Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου

Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου Facebook Twitter
Το «Freakshow», ένα άλμπουμ που οι fan περίμεναν εδώ και πάρα πολύ καιρό με ανυπομονησία, μόλις κυκλοφόρησε, δηλώνοντας την επιστροφή ενός καλλιτέχνη που έλαβε πολλή αγάπη τα περασμένα χρόνια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Είναι ένας από τους πιο weird ράπερ της ελληνικής σκηνής, με ξεχωριστή χροιά, και ένας από τους καλλιτέχνες που διαμόρφωσαν τον «σύγχρονο» ήχο στη χώρα μας. Ο Sapranov έχει να λέει πως έζησε το όνειρό του. Από την Κατερίνη, όπου ξεκίνησε μουσικά, μέχρι τα διαδοχικά sold-out tours με τους Above the Hood, την ίδρυση του Godsquad crew αλλά και το «deja vu», ένα από τα μεγαλύτερα hit της δεκαετίας, το κοντέρ της μουσικής του πορείας μοιάζει να έχει γράψει πολλά χιλιόμετρα. Η απουσία του όμως για μεγάλο διάστημα δεν πέρασε απαρατήρητη από τον κόσμο.

Το «Freakshow», ένα άλμπουμ που οι fan περίμεναν εδώ και πάρα πολύ καιρό με ανυπομονησία, μόλις κυκλοφόρησε, δηλώνοντας την επιστροφή ενός καλλιτέχνη που έλαβε πολλή αγάπη τα περασμένα χρόνια. «Δεν έχω αλλάξει, είμαι ακόμα το παιδί που θέλει από τα αστέρια να σας δει», λέει ο Sapranov στο «Tavani», το outro του άλμπουμ, ένα ιδιαίτερο κομμάτι στο οποίο παίζει κιθάρα ο πατέρας του. 

Με ήχο προσεκτικά δουλεμένο, dark vibes, ενδιαφέροντα feats και ψυχεδελικό ύφος, ο Sapranov μας δίνει δώδεκα συν ένα κομμάτια που εκφράζουν τη μουσική του ταυτότητα.

Με ήχο προσεκτικά δουλεμένο, dark vibes, ενδιαφέροντα feats και ψυχεδελικό ύφος, ο Sapranov μας δίνει δώδεκα συν ένα κομμάτια που εκφράζουν τη μουσική του ταυτότητα. «Έχουμε δουλέψει πάρα πολλές ώρες, έχουμε αλλάξει το ίδιο πράγμα εκατομμύρια φορές για να πάρουμε το αποτέλεσμα που θέλαμε. Δεν έχει ούτε μία πρόχειρη μπάρα», λέει.

Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου Facebook Twitter
Στυλ για εκείνον είναι το πώς νιώθεις. «Άρχισα να πειραματίζομαι με αυτό από πάρα πολύ μικρός». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Πήρα ατελείωτα μηνύματα που ρωτούσαν “πού είσαι; Γιατί χάνεσαι;”. Στον Covid άλλοι έμπλεξαν, εγώ ξέμπλεξα τελείως. Άρχισα να σκέφτομαι τι κάνω, τι θέλω να κάνω, έκανα ένα βήμα πίσω και άφησα το ραπ για λίγο στην άκρη. Άρχισα να ασχολούμαι πιο πολύ με κιθάρες, με το σώμα μου, με τον εαυτό μου. Τα κατάφερα, ένιωσα πολύ καλύτερα. Ξαναμπήκα στο στούντιο δυναμικά μία εβδομάδα μετά τον θάνατο του Madclip. Το βράδυ που μας άφησε, ο Madclip μού έδωσε ένα τρομερό χαστούκι και μου είπε “τρέχα τώρα γιατί όλα μπορούν να αλλάξουν σε μια στιγμή. Μην κάθεσαι και σκέφτεσαι, απλά κάνε”. Κλείστηκα στο στούντιο μαζί με τον Steezynicco και γράψαμε το “Freakshow”», λέει.

«Ήθελα πάρα πολύ καιρό να κάνω αυτό το άλμπουμ. Δεν μπορούσα. Το είχα στο κεφάλι μου και απλά έγραφα κομμάτια και τα έβαζα σαν tracklist. Πέρασε ο καιρός, είχα δώσει στον κόσμο να καταλάβει ότι θα βγάλω κάποια στιγμή άλμπουμ και το περίμενε από μένα, αλλά κάθε φορά που έβαζα να ακούσω τι έχω ετοιμάσει δεν με ικανοποιούσε σε σχέση με το αποτέλεσμα που ήθελα να βγάλω. Οπότε ο δίσκος πήρε μια έξτρα παράταση. Τα κομμάτια που έχω αυτήν τη στιγμή στο “Freakshow” δεν έχουν καμία σχέση με hit. Το άλμπουμ είναι η ταυτότητά μου. Μετά το “Freakshow” θα προσπαθήσω σίγουρα να δώσω και κομμάτια για τον κόσμο. Δεν περιμένω τρελά νούμερα από αυτό, ούτε έχω τρελές απαιτήσεις. Είναι αυτό που ήθελα να κάνω».

Sapranov - Tavani (Outro)

Το παρελθόν

Ο Sapranov ήρθε στην Ελλάδα όταν ήταν επτά χρονών. Στα δεκατρία του ήδη γνώριζε ότι ήθελε να γίνει μουσικός όταν μεγαλώσει. Με το crew των Yperanw skills στην Κατερίνη, μέλος των οποίων ήταν και ο Hawk, ξεκίνησαν να παίζουν στα μαγαζιά της πόλης.

«Στη δική μου εποχή η Κατερίνη ήταν μια πόλη που έδινε τέτοια ερεθίσματα. Ήταν γεμάτη graffiti, από τη δεκαετία του 1980 και του '90. Έχω ζήσει την εποχή που ο κόσμος δεν ήξερε ακόμα τίποτα από ραπ. Σε έβλεπαν το βράδυ με καπέλο και σου έλεγαν “γιατί φοράς καπέλο; Δεν έχει ήλιο” ή “γιατί φοράς τα ρούχα του πατέρα σου;”. Πέρασε ο καιρός και σήμερα είναι όλοι έτσι. Μπορείς να είσαι όπως θέλεις. Ειδικά με το ίντερνετ, που ο κόσμος έχει δει τόσα πράγματα, νομίζω δεν κρίνεται πλέον τόσο πολύ κάποιος από την εμφάνισή του», λέει.

Στυλ για εκείνον είναι το πώς νιώθεις. «Άρχισα να πειραματίζομαι με αυτό από πάρα πολύ μικρός. Έκανα παρέα με πάνκηδες και μεταλλάδες. Υπήρξε μια εποχή που γούσταρα και έκανα ραπ, αλλά έκανα παρέα με πανκ. Μου έλεγαν “αποφάσισε, ρε, είσαι με τους ράπερ ή με τους πάνκηδες;”. Κι εγώ έλεγα πως θα είμαι ό,τι θέλω. Από μικρός είχα την τάση να είμαι το φρικιό της παρέας, ο πιο περίεργος, να βάφω τα μαλλιά μου, να φοράω πολλά σκουλαρίκια, να σκίζω τα ρούχα μου».

Αργότερα θα συναντιόταν εκ νέου με τον Hawk στη Θεσσαλονίκη, όταν και δημιουργήθηκαν οι Above the Hood.

«O Hawk ετοίμαζε τότε το “Ανώτερο Κλιμάκιο”. Μου είπε να μπω σε κάποιο feat. Άκουσα το verse που είχε για το “Εδώ είναι Ελλάδα”, πήγα σπίτι και του είπα να μου το στείλει».

Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου Facebook Twitter
Ο Sapranov πιστεύει πως το μουσικό κύμα που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια σίγουρα έχει μέλλον. «Είναι μια μουσική στην οποία είσαι ελεύθερος να κάνεις ό,τι θέλεις». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μετά από αυτό το κομμάτι, τα πάντα άρχισαν να παίρνουν μορφή.

Η εποχή των Above ήταν, όπως λέει, μια εποχή γεμάτη κίνηση. «Ζήσαμε όλη αυτή την τρέλα με άλμπουμ, singles, hits. Κάναμε πολλά sold-out σε όλη την Ελλάδα. Σαν άνθρωπος γενικά έχω να λέω ότι έχω καταφέρει το παιδικό μου όνειρο. Αυτά που έλεγα ότι θέλω να κάνω πιτσιρίκος τα έχω ζήσει, τα έχω όλα σε εικόνες. Είναι τρελές εμπειρίες».

Όταν τον ρωτάω για τη συζήτηση που γίνεται σχετικά με το αν διαλύθηκαν οι Above και για το «Bad Company», ένα κομμάτι που ήρθε για να δείξει το αντίθετο, λέει: «Θεωρώ γενικά ότι ήταν μια σχετικά βιαστική κίνηση, απλά για να τους δείξουμε ότι δεν διαλυθήκαμε. Δεν ξέρω αν χρειαζόταν να το κάνουμε έτσι, είναι καλό κομμάτι, αλλά, αν μπαίναμε στούντιο, θα δουλεύαμε πολύ καλύτερα. Νομίζω πως κάπως μας πίεσε το γεγονός ότι ο κόσμος πίστευε πως διαλυθήκαμε, ενώ αυτό δεν ίσχυε. Αλλά όχι, γενικά ως Above δεν έχουμε διαλυθεί ποτέ επίσημα γιατί πρώτα είμαστε φίλοι και μετά συνεργάτες, οπότε είναι θεωρητικά δύσκολο να διαλυθούμε. Πρέπει να πάνε όλα πολύ χάλια».

Για την επιτυχία του «deja vu» και τα δεκάδες εκατομμύρια views, που έφεραν εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα, λέει πως ήταν κάτι που το περίμενε.

«Θέλαμε να είναι τόσο μεγάλο. Δεν ήμασταν ποτέ ταπεινοί σε αυτό που κάναμε. Ήταν τρελή εμπειρία, κάτι που παραήταν γρήγορο, με τρελά νούμερα. Είχε πολύ μεγάλη διαφορά σε σχέση με ό,τι είχαμε συνηθίσει μέχρι τότε. Ναι μεν ήταν εξαντλητικό, γιατί δεν μπορείς να πας πουθενά, όλο κάπου τρέχεις, δεν έχεις πάρα πολύ προσωπικό χρόνο, αλλά αυτό προσπαθήσαμε να κάνουμε και έγινε, οπότε απλά το απολαμβάναμε».

Το κύμα του ραπ

Ο Sapranov πιστεύει πως το μουσικό κύμα που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια σίγουρα έχει μέλλον. «Είναι μια μουσική στην οποία είσαι ελεύθερος να κάνεις ό,τι θέλεις. Υπάρχουν πάρα πολλοί καινούργιοι καλλιτέχνες και είναι πάρα πολύ καλοί. Τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν πριν από έξι-επτά χρόνια, πλέον οι καλλιτέχνες έχουν πρόσβαση σε στούντιο, έχουν καλύτερα μικρόφωνα, οι producers έχουν ανέβει επίπεδο. Πλέον δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα από producers του εξωτερικού», αναφέρει και προσθέτει: «Σίγουρα βλέπω κι άλλα νούμερα, κι άλλο μέλλον, κι άλλους καλλιτέχνες. Μπορεί τώρα κάπως να έχει κάνει μια κοιλιά η φάση, να έχουν μείνει κάπως στάσιμα τα νούμερα σε σχέση με τα 30 και 40 εκατομμύρια στα οποία έφταναν τα projects μέσα σε δύο-τρία χρόνια το 2019, αλλά σίγουρα έχει μέλλον».

HAWK & SAPRANOV - DEJA VU

«Η Ελλάδα είναι μια δύσκολη χώρα για να είσαι καλλιτέχνης»

Τα live είναι για εκείνον βασική πηγή ενέργειας. «Όλα γίνονται γι' αυτό», σημειώνει, λέγοντας πως μετά από ένα live μπαίνει στο στούντιο θέλοντας να γράψει κάτι που θα κάνει τον κόσμο να ζήσει τη στιγμή το ίδιο έντονα.

Ο Sapranov λέει πως την περίοδο του Covid-19 συνειδητοποίησε πόσο παρατημένοι είναι οι καλλιτέχνες από το κράτος, τη δύσκολη αποστολή τους και τον ρόλο τους σε αυτήν τη χώρα.

«Μιλάμε για μια χώρα όπου δεν υπάρχουν γνώσεις σε βασικά πράγματα. Είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη όπου δεν λειτουργούν τα πνευματικά δικαιώματα. Νομίζω ότι αυτό τα λέει όλα. Ο καλλιτέχνης στην Ελλάδα δεν είναι τίποτα, δεν παίζει κανέναν ρόλο, το να είσαι καλλιτέχνης είναι σαν χόμπι, δεν είναι καν επάγγελμα. Λεφτά από το κράτος δεν έχω δει ποτέ στη ζωή μου ως καλλιτέχνης, από πνευματικά δικαιώματα ή κάτι τέτοιο. Ούτε μία φορά», αναφέρει.

Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου Facebook Twitter
«Δίνω την αγάπη μου σε όλους αυτούς. Γιατί χωρίς το κοινό τίποτα από όλα όσα κάνω δεν λέει». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Θεωρεί πως ο ράπερ θα βάλει πάντα σάλτσα στα κομμάτια, ενώ για την κριτική που δέχονται πολλοί ράπερ αναφορικά με το πώς εκφράζονται απέναντι στο γυναικείο φύλο σημειώνει: «Το να βάζεις έναν ράπερ να είναι εναντίον μιας γυναίκας και να θεωρείς ότι την βλέπει σαν κρέας κ.λπ. είναι από τα μεγαλύτερα λάθη που μπορεί να κάνεις, γιατί είμαστε κατά βάση τέρμα ερωτευμένοι με τις γυναίκες. Η έμπνευση και η ενέργεια που παίρνουμε από τη γυναίκα δεν συγκρίνεται με τίποτα. Επειδή είμαστε λίγο πιο κάφροι και λέμε τα πράγματα λίγο πιο spicy, ο κόσμος καταλαβαίνει ότι είμαστε μισογύνηδες και ότι έχουμε τη γυναίκα ως αντικείμενο. Αυτό είναι τεράστιο λάθος». 

Η δυναμική των άλμπουμ

«Τα άλμπουμ σήμερα δεν παίζουν τον ρόλο που έπαιζαν παλιότερα. Ακόμη, όμως, είναι σημαντικό για έναν καλλιτέχνη να βγάζει άλμπουμ. Βλέπω ότι ενδιαφέρει τον κόσμο να ακούσει μια ολοκληρωμένη δουλειά και γουστάρω. Γενικά έχει αλλάξει πάρα πολύ η εποχή, από αναλογική έγινε ψηφιακή, αυτή η υπερπληροφόρηση έχει καταστρέψει πάρα πολλά πράγματα. Ένα άλμπουμ παλιά ήταν ολόκληρος ο κόσμος στα χέρια σου, θα ήταν η μουσική σου για τους τέσσερις μήνες. Σήμερα ο κόσμος έχει την πολυτέλεια να ακούσει ένα κομμάτι και αν δεν του αρέσει να πάει στο επόμενο. Όλα γίνονται σούπα πολύ γρήγορα. Το ίντερνετ έχει δώσει τρομερή ταχύτητα, πάρα πολλή γνώση και πρόσβαση σε πάρα πολλούς, οπότε μου φαίνεται λογικό αυτό. Ας ελπίσουμε ότι θα δοθεί βάση πλέον σε ολοκληρωμένες δουλειές».

Τι έχει να πει στον κόσμο που λέει πως χάθηκε;

«Γενικά έχω ξεχαστεί, αλλά έχω πολλά παιδιά που είναι εκεί. Ανθρώπους που είναι τόσα χρόνια πιστοί και μου λένε “τελείωνε, βγάλε μουσική, μη χάνεσαι”. Δίνω την αγάπη μου σε όλους αυτούς. Γιατί χωρίς το κοινό τίποτα από όλα όσα κάνω δεν έχει σημασία».

Φέτος, εκτός από το «Freakshow» που κυκλοφόρησε, θα εμφανιστεί και η ομάδα του Godsquad, με επίσημες κυκλοφορίες σε singles και άλμπουμ, καθώς και video clips.

Sapranov - Freakshow

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM