Ozzy Osbourne (1948-2025): Ο Πρίγκιπας του Σκότους αποχωρεί, η αντήχηση παραμένει

Ozzy Osbourne (1948-2025): Ο Πρίγκιπας του Σκότους αποχωρεί, η αντήχηση παραμένει Facebook Twitter
«Δεν έχετε ιδέα πώς νιώθω» έλεγε στο κοινό του, ερμηνεύοντας για τελευταία φορά το «Mama, I’m coming home», και τώρα καταλαβαίνουμε ότι ο Ozzy ήξερε πως οι μέρες του ήταν μετρημένες, αλλά ήθελε να γνωρίζουμε πως φεύγει πλήρης. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Δεν ξέρω πόσα τηλέφωνα και μηνύματα δέχτηκα όταν έσκασε το κακό μαντάτο: ο Ozzy Osbourne εγκατέλειψε, λέει, τα εγκόσμια, μόλις 17 ημέρες μετά την αποχαιρετιστήρια συναυλία του, «περιτριγυρισμένος από την αγάπη των δικών του». Στο inbox μου σκάνε βιντεάκια φίλου που ενώ βρίσκεται σε διακοπές με την οικογένειά του, τα έχει παρατήσει όλα, έχει μονοιάσει με μια άγνωστη παρέα και πίνουν στη μνήμη του τραγουδιστή των Black Sabbath. Όλοι εμείς που αγαπήσαμε αυτήν τη μουσική έχουμε χάσει κάτι σημαντικό: με τον θάνατό του, ο Ozzy μοιάζει να κατέστησε πεπερασμένο και «μουσειακό» ολόκληρο το heavy metal.

Αυτές φυσικά είναι οι σκέψεις ενός αναστατωμένου ανθρώπου, τα νέα είναι ακόμη φρέσκα, και μια χαρά γεμίζει στάδια και σήμερα αυτή η μουσική, αλλά δεν είναι μονάχα οι οπαδοί που πενθούν. Πενθούν και οι μουσικοί: από τον Robert Plant και τον Alice Cooper μέχρι τους Duran Duran και τον Gary Numan, όλοι ανεβάζουν επικήδειους για τον Πρίγκιπα του Σκότους – ανάμεσά τους και τα εναπομείναντα μέλη των Black Sabbath. «Αντίο, αγαπημένε μου φίλε – κάτι καταφέραμε μαζί, ειδικά αν σκεφτείς πως ήμασταν τέσσερα πιτσιρίκια από το Άστον», γράφει στο Facebook ο μπασίστας τους, ο Geezer Butler.

Μακάρι να υπάρξουν αντιδράσεις από μαινόμενους θρησκόληπτους στην κηδεία του, όπως συνέβη στην κηδεία του τραγουδιστή που τον αντικατέστησε στους Sabbath, του Ronnie James Dio. Αυτός θα ήταν ο ιδανικός φόρος τιμής για έναν άνθρωπο που δεν πήρε ποτέ τον εαυτό του στα σοβαρά.

Κι αν κάποιος ερευνητής του σκληρού ροκ θέλει στ’ αλήθεια να καταλάβει το heavy metal, και κυρίως γιατί ακούγεται όπως ακούγεται, καλό θα ήταν να ξεκινήσει από το Άστον, τη γενέτειρα των Black Sabbath. Μια φτωχή, εργατική συνοικία, από τις πολλές που φτιάχτηκαν για να στεγάσουν τα παιδιά των εργατών που δούλευαν τα σφυριά στα εργοστάσια. Κάπου εκεί γεννιούνται οι κιθαριστικές κραυγές των Black Sabbath (όνομα «κλεμμένο» από την ομώνυμη ταινία του Mario Bava) που, με τον τρόπο τους, αντανακλούν ό,τι τους περιτριγυρίζει, δηλαδή αιθαλομίχλη και ακραία φτώχεια.

Ozzy Osbourne (1948 – 2025): Ο Πρίγκιπας του Σκότους αποχωρεί, η αντήχηση παραμένει Facebook Twitter
Σε μια από τις πιο διάσημες φωτογραφίες του, χαμογελά καθιστός –και ξεβράκωτος– σ’ έναν καμπινέ.

Σ’ αυτό το περιβάλλον γεννιέται και ο John Michael Osbourne, τότε που δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του ως «Ozzy», παιδί δυσλεξικό, μισοχαμένο στο σχολείο και εντελώς απομονωμένο από τον περίγυρό του. Στα 11 του χρόνια κακοποιείται σεξουαλικά από δυο «νταήδες» του σχολείου και κλείνεται ακόμα περισσότερο στον εαυτό του – μέχρι που ακούει για πρώτη φορά το «She loves you» των Beatles («Ξαφνικά άλλαξε ο κόσμος μου», θα πει).

Είναι όμως ακόμα νωρίς για να ακολουθήσει την κλίση του και μεγαλώνοντας θα πιάσει διάφορες δουλειές, από υδραυλικός μέχρι εργάτης σε σφαγείο, μέχρι που θα καταλήξει στη φυλακή για ληστεία. Θα του πάρει λίγο καιρό ακόμα μέχρι να συνειδητοποιήσει πως όταν όλα γύρω σου κάνουν θόρυβο, πρέπει να φτιάξεις τον δικό σου για να ακουστείς.

Αν λοιπόν θέλουμε να καταλάβουμε το heavy metal μέσα από τα μάτια ενός οπαδού, δεν πρέπει να το αντιμετωπίσουμε ως άλλο ένα μουσικό ιδίωμα, αλλά ως μια τοποθέτηση. Ο «σατανισμός» του δεν ήταν ποτέ θρησκευτικός (όπως προέκυψε λίγο αργότερα, με την άφιξη των Merciful Fate και των Venom) αλλά βαθύτατα κοινωνικός. Μην ξεγελιέστε από τους ανάποδους σταυρούς και τα μυστικιστικά σύμβολα· αυτά είναι ντεκόρ.

Black Sabbath - Planet Caravan

Η ουσία ήταν αλλού: οι Sabbath, αντί να μας τραγουδήσουν «κάντε έρωτα, όχι πόλεμο», πήραν την απόφαση να παρουσιάσουν τον κόσμο όπως πραγματικά είναι. Δεν ήταν προϊόν «εμπνεύσεως» η μουσική τους, αλλά μια κοινωνική αναγκαιότητα – και εκείνοι οι πρώτοι δίσκοι ακούγονται εν τέλει σαν ένα συλλογικό ψυχόδραμα τεσσάρων παιδιών που, αντί για την ψυχολογική υποστήριξη που είχαν ανάγκη, βρήκαν μόνο κιθάρες, ντραμς και έναν τραγουδιστή που ακουγόταν λες και ο Χάρος βγήκε να τραγουδήσει blues.

Ακούγονται πολύ πομπώδη και βαθυστόχαστα όλα αυτά, σύμφωνοι, όμως ο Ozzy, χωρίς να το ξέρει, δημιούργησε κάτι πολύ μεγαλύτερο απ’ αυτό που ενδεχομένως αντιλαμβανόταν και ο ίδιος, όπως συμβαίνει με όλους τους λαϊκούς καλλιτέχνες. Άλλωστε ποτέ δεν ισχυρίστηκε πως ήταν διανοούμενος αλλά, όπως πάλι συχνά έλεγε, «ο τρελός του χωριού»: σε μια από τις πιο διάσημες φωτογραφίες του χαμογελά καθιστός –και ξεβράκωτος– σ’ έναν καμπινέ. Άλλοι ροκ σταρ θα είχαν κάνει τα πάντα για να εξαφανίσουν από προσώπου γης αυτό το γελοίο ενσταντανέ. Ο ίδιος, απ’ την άλλη, δεν ξέχασε να ξεβρακωθεί και στο ελληνικό κοινό των Sabbath, στην εμφάνιση με την αυθεντική τους σύνθεση στη Μαλακάσα, είκοσι χρόνια πίσω.

Ozzy Osbourne (1948 – 2025): Ο Πρίγκιπας του Σκότους αποχωρεί, η αντήχηση παραμένει Facebook Twitter
Σικάγο, 1980. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Είχαν βέβαια παρεμβληθεί τα ’80s, όταν ο Ozzy, με τη βοήθεια του κιθαρίστα Randy Rhoads και της συζύγου του, Sharon, μεταμορφώθηκε σε έναν σατανικό γελωτοποιό του MTV – αλλά το έκανε υποστηριζόμενος από μια μπάντα σπουδαίων μουσικών. Τα «Crazy train» και «Mr. Crowley» ακούγονται παντού, από όλους. Όμως ο τραγικός θάνατος του 25χρονου Rhoads σε αεροπορικό δυστύχημα ρίχνει τον Ozzy πιο βαθιά στην ντρόγκα, ακόμη πιο βαθιά απ’ ό,τι στα ’70s, και, αν θέλουμε να τα λέμε όλα ως έχουν, τελικά ήταν η Sharon εκείνη που τον κράτησε ζωντανό. Χωρίς αυτήν, ο Ozzy αποκλείεται να είχε φτάσει τα 40: ή που θα είχε πάει από overdose ή που θα τον εκτελούσαν.

Και παραλίγο να τον εκτελέσουν στο Τέξας το 1982, τότε δηλαδή που κίνησε για μια μικρή βόλτα στο Σαν Αντόνιο, έχοντας πιει ένα μπουκάλι κονιάκ για πρωινό και φορώντας μόνο το ροζ νυχτικό της Sharon. Σαν να μην έφτανε η αμφίεσή του –που άνετα θα όπλιζε το χέρι κάποιου σ’ εκείνα τα μέρη–, ο Ozzy αποφάσισε να περπατήσει μέχρι το Μνημείο Πεσόντων του Άλαμο και να το κατουρήσει. Ούτε που κατάλαβε πόσο γρήγορα τον συνέλαβαν. Τι είχε συμβεί; Περίπου ό,τι συνέβη και με τον Elvis σε αυτή την ηλικία: ο Ozzy είχε καταντήσει μια καρικατούρα του εαυτού του, αίσθηση που απογειώθηκε όταν, δεκαετίες αργότερα, λάνσαρε το reality show «The Osbournes», φυσικά υπό την καθοδήγηση της συζύγου του. Πόσο όμως θα μπορούσε να «ξεπέσει» στα μάτια ενός κοινού από το οποίο δεν είχε ποτέ κρύψει τίποτα; Τι θα μπορούσε να τον κουνήσει από τον θρόνο του;

Ozzy Osbourne (1948-2025): Ο Πρίγκιπας του Σκότους αποχωρεί, η αντήχηση παραμένει Facebook Twitter
O Ozzy στην τελευταία συναυλία των Black Sabbath στο Άστον του Μπέρμιγχαμ.

Από αυτόν το θρόνο πάντως έδωσε την τελευταία του συναυλία, 17 μέρες πριν από τον θάνατό του, χτυπημένος από τη νόσο του Πάρκινσον και καταπονημένος από μια σειρά επεμβάσεων στη σπονδυλική του στήλη που χειροτέρεψαν την ήδη επιβαρυμένη κατάσταση της υγείας του. Όλα αυτά, στο Άστον του Μπέρμιγχαμ. Το heavy metal είχε γίνει πλέον παγκόσμια μουσική, αλλά η καρδιά του έμοιαζε να χτυπά ακόμα σ’ αυτή την μπαρουτοκαπνισμένη συνοικία. Η αφρόκρεμα του ιδιώματος «πάτησε» στη σκηνή, από τους Pantera και τους Guns’n’Roses μέχρι τους Metallica και τους Slayer, ενώ το όλο event ονομάστηκε «Back to the beginning», πίσω στο Άστον δηλαδή, ξανά με την αυθεντική σύνθεση των Black Sabbath, με τον ίδιο να ερμηνεύει συνολικά 10 τραγούδια. 190 εκατομμύρια ευρώ συγκεντρώθηκαν και μοιράστηκαν σε νοσοκομεία και ιατρικά κέντρα της πόλης.

«Δεν έχετε ιδέα πώς νιώθω» έλεγε στο κοινό του, ερμηνεύοντας για τελευταία φορά το «Mama, I’m coming home» και τώρα καταλαβαίνουμε ότι ο Ozzy ήξερε πως οι μέρες του ήταν μετρημένες, αλλά ήθελε να γνωρίζουμε πως φεύγει πλήρης. Όχι πλήρης ημερών, αλλά τουλάχιστον πλήρης. Μακάρι να υπάρξουν αντιδράσεις από μαινόμενους θρησκόληπτους στην κηδεία του, όπως συνέβη στην κηδεία του τραγουδιστή που τον αντικατέστησε στους Sabbath, του Ronnie James Dio. Αυτός θα ήταν ο ιδανικός φόρος τιμής για έναν άνθρωπο που δεν πήρε ποτέ τον εαυτό του στα σοβαρά. Κι εμείς ας μοιραστούμε τη θλίψη μας με τους οπαδούς αυτής της μουσικής: ο θάνατος του Ozzy Osbourne δεν συνιστά απλώς το τέλος μιας καριέρας αλλά και ένα σημείο μετάβασης.

Black Sabbath - Children of the Grave

Απώλειες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φεστιβάλ Ελάτειας: Εκεί που η μουσική στήνει φωλιά κάτω απ’ τα πλατάνια εδώ και 12 χρόνια

Φεστιβαλ Ελάτειας / «Δεν ήταν φεστιβάλ, δεν υπήρχε σκηνή, ούτε πρόγραμμα»

Ξεκίνησε ως ένα πάρτι στο δάσος. Σήμερα, δώδεκα χρόνια μετά, το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας έχει γίνει σημείο αναφοράς για όσους πιστεύουν στη δύναμη της κοινότητας, της αυθεντικότητας και της μουσικής που ενώνει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ