Πώς η Θεσσαλονίκη έγινε η drill town της Ελλάδας

Πώς η Θεσσαλονίκη έγινε η drill town της Ελλάδας Facebook Twitter
0

Η σχέση που έχει η Θεσσαλονίκη με το χιπ-χοπ από το 2010 και μετά είναι κάτι που αξίζει να ερευνηθεί κάποια στιγμή, γιατί δεν συμβαίνει σε καμία άλλη πόλη της Ελλάδας. Θυμίζει τη σχέση που έχει το Μπρίξτον του Λονδίνου με τον urban ήχο σε κάθε του μορφή και έκφραση από τη δεκαετία του ’70 μέχρι σήμερα, και αυτό δεν ισχύει μόνο για το drill.

Ωστόσο, αυτήν τη στιγμή η Θεσσαλονίκη είναι η ελληνική drill town, ο κώδικας «2310» έχει δημιουργήσει ολόκληρη σκηνή και οι παραγωγές των τελευταίων δύο χρόνων δίνουν ένα νέο στίγμα για την πόλη. Το 2310, που εμφανίστηκε καμουφλαρισμένο στον τίτλο του δεύτερου άλμπουμ του ΛΕΞ «2xxx» πριν από τρία χρόνια, έγινε η μουσική ταυτότητα των νέων ράπερ που πάτησαν, για άλλη μία φορά, στον ήχο και στη θεματολογία του ξένου ραπ. 

Το drill άρχισε να γίνεται δημοφιλές στην Αμερική το 2010, στο Σικάγο, ως ένα νέο είδος του σύγχρονου ραπ και από το 2012 εξαπλώθηκε και στη Βρετανία, αρχικά στο Μπρίξτον και μετά σχεδόν σε κάθε περιοχή, αποκτώντας φανατικό κοινό στις μεγάλες πόλεις. Τα σκοτεινά, δυσοίωνα beats, οι στοιχειωμένες μελωδίες και οι στίχοι που εξέφραζαν κυρίως απόγνωση και απελπισία βρήκαν ταιριαστό περιβάλλον στο μη προνομιούχο inner city του Λονδίνου και στους πιτσιρικάδες που μεγαλώνουν μέσα στη στέρηση και την αδικία.

Όπως και όλο το ραπ, έγιναν μια μορφή έκφρασης για τις κοινότητες που δεν είχαν φωνή. Οι σκληροί, προκλητικοί στίχοι με αναφορές σε όπλα, ναρκωτικά και μαχαίρια και τα ακόμα πιο προκλητικά βίντεο (με τους καλλιτέχνες κρυμμένους πίσω από μπαλακλάβα και μάσκες) συνδέθηκαν με τη νεανική βία που ήταν σε έξαρση εκείνη την εποχή στο Λονδίνο. Έτσι, το drill έγινε ταυτόσημο της βίας και της αντιπαλότητας, το πρώτο είδος μουσικής που λογοκρίθηκε μετά από πολλά χρόνια.

Πάνω από εκατό μουσικά βίντεο κατέβηκαν με εντολή εισαγγελέα από το YouTube και σε δύο τουλάχιστον καλλιτέχνες απαγορεύτηκε να ραπάρουν για συγκεκριμένα θέματα στα live τους. Στη Βρετανία αυτό προκάλεσε ολόκληρο κύμα διαμαρτυρίας, γιατί η μουσική ήταν και είναι ένας τρόπος να εκτονώνονται οι νέοι άνθρωποι από τη βία που τους περιτριγυρίζει, μια αντανάκλαση της πραγματικότητας, όχι κάτι που λογοκρίνεται.

Η ποινικοποίηση του drill δεν πρόσφερε τίποτε απολύτως στον περιορισμό της βίας, επειδή δεν δίνει καμία λύση στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η νέα γενιά, τα τραύματα της παιδικής ηλικίας, τις οικονομικές δυσκολίες, τις διαλυμένες οικογένειες, την ανεργία, τον αποκλεισμό από τη μόρφωση λόγω κοινωνικής θέσης. 

Μπορεί το οργανωμένο έγκλημα στην Ελλάδα να μην έχει τη μορφή και τη σύνδεση που έχει με τη ραπ μουσική στις ΗΠΑ, ωστόσο έχουμε οπαδική βία και διάφορες μορφές διάχυτης διαφθοράς και εγκληματικότητας.

Η καραντίνα που επέβαλε η πανδημία και οι περιορισμοί που είχαν ως αποτέλεσμα σχεδόν δύο χρόνια χωρίς live ηρέμησε τα πνεύματα και το drill έγινε αποδεκτό και από τα mainstream μέσα. Σε αυτό συντέλεσαν και οι κυκλοφορίες νεαρών ράπερ, Αφρικανών μεταναστών δεύτερης γενιάς που έφεραν νέο ήχο, παντρεύοντας τη δυστοπία του drill με το αναδυόμενο afrobeat και το grime που κυριάρχησε στο urban τα τελευταία χρόνια.  

Στις 7 Μαΐου ανέβηκε στο Νο 1 των singles της Βρετανίας το «Body» των Tion Wayne And Russ Millions, το πρώτο drill που έφτανε στην κορυφή των charts. 

Η κατάσταση στη Βόρεια Ελλάδα, όταν εμφανίστηκε το drill, δεν ήταν και πολύ διαφορετική.  

Πώς η Θεσσαλονίκη έγινε η drill town της Ελλάδας Facebook Twitter
Wang. Φωτ.: Γιάννης Τόμτσης

«Η συζήτηση για το αν υφίσταται ή όχι η παραβατικότητα που παρουσιάζουν οι Έλληνες ράπερ στα τραγούδια τους θα είχε νόημα αν κάναμε αυτή την κουβέντα το 1999 ή το 2004 ή, ακόμα καλύτερα, αν κάναμε αυτή την κουβέντα στη βόρεια Ολλανδία ή σε κάποια σκανδιναβική πρωτεύουσα», λέει ο Ανδρέας-Περικλής Μεταξάς, marketing specialist της Stay Independent.

«Τώρα όμως μιλάμε για τη βαθιά φτωχοποιημένη Ελλάδα του 2021, που φέτος κλείνει δώδεκα χρόνια σκληρής ύφεσης, με 650 ευρώ βασικό μισθό και 38% ανεργία στους νέους. Δεν μου κάνει, λοιπόν, εντύπωση που ακούω πως όλα αυτά τα παιδιά στρέφονται σε μικροεγκλήματα ή στη διακίνηση ναρκωτικών για να βγάλουν τα προς το ζην. Στη Βόρεια Ελλάδα υπήρχε ανέκαθεν πολύ ισχυρό χιπ-χοπ αλλά και γενικότερα underground σκηνή, από το ελληνόφωνο ροκ των ’90s και τα Ξύλινα Σπαθιά ως το ραπ των Βορ.Ας και το trap του Skive και της Capital Music.

Ας μην ξεχνάμε, επίσης, πως η πόλη έβγαλε και έναν από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους του είδους τη δεκαετία που πέρασε, τον ΛΕΞ. Μιλάμε για έναν ράπερ που έγραψε για τη ζωή των απελπισμένων, των ανέργων και των μικροκακοποιών και με μηδαμινή στήριξη από τα media σήμερα μετράει πλατινένιες και χρυσές επιτυχίες. Ο ΛΕΞ μίλησε στις γειτονιές όπως λίγοι και όλο αυτό που έγινε με τα δύο σόλο άλμπουμ του το 2014 και το 2018 δημιούργησε ένα τεράστιο καλλιτεχνικό κύμα που το βλέπουμε σήμερα στο ελληνικό drill αλλά και σε όλες τις εκφάνσεις του εγχώριου χιπ-χοπ. O Dof έπαιξε, επίσης, μεγάλο ρόλο σε αυτό ως μουσικός παραγωγός αλλά και πιο πρόσφατα, με την ανάδειξη νέων καλλιτεχνών από το κανάλι του στο YouTube. 

Η Θεσσαλονίκη, ήδη, πριν από την προσάρτησή της στο ελληνικό κράτος το 1912, είχε έναν βαθιά κοσμοπολίτικο χαρακτήρα, αποτελώντας κόμβο συνάντησης διαφορετικών πληθυσμών, ηθών και εθίμων, κάτι που ενισχύθηκε με την έλευση των προσφύγων μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Όλα αυτά είναι βαθιά ριζωμένα στην κουλτούρα μιας πόλης μαθημένης σε πρωτοπορίες και νέα κινήματα. Όπως είναι λογικό, όλα αυτά συνεχίζουν να βγαίνουν και στην τέχνη, από το ρεμπέτικο μέχρι το drill».

Welcome to the party

Το drill εμφανίζεται στην Ελλάδα στις αρχές του 2020, ακολουθώντας τον απόηχο της τεράστιας επιτυχίας του Pop Smoke στις ΗΠΑ με τα singles «Welcome to the party» και «Dior» που κυριάρχησαν εκεί το καλοκαίρι του 2019.

Προφανώς, ως τάση πρωτοεμφανίζεται παγκοσμίως το 2012 από τον Chief Keef και τη σκηνή του Σικάγο, ωστόσο, αν τη δεκαετία που πέρασε το ελληνικό ραπ δεν είχε διεθνοποιηθεί και αμερικανοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό, το drill δεν θα έκανε αυτή την έκρηξη σήμερα στη χώρα μας. Πλέον, όπως και η εγχώρια urban σκηνή γενικότερα, το drill εξελίσσεται βάση των τάσεων σε ΗΠΑ και Αγγλία. 

«Το drill, ως παρακλάδι της ραπ μουσικής, βασίζεται στην άμεση γλώσσα, στον νιχιλιστικό στίχο και στην παραβατικότητα», εξηγεί ο Ανδρέας-Περικλής. «Στην πραγματικότητα, είναι μια σύγχρονη έκδοση του gangsta rap, όπως συστήθηκε στις ΗΠΑ στα τέλη της δεκαετίας του ’80 και συνέχισε να εξελίσσεται μέσα στα χρόνια, περνώντας από διάφορα κύματα, όπως το G-funk, το mafioso, το dirty south και πιο πρόσφατα το τραπ.

Το drill είναι, λοιπόν, ένα από αυτά τα κύματα. Στην Ελλάδα πλέον ο ήχος ακολουθεί τις εξελίξεις στο εξωτερικό σε μεγάλο βαθμό, οπότε έχει κοινά στοιχεία κατά κύριο λόγο. 

Η μουσική ήταν πάντα μια μορφή διεξόδου, πόσο μάλλον μια μουσική όπως το χιπ-χοπ που ανέκαθεν αντλούσε έμπνευση από τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα. Κοινωνικά, λοιπόν, εκπροσωπεί τη γενιά που βίωσε την εφηβεία της στη δίνη των μνημονίων και της ελληνικής κρίσης χρέους, με θολές έως μηδαμινές μνήμες από την Ελλάδα των Ολυμπιακών Αγώνων και του “εκσυγχρονιστικού” ονείρου της μεσαίας τάξης.

Με πιο απλά λόγια, μιλάμε για παιδιά που ίσως είδαν τους γονείς τους να χάνουν τις δουλειές τους το 2013, που μπήκαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ξέροντας ότι ο δρόμος προς μια σχολή και ύστερα προς μια αξιοπρεπώς αμειβόμενη εργασία δεν είναι κάτι εγγυημένο στη χώρα με τα υψηλότερα ποσοστά νεανικής ανεργίας στην Ε.Ε.».

Πώς η Θεσσαλονίκη έγινε η drill town της Ελλάδας Facebook Twitter
Backstage σε videoclip του Ricta. Φωτ.: MindFill / Ευγενική παραχώρηση της Stay Independent

Από το Μπρίξτον στη Σαλούγκα

Όπως στη Βρετανία αλλά και παντού, τα βίντεο των drill κομματιών της Θεσσαλονίκης είναι μικρού μήκους ταινίες για τη ζωή στη γειτονιά, πραγματικότητα με όλα τα καλά της και τα κακά της. Η παραβατικότητα, που είναι μέρος ενός μεγάλου μέρους της ραπ και ασκούσε διαχρονικά γοητεία στις νεαρές ηλικίες, μπορεί να μην είναι αυτή που χαρακτηρίζει τα παιδιά που φτιάχνουν drill, αλλά είναι γύρω τους, κοντά τους ή μακριά τους. Υπάρχει και δεν μπορεί κανείς να κλείνει τα μάτια. 

«Μιλάμε για μια γενιά που έχει ανδρωθεί σε συνθήκες βαθιάς κρίσης», συνεχίζει ο Ανδρέας-Περικλής. «Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ράπερ για να καταλάβει πως αυτές οι συνθήκες, δέκα χρόνια τώρα, καλλιέργησαν τη βία και την παραβατικότητα είτε ως πραγματικότητα είτε ως αντικείμενο “λατρείας”. Μπορεί το οργανωμένο έγκλημα στην Ελλάδα να μην έχει τη μορφή και τη σύνδεση που έχει με τη ραπ μουσική στις ΗΠΑ, ωστόσο έχουμε οπαδική βία και διάφορες μορφές διάχυτης διαφθοράς και εγκληματικότητας.

705
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οι γενιές διαμορφώνονται από τις καταστάσεις και οι καταστάσεις από τις γενιές. Έχουμε χιλιάδες εφήβους να τραγουδάνε ιστορίες εγκλήματος, τυχοδιωκτισμού και γρήγορου πλουτισμού, το πιο εύκολο θα ήταν να στραφούμε στη συντηρητική εσωστρέφεια και να κατηγορήσουμε τα “ξενόφερτα” πρότυπα.

Το δικό μου ερώτημα πάντα είναι τι πρότυπα δώσαμε εμείς ως ελληνική κοινωνία σε αυτά τα παιδιά που είδαν τα μεγάλα αδέλφια τους είτε να μεταναστεύουν στο εξωτερικό για ένα καλύτερο μέλλον είτε να ζουν στην Ελλάδα, δουλεύοντας δεκάωρα για 700 ευρώ, έχοντας δύο και τρία πτυχία. Από το “Καλοκαίρι Μου” του Μιχάλη Χατζηγιάννη το 2010 στο “XapiaCocoMauro” του Bossikan το 2021 έχει μεσολαβήσει μια σειρά σοβαρών κοινωνικών εξελίξεων, που όσο και να τις θάβουμε κάτω από τον ελληνικό ήλιο, η μουσική θα είναι πάντα εδώ για να μας τις θυμίζει». 

«Η επιτυχία του drill και η ταύτιση που έχει αυτό το είδος με το πολύ νεαρής ηλικίας κοινό κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα αλλά και γενικότερα σε ολόκληρη την Ελλάδα έχει να κάνει με το ότι ο κόσμος, εδώ και δύο χρόνια, βιώνει πάρα πολύ δύσκολες καταστάσεις οικονομικά, κοινωνικά, ψυχολογικά, πολιτισμικά και αυτό είναι κάτι το οποίο αποτυπώνεται τόσο στους στίχους και στις εικόνες όσο και στο τι πραγματικά συμβαίνει γύρω μας», προσθέτει ο William Darladanis, παραγωγός και διοργανωτής rap events.

«Βλέπουμε άγριες εικόνες στους δρόμους. Κάποιοι σοκάρονται από την drill μουσική και από αυτά που βλέπουμε στα βιντεοκλίπ. Αυτοί οι άνθρωποι μάλλον δεν ζουν σε αστικό περιβάλλον μεγαλουπόλεων όπως η Θεσσαλονίκη και η Αθήνα ή δεν ζουν στην ελληνική πραγματικότητα, δηλαδή ζουν σε μια φούσκα. Σίγουρα δεν έχουν κυκλοφορήσει νύχτα σε μεγάλες πόλεις. 

Πώς η Θεσσαλονίκη έγινε η drill town της Ελλάδας Facebook Twitter
JV. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση της Stay Independent

Η Θεσσαλονίκη, σε ό,τι έχει να κάνει με το χιπ-χοπ γενικότερα, από τις αρχές του ’90 με το γκράφιτι, το DJing και το break dancing, ήταν ένα βήμα μπροστά από τις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας. Δημιουργούσε τη δική της σχολή, είχε τη δική της ταυτότητα. Έπειτα, και στο ραπ και στο τραπ και στο drill έχει μια πολύ συγκεκριμένη ταυτότητα.

Πολλές φορές έχω αναρωτηθεί γιατί συμβαίνει αυτό, αλλά δεν μπορώ να καταλήξω με βεβαιότητα. Θεωρώ ότι έχει να κάνει πάρα πολύ με την κουλτούρα. Ότι οι παλιότεροι καλλιτέχνες έχουν επηρεάσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τους μικρότερους, τους νεότερους. Δηλαδή τους έχουν μεταδώσει την κουλτούρα ακριβώς όπως την έχουν αντιληφθεί οι ίδιοι. Οπότε, είναι σαν να λέμε ότι ο ένας καλλιτέχνης διαδέχεται τον άλλο, κάτι που στην Αθήνα δεν συμβαίνει σε τόσο μεγάλο βαθμό, γιατί κάθε καλλιτέχνης εκπροσωπεί κυρίως την περιοχή του, τη γειτονιά του.

Αυτό έχει να κάνει και με το πόσο μεγάλη σε έκταση και πληθυσμό είναι η κάθε πόλη. Η Θεσσαλονίκη είναι μικρότερη πόλη από την Αθήνα, όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους. Ο ένας ράπερ είναι δεδομένο ότι θα πετύχει τον άλλον στην πόλη, οπότε όλο αυτό δημιουργεί μια αλληλεπίδραση τόσο μεταξύ τους όσο και στη μουσική που κάνουν. Έτσι δημιουργούνται σχέσεις, φτιάχνονται “οικογένειες”. Στην Αθήνα αυτό είναι πολύ πιο δύσκολο». 

«Δεν μπορώ να μιλήσω με σιγουριά για τις σχέσεις μεταξύ των καλλιτεχνών, καθώς μιλάμε για ένα είδος που συνεχίζει την παράδοση του χιπ-χοπ να τρέφει κόντρες και αντιπαλότητες», λέει ο Ανδρέας-Περικλής. «Αυτό που αντιλαμβάνομαι όμως είναι πως το χιπ-χοπ ως είδος ωριμάζει στην Ελλάδα και το drill παίζει τον ρόλο του και σε αυτό. Τα προηγούμενα χρόνια, ως σκηνή, είδαμε να υπάρχει ένας σκληρός διχασμός ανάμεσα σε αυτούς που ακολουθούσαν τις αμερικανικές τάσεις και όσους ήθελαν να μείνουν πιστοί στα μοτίβα του ελληνικού χιπ-χοπ όπως αυτά εδραιώθηκαν από τα ελληνικά groups των ’90s και των ’00s.

Πλέον νιώθω ότι σβήνει αυτό. Οι καλλιτέχνες αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ως συμμέτοχους σε μια ευρύτερη σκηνή μέσω της οποίας μπορούν όλοι μαζί να διεκδικήσουν την ανάδειξη τους ως ξεχωριστών μονάδων».

Σημαντικό ρόλο στην άνθηση αυτής της σκηνής στη Θεσσαλονίκη έχουν παίξει οι παραγωγές του Dof Twogee, ο οποίος με τα Dof Sessions χαρτογράφησε και καθόρισε τον drill ήχο της πόλης. Πιο σωστά, και τον drill ήχο της πόλης. 

«Τα Dof Sessions έπαιξαν καθοριστικό ρόλο και λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι οι μεγάλοι οργανισμοί media στην Ελλάδα μέχρι στιγμής δεν έχουν ενδιαφερθεί για τη δημιουργία πρωτότυπων μουσικών εκπομπών, ο Dof αποτέλεσε μονοπώλιο», εξηγεί ο Ανδρέας-Περικλής.

«Η τεράστια απήχηση που είχε ένα YouTube κανάλι με μια μικρή σε κόστος παραγωγή ίσως θα πρέπει να τους πει κάτι. O Dof, ως μουσικός παραγωγός, αναδείχθηκε τη δεκαετία που πέρασε και το πρότζεκτ αυτό ήταν η καλύτερη επιβεβαίωση πως ξέρει να επικοινωνεί με το χιπ-χοπ κοινό όσο λίγοι. Πολλά συγχαρητήρια αξίζουν επίσης και στον (σκηνοθέτη) Φώτη Γεωργιάδη αλλά και στους υπόλοιπους συντελεστές του καναλιού.

Το drill ήταν μια τάση στο χιπ-χοπ, που στην Ελλάδα εμφανίστηκε μαζί με την πανδημία, μια κατάσταση που έπληξε πολύ σοβαρά τους μουσικούς όλων των ειδών παγκοσμίως. Οι συναυλιακές εμπειρίες ωστόσο, ήδη πριν από τον Covid, αποτελούσαν από τα πιο δυνατά σημεία του ελληνικού ραπ και πλέον τις βλέπουμε να επιστρέφουν. Aς ελπίσουμε να μην αλλάξει αυτό».

Πώς η Θεσσαλονίκη έγινε η drill town της Ελλάδας Facebook Twitter
Grizzle. Φωτ.: @juniorskumbag / Ευγενική παραχώρηση της Stay Independent

Το 2020 υπήρξε αποκάλυψη για το ελληνικό drill, ειδικά το 2310, το drill της «Σαλούγκας», που μπορεί να μην άλλαξε τα υλικά, αλλά έφερε νέο τρόπο έκφρασης. Οι καλλιτέχνες πολλοί, από τον Σαντάμ -τον «Ψηλό με τα Αργεντίνικα Συνθήματα» κατά ΛΕΞ-, έναν βασικό εκπρόσωπο του είδους με όλα τα στοιχεία που το χαρακτηρίζουν, μέχρι τον Bossikan και τον RICTA, τον Wang, τον Grizzle, τον JV, τον MEF, τον Filipone, τον MW, τον Split, τον Enem, τον Koas, τον CJ, τον Block 93, τον Amon 525, ή εκπροσώπους του γυναικείου ραπ που έχουν μπει δυναμικά στο παιχνίδι, όπως η Penny και η SAW.

Όλοι αυτοί, με τη βοήθεια παραγωγών δημιουργούν τώρα τον ήχο της πόλης –εκτός από τον Dof και τον Ortiz, υπάρχουν πολλά υποσχόμενοι παραγωγοί (Sickside, Slusher, Zemo, Mindthegap, PRODBY.VK), οι οποίοι εκπροσωπούν το καινούργιο σε μια πόλη που ήταν πάντα μπροστά.

«Δεν μπορώ να αντιμετωπίσω το drill ως ένα ανεξάρτητο είδος παρά μόνο ως μια ακόμη τάση στο χιπ-χοπ, η οποία θα κάνει κι αυτή τον κύκλο της», λέει ο Ανδρέας-Περικλής Μεταξάς. «Το χιπ-χοπ γενικότερα στην Ελλάδα, μαζί με όλα τα υποείδη του, το trap, το boom bap, το drill κ.λπ., αποτελεί σήμερα το κορυφαίο σε ψηφιακές πωλήσεις ρεπερτόριο στο νεανικό κοινό. Αυτό, ως γεγονός, από μόνο του προσελκύει όλο και περισσότερο ταλέντο, ενδυναμώνοντας κι άλλο το είδος. Η σκηνή τα τελευταία δυο χρόνια ανανεώνεται διαρκώς, διατηρώντας ωστόσο την αυθεντικότητά της.

Λόγω της δουλειάς μου και της καθημερινής μου τριβής με καλλιτέχνες του είδους μπορώ να διαβεβαιώσω πως υπάρχει τρομερή προσφορά σε ταλέντο αυτήν τη στιγμή. Το μόνο που απομένει πλέον είναι να εξορθολογιστεί ο τρόπος που λειτουργεί η ελληνική μουσική βιομηχανία ειδικότερα σε ζητήματα publishing -και τα media αυτό πρέπει να το στηρίξουν. Το ζήτημα δεν είναι μόνο να συνεχίσει να ανθεί το είδος αλλά να αφήσει και μια παρακαταθήκη για τα μουσικά κινήματα που θα ακολουθήσουν».

Είκοσι πρόσωπα που συνθέτουν τον drill ήχο της Θεσσαλονίκης

Dof Twogge

Ο άνθρωπος που έχει αναδείξει την drill σκηνή της πόλης, δίνοντας τη δυνατότητα σε δημοφιλείς ή ανερχόμενους ράπερ να εκφραστούν μέσα από τα Dof Sessions, βγάζοντας συνεχείς επιτυχίες για δύο σεζόν. Πρόκειται για τον παραγωγό των περισσότερων επιτυχιών από τη Θεσσαλονίκη, τον beatmaker των ΛΕΞ και Σαντάμ. Έχει συνεργαστεί με τους κορυφαίους εκπροσώπους της σκηνής και τα κομμάτια του σκαρφαλώνουν συχνά στην κορυφή των τάσεων. 

Instagram: @dof_twogee 

Wang

Έκανε την αρχή με τα «Batmobile» και «Wonderkid», δίνοντας με ηχηρό τρόπο το «παρών» στον χώρο. Μεγάλο του ατού ο στίχος και χαρακτηριστικό του η ταχύτητα με την οποία ραπάρει. Το «Low Profile» αποτέλεσε την τελευταία του επιτυχία, ενώ ετοιμάζει το άλμπουμ που πρόκειται να επισφραγίσει το ότι αποτελεί ένα από τα κορυφαία ονόματα του σαλονικιώτικου drill. 

Instagram: @wang_tank

Grizzle 

O Σαλονικιός ράπερ με drill, τραπ και χιπ-χοπ επιρροές απ’ όλον τον κόσμο έκανε τα πρώτα του βήματα το 2014, στα δεκαεπτά του, και το 2018 κυκλοφόρησε το ΕP «Rats in the booth». Ακολούθησαν τα «Homie» και «Δέκα μέτρα κάτω» και τα single «Geitonia mou», «Bobby Firmino» και «Modgomery», με το τελευταίο να εντυπωσιάζει στα sessions του Dof. 

Instagram: @grizzle_homie 

JV

Ανερχόμενος στον χώρο και από τους νεότερους της παρέας, ο JV συμμετείχε με το «Panasonic» στα sessions του Dof, φτάνοντας τα 600.000 views. Τα «360», «Moudanion» και «Adriano» είναι τα singles που τον έχουν εντάξει στην οικογένεια του drill της πόλης. 

Instagram: @1998_jv

Ricta 

Ίσως το πιο hot drill όνομα της πόλης αυτήν τη στιγμή. Με το «Balaclava» να γίνεται ύμνος στα χείλη πολλών fans του, ο Ricta εντυπωσίασε αρχικά με το «Ernest Hebrard» που έχει αισθητική αστικής κουλτούρας. Οι ωμοί στίχοι του περιγράφουν μια ζωή γεμάτη έγκλημα, αδικία και διαφθορά. Το ντεμπούτο άλμπουμ του «City Center» προκάλεσε αίσθηση και ο ίδιος συνέχισε με συνεργασίες και singles, κάνοντας ακόμη πιο δημοφιλές το brand του και κατορθώνοντας να γίνει από τους πιο αναγνωρίσιμους καλλιτέχνες στην Ελλάδα. 

Instagram: @ricta33_

Bossikan

Είναι από τους κορυφαίους του τραπ αλλά και του drill ήχου της Θεσσαλονίκης, βασικός εκπρόσωπος του 2130 wave, που συγκέντρωσε γύρω του μια ομάδα ανθρώπων και μέσα από τα «Ergo» και «Ergo ΙΙ» έδειξε ότι η νέα σκηνή της πόλης είναι ζωντανή και πολύ ελπιδοφόρα. Με θεματολογία άλλοτε σχετική με τον δρόμο και άλλοτε σχετική με την ωμή πραγματικότητα, δίνει συνεχώς νέο υλικό, με τα κομμάτια «Dolce Vita» και «XCM» να σαρώνουν πρόσφατα σε νούμερα.

Instagram: @bossikan

Filipone 

Το «Παιδί του Διαβόλου» μας συστήθηκε μέσα από το ομώνυμο track και ένα εντυπωσιακό βιντεοκλίπ με την παρουσία των ΜΚ, ΛΕΞ, Σαντάμ κ.ά. που ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο views. Το «Warzone» στα sessions του Dof ήταν μία ακόμη κυκλοφορία που ακούστηκε πολύ. Αναμένεται με ενδιαφέρον η νέα του δουλειά.  

Instagram: @filipon_e

Koas

Με το «Gyra» στα sessions του Dof αλλά και με συνεργασίες τόσο πλάι στον παραγωγό Ortiz αλλά και με τον Ricta, αποτελεί ένα από τα αναγνωρίσιμα ονόματα στην drill σκηνή του Βορρά. Το EP του «Kentrodytika», με κομμάτια όπως τα «Ccinderella», «Willy Wonka» και «Dream Team», έχει βάλει τις βάσεις για μια καλλιτεχνική πορεία που αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον.

Instagram: @koas_wethewest

TSE

Το ειλικρινές «VESVI» του TSE στα sessions του Dof ήταν για πολλούς ένα track που ξάφνιασε και εντυπωσίασε. Παρά το γεγονός ότι τον είχαμε συνηθίσει σε τραπ ήχους με tracks όπως το «ULTRAS», έδειξε ότι του ταιριάζουν οι σκοτεινοί ήχοι του drill. Το 2021 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «KARMA II» και πρόσφατα έδωσε το single του «Diavolos» με τον AIA.

Instagram: @og.tse_

MW

Tο κομμάτι «Drill Town» με το feat. του Wang είναι ένας από τους drill ύμνους της Θεσσαλονίκης. Η συνέχεια με singles όπως τα «Ιnfamous», «Casino» και «Sahara» αποδεικνύει ότι είναι από τους πιο άξιους εκπρόσωπους του 2310.

Instagram: @23mw10

ΣΑΝΤΑΜ

Από τους παλιούς της παρέας και ένα από τα μεγαλύτερα drill ονόματα της Θεσσαλονίκης, ο Σαντάμ βγάζει συνεχώς δουλειές που μαζεύουν εκατομμύρια views και streams. Το 2020 έδωσε το EP «Καταιγίδα της Ερήμου» με το «θρυλικό» «Immortale», ενώ το «Hooligans», με πυρσούς στην Τσιμισκή, ανέβασε ακόμα πιο ψηλά τον πήχη. Το «Goons» με τη Vnssa είναι το πιο πρόσφατο κομμάτι του, ενώ η συμμετοχή του στο άλμπουμ του Ηγεμόνα έδωσε το ιδιαίτερο «Psycho». 

Instagram: @sadamdiotriadeka

Block 93

Με έντονο drill ήχο και ωμό στίχο για τη σαλονικιώτικη κουλτούρα του δρόμου, ο Block 93, πέρα από το «Send us Location», έχει δώσει κι έναν δίσκο σε διαφορετικό στυλ, με τον τίτλο «Project 33». Η συνέχεια ήταν διαφορετική, με singles όπως το «Hood drill» και το «Adrenalife» που ανήκουν στον σύγχρονο ήχο της Θεσσαλονίκης.

Instagram: @block93skg

Split

Με drill στοιχεία σε singles όπως το «Yedi Kule» και το «Golden Boy», ο Split είναι από τους μικρότερους της παρέας που κάνουν το breakthrough στη Θεσσαλονίκη. Από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις του κύματος 2310, που καταγράφουν την αληθινή ζωή της πόλης με το «Wanda», το «Keys» και τις «Εμμονές», αλλά και με το «Strike» να δείχνει στο κλιπ τον ίδιο και τον JV να γυρνούν στη νυχτερινή Θεσσαλονίκη.

Instagram: @split_2310

Enem

Ένα ακόμη παιδί της Θεσσαλονίκης που με drill ήχο και θεματολογία έχει δείξει τη δυναμική του με κομμάτια όπως το «Grand Prix» και πρόσφατα το «Campionato». 

Instagram: @enem_5

Amon 525

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ασχολείται με τη μουσική από το 2012, εκφράζοντας την εσωτερική μάχη με τον εαυτό του. Με drill και grime στοιχεία και στίχο πάνω στην κουλτούρα του δρόμου, το 2021 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «525» με 10 tracks, μεταξύ των οποίων και το «Klika» μαζί με τον Ricta. Τελευταία του κυκλοφορία είναι το single «Oloi top».

Instagram: @amon525_

Penny

Η πιο δημοφιλής από τις εκπροσώπους του σύγχρονου ήχου και του γυναικείου ραπ στη Θεσσαλονίκη, με κομμάτια που συνοδεύονται από εντυπωσιακά κλιπ στην πόλη και τη street κουλτούρα να αναδεικνύεται μέσα από την αισθητική και τον στίχο της. Έχει γίνει γνωστή με τη «Rotonda», ενώ ακολούθησαν τα «Vipera», «Mou Lne» και η «Anasa», που την έκαναν ένα από τα πιο hot ονόματα του 2310.

Instagram: @oxentra

SAW

Άλλη μια εκπρόσωπος του 2310 γυναικείου ραπ, με κοινά στοιχεία αλλά και συνεργασία με την Penny, η SAW μας έχει δώσει μερικά singles όπως το «Balaklava», το «Φτου Ξελευθερία» και το «O Ναός της Αιδούς» με drill στοιχεία.

Instagram: @athanasaw_

Ortiz 

Από τα top ονόματα Ελλήνων παραγωγών αυτήν τη στιγμή και ένα από τα αστέρια της Θεσσαλονίκης, ο Ortiz βρίσκεται πίσω από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της πόλης. Έχοντας συνεργαστεί με κορυφαία ονόματα όπως ο ΛΕΞ, είναι ο άνθρωπος που έχει δώσει φωτιά με τη μουσική του και σε upcoming artists του 2310 wave. Ortiz got the fuego. Αδιαμφισβήτητα. 

Instagram: ortiz555_

Panta2 

Στο βίντεο του «Dallas» που κυκλοφόρησε πριν από δέκα μήνες ο Panta2 με το crew του ραπάρει για τα δυτικά και την πραγματικότητα του δρόμου της Θεσσαλονίκης. Τον Ιανουάριο του 2021 ακολούθησε το «Playtag», το οποίο συμπεριλαμβάνεται και στον δίσκο με το όνομα του ίδιου που έχει επτά tracks και καθαρά drill στοιχεία. 

Instagram @panta2_

CJ 

Σε ένα άτυπο rap challenge τον Μάρτιο του 2020 ο CJ πάτησε πάνω σε ένα beat του Ortiz και τράβηξε τα βλέμματα των φίλων της σκηνής, γράφοντας μέσα από τη φυλακή. Συμμετείχε στο «Nea kolonia» του Bossikan σε παραγωγή Ortiz, τον Ιούλιο εμφανίστηκε το «Bars behind bars», ενώ τον Σεπτέμβριο κυκλοφόρησε το «Gangland». 

Instagram: @Cj._33

Vlospa 

Δεν κατατάσσεται εύκολα σε κατηγορίες. Από τα κορυφαία ονόματα της Θεσσαλονίκης, ο Vlospa, μετά τα πρώτα singles, όπως τα «Peripoliko» και «KTLVN», που τον έκαναν γνωστό, και τον πρώτο του δίσκο «Mektoub», συνέχισε να ραπάρει, σε ελληνικά ή γαλλικά. Το παλιότερο «2310» ή και τα πρόσφατα «Big moves Ι και ΙΙ» αγγίζουν τόσο σε ήχο όσο και σε αισθητική, με εντυπωσιακά κλιπ, τη βάση του σαλονικιώτικου drill. 

Instagram: @vlospathefrench

Πώς η Θεσσαλονίκη έγινε η drill town της Ελλάδας Facebook Twitter
Φωτ.: Όλγα Δέικου

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Κεντρική φωτογραφία: @juniorskumbagΟι φωτογραφίες είναι ευγενική παραχώρηση της Stay Independent, των καλλιτεχνών και των φωτογράφων.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.






 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM