαμόρφωσε εικόνες και συναισθήματα, όπως το εξώφυλλό του που αναπαριστά τη Θεσσαλονίκη να καίγεται στη μεγάλη φωτιά του 1917.

Κάποιες φορές, όταν ακούω τα κομμάτια του δεν νιώθω τόσο τη μορφή του όσο τη φωνή του. Καλό - κακό, δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι ότι ντύνει στιχουργικά αυτό που ζούμε. Με απλές λέξεις. Υπάρχουν στιγμές που με σοκάρει η ωμή ειλικρίνειά του. Χώνει ραπς γιατί το θεωρεί ο ίδιος αναγκαίο και έτσι τα διεκδικεί όλα.

Θα φύγει για λίγο και θα επιστρέψει ξανά το 2018 για το χατίρι της συμπρωτεύουσας με την δεύτερη ολοκληρωμένη δισκογραφική του δουλειά, το «2XXX». Τα «Κοράκια» προσγειώνονται στον «Φράχτη» και κρατάνε τσίλιες σ’ αυτούς που τον πηδάνε, ενώ οι «Λοβοτομημένοι» μετράνε «Διαστημόπλοια» που διασχίζουν τον αέρα. Ο δίσκος-ναυαρχίδα, όπως πολύ σωστά λέει μια φίλη, του νεότερου ελληνόφωνου ραπ αντικατοπτρίζει ωμά τη Θεσσαλονίκη και καθιερώνει πλέον τον Λεξ ως ποιητή του περιθωρίου. Έναν τίτλο που δεν διάλεξε, που μπορεί να τον βαραίνει, αλλά για εμάς, τους ακροατές, τον εκπροσωπεί επάξια. Μπάλα, ναρκωτικά, κρατική αδιαφορία, παραβατικότητα, σινεμά, στοίχημα, μετανάστευση, θάνατος, φυλακές, ανομία. Κι όλα αυτά συμβαίνουν εκεί που ξυπνάμε, εκεί που δουλεύουμε, εκεί που ερωτευόμαστε. Στην αθέατη πλευρά των πόλεων. Όσο μας νανουρίζουν οι σειρήνες των περιπολικών. Στο σημείο αυτό να κάνουμε και μια αναφορά στο ιστορικό πλέον live του Λεξ στο θέατρο Πέτρας το 2019, το μεγαλύτερο (από άποψη προσέλευσης) ελληνικό rap live των τελευταίων χρόνων.

Ο Λεξ και η Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Μαυροντυμένα παιδιά, «δικά» του παιδιά, γέμισαν από νωρίς τα πέριξ του Καυτανζόγλειου, σιγοτραγουδώντας τους στίχους του, περιμένοντας να μπουν στον χώρο της συναυλίας. Φωτο: Γιάννης Τόμτσης

Μια σειρά από αριστουργηματικά singles θα μας συντροφεύουν μέχρι το 2022 και το «Μετρό». Θα ήθελα να έχει περάσει ακόμα λίγος καιρός για να μπορέσω να αποτυπώσω ακριβώς τα συναισθήματα που μου βγάζει αυτός ο δίσκος. Το σίγουρο είναι ότι στέκεται επάξια δίπλα στα δύο προηγούμενα άλμπουμ.

Και έρχεται το live της Νέας Σμύρνης τον Ιούλιο του ’22. Πάνω από 20.000 αλάνια-χιπχοπάδες-οπαδοί απ’ όλη την Ελλάδα, και όχι μόνο, κατέκλυσαν το Στάδιο του Πανιωνίου. Πάνω από 20.000 φωνές ενώθηκαν και φώναξαν κάθε μπάρα του, υπό το φως των αμέτρητων καπνογόνων που άναβαν το ένα μετά το άλλο. Οκτώβρης ’22: Ήρθε επιτέλους η στιγμή της Θεσσαλονίκης να υποδεχθεί εντός έδρας τον ράπερ από το Φάληρο. Μαυροντυμένα παιδιά, «δικά» του παιδιά, γέμισαν από νωρίς τα πέριξ του Καυτανζόγλειου, σιγοτραγουδώντας τους στίχους του, περιμένοντας να μπουν στον χώρο της συναυλίας. Αμάξια με ηχεία έπαιζαν στη διαπασών «Λεξ, όρμα τους», προετοιμάζοντας τη μουσική επανάσταση που ερχόταν.

Ο Λεξ μιλάει για τη Σαλούγκα κι εμείς, από κάθε άκρη αυτής της χώρας, την ανακαλύπτουμε ξανά και ξανά μαζί του. Χρεώθηκε τα μπλουζ της γενιάς της κρίσης, όπως μου αρέσει να γράφω. Κάποιες φορές, όταν ακούω τα κομμάτια του δεν νιώθω τόσο τη μορφή του όσο τη φωνή του. Καλό - κακό, δεν ξέρω. Αυτό που ξέρω είναι ότι ντύνει στιχουργικά αυτό που ζούμε. Με απλές λέξεις. Υπάρχουν στιγμές που με σοκάρει η ωμή ειλικρίνειά του. Χώνει ραπς γιατί το θεωρεί ο ίδιος αναγκαίο και έτσι τα διεκδικεί όλα. Με φόντο την αγαπημένη του, γκρίζα Θεσσαλονίκη, που γεμίζει εθισμούς όσους την επισκέπτονται ή τη ζουν.

Γιατί, άλλωστε, αυτή η πόλη δεν κοιμάται αν δεν της πει μια ιστορία.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LifO. 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Λεξ και οι άλλοι

M.Hulot / Ο Λεξ και οι άλλοι

Σε μια χώρα που το ραδιόφωνό μας είναι κατάντια και τα live που θεωρούνται άξια λόγου αφορούν κυρίως ανθρώπους άνω των πενήντα, να λέμε και ευτυχώς που υπάρχει κι ένας ΛΕΞ που τον αποδέχονται όλοι και τον βλέπουν ως τον αντίποδα, τον μεσσία του ελληνικού ραπ που θα σώσει τα παιδιά μας από την ηθική καταστροφή
M. HULOT
συναυλία lex

Daily / Μην ντρέπεσαι, είναι ok να μην σου αρέσει ή ακόμα και να μην ξέρεις καν ποιος είναι ο ΛΕΞ

Οι εκρηκτικές ανταποκρίσεις από τη θριαμβευτική εμφάνιση του ΛΕΞ στη Νέα Σμύρνη, ακόμα και από άτομα που δεν είχαν πάει, προκάλεσαν συμπλέγματα ανεπάρκειας και FOMO στο καλοπροαίρετο κοινό μιας κάποιας ηλικίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT