«Περάσαμε μια σκοτεινή περίοδο»: H πτώση και η άνοδος των Sigur Rós

 «Περάσαμε μια σκοτεινή περίοδο»: H πτώση και η άνοδος των Sigur Rós Facebook Twitter
Οι Sigur Rós σήμερα: Jón Pór “Jónsi” Birgisson, Georg “Goggi” Hólm and Kjartan Sveinsson
0

ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2018, η ισλανδική κυβέρνηση κατηγόρησε τους Sigur Rós για φοροδιαφυγή ύψους 151 εκατ. κορόνων (γύρω στο ένα εκατομμύριο ευρώ) μεταξύ 2010 και 2014. Το συγκρότημα επικαλέστηκε λογιστικό λάθος και αποπλήρωσε το χρέος συν τους τόκους, αλλά αντιμετώπισε μια δεύτερη δίωξη για το ίδιο αδίκημα το 2020, η οποία δέσμευσε τα περιουσιακά τους στοιχεία. Όλοι τους έχουν πλέον αθωωθεί, αλλά ο frontman του γκρουπ  Jón Þór “Jónsi” Birgisson απαλλάχτηκε τελικά μόλις τον περασμένο Μάρτιο.

Και δεν ήταν μόνο αυτό. Τον Σεπτέμβριο του 2018, η καλλιτέχνιδα Meagan Boyd κατηγόρησε δημοσίως τον ντράμερ Orri Páll Dýrason για σεξουαλική επίθεση πέντε χρόνια νωρίτερα. Ο Dýrason αρνήθηκε τις κατηγορίες, αλλά παραιτήθηκε λίγες μέρες αργότερα, μειώνοντας προσωρινά τους Sigur Rós σε ένα υπερατλαντικό δίδυμο του Birgisson και του μπασίστα Georg "Goggi" Hólm (για το νέο τους άλμπουμ και την φετινή περιοδεία της μπάντας επέστρεψε και ο αρχικός κιμπορντίστας Kjartan Sveinsson που είχε φύγει το 2013).

Όταν οι Sigur Rós σχηματίστηκαν το 1994 ως έφηβοι ακόμα, λέει ο Birgisson, έκαναν μουσική επειδή «αυτό σου δίνει έναν σκοπό να ζεις και να είσαι ευτυχισμένος».

Μέσα σε όλα αυτά, ο Birgisson χώρισε από τον Alex Somers, τον επί 16 χρόνια σύντροφό του και τακτικό καλλιτεχνικό συνεργάτη του. Ένα συγκρότημα του οποίου η μουσική ενέπνεε ουράνιους συνειρμούς έμοιαζε να πέφτει στη γη με βαρύ γδούπο. «Ο κύριος σκοπός μας είναι η μουσική, αλλά προφανώς υπάρχει αυτό το πράγμα που λέγεται ζωή και ό,τι συμβαίνει γύρω της, και πρέπει να το αντιμετωπίσεις», λέει σήμερα ο Hólm.

 «Περάσαμε μια σκοτεινή περίοδο»: H πτώση και η άνοδος των Sigur Rós Facebook Twitter
Ο Jón Pór “Jónsi” Birgisson στο φεστιβάλ Glastonbury το 2016

Όταν οι Sigur Rós σχηματίστηκαν το 1994 ως έφηβοι ακόμα, λέει ο Birgisson, έκαναν μουσική επειδή «αυτό σου δίνει έναν σκοπό να ζεις και να είσαι ευτυχισμένος». Ως ένα μη αγγλόφωνο post-rock συγκρότημα από ένα «μικροσκοπικό νησάκι στη μέση του πουθενά», δεν περίμεναν ότι θα γέμιζαν το Madison Square Garden, αλλά το δεύτερο άλμπουμ τους, το Ágætis byrjun του 1999, εξελίχθηκε σε φαινόμενο από στόμα σε στόμα, ενώ ανάμεσα στους υμνητές του ήταν οι Radiohead και ο David Bowie. Αυτό που συνέβη στη συνέχεια είναι η γνωστή ιστορία: ένα νεαρό συγκρότημα κάνει μουσική για την ευχαρίστησή του, και ξαφνικά γίνεται μια ταξιδιωτική επιχείρηση.

«Εύκολα μπορείς να χάσεις τον εαυτό σου», λέει ο Hólm. «Γυρνάς όλο τον κόσμο μέσα σε αυτή τη φούσκα που λέγεται Sigur Rós. Στο τέλος της δεκαετίας του 2000, όλοι μας καταρρεύσαμε λίγο. Απλά δεν το παραδεχόμασταν».

Η μπάντα βρέθηκε να παίζει σε αρένες και να εμφανίζεται στους Simpsons και στο Game of Thrones, αλλά οι πρόβες με στόχο την δημιουργία νέου άλμπουμ σταμάτησαν το 2017, περίπου την εποχή που ο Birgisson μετακόμισε ‘κρυφά’ στο Λος Άντζελες με σκοπό να αλλάξει παραστάσεις. «Ήθελα κάτι ηλιόλουστο και φωτεινό σε σύγκριση με το σκοτεινό και καταθλιπτικό της πατρίδας», λέει.

Η σχέση του συγκροτήματος με την Ισλανδία είναι περίπλοκη. Ως το πιο διάσημο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας μετά την Björk, τους ρωτούσαν συνεχώς για τους παγετώνες και τη μαγεία των ξωτικών. «Προφανώς το ότι κάναμε φωτογραφήσεις φορώντας όλοι το ίδιο καπέλο, μοιάζοντας με ξωτικά, αυτό δεν βοήθησε», παραδέχεται ο Hólm. «Έγινε ελαφρώς ενοχλητικό, αλλά υπάρχει και το στοιχείο της αλήθειας σε όλο αυτό. Τις προάλλες έβγαλα βόλτα τα σκυλιά μου στην εξοχή ακούγοντας το νέο άλμπουμ στα ακουστικά μου και σκέφτηκα, ουάου, πραγματικά ακούγεται σαν αυτό που βλέπω μπροστά μου».

Ο “Jónsi” Birgisson από τη μεριά του λέει ότι η απόσταση του επέτρεψε να ρομαντικοποιήσει την πατρίδα του σε στίχους που περιγράφει ως «μια καρτ ποστάλ στην Ισλανδία». Σκέφτεται μάλιστα να εγκαταλείψει το Λος Άντζελες. «Η Αμερική είναι τόσο τρελή», λέει. «Τα δικαιώματα των τρανς και των γκέι έχουν καταπατηθεί τόσο πολύ πρόσφατα. Είναι τρομακτικό να το βλέπεις. Σε όλο τον κόσμο, επίσης, νιώθει κανείς ότι πηγαίνουμε προς τα πίσω…Προσπαθούμε να μείνουμε έξω από την πολιτική, απλά για να κάνουμε τη μουσική όσο το δυνατόν πιο ουδέτερη, αλλά αυτή είναι η κατάσταση του κόσμου που ζούμε τώρα: κλιματική αλλαγή και doomscrolling. Βλέπεις όλους τους ψυχοπαθείς να ξοδεύουν τρελά ποσά για να πάνε στο διάστημα, ενώ θα μπορούσαν να σώσουν τον πλανήτη μας. Είναι τόσο απίστευτα γελοίο!»

Μεγαλώνοντας, η μπάντα έχει επιστρέψει κατά κάποιο τρόπο στις εφηβικές της καταβολές, όταν η δημιουργία μουσικής ήταν επιλογή και όχι υποχρέωση. «Για μένα, όταν τελειώσουμε αυτή την περιοδεία, αυτό ήταν, τα λέμε σε μερικά χρόνια», λέει χαρούμενα ο Sveinsson. «Δεν με νοιάζει. Δεν μπορώ να προβλέψω τίποτα μετά από αυτό, αλλά ποιος ξέρει; Η ζωή μερικές φορές έχει άλλα σχέδια».

Με στοιχεία από τον Guardian

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είναι το «Fossora» το καλύτερο άλμπουμ της Bjork εδώ και πολλά χρόνια

Μουσική / «Fossora»: Το καλύτερο άλμπουμ της Björk εδώ και πολλά χρόνια

Στην πολύ δυναμική επιστροφή της παρουσιάζεται αρκετά αλλαγμένη, γειωμένη, ορφανή από μητέρα και με όλα τα παιδιά της να έχουν εγκαταλείψει την εστία του σπιτιού για να ακολουθήσουν τον δικό τους δρόμο.
M. HULOT
Στην απόκοσμη Ισλανδία του πάγου, της φωτιάς και του ατελείωτου φωτός

Ταξίδια / Στην απόκοσμη Ισλανδία του πάγου, της φωτιάς και του ατελείωτου φωτός

Ονειρικές γεωθερμικές λιμνοθάλασσες, αλλόκοτα φυσικά πάρκα βγαλμένα από το σύμπαν του Τόλκιν, και ένας προορισμός όπου η παράδοση συναντά την άνεση και την εξωπραγματική φυσική ομορφιά.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT