Raw Records: Drill ιστορίες στους πρόποδες του Ολύμπου

Raw Records: drill ιστορίες με θέα τον Όλυμπο Facebook Twitter
Φωτ.: Βασίλης Γιαννότας
0

Στην πόλη της Κατερίνης η κουλτούρα του δρόμου είναι χρόνια τώρα βαθιά ριζωμένη στη ζωή των ανθρώπων της. Όπως και σε άλλες επαρχιακές κοινωνίες, ο αγώνας του βιοπορισμού, η ρουτίνα και το όραμα της αναζήτησης του διαφορετικού γεννούν την επιθυμία να εκφραστεί μια καθημερινότητα που διέπεται από συγκεκριμένους κώδικες. Σε παρκάκια γεμάτα αδέσποτα, σε άδεια προαύλια σχολείων όπου τα βράδια νεαρόκοσμος ραπάρει γύρω από ένα κινητό, σε παρέες που γυρνούν την πόλη φορώντας φαρδιά hoodies, νιώθοντας πως εκπροσωπούν περήφανα τη γειτονιά τους. Εκεί ζυμώνεται μια ταυτότητα της πόλης, που για πολλούς είναι ανεπιθύμητη. 

Η μουσική κουλτούρα της Βόρειας Ελλάδας, που ως διά μαγείας γίνεται το χωνευτήρι από το οποίο ξεπηδούν νέοι ήχοι σε όλη τη χώρα, είναι ένα καζάνι που κοχλάζει ασταμάτητα και για τους Κατερινιώτες ένας τρόπος να εκφράσουν τα δικά τους βιώματα. Πρόκειται για μια κουλτούρα οι βάσεις της οποίας μπήκαν τις δεκαετίες πριν από το 2000, με το graffiti, το skateboarding και, φυσικά, το ραπ. Αυτό είναι που συνεχίζει να εξελίσσεται ασταμάτητα στην πόλη, να γεννά νέους καλλιτέχνες που εκπροσωπούν τη σκηνή στην Ελλάδα του σήμερα και να είναι συνεχώς εκεί με διάρκεια μέσα στον χρόνο. 

Κάναμε ένα συνονθύλευμα του παλιού και του καινούργιου k hood. Και αυτήν τη στιγμή, το 2021, είμαστε εδώ, ανεξάρτητοι, δισκογραφούμε και είμαστε έτοιμοι να κάνουμε πράγματα που η Ελλάδα δεν μπορεί να φανταστεί καν ότι μπορούν να γίνουν ανεξάρτητα, χωρίς τη βοήθεια κανενός.

Στους πρόποδες του Ολύμπου, σε αυτοσχέδια στούντιο πιτσιρικάδων που ζουν για να ακούνε και να γράφουν μουσική, με τη φωνή νέων καλλιτεχνών που ενώνονται με τους παλιότερους, φτιάχνεται σήμερα ένας νέος, καθαρός drill ήχος που σίγουρα θα απασχολήσει την Ελλάδα στο άμεσο μέλλον. 

Raw Records: drill ιστορίες με θέα τον Όλυμπο Facebook Twitter
Low. Φωτ.: Βασίλης Γιαννότας

Ο λόγος για τη Raw Records και τους Raf, Smoke, Low, Mufasha, Rare και Soul V, που τα τελευταία χρόνια βρίσκονται πίσω από την παραγωγή, συνθέτουν και ραπάρουν ανεξάρτητα, βγάζοντας διαρκώς καινούρια tracks. Στο «HBO», όπου συμμετέχουν μαζί, στο καθαρά drill mixtape «Back 2 Brat», σε σταθμούς όπως το «Soudan» του Soul V ή το «NANA», ένα πιο συναισθηματικό και ιδιαίτερο track για το είδος του, καθώς και στα δύο κομμάτια που ξεχώρισαν σημαντικά, τo «KTM», που απογείωσε τον ήχο, ανοίγοντας με όπερα και καταλήγοντας σε ένα από τα πιο γνήσια drill κομμάτια που έχουν ακουστεί στην Ελλάδα, αλλά και στο ολοκαίνουριο «149», που λανσάρεται με το άρθρο αυτό. 

H ομάδα είναι μια μείξη παλιότερων καλλιτεχνών, όπως o Raf, που βρίσκεται πίσω από το brand της Raw Records, έχοντας τη δική του διαδρομή τις χρονιές του ραπ κύματος στα μέσα της περασμένης δεκαετίας, ο Smoke και ο Low, τα δυο αδέλφια που ραπάρουν στην Κατερίνη από τις αρχές του 2000. Στον κορμό αυτό προστέθηκαν ο Soul V, ο Mufasha και ο Rare – οι δύο τελευταίοι, δεκαεννιά χρονών, κρατούν χαμηλά τον μέσο όρο ηλικίας. 

«Ως Raw Records ξεκινήσαμε το 2010. Δεν το επισημοποίησα ποτέ, απλώς, οποιαδήποτε κίνηση κι αν έκανα –και αργότερα, στο μεγάλο blow up που έγινε το 2014-15 με το "Colombiano Remix”, με την “Μπαμπαλίνα” κ.ά.– πάντα υπήρχε από πίσω η ιδέα πως οτιδήποτε κάνω είναι Raw Records», λέει. Ο Raf με τους Smoke και Low κάνουν ραπ από το 2002. «Είμαστε φίλοι και συνεργάτες από πολύ παλιά, πριν από το ίντερνετ, όταν πουλούσαμε CD. Mε τον Smoke αποτελούμε τους “Νηπενθή”, είμαστε ακόμα συγκρότημα και το πρώτο στην Κατερίνη που έκανε blow up και γέμιζε συναυλίες. 

Το 2019 αποφάσισα, μαζί με τον Smoke και τον Low, ότι θέλω να ανανεώσω την ομάδα με νέο αίμα. Πρώτα βρήκα τον Soul V, μετά τον Mufasha, έπειτα ήρθε ο Rare, ράπερ που έχουν ξεκινήσει την καριέρα τους μέσα από τη Raw Records και έχωσαν πρώτη φορά ραπ μέσα στα στούντιό μας, σε δικές μου μουσικές, και δισκογραφούν και ανεξάρτητα. Είμαστε από τις λίγες εταιρείες που είναι πραγματικά ανεξάρτητες. Ό,τι κάνουμε περνάει από τα χέρια μας, δεν είμαστε σε καμιά πολυεθνική, είμαστε αφεντικά του εαυτού μας. 

Κάναμε ένα συνονθύλευμα του παλιού και του καινούργιου k hood. Και αυτήν τη στιγμή, το 2021, είμαστε εδώ, ανεξάρτητοι, δισκογραφούμε και είμαστε έτοιμοι να κάνουμε πράγματα που η Ελλάδα δεν μπορεί να φανταστεί καν ότι μπορούν να γίνουν ανεξάρτητα, χωρίς τη βοήθεια κανενός», συμπληρώνει ο Raf. 

O Smoke έβγαλε με τον Raf το πρώτο του επίσημο άλμπουμ το 2007 και, όπως λέει, έκαναν tour σε όλη την Ελλάδα, πριν δώσει κάποια mixtapes ανεξάρτητα: το «Smoke-έτοιμοι, όπως πάντα», το «Ποικίλης Ύλης» και το 2016 το «Safari», ένα official άλμπουμ από το k hood records, πριν δώσει πέρυσι το καθαρά drill mixtape «Back 2 brat» με τον Low. Όπως και οι υπόλοιποι «παλιοί» της παρέας, περνά τις γνώσεις του στους νεότερους. Παλιότερα, όπως μου λέει, κάνοντας shout out στους K hood, 149, Chris, Canard και Rgc, κάποιοι άλλοι ενέπνευσαν κι εκείνον. 

Raw Records: drill ιστορίες με θέα τον Όλυμπο Facebook Twitter
Mufasha. Φωτ.: Βασίλης Γιαννότας

«Η γειτονιά μου είναι το k hood, ιδρύθηκε το 2002. Δεν ιδρύθηκε αποκλειστικά για να κάνει μουσική, υπήρχε και το graffiti, αλλά κι εμείς, σαν φίλοι, αράζαμε κάθε βράδυ μαζί, βγαίναμε έξω. Με το που μπήκε και η μουσική στην όλη φάση μας, από το 2004 και μετά, ξεκινήσαμε να κάνουμε πράγματα ανεξάρτητα. Πιστεύω ότι είμαστε από τους μόνους στην Ελλάδα που έχουν δική τους μουσική παραγωγή, δικά τους φιλμ, δικό τους στυλίστα, δικούς τους στίχους, μείξεις, mastering, όλα βγαίνουν από τη Raw Records, από τα δικά μας τα χέρια», λέει, ενώ από τη μεριά του ο Low συμπληρώνει: 

«Ξεκίνησα κι εγώ από παλιά, το 2002, κάνοντας πάντα συμμετοχές με τα παιδιά και δουλειές μόνος μου, είμαστε ανεξάρτητοι, πάμε όπως πάει η εποχή. Παλιά ήταν το χιπ-χοπ, το ραπ, το trap, το drill, είμαστε δηλαδή μέσα στο wave, οτιδήποτε και να έρθει. Δεν είναι μόνο το ραπ, είμαστε μουσικοί. Υπάρχει τεράστια εξέλιξη. Η Κατερίνη ανέκαθεν έβγαζε καλλιτέχνες σε όλους τους κλάδους, και σκεϊτάδες, και πάρα πολύ καλούς ράπερ. Έχει βγάλει διαμάντια». 

Ο Raf αναφέρει σχετικά με το background που υπάρχει στη δουλειά τους: «Είμαστε ανεξάρτητοι, εννοείται ότι δεν θέλουμε να μείνουμε ανεξάρτητοι, εννοείται ότι θέλουμε να δισκογραφήσουμε, απλώς γράφουμε μουσική είκοσι χρόνια, πιστέψαμε στο ραπ πριν πιστέψουν οι εταιρείες, ήμασταν εδώ πριν από το YouTube, πριν από τις τάσεις, είμαστε η επόμενη γενιά μετά τα '90s και φέρνουμε τώρα τους νέους ράπερ της Κατερίνης, μαθαίνοντάς τους πράγματα μέσα από τις επιτυχίες και τα λάθη μας, για να βγουν καλύτεροι. Έχουμε δει όλη την αλλαγή, από το ραπ, το trap και το autotune μέχρι και σήμερα, που κάνουμε drill. Όλη η Ελλάδα αυτήν τη στιγμή κάνει drill». 

Ο Mufasha, που μαζί με τον Rare είναι οι μικρότεροι της παρέας, πειραματιζόταν καλλιτεχνικά από πολύ μικρή ηλικία. Παίζει κιθάρα, πιάνο, παραδοσιακά όργανα κ.ά. Ξεκίνησε με metal, έγραψε emo κομμάτια και πριν από δύο χρόνια έγραψε το πρώτο του ραπ κομμάτι. 

«Έχω περάσει από το metal, από ορχήστρες, από μπουζούκια, ό,τι μπορείς να φανταστείς. Γι' αυτό και στον πρώτο μου δίσκο, τον “46 & 2”, υπάρχουν ποπ κομμάτια, με βιολιά ή πιο συναισθηματικά. Ήθελα να δείξω τις ικανότητές μου και νομίζω ότι το πέτυχα. Εφόσον είδα ότι μπορώ και είμαι καλός στο ραπ, έβγαλα το “Say 10”, που ήταν καθαρό trap. Το drill δεν ξέρω πώς προέκυψε. Δεν πίστευα ότι θα το ακούσει ο κόσμος και όταν βγάλαμε το "HBO", είχα εντυπωσιαστεί. Αργότερα το εξελίξαμε, νομίζω ότι είμαστε οι μόνοι που έχουμε πετύχει σωστό drill.  

Ακόμα δοκιμάζουμε τα όριά μας, πού είμαστε καλοί, τι μπορούμε να κάνουμε τέλεια. Γι' αυτό μέχρι στιγμής υπάρχουν πολλά κομμάτια και πολλά είδη, δεν νομίζω ότι έχουμε καταλήξει στο τι μπορούμε να κάνουμε καλύτερα», λέει. Ο Mufasha έγραψε και το drill beat για το κομμάτι «ΚΤΜ», το sample του οποίου έδωσε ο Soul V. Στα γυρίσματα του κλιπ σαράντα άτομα σταμάτησαν για να τους ακούσουν, δημιουργώντας ένα αυτοσχέδιο «live». 

Raw Records: drill ιστορίες με θέα τον Όλυμπο Facebook Twitter
Rare. Φωτ.: Βασίλης Γιαννότας

«Πάνω απ' όλα είναι το μουσικό πνεύμα. Βλέπω καλλιτέχνες που το κάνουν ξεκάθαρα για τα λεφτά, για τη φήμη, και δεν μου μοιάζει καθόλου αληθινό αυτό που βγάζουν και έχουν να πουν. Στόχος μου είναι η διαχρονικότητα και όχι το χρήμα, να κάνω μουσική, να πετύχω, να βγάλω αυτά που έχω στο κεφάλι μου και να τα υλοποιήσω», συμπληρώνει ο Mufasha. 

Ο Soul V είναι ο μόνος της παρέας που δεν είναι Κατερινιώτης, όμως από το 2019, όταν έγραψε με τα παιδιά τα πρώτα του tracks, καθώς και με δουλειές του όπως τα «Soul V-Soul V», «Bali», «Americano», «Soudan» κ.ά., είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ομάδας. 

«Για τον πολύ στενό κύκλο είμαι ο Vos Vos. Το όνομά μου προέρχεται από έναν φίλο μου, ο οποίος δεν ζει πλέον. Μεγάλωσα στη Σαντορίνη μέχρι κάποια ηλικία, μετά πήγα στην Αθήνα», αναφέρει. «Το Soul V  είναι από τη soul μουσική που άκουγα πάρα πολύ, όπως ακούω και funky, ακόμα. Ο James Brown, που το έφερε, είναι για μένα ο πρώτος ράπερ. Ο πατέρας μου ευθύνεται γι' αυτό, αυτός μου έπαιζε από τότε που ήμουν πιτσιρικάς».

Όπως αναφέρει ο Raf, ο Soul V, με τη χαρακτηριστική βαριά χροιά του, του έφερε αμέσως στο μυαλό έναν από τους ανθρώπους που έκαναν διάσημο το drill της Αμερικής σε όλο τον κόσμο, τον Pop Smoke. 

«Όταν ήρθε πρώτη φορά, άκουσα τη φωνή του, που είναι πολύ βαριά. Βρήκα το “welcome to the party”, που ήταν από τα πρώτα γνωστά drill κομμάτια, και του το έβαλα. Το είχα βρει στα 6.000 views. Όλοι προσπαθούν να κάνουν τη φωνή τους deep voice κι αυτός είχε τέτοια φωνή χωρίς να τον έχει ακούσει». 

Raw Records: drill ιστορίες με θέα τον Όλυμπο Facebook Twitter
Smoke. Φωτ.: Βασίλης Γιαννότας

Ο δεύτερος 19χρονος της παρέας, ο Rare, είναι κι αυτός, όπως λέει, «γέννημα-θρέμμα k hood». Είχε ραπ ακούσματα από μικρή ηλικία και μέσω του Mufasha, με τον οποίο γνωριζόταν από παλιά, κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας γνώρισε τους υπόλοιπους. 

«Μπήκαμε στο στούντιο, κάναμε κάποιες δουλειές και το πρώτο μου άλμπουμ από τη Raw Records κυκλοφόρησε με τρία tracks το καλοκαίρι του 2020. Από κει και πέρα, επεξεργάζομασταν τις άλλες δουλειές με τα παιδιά από τη Raw Records, παράλληλα.  Συμμετείχα στο raw tape και φτιάξαμε με τον Mufasha ένα άλμπουμ που πρόκειται να κυκλοφορήσει το 2022, το οποίο δουλεύουμε ασταμάτητα», λέει. 

— Πώς σας επηρεάζει η ζωή της επαρχίας καλλιτεχνικά; 

Low: Όταν μιλάμε για επαρχία, συγκεκριμένα για την Κατερίνη, υπάρχουν δυσκολίες. Από αυτές εμπνεόμαστε ώστε να πετύχουμε κάτι και να πάρουμε τα πάνω μας. Έμπνευση είναι αυτό που ζούμε. Δεν είμαστε ευχαριστημένοι με τον τρόπο ζωής που μας δίνεται. Αυτό ισχύει παντού, όχι μόνο στην επαρχία. Εμείς μέσα από αυτό ξεφεύγουμε και βρίσκουμε την έμπνευση να προχωρήσουμε, να εξελιχθούμε, να βάλουμε τα δυνατά μας και να ξεφύγουμε από όλο αυτό. Και ένας Αμερικανός που ζει στο γκέτο, όταν πετύχει και βγάλει λεφτά, φεύγει από κει. 

— Επηρεάζει ο drill ήχος τον στίχο; Σας περιορίζει το είδος όσον αφορά τη θεματολογία; 

Raf: Έχουμε γράψει ένα κομμάτι από το raw tape που βγάλαμε όλοι μαζί η Raw Records, το οποίο λέγεται «Νana» και είναι σόλο του Mufasha. Επειδή πάντα με εξιτάρει παραγωγικά να βρίσκω δείγματα, να είναι πολύ ιδιαίτερος και ξεχωριστός ο ήχος μου και να έχει βάση στην Ελλάδα, στο «Nana» το sample είναι Παπαρίζου. Έχει χώσει ο άλλος drill και γράφει ερωτικό track. Οπότε drill δεν είναι μόνο το να λες «είμαι killer, ο o number one - most wanted driller στην Ελλάδα», είναι ένας ήχος, ένας ρυθμός διαφορετικός από αυτόν που έχουμε συνηθίσει κλασικά, τίποτα παραπάνω. Μπορείς να τραγουδήσεις πάνω σε αυτόν ό,τι γουστάρεις. Απλώς ο ήχος ήρθε με αυτό το περιτύλιγμα της Αγγλίας, το οποίο πρέπει να είναι δολοφονικό κ.λπ. Όχι, εμείς αυτό το ισοπεδώνουμε και κάνουμε τη δική μας μουσική γιατί είμαστε η Raw Records και θέλουμε να είμαστε ξεχωριστοί. 

— Πώς αντιδρά η Κατερίνη σε όλο αυτό που κάνετε; Είναι έτοιμη; Το αγκαλιάζει; 

Raf: Αυτό που βλέπω είναι ότι οι νέοι της Raw Records ζουν αυτό που ζήσαμε κι εμείς παλιότερα. Η Κατερίνη τους αγκαλιάζει, όπως είχε αγκαλιάσει στο παρελθόν εμένα, τον Smoke και τον Low, που γεμίζαμε όλα τα μαγαζιά από δεκαεφτά και δεκαπέντε χρονών, κάναμε συναυλίες και βγάζαμε μεροκάματο πριν γίνει μόδα να φλεξάρεις. Την αγάπη αυτή της Κατερίνης που ένιωσα κι εγώ τη βλέπω και τώρα. Οι πιτσιρικάδες περνούν και φωνάζουν «Mufasha, πού είσαι;», «πού είσαι, Rare, Soul V;». Βάζουν το τραγούδι και χαιρετάνε, θέλουν να βγουν φωτογραφία μαζί τους. Ζω μια επανάληψη της αναγνώρισης και της αγάπης που ζούσα ως πιτσιρικάς, αυτό βλέπω στα παιδιά και χαίρομαι. 

Raw Records: drill ιστορίες με θέα τον Όλυμπο Facebook Twitter
Soul V. Φωτ.: Βασίλης Γιαννότας

Στην επαρχία απομυθοποιείσαι κάπως. Ο άλλος δηλαδή θα έρθει πιο κοντά σου, ένας πιτσιρικάς, όταν σε δει, δεν θα διστάσει να σε πλησιάσει. Bro, στο τέλος της ημέρας όλοι το ίδιο είμαστε. Όσα views και να κάνεις, όσα εκατομμύρια, όσους δίσκους, όσους πλατινένιους, τελικά είμαστε το ίδιο πράγμα. Στην επαρχία είμαστε πιο κοντά ο ένας με τον άλλον. Βλέπει ένας ντόπιος τον Mufasha, τον Soul V, τον Smoke και νιώθει ότι είναι από την πόλη του. Το έχω ζήσει και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα και σε όλη την Ελλάδα που έχω γυρίσει με tour δέκα φορές ως πιτσιρικάς στη ζωή μου. Η επαρχία θα σε αγκαλιάσει πιο ζεστά. Και ήδη η Raw Records είναι μέσα σε αυτό το καζάνι που βράζει ώστε να βγει ξανά το k hood κίνημα με τη νέα γενιά και ο κόσμος να στηρίξει τον Mufsaha, τον Rare τον Soul V κι έπειτα και εμάς. 

— Γιατί η Βόρεια Ελλάδα γεννά συνεχώς νέο ήχο και βγαίνουν από αυτήν καινούργια πράγματα;

Αυτό που είχε συμβεί και με το ροκ παλιά, που είχε ξεκινήσει από τη Θεσσαλονίκη, συμβαίνει και με το ραπ. Δεν ξέρω γιατί. Μπορεί να είναι το κρύο, να είναι λίγο πιο φαρδιά τα hoοdies, είναι ανεξήγητο και το έχω συζητήσει άπειρες φορές με κόσμο. Κάτι εμπνέει εδώ πάνω, δεν είναι τυχαίο. Ο καθαρός αέρας, το βουνό, ο Όλυμπος πίσω – εμάς σίγουρα μας εμπνέει. Πάμε, παίρνουμε μια τζούρα οξυγόνο, ερχόμαστε και φτήνουμε καθαρά raps. 

Το νέο κομμάτι των Raw Records «149» κάνει πρεμιέρα σήμερα

Raw Records:

https://www.youtube.com/c/RawRecordsGR

https://open.spotify.com/artist/6n1vj99poBT5ljLyNYOI6p

https://www.instagram.com/rawrecordsgr/

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελληνικό ραπ 2021. Μια επεισοδιακή χρονιά σε 50 στιγμές

Μουσική / Ελληνικό ραπ 2021: Μια επεισοδιακή χρονιά σε 50 στιγμές

Όλα όσα μας άρεσαν πολύ, ξεχωρίσαμε, αλλά και όσα μας ενόχλησαν απ' όλα τα είδη του ελληνικού ραπ, τα καλά και τα άσχημα που το κάνουν συναρπαστικό και να αξίζει να ασχοληθείς μαζί του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: M. HULOT / ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΗΡΙΓΜΕΝΗ ΣΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΕΒΙΤΑΣ ΣΚΟΥΡΛΕΤΗ
Immune

Μουσική / Ο Immune φέρνει φωτιά στο ελληνικό ραπ με τον καταιγιστικό «Προμηθέα» του

Ο νεαρός ράπερ, που μόλις κυκλοφόρησε ένα από τα πιο πετυχημένα πρώτα άλμπουμ των τελευταίων χρόνων, μιλάει για πρώτη φορά για όσα τον διαμόρφωσαν καλλιτεχνικά και πώς καταφέρνει να μετεωρίζεται μεταξύ old school rap και new wave.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT