Σαρλ Αζναβούρ: «Ξαπλωμένοι, όλοι το ίδιο ύψος έχουμε»

Σαρλ Αζναβούρ: «Ξαπλωμένοι, όλοι το ίδιο ύψος έχουμε» Facebook Twitter
Μέχρι πριν λίγους μήνες ταξίδευε ανά τον πλανήτη δίνοντας συναυλίες ενώπιον εκστατικού κοινού που συνέρρεε για να δει και να ακούσει από κοντά ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα ιερά τέρατα του 20ου αιώνα.
0

«Ζούμε πολύ καιρό εμείς οι Αρμένιοι» είχε δηλώσει πριν από χρόνια ο Σαρλ Αζναβούρ. «Υπολογίζω να φτάσω τα εκατό και να συνεχίσω να δουλεύω ως τα ενενήντα». Ο πρώτος στόχος δεν επετεύχθη τελικά (αν και έφτασε αρκετά κοντά, καθώς υποκλίθηκε στο μοιραίο μόλις χθες, στα 94 του), ο δεύτερος όμως ξεπεράστηκε πανηγυρικά, αφού ο κορυφαίος ίσως τραγουδιστής μιας ευρύτατης γκάμας «ελαφρού» ρεπερτορίου (με απόλυτη ειδικότητα βεβαίως στο αφηγηματικό «chanson realiste») μέχρι και πριν από λίγους μήνες ταξίδευε ανά τον πλανήτη δίνοντας συναυλίες ενώπιον εκστατικού κοινού που συνέρρεε για να δει και να ακούσει από κοντά ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα ιερά τέρατα του 20ού αιώνα.

Η φωνή του υπήρξε εντυπωσιακή στο εύρος των δυνατοτήτων της, όμως αυτό που τον ξεχώριζε ανάμεσα σε όλους τους μεγάλους τραγουδιστές ήταν η αφοσιωμένη και βαθιά εκφραστική ερμηνεία του που ενσάρκωνε μέσω της αφήγησης και της μελωδίας τα πιο σύνθετα ενήλικα συναισθήματα. Υπ’ αυτή την έννοια, δεν ήταν καθόλου άστοχος ο προσδιορισμός «Γάλλος Φρανκ Σινάτρα» που του είχε αποδοθεί από τα πρώτα βήματα μιας καριέρας που διάνυσε οκτώ σχεδόν δεκαετίες και σίγουρα πιο ακριβής από τον αντίστοιχο «Έλβις της Γαλλίας» που συνόδευε τον πρόσφατα χαμένο Τζόνι Χάλιντεϊ. Μπορεί να μη γέμιζε το μάτι (ήταν 1.60 μ. με το ζόρι), όμως το ανάστημά του όταν τραγουδούσε στη σκηνή έμοιαζε θηριώδες. Όπως άλλωστε είχε πει ο ίδιος, «ξαπλωμένοι, όλοι το ίδιο ύψος έχουμε».   

Η φωνή του υπήρξε εντυπωσιακή στο εύρος των δυνατοτήτων της, όμως αυτό που τον ξεχώριζε ανάμεσα σε όλους τους μεγάλους τραγουδιστές ήταν η αφοσιωμένη και βαθιά εκφραστική ερμηνεία του που ενσάρκωνε μέσω της αφήγησης και της μελωδίας τα πιο σύνθετα ενήλικα συναισθήματα.

Ο Σαρλ Αζναβούρ ήταν πολύγλωσσος, κοσμοπολίτης, δημοφιλής στην Αμερική, Αρμένιος στην καταγωγή (υπήρξε άλλωστε ο πιο διάσημος εκπρόσωπος του έθνους των Αρμενίων και διεθνής πρεσβευτής της κληρονομιάς της χώρας από την ανεξαρτητοποίησή της και μετά), πολιτισμικά όμως οπωσδήποτε Γάλλος, κάτι που, σύμφωνα με τις αφηγήσεις του ίδιου, συνέβη σχεδόν τυχαία:

«Ο πατέρας μου Μίσκα Αζναβουριάν, η μητέρα μου Κναρ Μπαγντασαριάν και η αδελφή μου Άιντα, που γεννήθηκε στην Ελλάδα κατά το ταξίδι της φυγής μας από την Αρμενία, είχαν βρεθεί προσωρινά στη Γαλλία, περιμένοντας να πάρουν βίζα για τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ακόμα δεν είχαν συνειδητοποιήσει ότι θα μέναμε εδώ για πάντα. Στο μεταξύ όμως γεννήθηκα εγώ, στις 22 Μαΐου του 1924 στο Παρίσι. Το μαιευτήριο βρισκόταν στο 5ο Διαμέρισμα. Ο πατέρας μου ήταν ένας υπέροχος άνθρωπος που δούλευε σκληρά, αλλά το χάρισμά του ήταν μάλλον η μουσική παρά η διεύθυνση μιας επιχείρησης. Στο Caucase, το εστιατόριο που είχε ανοίξει, προσκαλούσε ορχήστρες από την Ουγγαρία για να παίξουν και πρόσφερε δωρεάν γεύματα σε όσους φίλους, γνωστούς αλλά και αγνώστους δεν είχαν χρήματα. Φυσικά, αυτό δεν μπορούσε να κρατήσει για πολύ, από τη στιγμή που η επιχείρηση δεν παρουσίαζε κέρδη. Η μητέρα μου, που είχε πτυχίο Φιλολογίας, ήταν αναγκασμένη να δουλεύει περιστασιακά ως μοδίστρα. Το αληθινό πάθος των γονιών μου ήταν οι παραστάσεις που έστηναν μαζί με τους μετανάστες φίλους τους για το κοινό της διασποράς. Μεγάλωσα με τόσο λίγα μέσα αλλά και με τόσο πολλή αγάπη…»  

Σαρλ Αζναβούρ: «Ξαπλωμένοι, όλοι το ίδιο ύψος έχουμε» Facebook Twitter
Η Εντίθ Πιαφ τον είχε ξεχωρίσει, παρακολουθώντας τον στα ντουέτα του με τον Πιερ Ρος στο πιάνο. «Η σχέση μου μαζί της ήταν πλατωνική» έσπευδε πάντα και μέχρι τα τελευταία του να διευκρινίσει. «Αυτό έσωσε τη συνεργασία μας».

Είχε βγει από μικρός στο σανίδι, αλλά η επιτυχία του ως ερμηνευτή (έγραφε ήδη τραγούδια για άλλους) άργησε να έρθει, αφού προηγουμένως είχε συνδεθεί και συγκατοικήσει για καιρό με την Εντίθ Πιαφ που τον είχε ξεχωρίσει, παρακολουθώντας τον στα ντουέτα του με τον Πιερ Ρος στο πιάνο. «Η σχέση μου μαζί της ήταν πλατωνική» έσπευδε πάντα και μέχρι τα τελευταία του να διευκρινίσει. «Αυτό έσωσε τη συνεργασία μας».

Η Πιαφ υπήρξε κρίσιμος μέντορας για τη μετέπειτα πορεία του αλλά και το ένα μέλος της επιφανούς τριάδας που ο ίδιος δήλωνε ότι τον ενέπνευσε όσο κανείς άλλος: «Ο Σαρλ Τρενέ για το γράψιμό του, η Πιαφ για το πάθος της και ο Μωρίς Σεβαλιέ για τον επαγγελματισμό του – και οι τρεις μαζί για την επιβλητική παρουσία τους στη σκηνή».

Η χρονιά-σταθμός για τη μετεωρική άνοδό του στο ερμηνευτικό στερέωμα ήταν το 1956, όταν αποθεώθηκε κατά τη διάρκεια ενός ρεσιτάλ στην Καζαμπλάνκα και ακολούθως κλήθηκε να τραγουδήσει στο Ολυμπιά του Παρισιού, όπου για την περίσταση έγραψε και ερμήνευσε την πρώτη του μεγάλη προσωπική επιτυχία, το «Sur ma vie». Θα ακολουθούσαν εκατοντάδες άλλες, σε διάφορες γλώσσες, κάποιες εκ των οποίων διεκδικούν δάφνες όχι μόνο για την ερμηνευτική ισχύ αλλά και για το πρωτοποριακό στιχουργικό περιεχόμενό τους. Όπως το «Comme ils disent» (που στα αγγλικά έγινε «What makes a man»), το οποίο φέρει τον τίτλο τιμής του «πρώτου διάσημου τραγουδιού για τους νταλκάδες και τα ζόρια μιας  ομοφυλοφιλικής σχέσης».

Σαρλ Αζναβούρ: «Ξαπλωμένοι, όλοι το ίδιο ύψος έχουμε» Facebook Twitter
Με την Μπριζίτ Μπαρντό.

Αν δεν ήταν ένας μέγιστος τραγουδιστής, και πάλι θα ήταν αναγνωρίσιμος στο ευρύ κοινό ο Αζναβούρ μόνο από την επίσης μεγάλη, μακρόχρονη και ιδιοσυγκρασιακή φιλμογραφία του. Συχνά εμφανιζόταν ως καρατερίστας ή προέκταση της δημόσιας εικόνας του ως αστεριού του πάλκου, όμως ούτε ο Ιβ Μοντάν ή ο Σινάτρα δεν έπαιξαν σε τόσο διαφορετικές μεταξύ τους και «περίεργες» ταινίες, παρότι εκείνοι εξασφάλιζαν σαφώς πιο πρωταγωνιστικούς ρόλους στη μεγάλη οθόνη, προφανώς λόγω πιο συμβατικά «σαγηνευτικής» εμφάνισης.

Ο Αζναβούρ έπαιξε σε φιλμ του Ζορζ Φρανζί, του Ζαν Κοκτό, του Κλοντ Σαμπρόλ, του Κλοντ Λελούς, στο «Ταμπούρλο» του Σλέντορφ, σε γαλλικά νουάρ και σε ό,τι cult μπορεί να φανταστεί κανείς, με προεξάρχον το θεότρελο και ψυχεδελικό «Candy» του 1968 με τον Μάρλον Μπράντο. Και, βέβαια, κουβάλησε μόνος του τον κεντρικό ρόλο στο «Πυροβολήστε τον πιανίστα» του Φρανσουά Τριφό, ταινία που είναι συγχρόνως πιο ελευθέρια, πιο ελαφριά αλλά και πιο μελαγχολική ίσως από το μοιρολατρικό νουάρ μυθιστόρημα «Down There» του Αμερικανού συγγραφέα Ντέιβιντ Γκούντις, στο οποίο βασίστηκε. 

Όπως και στην περίπτωση του Σινάτρα όμως, τα κινηματογραφικά επιτεύγματα επισκιάζονται αυτομάτως από τη Φωνή και το Τραγούδι. «Το ραδιόφωνο στο πάτωμα έχει χαλάσει και παίζει παράφωνα Αζναβούρ» λέει ένας στίχος από το τραγούδι «Sister Europe» του αγαπημένου new wave γκρουπ Psychedelic Furs που άκουγα μετά μανίας στα '80s. Πού καιρός για Αζναβούρ τότε… Έτσι πάει όμως, τα «κλασικά», τα «παλιομοδίτικα»  και τα ενήλικα ακούσματα σε πιάνουν όταν ξεφύγεις από τον εναγκαλισμό της νεανικού ναρκισσισμού.

Έγραφε ο επιφανής κριτικός των «New York Times», Stephen Holden, τον Απρίλιο του 2009, αφότου είχε παρακολουθήσει μία από πρώτες «αποχαιρετιστήριες» συναυλίες του μεγάλου τραγουδιστή: «Για έναν Αμερικανό κριτικό, η ελευθερία της αυτο-έκφρασης του κυρίου Αζναβούρ, τόσο ως τραγουδοποιού όσο και ως ερμηνευτή, προκαλεί δυσφορία για τον βαθμό που η δική μας δημοφιλής κουλτούρα έχει ως επίκεντρο σχεδόν αποκλειστικά τη νεότητα. Είναι τόσο σημαντικό να υπάρχουν τραγούδια που βλέπουν μακριά, εξερευνούν τον έρωτα και την απώλεια σε κάθε στάδιο της ζωής και συνδέουν διαφορετικές γενιές». 

 

Charles Aznavour - La Boheme

 

 

Charles Aznavour Hier encore

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ