Πέρα από την ποπ και το μέινστριμ: Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023

Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023, πέρα από την ποπ και το μέινστριμ Facebook Twitter
Σε κάθε είδος μουσικής υπάρχουν τα «άριστα», τα «πολύ καλά», τα «καλά» και τα «αδιάφορα» άλμπουμ ή τραγούδια. Αυτές οι κατηγορίες δεν αλλάζουν, ασχέτως αν η πληθυσμιακή κατανομή τους μπορεί να μεταβάλλεται ελαφρώς από χρονιά σε χρονιά.
0


ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΡΙΣΗ στην παραγόμενη μουσική, ούτε στη διεθνή ούτε στην ελληνική. Δουλειές πάντα έβγαιναν, βγαίνουν και θα βγαίνουν και μάλιστα σε ποσότητες που δεν είναι εύκολο να «καταναλωθούν» από τον μέσο ακροατή. Ψηφιακές ή φυσικές οι δουλειές θα είναι πάντα πολλές, και κυρίως θα αφορούν σε όλες τις κατευθύνσεις και σε όλα τα είδη. Από τη «σύγχρονη κλασική», την avant-garde και την πειραματική μουσική (με ηλεκτρονικά ή άλλα στοιχεία), μέχρι το ροκ (ελληνόφωνο ή αγγλόφωνο), την τζαζ, την ποπ και την λαϊκοπόπ, έως το χιπχόπ φυσικά και όλα τα παρακλάδια του.

Σε κάθε είδος μουσικής υπάρχουν τα «άριστα», τα «πολύ καλά», τα «καλά» και τα «αδιάφορα» άλμπουμ ή τραγούδια. Αυτές οι κατηγορίες δεν αλλάζουν, ασχέτως αν η πληθυσμιακή κατανομή τους μπορεί να μεταβάλλεται ελαφρώς από χρονιά σε χρονιά. Πάντα θα είναι λίγα τα «άριστα» και τα «πολύ καλά» άλμπουμ, ενώ πάντα τα περισσότερα θα είναι από «καλά» και προς τα κάτω.

Κάθε κατηγορία απ’ αυτές έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Η μουσική είναι οπωσδήποτε και μέθεξη και επικοινωνία –αν και όχι πια συνδεμένη μ’ ένα όραμα γύρω από τον επαναπροσδιορισμό όλων των υφιστάμενων σχέσεων μέσα στην κοινωνία, όπως συνέβη στο δεύτερο μισό των σίξτις–, όμως όλα αυτά (η μέθεξη και η επικοινωνία) μπορεί να συμβούν και σε λιγότερο αχανείς χώρους.

Τα «Άριστα», που μας απασχολούν εδώ, σημαίνει άλμπουμ που καινοτομούν. Που επιχειρούν να πάνε τη μουσική λίγο παραπέρα. Να την μετατοπίσουν κατά τι από το προφανές και το αναμενόμενο. Άλμπουμ που έχουν να προτείνουν νέους ήχους και νέες διασυνδέσεις των ήχων, που δεν λυγίζουν μπροστά στο πείραμα, έχοντας όμως κατακτήσει κι ένα μέτρο, ώστε το πείραμα να μην μετατρέπεται σε αυτοσκοπό. Είναι τα άλμπουμ, τελικά, που επιχειρούν να εκφράσουν έναν ιδιόμορφο λόγο, που να είναι ταυτοχρόνως σοβαρός, στιβαρός, ρηξικέλευθος και προχωρημένος, και που δεν είναι άλλος, βασικά, από το λόγο των δημιουργών τους.

ΕΠΕΞ Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023, πέρα από την ποπ και το μέινστριμ Facebook Twitter
Η Άννα Στερεοπούλου. Φωτ.: Vangelis Patsialos/ Technopolis City of Athens

Η ποπ και τα παρακλάδια της στόχο έχουν τις πωλήσεις, κι έτσι, επειδή είναι δημοφιλής η ποπ, μπορεί και επηρεάζει τις μάζες. Κάτι πολύ σημαντικό από μόνο του. Μέσα στην ποπ χωράει και το πείραμα, αλλά σε πολύ συγκεκριμένες ποσότητες, προκειμένου να γίνεται αποδεκτό αυτό από το πλατύ κοινό. Η ποπ από μόνη της δεν πειραματίζεται. Απλώς δανείζεται πειραματικά στοιχεία από άλλες μουσικές, τα ενσωματώνει και τα διοχετεύει οπουδήποτε.

Υπάρχει όμως και η αντίστροφη πορεία. Δηλαδή η «δύσκολη» μουσική να δανείζεται στοιχεία από την ποπ. Και αυτό έχει ενδιαφέρον. Να ακούς, ας πούμε, τζαζ ή πειραματικούς δίσκους, που να προβάλλουν ποπ αναφορές. Γενικά, υπάρχει μια επικοινωνία ανάμεσα στις μουσικές καταστάσεις, που ενέχει ορισμένες φορές την έκπληξη και άλλες (μάλλον τις περισσότερες) την αδιαφορία ή την απογοήτευση. Σε κάθε περίπτωση είναι οι μουσικοί με το μεγάλο ταλέντο και το όραμα, που τα καταφέρνουν καλά σε όλα, και που ξέρουν να ζυγίζουν τις επιρροές και τις αναφορές τους.  

Τις πιο πολλές φορές οι αληθινά ριζοσπάστες δημιουργοί (συνθέτες, τραγουδοποιοί, παραγωγοί κ.λπ.) ποτέ δεν θα γίνουν το ίδιο δημοφιλείς με τους ποπίστες. Θα μείνουν στη σκιά της εμπορικότητας, απολαμβάνοντας την εκτίμηση ενός μικρότερου κοινού, που είναι πρόθυμο να αφεθεί στη μουσική με όρους διαφορετικούς από τους συνήθεις. Και σε σχέση με τη δισκογραφία, εκεί όπου οι μουσικόφιλοι επιθυμούν ν’ ακούσουν το «άλλο», μα και σε σχέση με τη μαζική διασκέδαση, σε μιαν «αρένα» ή σε μια συναυλία ανοιχτού χώρου.  

Η μουσική είναι οπωσδήποτε και μέθεξη και επικοινωνία –αν και όχι πια συνδεμένη μ’ ένα όραμα γύρω από τον επαναπροσδιορισμό όλων των υφιστάμενων σχέσεων μέσα στην κοινωνία, όπως συνέβη στο δεύτερο μισό των σίξτις–, όμως όλα αυτά (η μέθεξη και η επικοινωνία) μπορεί να συμβούν και σε λιγότερο αχανείς χώρους. Σε μια μικρή σκηνή, εκεί όπου έχουν πρόσβαση διάφοροι άξιοι μουσικοί και συγκροτήματα, με αληθινά σπουδαίο ρεπερτόριο.

Έτσι λοιπόν, και με βάση όλα τα προηγούμενα, εγώ δεν θα επιλέξω από την ποπ και το μέινστριμ, αλλά από είδη που δεν χαίρουν ιδιαίτερης δημοτικότητας. Και λέμε πάντα για ελληνικούς δίσκους, που κυκλοφόρησαν μέσα στο 2023 και οι οποίοι μού έκαναν εντύπωση.

Ένα χαρακτηριστικό των δίσκων αυτών είναι πως στην πλειονότητά τους δεν έχουν τραγούδια στις στροφές τους. Είναι, όπως τους λέμε, instrumental.

ΕΠΕΞ Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023, πέρα από την ποπ και το μέινστριμ Facebook Twitter
Οι Harper Trio.

Άκουσα, όμως, και καλά τραγούδια μέσα στο ’23 – και «έντεχνα» και ροκ. Θα ξεχώριζα από τα πρώτα, από τα «έντεχνα», εκείνα του Γιώργου Καγιαλίκου από τον δίσκο «Δοξάζοντας το Τώρα» [Μετρονόμος], όπως και τα ανάλογα του Ανδρέα Παπαδήμα από τον δίσκο του «Στο Πριν και στο Μετά» [Β-OtherSide Records], ενώ μου άρεσαν πολύ τα ροκ (με την ευρεία έννοια) άλμπουμ των Notowns (το “Joyride” στην Inner Ear), των Diesel Cindy (το “Spill the Dirt” στην Sound Effect Records), του Jon Voyager (το “Monsters” στην One Little Victory Records), των Basements (το “Sounds of Yesterday” στην Lost in Tyme Records) και των Youth Valley (το “Lullabies for Adults” στην Make Me Happy Records).

Από ’κει και κάτω βλέπω το «διαφορετικό», το «αναπάντεχο» και το «κάτι που έρχεται» (ασχέτως αν θα φθάσει ή όχι...) στους κάτωθι έξι δίσκους, τους οποίους και επιλέγω ως τους «καλύτερους του 2023». Ως έβδομο τοποθετώ την ελληνική «επανέκδοση της χρονιάς», που δεν ήταν άλλη από την «Αυταπάτη» της Ηδύλης Τσαλίκη. 

Η σειρά είναι αλφαβητική, κατά το ελληνικό αλφάβητο (Βένους Βόλκανισμ, Γιάγκος Χαιρέτης, Χάρπερ Τρίο κ.λπ.).

1.

VENUS VOLCANISM: Tissue [Submersion Records]

Venus Volcanism - Resuscitation's Ostinato (Official Video)

2.

ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΠΑΝΗΣ: Γέρμα [Same Difference Music]

Ηλίας Καμπάνης - Γέρμα

3.

ΜΠΑΜΠΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ: Γεννηθήκαμε Χτες [Puzzlemusik]

Μπάμπης Παπαδόπουλος - Πάθος σε Ροή

4.

ANNA STEREOPOULOU: Awe [PRS for Music]

Anna Stereopoulou - Villa Veta

5.

ΓΙΑΓΚΟΣ Χ. / ΚΟΤΙ Κ. / Π.Κ. ΤΣΙΚΟ: Ριζικό Φαντασιακό [Same Difference Music]

Coti K.-Yiagos Hairetis-Panos "Tsiko" Katsikiotis - Δυτικός Άνεμος (Western Wind)

6.

HARPER TRIO: Passing By [Little Yellow Man Records]

Safe Place (feat. Maria-Christina Harper, Josephine Davies & Evan Jenkins)

7.

ΗΔΥΛΗ ΤΣΑΛΙΚΗ: Αυταπάτη [Veego Records]

Ηδύλη Τσαλίκη - Αυταπάτη

Για τους δίσκους των Ηλία Καμπάνη, Μπάμπη Παπαδόπουλου, Άννας Στερεοπούλου (που του δίνω ένα μικρό προβάδισμα στην εξάδα, ως ό,τι πιο σημαντικό άκουσα μέσα στο ’23) και Γιάγκου Χ. / Κότι Κ. / Π.Κ. Τσίκο έχω γράψει αναλυτικές κριτικές παρουσιάσεις εδώ στο LiFO.gr, στις 14 Μαΐου, 2 Απριλίου, 10 Ιουλίου και 25 Ιουνίου αντιστοίχως, ενώ για τους δίσκους της Venus Volcanism και των Harper Trio, που είναι πολύ πρόσφατοι, φιλοδοξώ να γράψω σε κάποιο επόμενο άρθρο.

Το απολογιστικό αυτό κείμενο, όμως, δεν θα κλείσει έτσι.

Μέσα στο 2023 συνέβησαν και άλλα γεγονότα ευχάριστα και δυσάρεστα, που έχουν τη σημασία τους για την ελληνική μουσική και το τραγούδι. Ας ξεκινήσω λοιπόν από τα δυσάρεστα, για να κλείσω με τα ευχάριστα.

ΕΠΕΞ Τα καλύτερα ελληνικά άλμπουμ του 2023, πέρα από την ποπ και το μέινστριμ Facebook Twitter
Στις 10 Ιουνίου 2023 θα έφευγε από τη ζωή ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ένας από τους μεγαλύτερους έλληνες συνθέτες από το 1960 και μετά. Φωτ.:

Στις 10 Ιουνίου 2023 θα έφευγε από τη ζωή ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ένας από τους μεγαλύτερους έλληνες συνθέτες από το 1960 και μετά. Η απώλεια είναι τεράστια και δεν αναπληρώνεται.

Έφυγαν επίσης από τη ζωή, εντός του 2023, και άλλα σημαντικά ονόματα του χώρου. Ανάμεσά τους ο άξιος συνθέτης Νότης Μαυρουδής και ο συνάδελφός του Άκης Δαούτης, ο μουσουργός Χάρης Ξανθουδάκης, οι τραγουδιστές Χρόνης Αηδονίδης, Γιάννης Βογιατζής, Νίκος Ξανθόπουλος, Γιάννης Φλωρινιώτης και Βασίλης Καρράς, οι τραγουδίστριες Ρένα Κουμιώτη, Λιζέτα Νικολάου, Άντζελα Ζήλεια, Μαίρη Αλεξοπούλου, Μαίρη Μαράντη και Γιώτα Γιάννα, οι στιχουργοί Μιχάλης Μπουρμπούλης και Λευτέρης Χαψιάδης, όπως και ο μουσικολόγος Μάρκος Φ. Δραγούμης.  

Το 2023, όμως, γιορτάστηκαν και τα 60 χρόνια στη σκηνή και τη δισκογραφία τού ακάματου συνθέτη τού «έντεχνου» Χρήστου Λεοντή, και ακόμη τα 50χρονα του τραγουδιστή Βασίλη Παπακωνσταντίνου και της τραγουδίστριας Άννας Βίσση, όπως και τα 40χρονα του δίσκου «Ρεμπέτικο» των Σταύρου Ξαρχάκου-Νίκου Γκάτσου (σάουντρακ της ταινίας με τον ίδιο τίτλο του Κώστα Φέρρη), ενώ, συναυλιακά, ο ΛΕΞ με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, κάνουν εκείνο που έκαναν παλιά οι Τρύπες και οι Πυξ Λαξ, αλλά πλέον με όρους... ποδοσφαιρικούς (παίζουν σε γήπεδα με χιλιάδες κόσμο, σε κοινό οπαδών, που κρατάνε καπνογόνα κ.λπ.).

Μακάρι το 2024 να μην έχουμε απώλειες (ή έστω να έχουμε όσο το δυνατόν λιγότερες) και να έχουμε μόνον εορταστικές επετείους και καλές συναυλίες. Και βεβαίως πολλούς και καλούς ελληνικούς δίσκους.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT