Ποια ήταν τελικά η Amy Winehouse; Μια έκθεση για ένα από τα σημαντικότερα music icons της εποχής μας

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Σε αίθουσα παιχνιδιών στο Chalk Farm, στο βόρειο Camden. Φωτο: Jake Chessum. Courtesy of The Design Museum
0

Αν ζούσε η Amy Winehouse, θα ήταν 38 ετών. Έχουν ήδη περάσει δέκα χρόνια από τον θάνατό της και οι θαυμαστές της, που συρρέουν στο Design Museum στο Λονδίνο, μετά από ντοκιμαντέρ, ταινίες και βιβλία που έχουν εκδοθεί για τη σύντομη και ταραχώδη ζωή της, εξακολουθούν να έχουν το ίδιο ενδιαφέρον για το αστέρι που έφυγε άδοξα, βίαια, μόνη από τη ζωή, αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό στον κόσμο της μουσικής.

Έχει μιλήσει αρκετά για την ιστορία της, ωστόσο η έκθεση «Amy: Beyond the Stage» εξετάζει την κληρονομιά της καλλιτέχνιδας μια δεκαετία μετά τον θάνατό της σε ηλικία 27 ετών. Πρωταγωνιστεί η ίδια, αυτήν τη φορά μέσα από αντικείμενα που έχουν να αφηγηθούν μια ιστορία για το τι την επηρέασε και τη διαμόρφωσε σε όλη τη νεότητά της και τη σύντομη αλλά επιδραστική καριέρα της.

Οι περισσότεροι έχουμε μια ιδέα για τη ζωή της και η μνήμη της έχει διαμορφωθεί από το συγκινητικό ντοκιμαντέρ «Amy» του Asif Kapadia, το οποίο κυκλοφόρησε το 2015 και κέρδισε ένα Όσκαρ. Οι τραγικές πτυχές της ζωής της ήταν στο επίκεντρο του ντοκιμαντέρ. Σε αυτή την έκθεση η οικογένεια και οι φίλοι της λένε την ιστορία τους, ξεδιπλώνουν τις αναμνήσεις τους από εκείνη και επικεντρώνονται πιο θετικά στη ζωή της.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν μικρή; Ο δωδεκάχρονος εαυτός της, όπως μπορεί να διαβάσει κάποιος στις χειρόγραφες σημειώσεις της ή στο σημειωματάριό της, σχεδίαζε τι θα έκανε όταν θα γινόταν διάσημη: θα συναντούσε τη Sarah Jessica Parker και θα φωτογραφιζόταν από τον David LaChapelle. Όλα αυτά τα γράφει ανάμεσα σε καθαρογραμμένους στίχους τραγουδιών. Το ημερολόγιό της δείχνει μια τυπική ευάλωτη έφηβη με ισχυρή προσωπικότητα και μεγάλα όνειρα, με αγάπη για τη μουσική και απίστευτη δημιουργικότητα.

Έχει μιλήσει αρκετά για την ιστορία της, ωστόσο η έκθεση «Amy: Beyond the Stage» εξετάζει την κληρονομιά της καλλιτέχνιδας μια δεκαετία μετά τον θάνατό της σε ηλικία 27 ετών. Πρωταγωνιστεί η ίδια, αυτήν τη φορά μέσα από αντικείμενα που έχουν να αφηγηθούν μια ιστορία για το τι την επηρέασε και τη διαμόρφωσε σε όλη τη νεότητά της και τη σύντομη αλλά επιδραστική καριέρα της.

«Ένα από τα πράγματα που με εμπνέουν στην Amy είναι το πόσο ξεροκέφαλη ήταν σε μια τόσο ανδροκρατούμενη βιομηχανία» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης, φίλη και στυλίστρια της Naomi Parry, στην οποία ανήκει η ιδέα της έκθεσης. Είναι μια τελευταία ευκαιρία να δει κανείς τα πράγματά της –που επί του παρόντος διαχειρίζεται ο πατέρας της–, τα οποία βγήκαν σε δημοπρασία τον περασμένο μήνα. Η Naomi Parry δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι είναι πραγματικά δύσκολο να βλέπεις συνεχώς βιβλία και ιστορίες και αρνητικά πράγματα για την Amy.

Η τραγουδίστρια και η στυλίστρια γνωρίστηκαν σε ένα μπαρ στο Σόχο και έγιναν φίλες. «Φορούσε μπαλαρίνες την ημέρα που τη γνώρισα και νομίζω αυτή η τάση ξεκίνησε εκείνη την εποχή. Θυμάμαι πολλές φορές που έπρεπε να σταθώ στο πλάι της σκηνής με ένα ζευγάρι μπαλαρίνες επειδή φορούσε τακούνια για ένα τραγούδι και ήθελε να τα αλλάξει» θυμάται η Parry, όπως και ότι η Amy τις αγόραζε κυριολεκτικά με το κιλό, τις έλιωνε και στο κάτω μέρος της ντουλάπας της είχε βουνά από παλιές μπαλαρίνες.

Η Amy είχε πάντα μια πολύ ξεκάθαρη ιδέα για το πώς ήθελε να φαίνεται και αυτό αφορούσε τη δεκαετία του ’60. Τα πολύ φουσκωτά μαλλιά ήταν εμπνευσμένα από το στυλ της Μπριζίτ Μπαρντό, η ιδέα ήταν «κορίτσια που κάνουν παρέα με γκάνγκστερς». Στο ντύσιμό της υπήρχαν επιρροές από τη δεκαετία του '80 και του '90 επίσης - της άρεσε η Αλαμπάμα από το «True Romance» ενώ παρακολουθούσε με εμμονή και το «Planet Terror».

Το στυλ μέσα στο οποίο ένιωθε άνετα ήταν κάτι σαν πανοπλία. Κοντά φορέματα, εμπριμέ ή με μικρά καρό ή με έντονα χρώματα, αν και το μικρό της μέγεθος δεν βοηθούσε να τα βρουν εύκολα. Τρελαινόταν για Dolce & Gabbana, Moschino, Roberto Cavalli και John Galliano, αλλά φορούσε και Luella και Betsey Johnson.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Η Amy στο Camden. Φωτο: Valerie Phillips. Courtesy of The Design Museum

Τρελαινόταν για εσώρουχα και είχε μια τεράστια ποσότητα από γαλλικά εσώρουχα που φορούσε πολλές φορές διπλά κάτω από όλα της τα ρούχα, αλλά είχε πάθος και με τις ζώνες, που για να της κάνουν σιλουέτα σε σχήμα κλεψύδρας τις έσφιγγε τόσο πολύ που όλοι είχαν αναρωτηθεί πώς μπορούσε να τραγουδάει σχεδόν χωρίς να μπορεί να πάρει αναπνοή.

Το στυλ της είχε τόση επίδραση όση είχε και η Μαντόνα στη δεκαετία του '80, όταν τα κορίτσια φορούσαν μίνι φούστες, κομμένα δαντελένια γάντια και καλσόν, εσώρουχα που φαινόντουσαν μέσα από τα ρούχα και πολλές αλυσίδες.

Η εμφάνιση της Amy ήταν ροκ και θηλυκή με έναν τρόπο που μόνο η ίδια κατάφερνε. Φορούσε πάντα βαρύ eyeliner, πολλές φορές τριαντάφυλλα στα μαλλιά της, και συνδύαζε Chanel ρούχα και πέρλες με τα ψηλοτάκουνα παπούτσια και τις δερμάτινες φούστες της. Οι συνεργάτες της λένε ότι μέχρι το τέλος ήταν πολύ αφοσιωμένη στο στυλ της.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Ρούχα της τραγουδίστριας. Courtesy of The Design Museum

Στην έκθεση οι θαυμαστές της μπορούν να δουν όλα όσα υπήρχαν στο σπίτι της: φωτογραφίες, επιστολές και την προσωπική της συλλογή CD που δείχνει τα εκλεκτικά της γούστα, από την παραδοσιακή τζαζ και ροκ έως το χιπ-χοπ και την R&B, και περιλαμβάνει ηχογραφήσεις των Frank Sinatra, Ella Fitzgerald και Erykah Badu. Υπάρχει μια υπέροχη συλλογή από φορέματα, από Chanel μέχρι Karen Millen, που φορούσε η τραγουδίστρια στις συναυλίες της, και μερικά υπερβολικά ψηλά παπούτσια που λάτρευε να φοράει.

Όταν η Amy μετακόμισε στο Camden, η περιοχή ήταν το κέντρο της indie λονδρέζικης υποκουλτούρας και συνέβαλε στη διαμόρφωση του στυλ της, ενός μοναδικού μείγματος λαμπερής τραγουδίστριας της τζαζ της δεκαετίας του 1960 με street style ρούχα και σχεδόν άτεχνα τατουάζ.

Στην έκθεση οι αναφορές στον εθισμό της στα ναρκωτικά και στις διατροφικές διαταραχές είναι ανεπαίσθητες και απεικονίζονται μέσα από τον φακό των μέσων ενημέρωσης εκείνης της εποχής. Η βία των λέξεων που προέρχονται από πολύ σοβαρά έντυπα είναι τρομακτική. Σε κάνει να συνειδητοποιήσεις ότι η Amy ζούσε σε μια εποχή πριν από το Spotify και το Instagram και αναρωτιέται κανείς τι θα μπορούσε να κάνει αν είχε περισσότερο τον έλεγχο της εικόνας της. Το μουσείο αναφέρει την έκθεση ως καθαρτική εμπειρία και στη διάρκεια της περιήγησης ακούγεται παντού μουσική, ενώ μια εγκατάσταση της παράστασης της Amy στο «Tears Dry On Their Own», που ηχογραφήθηκε στο Shepherd's Bush Empire το 2007 ξυπνάει τις αναμνήσεις μιας φωνής που ήχησε πολύ δυνατά, είχε δικό της ήχο και δύναμη και αιχμαλώτισε τις καρδιές των θαυμαστών, των συνεργατών και της ευρύτερης μουσικής βιομηχανίας.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Το στυλ της θύμιζε σταρ της δεκαετίας του '60. Φωτο: Courtesy of The Design Museum

Η έκθεση θέλει να δείξει τον τρόπο που ο ήχος και το στυλ της Amy φτιάχτηκαν μαζί, ήταν συνδεδεμένα και απολύτως μελετημένα και από την ίδια.

Το κορίτσι που είχε φωτογραφηθεί για το «Elle Girl» το 2004 πέρασε μόλις σε λίγα χρόνια και μόνο με δυο άλμπουμ, στο Hall of Fame της μουσικής, δίπλα σε τραγουδίστριες που θαύμαζε, τις The Ronettes, την Dinah Washington, τις Salt-N-Pepa, τη Lauryn Hill, τη Sarah Vaughan.

Από την έκθεση δεν θα μπορούσε να λείπει ένα στούντιο ηχογράφησης, εκεί που η Amy μεγαλούργησε. Η σκηνογράφος Chiara Stephenson δημιούργησε ένα ολόκληρο στούντιο σαν το Metropolis, τον χώρο όπου ηχογραφήθηκε το «Back to Black», μέσα στο οποίο μπορεί να μπει ο επισκέπτης, να ακούσει δυνατά τη μουσική της και να σκεφτεί την ίδια, τις προσδοκίες και τη ζωντάνια που χαρακτήριζαν μεγάλο μέρος της δουλειάς της. Έτσι θα απομακρυνθεί από την ανάμνηση που δημιούργησαν τα ταμπλόιντ, μιας γυναίκας που δεν πρόλαβε να μεγαλώσει, να δει τα όνειρά της να πραγματοποιούνται και τη ζωή της να διαγράφει τους κύκλους της, ίδιους, διαφορετικούς και απρόσμενους.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Αμέσως μετά τον θάνατο της, οι θαυμαστές της έγραψαν αφιερώματα στην πινακίδα έξω από το σπίτι της στην πλατεία Camden, στο βόρειο Λονδίνο. Φωτογραφία: Ed Reeve. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Η εικόνα του εξωφύλλου του άλμπουμ "Frank" (2003). Φωτο: Charles Moriarty. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Η Amy με ένα τολμηρό εμπριμέ τοπ και σκουλαρίκια με κεραυνούς, στα παρασκήνια στη Νέα Υόρκη. Φωτο: Charles Moriarty. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Το τζιν που φορούσε η Amy για να ηχογραφήσει τα πρώτα ντέμο πριν από την κυκλοφορία του "Frank" (2003). Φωτο: Ed Reeve. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Η Amy φωτογραφίζεται στο Camden για το εφηβικό περιοδικό "Elle Girl", σε τοποθεσίες της επιλογής της, όπως ένα κατάστημα με vintage ρούχα και ένα πλυντήριο. Φωτο: Diane Patrice. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτο: Ed Reeve. Courtesy of The Design Museum
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Μουσείο Design του Λονδίνου ανακοίνωσε τη μεγάλη έκθεση για την Έιμι Γουαϊνχάουζ

Πολιτισμός / Το Μουσείο Design του Λονδίνου ανακοίνωσε τη μεγάλη έκθεση για την Έιμι Γουαϊνχάουζ

Η συναρπαστική έκθεση θα περιλαμβάνει μια παρουσίαση των ρούχων της Γουαϊνχάουζ και μια εξερεύνηση της αισθητικής της, με αντικείμενα όπως η κόκκινη τσάντα Moschino και το κίτρινο φόρεμα Preen που φόρεσε στα βραβεία Brit 2007.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT