«Οι Radiohead άλλαξαν ριζικά την ιδέα μας για τη σύγχρονη μουσική και για τον τρόπο προώθησης και διανομής της»

«Οι Radiohead άλλαξαν ριζικά την ιδέα μας για τη σύγχρονη μουσική και για τον τρόπο προώθησης και διανομής της» Facebook Twitter
"Θυμάμαι την έκπληξη μου αλλά και το πόσο είχα κολακευτεί όταν οι Radiohead δήλωσαν ότι πήραν το όνομά τους από ένα τραγούδι που είχα γράψει"
0

O David Byrne μίλησε κατά την χθεσινή 34η ετήσια τελετή του Rock & Roll Hall of Fame για  τους Radiohead. Aυτό είναι ολόκληρο το κείμενο της πολυσήμαντης ομιλίας του:

«Θυμάμαι την έκπληξη μου αλλά και το πόσο είχα κολακευτεί όταν οι Radiohead δήλωσαν ότι πήραν το όνομά τους από ένα τραγούδι που είχα γράψει. Αναρωτήθηκα τότε, 'γιατί το συγκεκριμένο τραγούδι;' Ακόμα δεν ξέρω, και κατά κάποιον τρόπο, δεν θέλω να ξέρω.

Ευτυχώς, είμαι φανατικός οπαδός του γκρουπ. Τους αξίζει απολύτως αυτή η τιμή απόψε εδώ για δύο λόγους: για την ποιότητα και την διαρκή πρωτοπορία της μουσικής βεβαίως, αλλά εξίσου και για τις καινοτομίες που εισήγαν στον τρόπο που προωθούν και διανέμουν τη δουλειά τους στο κοινό – καινοτομίες που άλλαξαν ολόκληρη τη μουσική βιομηχανία. Είναι δημιουργικοί και ευφυείς και στους δύο τομείς, ένας σπάνιος συνδυασμός για καλλιτέχνες – και τώρα και πάντα.

Mε το άλμπουμ In Rainbows, η μουσική που πριν λίγα χρόνια έμοιαζε αιχμηρά ριζοσπαστική, φαινόταν πλέον εντελώς «φυσική». Και σ΄ εκείνο ακριβώς το χρονικό σημείο, έκαναν το μεγάλο και ριψοκίνδυνο άλμα, πουλώντας οι ίδιοι διαδικτυακά το άλμπουμ με αντίτιμο το "pay what you wish" (πληρώστε ό,τι επιθυμείτε).

Μια μικρή υπενθύμιση: Το Radio 1 του BBC στη Βρετανία είχε αρνηθεί να παίξει το "Creep" επειδή το κομμάτι είχε θεωρηθεί υπερβολικά καταθλιπτικό...

Μια ακόμα μικρή υπενθύμιση και απολογούμαι προκαταβολικά αν υπάρχει κάποιος εδώ μέσα που τον αφορά ευθέως: Η εταιρεία Capitol Records είχε χαρακτηρίσει το OK Computer, το άλμπουμ που πολλοί θεωρούν το αριστούργημά τους, «αυτοκτονία καριέρας», προσαρμόζοντας αναλόγως την κυκλοφορία και την προώθηση του. Παρ' όλ' αυτά, πήγε κατευθείαν στο Νο.1 στο Ηνωμένο Βασίλειο και το πρώτο single του άλμπουμ, "Paranoid Android" θεωρήθηκε το νέο "Bohemian Rhapsody", ό,τι κι αν μπορεί να σημαίνει αυτό. Περιμένω με ανυπομονησία την αντίστοιχη κινηματογραφική βιογραφία, και αναρωτιέμαι ποιος θα υποδυθεί τον Thom.

Η στιγμή του απόλυτου προσηλυτισμού για μένα όμως ήταν το άλμπουμ που ακολούθησε, το Kid A. Μου πήρε το μυαλό ο τρόπος που συνδύασαν αφηρημένες ηλεκτρονικές φόρμες με δομημένα τραγούδια. Δεν είχα ξανακούσει κάτι τέτοιο. Υπήρχαν στοιχεία και επιρροές από τους Can και την ηλεκτρική περίοδο του Miles Davis, αλλά αυτό ήταν κάτι άλλο.

Αυτό που ήταν συγχρόνως παράξενο και ενθαρρυντικό ήταν ότι εκτός από πρωτοποριακό ήταν και δημοφιλές. Ήταν επιτυχία! Για μένα ήταν η απόδειξη ότι το καλλιτεχνικό ρίσκο ανταμείβεται και ότι το κοινό μερικές φορές δεν είναι ηλίθιο. Μπορεί να το επικυρώσουν αυτό και οι εκπρόσωποι της μουσικής βιομηχανίας που παρίστανται εδώ απόψε. Παρότι πειραματικό, το Kid A έφτασε στο Νο.1 στις Ηνωμένες Πολιτείες. Παράλληλα, πρωτοπορούσαν ήδη στο επιχειρηματικό κομμάτι της μουσικής παραγωγής. Το 2000 είχαν κυκλοφορήσει ήδη μια εφαρμογή με την οποία μπορούσες να έχεις πρόσβαση στη μουσική τους μέσω streaming.

Αργότερα, με το άλμπουμ In Rainbows, η μουσική που πριν λίγα χρόνια έμοιαζε αιχμηρά ριζοσπαστική, φαινόταν πλέον εντελώς «φυσική». Και σ΄ εκείνο ακριβώς το χρονικό σημείο, έκαναν το μεγάλο και ριψοκίνδυνο άλμα, πουλώντας οι ίδιοι διαδικτυακά το άλμπουμ με αντίτιμο το "pay what you wish" (πληρώστε ό,τι επιθυμείτε).

Μπορούσες να πληρώσεις ένα σεντ ή και κανένα. Μπορούσες επίσης να πληρώσεις το ποσό που κατά μέσο όρο πουλιόταν ένα αντίτυπο στην αγορά εκείνη την εποχή. Όπως αποδείχτηκε, οι περισσότεροι πλήρωσαν ένα τέτοιο ποσό και κάποιοι μάλιστα πλήρωσαν παραπάνω. Το είχα βρει εκπληκτικό και αξιοθαύμαστο. Έδειξαν εμπιστοσύνη στο κοινό. Εμπιστεύτηκαν στον κόσμο τη μουσική τους καλώντας τον να την αξιολογήσει. Και το κοινό ανταποκρίθηκε.

Ήταν ένα υπέροχο κοινωνικό πείραμα, όχι απλά ένα πείραμα στο πλαίσιο της μουσικής βιομηχανίας.

Οι καινοτομίες δεν σταμάτησαν εκεί. Αργότερα διένειμαν το "Spectre", το κομμάτι τους που ήταν προορισμένο για θέμα σε ταινία Τζέιμς Μποντ, κατευθείαν στο SoundCloud. Και μουσικά, συνέχισαν να ανανεώνονται. Ο τελευταίος τους δίσκος, το A Moon Shaped Pool, ακουγόταν τόσο κινηματογραφικός, ήταν σα να παίζεται ταινία στο μυαλό σου.

Άλλαξαν τόσο την ιδέα μας σχετικά με το τι μπορεί να αποτελεί δημοφιλή μουσική όσο και για το πώς μπορεί να προωθείται και να φτάνει σε μας. Για όλα αυτά, αποτελεί τιμή μου να είμαι εγώ αυτός που εισάγει τους Radiohead στο Rock & Roll Hall of Fame».

 
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Χρόνια Πολλά Μαντόνα! / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ