Οι Messier 13 εγκαινιάζουν το ελληνικό shoegaze του μέλλοντος

Οι Messier 13 εγκαινιάζουν το ελληνικό shoegaze του μέλλοντος/ «Δεν ζούμε από τη μουσική, αλλά χωρίς τη μουσική δεν ζούμε» Facebook Twitter
«Από τη στιγμή που βρήκαμε τον ήχο που θέλαμε είχαμε τρομερό δημιουργικό οίστρο. Όχι απλώς ξεκλειδωθήκαμε, αλλά καταφέραμε εκείνη ακριβώς τη στιγμή να συγχρονιστούμε». Φωτ.: Αργύρης Λιώσης
0


OI MESSIER 13 είναι μια σχετικά νεοσύστατη μπάντα από την Αθήνα, η οποία μέσα στα αντιφατικά χρόνια της καραντίνας και με κοινή αφετηρία το ευρύτερο φάσμα του shoegaze σμιλεύτηκε, συγκρούστηκε, ανασυγκροτήθηκε και εν τέλει κατάφερε να σφυρηλατήσει έναν ήχο δικό της, ταυτοτικό.

Τους παρακολουθούσα για καιρό και αδημονούσα για την πρώτη επίσημη κυκλοφορία τους, οπότε πολλές φορές επιχείρησα να φανταστώ το αποτέλεσμα. Το «Stay for a While», όμως, που ευλόγησε τα ηχεία μας στα τέλη του πρώτου μήνα του νέου έτους, κατάφερε να ανατρέψει κάθε προσδοκία μου.

Αφού έδωσαν μια κυκλοφορία που από την πρώτη ακρόαση εξασφάλισε μια θέση στην τελική μου λίστα με τις κυκλοφορίες της χρονιάς, δεν γινόταν να μη τους συναντήσω για να συζητήσω μαζί τους, προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσω το μυστικό αυτού του… αστρικού φαινομένου. Έτσι κι έγινε∙ ένα Σάββατο μεσημέρι, σε ένα καφέ στο κέντρο της πρωτεύουσας, κάναμε μια εις βάθος συζήτηση για τη μουσική και πέρα από τη μουσική.

«Βιοπορισμός και underground στην Ελλάδα, παρόλο που η σκηνή έχει αναπτυχθεί, δυστυχώς παραμένει σχήμα οξύμωρο. Όμως πολύ εύκολα και χωρίς να πλατειάσουμε θα μπορούσαμε να το συνοψίσουμε ως εξής: "Δεν ζούμε από τη μουσική, αλλά χωρίς τη μουσική δεν ζούμε"».

― Τον Ιανουάριο κυκλοφόρησε ο πρώτος δίσκος σας, το «Stay for a While». Πείτε μας δυο λόγια γι’ αυτόν τον δίσκο, βάλτε μας για λίγο στο παρασκήνιο της δημιουργίας του.
Ο συγκεκριμένος δίσκος ήταν μια μεγάλη δικαίωση για εμάς. Δικαίωση με την έννοια πως υπάρχει τόσος κόπος, τόσος ιδρώτας, ταλαιπωρία, τσακωμοί και άλλο τέτοιου τύπου «υλικό» πίσω από τη δημιουργία του, που ειλικρινά το γεγονός ότι επιτέλους είναι εκεί έξω, είναι στα δισκάδικα, είναι μια τεράστια νίκη από μόνη της, ανεξάρτητα από το πόσος κόσμος θα τον ακούσει. Είναι κάτι για το οποίο μπορούμε να περηφανευόμαστε και μια επιθυμία που για κάποιους από εμάς πάει πολλά χρόνια πίσω. Και είναι δικαίωση γιατί επιτέλους βγήκε, αλλά βγήκε με τους δικούς μας όρους και το δικό μας ηχητικό όραμα.

Εάν συνυπολογίσουμε τις μεταβολές στη μπάντα, δηλαδή το ότι οι Messier 13 ξεκίνησαν ως duo, μετά γίναμε πέντε και εν τέλει μείναμε τέσσερις, τα κομμάτια γράφτηκαν αβίαστα. Απ’ όταν μπήκαμε στο στούντιο, μέσα σε 4-5 μήνες είχαμε γράψει σχεδόν όλα τα κομμάτια. Από τη στιγμή που βρήκαμε τον ήχο που θέλαμε, κάτι που ψάχναμε για πολλά χρόνια και με πολλά άτομα, είχαμε τρομερό δημιουργικό οίστρο. Όχι απλώς ξεκλειδωθήκαμε, αλλά καταφέραμε εκείνη ακριβώς τη στιγμή να συγχρονιστούμε.

Messier 13 - 313 (Official lyric video)

― Αυτόν, λοιπόν, τον ήχο θα μπορούσαμε να τον τοποθετήσουμε στο ευρύτερο shoegaze. Παρ’ όλα αυτά, το συνολικό ηχητικό αποτέλεσμα είναι κάτι τελείως ξεχωριστό, προσωπικό και διακριτό. Ποιοι παράγοντες συνετέλεσαν στη δημιουργία αυτού του κράματος;
Η αλήθεια είναι πως αν ακούσει κανείς τη δισκογραφία μας με τη σειρά της, ειδικά τα ΕΡ που οδήγησαν στον δίσκο, θα παρατηρήσει αυτή την ηχητική εξέλιξη, τον πειραματισμό και την αναζήτηση. Όσον αφορά το «Stay for a While», όμως, παίζει σίγουρα τεράστιο ρόλο πως ο καθένας μας ξεχωριστά, στο σπίτι του, ακούει λίγο διαφορετική μουσική από το genre, ας πούμε, στο οποίο μπορεί να καταταχθεί ο δίσκος.

Όχι πως δεν ακούμε και από αυτά (γέλια), απλώς μέσα από τις ατομικές μας μουσικές εξερευνήσεις φτάσαμε σε κάποιες κοινές αναφορές, όπως είναι η shoegaze, η Midwest emo σκηνή και, βεβαίως, η grunge και το μετά από αυτή. Ωστόσο, επειδή το ξεχωριστό του ήχου μας μάς το έχει επισημάνει κι άλλος κόσμος, αξίζει να σημειωθεί πως δεν είναι κάτι που επιδιώξαμε, αλλά περισσότερο προέκυψε πηγαία, πράγμα που μας κάνει διπλά χαρούμενους. 

― Η μπάντα έκανε τα πρώτα βήματά της εν μέσω της πανδημίας και της αντίξοης συνθήκης της καραντίνας. Τι ρόλο έπαιξε αυτή η συγκυρία στο δέσιμο μεταξύ σας, όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και ανθρώπινα;
Είναι σημαντικό ότι πάντα, σε εμάς τους τέσσερις, υπήρχε το όραμα. Όλα τα παιδιά με τα οποία συνεργαστήκαμε ως την τελική σύνθεση της μπάντας −και οφείλουμε να τους το αναγνωρίσουμε− έκαναν τρομερή προσπάθεια για να μπορέσουμε να ακολουθήσουμε αυτό το όραμα, απλώς από ένα σημείο και μετά αυτό δεν αρκούσε. Υπήρχαν αισθητικές διαφορές, διαφορές που μόνο σε μας τους τέσσερις δεν υπήρχαν. Αυτό ήταν στην πραγματικότητα το κλειδί. Ίσως, όμως, να ήταν καλό που προέκυψαν αυτές οι συνθήκες, γιατί μάθαμε καλύτερα ο ένας τον άλλον και μάθαμε πώς να κάνουμε σωστά αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Έτσι δένεσαι.

Οι Messier 13 εγκαινιάζουν το ελληνικό shoegaze του μέλλοντος/ «Δεν ζούμε από τη μουσική, αλλά χωρίς τη μουσική δεν ζούμε» Facebook Twitter
«Ο μακροπρόθεσμος στόχος της μπάντας είναι να συνεχίσουμε να κάνουμε μουσική με την ίδια ορμή, όρεξη και αγάπη, όπως κάνουμε και τώρα. Εμείς οι τέσσερις». Φωτ.: Αργύρης Λιώσης

― Γιατί Messier 13; Συμβολίζει κάτι το Σφαιρωτό Σμήνος του Ηρακλέους για εσάς και αν ναι, τι;
Η αλήθεια είναι πως το πρώτο όνομα της μπάντας, κάτι που δεν το έχουμε εκμυστηρευτεί ποτέ ξανά, ήταν VATHOS. Δεν μας καθόταν καλά όμως, και μέσα από διάφορες αναζητήσεις και προτάσεις καταλήξαμε σε αυτό, το οποίο ήταν ιδέα της Ναταλίας. Δεν υποβόσκει κάποιο νόημα, αλλά περισσότερο αφορά μπάντες που μας επηρέασαν και των οποίων τα ονόματα παραπέμπουν σε κάτι «διαστημικό».

― Υπάρχει κάτι άλλο, εκτός από τη μουσική, που να έχει επηρεάσει και να επηρεάζει ιδιαίτερα την μπάντα με τον έναν ή τον άλλον τρόπο;
Η καθημερινότητα, η έννοια και η ένταση της καθημερινότητας και της ρουτίνας, από την οποία απορρέουν καταστάσεις όπως είναι η αναβλητικότητα και η ανάγκη επιβίωσης αλλά και εκπλήρωσης των προσωπικών σου στόχων, μας έχουν επηρεάσει καθοριστικά. Όπως επίσης και το πένθος, η απώλεια, όχι μόνο ενός προσώπου, αλλά ακόμα και ενός ονείρου, μιας επιθυμίας.

Για να το πούμε και «λαϊκά», οι ανθρώπινοι καημοί, ο ενδότερος αγώνας κάθε ανθρώπου. Από εκεί και πέρα, σίγουρα υπάρχουν πολλά ακόμη που μας έχουν επηρεάσει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, συλλογικά και ατομικά, όπως, παραδείγματος χάρη, ο κινηματογράφος και ιδιαίτερα ο David Lynch, ένας καλλιτέχνης που ανέδειξε τη σημασία της δημιουργικής ακεραιότητας.

Messier 13 - Boston (Official lyric video)

― Είναι βιώσιμη επιλογή το να ασχοληθεί κανείς με τη μουσική, ειδικά εάν εκπροσωπεί τον alternative ήχο, στην Ελλάδα του σήμερα;
Βιοπορισμός και underground στην Ελλάδα, παρόλο που η σκηνή έχει αναπτυχθεί, δυστυχώς παραμένει σχήμα οξύμωρο. Όμως πολύ εύκολα και χωρίς να πλατειάσουμε θα μπορούσαμε να το συνοψίσουμε ως εξής: «Δεν ζούμε από τη μουσική, αλλά χωρίς τη μουσική δεν ζούμε».

― Από την εμπειρία σας, στηρίζει ο κόσμος τις συναυλίες περισσότερο πλέον απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια; Και αν ναι, αυτό οφείλεται στην άνθηση της σκηνής, σε μια επαναξιολόγηση συνολικότερα της ίδιας της ζωής −ειδικά μετά την καραντίνα− ή σε κάτι άλλο;
Σίγουρα το κοινό τα τελευταία χρόνια δείχνει να είναι πιο ενεργό και, ας πούμε, ορεξάτο να παρακολουθήσει νέες μουσικές και νέα σχήματα, αλλά υπάρχει παγιωμένο ζήτημα ευρύτερα σε αυτό που λέμε συναυλιακή κουλτούρα. Ο εναγκαλισμός δηλαδή από το κοινό όχι μόνο του headliner αλλά και των support, η αντίληψη του «ενεργού ακροατή», δηλαδή η επίγνωση της σημασίας της στήριξης με την παρουσία μου, με το εισιτήριό μου, μέσω του merch bar κ.λπ. χρειάζεται ακόμη λίγη… δουλίτσα.

Οι Messier 13 εγκαινιάζουν το ελληνικό shoegaze του μέλλοντος/ «Δεν ζούμε από τη μουσική, αλλά χωρίς τη μουσική δεν ζούμε» Facebook Twitter
Φωτ.: Αργύρης Λιώσης

Κυρίως, όμως, να αποτινάξουμε λίγο το «κόμπλεξ» με τις ελληνικές μπάντες, που τις υποβαθμίζουμε έστω και υποσυνείδητα στη βάση του «εντάξει, μωρέ, σιγά, αφού δικοί μας είναι έτσι κι αλλιώς». Η μουσική είναι μουσική και ο κόσμος πρέπει να στηρίζει μια μπάντα επειδή του αρέσει και για να του αρέσει, θα πρέπει πρώτα να την ακούσει. Να ακούμε μουσική χωρίς παρωπίδες, εν ολίγοις. Είμαστε αισιόδοξοι πάντως για το μέλλον∙ ειδικά με τη νέα γενιά δείχνουν πολύ πιο ελπιδοφόρα τα πράγματα.

― Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Είμαστε σε μια παρά πολύ δημιουργική φάση, είναι η αλήθεια, γράφουμε ήδη το υλικό για έναν νέο δίσκο και, εκτός από τις συναυλίες που έχουν ήδη ανακοινωθεί, βρισκόμαστε σε συζητήσεις για αρκετές ακόμη. Στην Αθήνα κυρίως, αλλά με την πρώτη ευκαιρία θα «χτυπήσουμε τον δρόμο» και για άλλες πόλεις. Ο μακροπρόθεσμος στόχος της μπάντας ωστόσο είναι να συνεχίσουμε να κάνουμε μουσική με την ίδια ορμή, όρεξη και αγάπη, όπως κάνουμε και τώρα. Εμείς οι τέσσερις.

Messier 13 - James' Sad Song (Official lyric video)

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ